IPPP2-443-308/10-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-308/10-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu 19 maja 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia z podatku VAT usług badań naukowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwolnienia z podatku VAT usług badań naukowych. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-308/10-2/AK z dnia 25 maja 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na fakturze wystawionej za wykonanie pracy (w roku 2009) Wnioskodawca podał - stawka VAT - zwolnienie, podając jako podstawę prawną PKWiU 91.12.10. Praca polegała na zorganizowaniu i przeprowadzeniu panelowego badania naukowego "Diagnoza Społeczna 2009". Towarzystwo S. przeprowadziło już pięć cykli panelu (co dwa lata od 2000 r.) we współpracy z Radą M.

Jeden ze zleceniodawców, mimo przedstawienia opinii Departamentu Metodologii, Standardów i Rejestrów GUS, domaga się opinii wystawionej przez właściwy urząd skarbowy, która jednoznacznie rozstrzygnie jego wątpliwości, czy faktycznie Towarzystwo S. ma prawo korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Towarzystwo S., jako organizacja członkowska, prowadząca usługi w zakresie badań naukowych, ma prawo korzystać ze zwolnienia z podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z pismem Departamentu Metodologii Standardów i Rejestrów GUS z dnia 4 lutego 2010 r. usługi świadczone przez Towarzystwo S., polegające na inicjowaniu i organizowaniu prac naukowo - badawczych mieszczą się w zakresie grupowania: PKWiU 94.12.10.0 "usługi świadczone przez organizacje profesjonalne" (wg PKWiU z 2008 r.) i odpowiednio PKWiU 91.12.10-00.00 "usługi świadczone przez organizacje profesjonalne" (wg PKWiU z 2004 r. i PKWiU z 1997 r.). W świetle powyższych informacji GUS - prace naukowo - badawcze prowadzone przez Towarzystwo S. są zwolnione z podatku VAT.

Pismem z dnia 28 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) Wnioskodawca wyjaśnił, iż zgodnie ze statutem Towarzystwa S., przeprowadzenie badania Diagnoza Społeczne, mieściło się w ramach działalności statutowej. Strona wskazała, iż Rozdział II Statutu "Cele i środki działań" paragraf 9 pkt 3 brzmi: "organizowanie i prowadzenie prac naukowo - badawczych przez powołane do tego komisje, sekcje, zespoły lub grupy robocze".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Natomiast na podstawie art. 8 ust. 3 cyt. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy zauważyć, iż obowiązek prawidłowego zaklasyfikowania świadczonej usługi do właściwego grupowania statystycznego spoczywa wyłącznie na wykonawcy usługi.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże w treści art. 43 ustawy ustawodawca zawarł katalog czynności, które korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W myśl regulacji zawartych w art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4. W pozycji 10 tego załącznika, stanowiącego wykaz usług zwolnionych od podatku, wymienione zostały pod symbolem PKWiU 91 "Usługi świadczone przez organizacje członkowskie, gdzie indziej niesklasyfikowane (wyłącznie statutowe)".

Na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), zmienionego rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 15 grudnia 2009 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 222, poz. 1753), dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Z powyższych przepisów wynika, iż w grupowaniu 91 wymienione zostały:

1.

usługi świadczone przez organizacje komercyjne i organizacje pracodawców (PKWiU 91.11.10-00.00),

2.

usługi świadczone przez organizacje profesjonalne (PKWiU 91.12.10-00.00),

3.

usługi świadczone przez związki zawodowe (PKWiU 91.20.10-00.00),

4.

usługi świadczone przez organizacje religijne (PKWiU 91.31.10-00.00),

5.

usługi świadczone przez organizacje polityczne (PKWiU 91.32.10-00.00),

6.

usługi w zakresie inicjatyw społecznych organizowania akcji wspierających na rzecz obiektów użyteczności publicznej (PKWiU 91.33.11-00.00),

7.

usługi świadczone na rzecz ochrony indywidualnych grup społecznych (PKWiU 91.33.12-00.00),

8.

usługi świadczone przez organizacje młodzieżowe (PKWiU 91.33.13-00.00),

9.

usługi świadczone przez organizacje członkowskie pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKWiU 91.33.14-00.00).

Zatem dział "91" obejmuje m.in. usługi organizacji komercyjnych (federacji i stowarzyszeń) i pracodawców, których podstawą jest działalność informacyjna, reprezentowanie interesów członków przed instytucjami rządowymi; usługi organizacji profesjonalnych, których członkowie są zainteresowani w konkretnej dyscyplinie naukowej lub też są przedstawicielami takich samych zawodów i stowarzyszeń kulturalnych.

Towarzystwo S. jest Stowarzyszeniem działającym w oparciu o przepisy ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach (tekst jedn. z 2001 r. Dz. U. Nr 79, poz. 855) i podlega obowiązkowi wpisu do Krajowego Rejestru Przedsiębiorców, co wynika z art. 8 ww. ustawy. Zgodnie z art. 2 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy, Stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych. Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności. Stowarzyszenie działa na podstawie statutu, o czym stanowi art. 9 ww. ustawy, zgodnie z którym osoby w liczbie co najmniej piętnastu, pragnące założyć stowarzyszenie, uchwalają statut stowarzyszenia i wybierają komitet założycielski.

Biorąc zatem pod uwagę brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 10 załącznika Nr 4 do cyt. ustawy, czynności realizowane przez organizacje członkowskie (np. stowarzyszenia) korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług pod warunkiem, że czynności te mieszczą się w zakresie działalności statutowej oraz są czynnościami polegającymi na świadczeniu usług zaliczanych wyłącznie do grupowania PKWiU 91, które nie są odrębnie klasyfikowane w innym grupowaniu PKWiU. Natomiast usługi, świadczone przez ww. organizacje, które nie są usługami statutowymi i mieszczą się w odrębnej klasyfikacji PKWiU, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, gdyż zwolnienie, o którym stanowi powołany art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, ich nie obejmuje.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż w ramach działalności statutowej zorganizował i przeprowadził panelowe badanie naukowe "Diagnoza Społeczna 2009". Towarzystwo S. przeprowadziło już pięć cykli panelu (co dwa lata od 2000 r.) we współpracy z Radą M. Na fakturze VAT dokumentującej wykonanie powyższego świadczenia Wnioskodawca podał symbol PKWiU 91.12.10 i wskazał, iż usługa ta jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W oparciu zatem o przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawioną przez Wnioskodawcę klasyfikację zaliczającą wykonane usługi do grupowania 91.12.10 "usługi świadczone przez organizacje profesjonalne" należy stwierdzić, iż badanie naukowe pn. "Diagnoza Społeczna 2009" wykonane przez Wnioskodawcę objęte jest zwolnieniem od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Tut. Organ podkreśla, iż nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi jest bowiem odpowiedzialny producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. To właśnie ten podmiot obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania wykonywanych usług.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stanowiącym, iż składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ podatkowy wskazuje, że złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczy jednego stanu faktycznego, stąd też Wnioskodawca winien wnieść opłatę w wysokości 40,00 zł. Zgodnie bowiem z art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, zmienionym ustawą z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 Nr 888, poz. 141), od dnia 20 września 2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi 40,00 zł. Natomiast art. 14f § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa stanowi, iż w przypadku wystąpienia w jednym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej odrębnych stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych pobiera się opłatę od każdego przedstawionego we wniosku odrębnego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego. Podatnik w dniu 17 maja 2010 r. dokonał wpłaty w wysokości 75,00 zł. Zatem kwota 35,00 zł zgodnie z § 18 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 czerwca 2006 r. w sprawie gospodarki finansowej jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i gospodarstw pomocniczych oraz trybu postępowania przy przekształceniu w inną formę organizacyjno - prawną (Dz. U. z 2006 r. Nr 116, poz. 783) zostanie zwrócona na adres do korespondencji wskazany na wniosku z dnia 17 maja 2010 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl