IPPP2/443-283/13-4/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 czerwca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-283/13-4/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 25 marca 2013 r. (data wpływu 29 marca 2013 r.) uzupełnionym pismem z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.) na wezwanie z dnia 17 czerwca 2013 r. nr IPPP2/443-283/13-2/RR o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 czerwca 2013 r. (data wpływu 25 czerwca 2013 r.) na wezwanie z dnia 17 czerwca 2013 r. nr IPPP2/443-283/13-2/RR.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: X. lub Wnioskodawca) jest związkiem stowarzyszeń i posiada osobowość prawną. X. jest związkiem sportowym. W ramach prowadzonej działalności X. przyjmuje wpłaty od osób fizycznych z tytułu:

1.

wydania licencji sportowych,

2.

wydania homologacji,

3.

wydania kart (potwierdzenie pojazdu zabytkowego),

4.

wpisowego na zawody sportowe,

5.

egzaminów na certyfikat rzeczoznawcy samochodowego oraz za nadzór Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców,

6.

innych wpłat np. za wynajęcie dodatkowej powierzchni reklamowej podczas zawodów itp.

W roku 2012 wysokość wpłat uzyskanych przez X. od osób fizycznych z ww. tytułów wynosiła:

wydanie licencji sportowych 368 509,81 PLN

wydanie homologacji 27 140,00 PLN

wydanie kart FIVA (potwierdzenie pojazdu zabytkowego) 3 490,00 PLN

wpisowe na zawody sportowe 115 081,03 PLN

egzaminy na certyfikat rzeczoznawcy samochodowego

oraz za nadzór Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców 36 040,00 PLN

inne wpłaty np. za wynajęcie

dodatkowej powierzchni reklamowej podczas zawodów itp. 5 593,80 PLN

Razem wpłaty od osób fizycznych wyniosły w 2012 r. - 556 454,64 PLN

Przy czym w obu półroczach roku 2012 wpłaty te kształtowany się następująco:

I Półrocze 2012 r.

wydanie licencji sportowych 306 304,34 PLN

wydanie homologacji 19 740,00 PLN

wydanie kart (potwierdzenie pojazdu zabytkowego) 1 220,00 PLN

wpisowe na zawody sportowe 28 323,47 PLN

egzaminy na certyfikat rzeczoznawcy samochodowego

oraz za nadzór Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców 16 230,00 PLN

inne wpłaty np. za wynajęcie

dodatkowej powierzchni reklamowej podczas zawodów itp. 878,80 PLN

Razem

wpłaty od osób fizycznych wyniosły w I półroczu 2012 r. 372 696,61 PLN

II Półrocze 2012 r.

wydanie licencji sportowych 62 205,47 PLN

wydanie homologacji 8 000,00 PLN

wydanie kart FiVA (potwierdzenie pojazdu zabytkowego) 2 270,00 PLN

wpisowe na zawody sportowe 86 757,56 PLN

egzaminy na certyfikat rzeczoznawcy samochodowego

oraz za nadzór Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców 19 810,00 PLN

inne wpłaty np. za wynajęcie

dodatkowej powierzchni reklamowej podczas zawodów itp. 4 715,00 PLN

Razem

wpłaty od osób fizycznych wyniosły w II półroczu 2012 r. 183 758,03 PLN.

X. do roku 2012 nie miał obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z pisma z dnia z dnia 24 czerwca 2013 r. stanowiącego uzupełnienie do złożonego wniosku wynika:

1.

Usługi:

1.

wydania licencji sportowych,

2.

wydania homologacji,

3.

wydania kart FIVA (potwierdzenie pojazdu zabytkowego),

4.

wpisowego na zawody sportowe,

Wnioskodawca klasyfikuje do grupowania 94.99.17.0 PKWiU (Usługi świadczone przez pozostałe społeczne organizacje członkowskie).

UZASADNIENIE takiej klasyfikacji zostało przedstawione szczegółowe we wniosku o Interpretację w punkcie obejmującym stanowisko Wnioskodawcy w sprawie.

Natomiast usługi egzaminów na certyfikat rzeczoznawcy samochodowego oraz za nadzór Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców Wnioskodawca klasyfikuje jako 85.60.Z PKD (Działalność wspomagająca edukację).

Jak podano to w p. 1 powyżej, usługi:

1.

wydania licencji sportowych,

2.

wydania homologacji,

3.

wydania kart FIVA (potwierdzenie pojazdu zabytkowego),

4.

wpisowego na zawody sportowe,

Wnioskodawca klasyfikuje do grupowania 94.99.17.0 PKWiU (Usługi świadczone przez pozostałe społeczne organizacje członkowskie). Usługi egzaminów na certyfikat rzeczoznawcy samochodowego oraz za nadzór Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców Wnioskodawca klasyfikuje jako 85.60.Z PKD (Działalność wspomagająca edukację), zaś inne wpłaty np. za wynajęcie dodatkowej powierzchni reklamowej podczas zawodów itp. Wnioskodawca klasyfikuje jako 74.40.1 PKWiU (Usługi reklamowe).

Biorąc pod uwagę dane liczbowe wskazane przez Wnioskodawcę i dokonując kalkulacji udziału usług wymienionych w punktach 1 - 4 powyżej w łącznej kwocie obrotu na rzecz osób fizycznych otrzymano następujące proporcje obrotu X. z tytułu usług zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 94.99.17.0 PKWiU do łącznego obrotu na rzecz osób fizycznych:

w całym roku 2012 95%

w I połowie roku 2012 87%

w II połowie roku 2012 93%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w roku 2013 Wnioskodawca ma obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy X. nie ma w roku 2013 obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących, chyba, że byłyby to dostawy lub usługi wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wnioskodawca korzysta bowiem ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie przepisu § 3 ust. 1 pkt 3 i ust. 3 i poz. 31 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2012 r. poz. 1382).

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy jest następujące:

Zgodnie z § 1 Statutu X., X. jest związkiem stowarzyszeń i posiada osobowość prawną. Związek jest polskim związkiem sportowym.

Związek realizuje swoje cele w szczególności przez (§ 9 ust. 1 pkt 5, 8, 10 Statutu X.):

* programowanie i propagowanie rozwoju sportów motorowych oraz organizowanie zawodów i imprez,

* prowadzenie szkolenia motorowego, w tym doskonalenie techniki kierowania pojazdami mechanicznymi, a także

* kształtowanie właściwych postaw wśród użytkowników pojazdów i dróg,

* propagowanie działań w zakresie odbudowy, konserwacji, eksponowania i używania zabytkowych pojazdów

* mechanicznych oraz ich dokumentacji,

* realizowanie na terenie kraju praw wynikających z członkowstwa w organizacjach międzynarodowych a także organizowanie międzynarodowej współpracy dwustronnej i wielostronnej w dziedzinie motoryzacji.

Związek posiada wyłączne prawo do (§ 9 ust. 2 Statutu X.):

* organizowania i prowadzenia współzawodnictwa sportowego o tytuł Mistrza Polski oraz o Puchar Polski w sportach motorowych,

* ustanawiania i realizacji reguł sportowych, organizacyjnych i dyscyplinarnych w sportach motorowych,

* powoływanie kadry narodowej w sportach motorowych,

* wykorzystywania wizerunku członka kadry narodowej w stroju reprezentacji kraju,

* reprezentowania sportów motorowych w organizacjach międzynarodowych.

Zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 pkt 3 powołanego na wstępie rozporządzenia Ministra Finansów "Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2014 r.:

(...)

3) podatników, którzy dokonują dostawy towarów lub świadczą usługi zwolnione z obowiązku ewidencjonowania, wymienione w części I załącznika do rozporządzenia, w przypadku gdy udział obrotu z tytułu czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia, w całkowitym obrocie podatnika realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zwany dalej "udziałem procentowym obrotu", był w poprzednim roku podatkowym wyższy niż 80%".

Z tym, że przepis § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia stanowi, iż "Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, nie stosuje się w przypadku podatników, którzy w pierwszym lub drugim półroczu poprzedniego roku podatkowego osiągnęli udział procentowy obrotu równy lub niższy niż 80%".

Ponadto, zwolnienia z ewidencjonowania nie stosuje się do dostawi usług wymienionych w § 4 ww. rozporządzania.

W części I Załącznika do ww. rozporządzenia w poz. nr 31 wymienione są "Usługi świadczone przez organizacje członkowskie", sklasyfikowane w PKWIU w grupowaniu nr 94.

Czyli usługi świadczone przez organizacje członkowskie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, przy czym, jeżeli obrót z tytułu tych usług stanowił w roku 2012 oraz w każdym z półroczy roku 2012 ponad 80% ogółu obrotu z tytułu usług świadczonych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, to dany podatnik w ogóle zwolniony jest w roku 2013 z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasach rejestrujących (z zastrzeżeniem dostaw i usług wymienionych w § 4 ww. rozporządzania).

Jak podano to w opisie stanu faktycznego, wpłaty uzyskiwane przez Wnioskodawcę od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, pochodzą z następujących tytułów:

1.

wydania licencji sportowych,

2.

wydania homologacji,

3.

wydania kart FIVA (potwierdzenie pojazdu zabytkowego),

4.

wpisowego na zawody sportowe,

5.

egzaminów na certyfikat rzeczoznawcy samochodowego oraz za nadzór Centrum Certyfikacji Rzeczoznawców,

6.

Innych wpłat np. za wynajęcie dodatkowej powierzchni reklamowej podczas zawodów itp.

Biorąc pod uwagę przytoczone powyżej postanowienia Statutu X., Wnioskodawca stoi na stanowisku, że: wpłaty z tytułu: wydania licencji sportowych, wydania homologacji, wydania karty i przyjmowania wpisowego na zawody sportowe należy zaklasyfikować do grupowania 94.99.17.0 PKWiU (Usługi świadczone przez pozostałe społeczne organizacje członkowskie). Oprócz przytoczonych powyżej postanowień statutu, w odniesieniu do konkretnych opłat dodatkowe uzasadnienie takiego stanowiska jest następujące:

1. Wydanie licencji sportowych

Przepis § 31 ust. 2p. 23 Statutu X. stanowi, iż do kompetencji Zarządu Głównego w szczególności należy nadawanie licencji, certyfikatów i tym podobnych dokumentów Związku, na warunkach i w trybie ustalonych przez Związek i powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

Wydany przez X. "Regulamin Licencji" stanowi, iż w przypadku wszystkich sportów motorowych (sport samochodowy, motocyklowy, żużlowy oraz kartingowy) do zawodów organizowanych pod patronatem Polskiego Związku Motorowego przyjmowane są zgłoszenia jedynie zawodników posiadających odpowiednie licencje wydane przez X. Podstawowym warunkiem wydania licencji dla określonego sportu jest przynależność klubowa do jednego z klubów będących członkiem Polskiego Związku Motorowego i posiadającego licencję uprawniającej do udziału we współzawodnictwie sportowym w danym sporcie. Czyli licencje te są wydawane wyłączenie członkom klubów tworzących Stowarzyszenie X.

W odniesieniu do wydawania licencji sportowych X. uzyskał w dniu 22 lutego 2013 r. informację z Urzędu Statystycznego w Łodzi, iż usługi polegające na wydawaniu przez X. licencji sportu samochodowego mieszczą się w grupowaniu PKWiU 94.99.17.0.

2. Wydanie homologacji

Homologacja jest to książka homologacyjna samochodu tj. dokument określający specyfikację techniczną samochodu niezbędny do startu w zawodach.

Przepis § 31 ust. 2p. 23 Statutu X. stanowi, iż do kompetencji Zarządu Głównego w szczególności należy nadawanie licencji, certyfikatów i tym podobnych dokumentów Związku, na warunkach i w trybie ustalonych przez Związek i powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

Zatem wydanie homologacji należy zaklasyfikować do grupowania 94.99.17.0 PKWiU (Usługi świadczone przez pozostałe społeczne organizacje członkowskie).

3. Wydanie karty FIVA

Karta FIVA jest to karta pojazdu zabytkowego zarejestrowanego w Polsce,

Przepis § 31 ust. 2p. 23 Statutu X. stanowi, iż do kompetencji Zarządu Głównego w szczególności należy nadawanie licencji, certyfikatów i tym podobnych dokumentów Związku, na warunkach i w trybie ustalonych przez Związek i powszechnie obowiązujące przepisy prawa.

Skrót FIVA oznacza Międzynarodową Federację Pojazdów Zabytkowych (Fédération Internatlonale des Véhicules Anciens - FIVA), która została utworzona w 1966 r. Jedynym, oficjalnym członkiem FIVA w Polsce jest Polski Związek Motorowy. Zgodnie z zasadami FIVA, X. jest odpowiedzialny za wystawianie FIVA ID CARD dla wszystkich pojazdów zabytkowych zarejestrowanych w Polsce.

FIVA ID CARD jest własnością organizacji (FIVA/X.) i może zostać unieważniona przez biuro lub funkcjonariuszy FIVA.

FIVA ID CARD jest dokumentem o charakterze ewidencyjnym. Głównym zadaniem tych kart jest rejestrowanie zmian i modyfikacji, które w pojeździe są na przestrzeni lat dokonywane.

Zatem wydanie karty FIVA należy zaklasyfikować do grupowania 94.99.17.0 PKWiU (Usługi świadczone przez pozostałe społeczne organizacje członkowskie).

4.

Wpisowe na zawody sportowe.

X.

realizuje swoje cele w szczególności przez (§ 9 ust. 1p. 5, 8, 10 Statutu X.) organizowanie zawodów i imprez. Zawodnicy (kluby) uiszczają opłaty wpisowe z tytułu uczestniczenia w zawodach.

Zatem dopuszczenie zawodników do udziału w zawodach należy zaklasyfikować do grupowania 94.99.17.0 PKWiU (Usługi świadczone przez pozostałe społeczne organizacje członkowskie).

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że proporcja obrotu X. z tytułu usług zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 94 wyniosła;

w całym roku 2012 95%

w I Połowie roku 2012 87%

w II połowie roku 2012 93%

Ponieważ zarówno w całym roku 2012 jak i w każdym półroczu tego roku udział wpłat od osób fizycznych z tytułów, o których mowa w punkcie poprzednim przekraczał 80% w całkowitym obrocie X. realizowanym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, zastosowanie znajduje zwolnienie, o którym mowa § 3 ust. 1p. 3 i ust. 3 i poz. 31 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zatem w roku 2013 X. nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kas rejestrujących, chyba, że byłyby to dostawy lub usługi wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienić należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, iż tut. Organ nie jest uprawniony, w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa, do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towaru lub usługi do grupowania statystycznego.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl