IPPP2-443-281/11-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 czerwca 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-281/11-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 18 lutego 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych zakwalifikowanych jako kształcenie zawodowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych zakwalifikowanych jako kształcenie zawodowe. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2-443-281/11-2/AK z dnia 3 czerwca 2011 r. (data doręczenia 8 czerwca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W ramach prowadzonej przeze Wnioskodawcę działalności gospodarczej prowadzone są usługi szkoleniowe, zakwalifikowane jako kształcenie zawodowe. Zgodnie z definicją Głównego Urzędu Statystycznego jako formy ustawicznego kształcenia zawodowego wyróżnia się formy:

1.

"podstawowe, do których zaliczamy kursy i szkolenia:

* wewnętrzne - przygotowane i prowadzone przez samo przedsiębiorstwo na terenie lub poza terenem przedsiębiorstwa;

* zewnętrzne - przygotowane i prowadzone przez instytucję spoza przedsiębiorstwa na terenie lub poza terenem przedsiębiorstwa;

2.

pozostałe:

* zaplanowane szkolenia na stanowisku pracy;

* zaplanowane uczenie się poprzez rotację, zamianę, zastępstwa;

* zaplanowane uczenie się uczestników w kołach naukowych i jakościowych;

* planowane samokształcenie kierowane;

* uczestnictwo w konferencjach, spotkaniach warsztatowych, targach i wykładach.".

Dlatego też szkolenia zmierzające do podniesienia wiedzy i umiejętności, w tym kwalifikacji, uczestników są zaliczane do form kształcenia zawodowego. Większość tego rodzaju dotychczas świadczonych i planowanych do świadczenia przez Wnioskodawcę usług jest finansowana ze środków publicznych, w tym środków Unii Europejskiej.

Do końca 2010 r. usługi szkoleniowe zwolnione były z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.). Ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wprowadziła zmiany w art. 43 ust. 1 oraz załączniku nr 4 do ustawy, i na nowo zdefiniowała zakres czynności zwolnionych z podatku od towarów i usług. W odniesieniu do usług edukacyjnych i szkoleniowych ustawa wskazuje m.in. jako usługi zwolnione od podatku od towarów i usług:

29)

usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego (...):

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wyżej określone czynności podlegające zwolnieniu od podatku od towarów i usług wymienione zostały również w Rozporządzeniu wykonawczym Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). W ww. Rozporządzeniu wydanym na podstawie przepisów ustawy o VAT z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, w paragrafie 13 ustęp 1 pkt 20 wprowadzono doprecyzowanie zwolnienia od podatku dla następujących czynności: usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenia usług i dostawy towarów ściśle z tymi usługami związanych.

W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności planuje on do realizacji w roku 2011 szkolenia finansowane ze środków publicznych, w tym ze środków Unii Europejskiej. Na realizację ww. usług szkoleniowych podpisywana jest umowa, w której jest podawane źródło finansowania szkolenia, gdy szkolenie jest finansowane ze środków publicznych - Unii Europejskiej jest też podawany Fundusz z jakiego jest ono finansowane (przykładowo: Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013, Europejski Fundusz Społeczny, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013).

Wystawiona faktura w związku z realizacją ww. usługi szkoleniowej będzie miała odniesienie do zawartej umowy, w której znajdują się informacje o źródle finansowania usługi ze środków publicznych, jak też na samej fakturze będzie znajdowała się informacja o finansowaniu usługi z funduszy publicznych z podaniem nazwy funduszu Unii Europejskiej.

Pismem dnia 13 czerwca 2011 r. (data wpływu 16 czerwca 2011 r.) Strona sprecyzowała, iż prowadzi działalność gospodarczą "K.", zwaną dalej "Przedsiębiorstwem", której głównym przedmiotem są usługi szkoleniowe m.in. z zakresu zarządzania, zarządzania projektami, zarządzania finansami, administracji, zarządzania organizacją pozarządową umiejętności interpersonalnych i inne, których założeniem jest uzyskiwanie lub podnoszenie wiedzy do celów zawodowych. Część z tych usług świadczona jest w ramach projektów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.

Przedsiębiorstwo świadczy również usługi doradcze. Przedsiębiorstwo jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, do którego nie ma zastosowania zwolnienie podmiotowe przewidziane w art. 113 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

Na podstawie umowy zawartej przez Klienta Przedsiębiorstwa z Instytucją Wdrażającą o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Klient otrzymuje dotację celową na realizację projektu finansowanego w całości ze środków publicznych. W celu realizacji projektu Klient zawiera umowę z Przedsiębiorstwem (K.), w ramach której świadczona jest na rzecz Klienta usługa szkoleniowa, a zakres ewentualnego zwolnienia przedmiotowego ma dotyczyć tejże usługi. Żadne z organizowanych przedmiotowych szkoleń mających za zadanie uzyskiwanie lub podnoszenie wiedzy do celów zawodowych nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Przedsiębiorstwo oraz podmioty bezpośrednio realizujące usługę nie posiadają akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie opisanych w stanie faktycznym szkoleń, ani nie są jednostkami objętymi systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W ramach realizowanej usługi szkoleniowej, w ramach rozpatrywanego projektu szkolenia dotyczą zakresu m.in. zarządzania, zarządzania finansami, zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania projektami umiejętności interpersonalnych. Usługa szkoleniowa jest finansowana w 100% ze środków publicznych.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 20 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi inne niż wymienione w pkt 2 przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów z innych operacji finansowych oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Krajowe przepisy z zakresu podatku od towarów i usług nie definiują pojęć "kształcenie zawodowe" i "przekwalifikowanie zawodowe", wobec tego należy wskazać, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 str. 1) Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy.

Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG z późn. zm.). Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i) obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, str. 1 z późn. zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Zakres i rodzaj usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo pozwala na stwierdzenie, iż stosownie do powyższych regulacji przedmiotowe usługi opisane we wniosku są usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług lub na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Uprzejmie proszę o wydanie interpretacji indywidualnej czy planowane do świadczenia usługi z zakresu edukacji - kształcenia zawodowego, do których zalicza się usługi szkoleniowe finansowane ze środków publicznych, w tym Unii Europejskiej, w całości lub w co najmniej 70%, są zwolnione z podatku od towarów i usług. Podstawą do weryfikacji finansowania ze środków publicznych ww. usługi byłyby zawierane umowy oraz wystawiane faktury za świadczone usługi.

Czy usługa szkoleniowa opisana w niniejszym wniosku, będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, w rozumieniu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę powyższy opis i przytaczane akty prawne planowane do świadczenia usługi szkoleniowe oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane, finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych, w tym środków Unii Europejskiej, należy rozpatrywać jako zwolnione od podatku od towarów i usług.

Zainteresowany stanowisko swoje motywuje faktem, iż Ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, jako zwolnione z podatku od towarów i usług w art. 1 ust. 8 określa usługi z zakresu kształcenia zawodowego, w tym usługi szkoleniowe, w przypadku finansowania ich ze środków publicznych. Podobne zapisy zawiera Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), paragraf 13 ust. 1 pkt 20, które określa usługi z zakresu kształcenia zawodowego, w tym usługi szkoleniowe, w przypadku finansowania ich w co najmniej w 70% ze środków publicznych.

Zakres i rodzaj usług świadczonych przez Przedsiębiorstwo pozwala na stwierdzenie, iż stosownie do powyższych regulacji przedmiotowe usługi opisane we wniosku są usługami kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) Ustawy o podatku od towarów i usług lub na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), jeżeli z dowodów (umowy zawartej przez Klienta Przedsiębiorstwa z Instytucją Wdrażająca) wynika, że szkolenie realizowane przez Przedsiębiorstwo na rzecz Beneficjenta jest finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Przedsiębiorstwo zawiera umowę o świadczenie usługi szkoleniowej z Klientem, Beneficjantem dotacji celowej przeznaczonej na sfinansowanie projektu szkoleniowego, i z umowy pomiędzy Beneficjentem a Instytucją Wdrażającą wynika, że projekt jest finansowany w całości, lub co najmniej w 70% ze środków publicznych, to w takiej sytuacji Przedsiębiorstwo wystawiając fakturę na rzecz Klienta również będzie uprawnione do zastosowania zwolnienia.

Dowodem faktu finansowania szkolenia ze środków publicznych jest w tym przypadku umowa zawarta przez Klienta Przedsiębiorstwa z Instytucją Wdrażającą, jak też umowa pomiędzy Klientem, a Przedsiębiorstwem. Wystawione w związku z realizacją usługi szkoleniowej faktury zawierać będą obligatoryjne informacje dotyczące zawartej umowy i źródła finansowania usługi ze środków publicznych w co najmniej 70%.

Na podstawie ww. dowodów, zdaniem Przedsiębiorstwa zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) Ustawy o podatku od towarów i usług oraz § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia MF z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), ma w świetle orzecznictwa TSWE i stanowiska Ministra Finansów szeroki charakter i dotyczy wszystkich szkoleń finansowanych ze środków wspólnotowych lub innych pomocowych, jeżeli szkolenie jest dofinansowane w co najmniej 70% z tych środków.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności określony został odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 cyt. ustawy. I tak, stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (art. 8 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1

Zgodnie z art. 146a w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%; stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8% (...)".

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (PKWiU ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Stosownie natomiast do art. 43 ust. 1 pkt 29 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jak wynika z art. 43 ust. 17 cyt. ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Nadmienić należy, iż ww. rozporządzenie Ministra Finansów obowiązuje od dnia 6 kwietnia 2011 r. i zastąpiło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 z późn. zm.), przy czym powołany powyżej przepis § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. jest odpowiednikiem tego samego przepisu rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r.

Powołane wyżej przepisy przewidują zatem zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub finansowanych w co najmniej 70% ze środków publicznych. Dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W ustawodawstwie brak jest definicji kształcenia. Słownik języka polskiego PWN definiuje proces kształcenia jako czynności, których celem jest: "przekazywać komuś wiedzę, umiejętności, czynić starania, aby ktoś zdobywał wiedzę, rozwijał umiejętności, rozwijać cechy charakteru" ("Słownik języka polskiego PWN" pod red. E. Sobol, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005).

W świetle powyższego proces kształcenia można określić jako proces, którego celem jest uzyskiwanie, uzupełnianie wiedzy ogólnej, a także umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

W dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) Nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288/1). Rozporządzenie Rady Nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie powyższe przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw Państw Członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku (77/388/EWG).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia Nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z opisanego w złożonym wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej prowadzone są usługi szkoleniowe, zakwalifikowane jako kształcenie zawodowe - są to usługi z zakresu zarządzania, zarządzania projektami, zarządzania finansami, administracji, zarządzania organizacją pozarządową umiejętności interpersonalnych i inne, których założeniem jest uzyskiwanie lub podnoszenie wiedzy do celów zawodowych. W ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności planuje on do realizacji w roku 2011 szkolenia finansowane ze środków publicznych, w tym ze środków Unii Europejskiej. Na realizację ww. usług szkoleniowych podpisywana jest umowa, w której jest podawane źródło finansowania szkolenia, gdy szkolenie jest finansowane ze środków publicznych - Unii Europejskiej jest też podawany Fundusz z jakiego jest ono finansowane (przykładowo: Program Operacyjny Kapitał Ludzki 2007-2013, Europejski Fundusz Społeczny, Program Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013). Na podstawie umowy zawartej przez Klienta Przedsiębiorstwa z Instytucją Wdrażającą o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, Klient otrzymuje dotację celową na realizację projektu finansowanego w całości ze środków publicznych. W celu realizacji projektu Klient zawiera umowę z Wnioskodawcą, w ramach której świadczona jest na rzecz Klienta usługa szkoleniowa. W ramach realizowanej usługi szkoleniowej, w ramach rozpatrywanego projektu szkolenia dotyczą zakresu m.in. zarządzania, zarządzania finansami, zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania projektami umiejętności interpersonalnych. Usługa szkoleniowa jest finansowana w 100% ze środków publicznych.

Wystawiona faktura w związku z realizacją ww. usługi szkoleniowej będzie miała odniesienie do zawartej umowy, w której znajdują się informacje o źródle finansowania usługi ze środków publicznych, jak też na samej fakturze będzie znajdowała się informacja o finansowaniu usługi z funduszy publicznych z podaniem nazwy funduszu Unii Europejskiej.

Odnosząc przedstawione okoliczności sprawy do powołanych powyżej przepisów, stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe, zakwalifikowane jako kształcenie zawodowe są usługami o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług, a z uwagi na fakt, iż są one w całości lub w co najmniej 70% finansowane są ze środków publicznych, będą korzystać ze zwolnienia z podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) cyt. ustawy w zw. z § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl