IPPP2/443-294/13-4/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-294/13-4/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2013 r. (data wpływu 2 kwietnia 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) na wezwanie z dnia 3 czerwca 2013 r. nr IPPP2/443-294/13-2/RR o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku w odniesieniu do świadczonych usług w zakresie nauczania dzieci - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 kwietnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku w odniesieniu do świadczonych usług w zakresie nauczania dzieci. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 czerwca 2013 r. (data wpływu 10 czerwca 2013 r.) na wezwanie z dnia 3 czerwca 2013 r. nr IPPP2/443-294/13-2/RR (data doręczenia 6 czerwca 2013 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni zamierza otworzyć działalność gospodarczą w zakresie zajęć dla dzieci z Lego mindstorms wprowadzając dzieci w świat nauki przedmiotów ścisłych. Podczas nauczania dzieci będą miały okazję poszerzyć własne kompetencje w zakresie robotyki, matematyki, informatyki oraz fizyki.

Dzieci dowiedzą się, w jaki sposób programować roboty, a także zapoznają się z takimi terminami jak: przekładnia, prędkość czy moc silnika.

Głównym PKD działalności Wnioskodawczyni będzie: pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B).

Planowane obroty z tego nauczania to około 30.000 zł miesięcznie.

Z pisma z dnia 8 czerwca 2013 r. stanowiącego uzupełnienie do złożonego wniosku wynika, że:

* Wnioskodawczyni nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

* Strona nie jest nauczycielem, ale w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie świadczyć usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym i wyższym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawczyni po przekroczeniu 150.000 zł obrotu w ciągu roku będzie zmuszona zostać czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (podatku VAT) i opodatkować świadczone usługi podatkiem VAT w wysokości 23%.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Po przekroczeniu 150.000 zł obrotu w ciągu roku Wnioskodawczyni powinna stać się czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (Podatek VAT) i opodatkować świadczone usługi podatkiem VAT w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zauważyć należy, iż ustawodawca przewidział dwa rodzaje zwolnienia z podatku od towarów i usług: podmiotowe, gdzie zwolniony jest podmiot wykonujący czynności opodatkowane w ramach prowadzonej działalność gospodarczej do wysokości określonej kwoty oraz przedmiotowe, gdzie zwolniony jest podmiot wykonujący czynności zwolnione od opodatkowania podatkiem VAT w ramach wykonywanej działalności gospodarczej. W przypadku zwolnienia przedmiotowego nie ma znaczenia wysokość osiągniętych obrotów.

I tak, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Analizując powołaną wyżej regulację zawartą w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług w zakresie kształcenia jest spełnienie przesłanki o charakterze podmiotowym odnoszącej się do usługodawcy, który musi być jednostką (bez względu na to, czy ma ona charakter publiczny, czy niepubliczny) objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

W tym miejscu wskazać należy, iż zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy zwalnia od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Wprowadzone przepisem art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do usług prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczonych przez nauczycieli.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawczyni zamierza otworzyć działalność gospodarczą w zakresie zajęć dla dzieci z Lego mindstorms wprowadzając dzieci w świat nauki przedmiotów ścisłych. Podczas nauczania dzieci będą miały okazję poszerzyć własne kompetencje w zakresie robotyki, matematyki, informatyki oraz fizyki. W ramach wykonywanych zajęć dzieci dowiedzą się, w jaki sposób programować roboty, a także zapoznają się z takimi terminami, jak przekładnia, prędkość czy moc silnika. Głównym PKD działalności Wnioskodawczyni będzie: pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane (PKD 85.59.B). Wnioskodawczyni nie posiada statusu jednostki objętej systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Strona nie jest nauczycielem, ale w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie świadczyć usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym i wyższym.

Mając na uwadze opis przedmiotowej sprawy oraz wyżej powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że działalność gospodarcza, którą zamierza prowadzić Wnioskodawczyni, będąca osobą fizyczną - nie mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty, które to w myśl art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, korzystają ze zwolnienia z tego podatku.

W analizowanej sprawie Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, która planuje prowadzić działalność w zakresie zajęć dla dzieci. Strona nie jest nauczycielem, którego usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT korzystają ze zwolnienia.

Zatem, mając na uwadze warunki umożliwiające korzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 oraz pkt 27 ustawy o VAT - stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi w zakresie zajęć dla dzieci prowadzone w ramach przepisów o swobodzie działalności gospodarczej - nie korzystają z ww. zwolnienia z podatku od towarów i usług.

Tym samym uznać należy, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi w zakresie zajęć dla dzieci z Lego mindstorms wprowadzające dzieci w świat nauki przedmiotów ścisłych - nie korzystają ze zwolnienia z podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 i pkt 27 ustawy, lecz są opodatkowane podatkiem VAT według stawki podstawowej, tj. 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy wynika, że jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (...).

Stosownie do art. 113 ust. 9 ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1 (art. 113 ust. 11 ustawy).

Artykuł 113 ust. 13 ustawy, wskazuje w jakich sytuacjach nie stosuje się zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9 tego artykułu.

Zgodnie z art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

W myśl art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Jak wynika z powołanych wyżej przepisów prawa podatkowego dla uznania, że podatnik może korzystać ze zwolnienia podmiotowego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, wymagane jest spełnienie poniższych warunków, tj. wartość sprzedaży opodatkowanej (bez podatku) nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł oraz podatnik nie będzie wykonywał czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza otworzyć działalność gospodarczą, w ramach której planowane obroty z nauczania to około 30.000 zł miesięcznie.

Planowane przez Stronę usługi w zakresie zajęć dla dzieci, jak wcześniej ustalono nie korzystają ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 i 27 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wobec powyższego w świetle powołanych przepisów prawa podatkowego oraz mając na uwadze przedstawione okoliczności sprawy stwierdzić należy, że Wnioskodawczyni wykonując czynności w zakresie zajęć dla dzieci będzie miała możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku od towarów i usług, na podstawie art. 113 ust. 1 i ust. 9 ustawy do czasu, gdy wartość tej sprzedaży nie przekroczy kwoty w wysokości 150 000 zł.

W sytuacji przekroczenia kwoty limitu obrotu, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, Wnioskodawczyni będzie obowiązana do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego, określonego w art. 96 ust. 1 ustawy, w terminie przed dniem, w którym Wnioskodawczyni utraci prawo do zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

W konsekwencji, Wnioskodawczyni po przekroczeniu kwoty obrotu w wysokości 150 000 zł w proporcji do okresu prowadzenia działalności gospodarczej w roku podatkowym - powinna zarejestrować się jako podatnik VAT czynny i opodatkować przedmiotowe usługi podatkiem od towarów i usług w wysokości 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samy stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl