IPPP2/443-279/14-2/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-279/14-2/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2014 r. (data wpływu 24 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności geodezyjnych i kartograficznych oraz opłat za udzielenie informacji, a także opłat za wykonywanie wypisów i wyrysów oraz opłat pobieranych za sporządzanie kopii oraz wydruków wykonywanych z materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym (m.in. opłaty za kopie, wydruki) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności geodezyjnych i kartograficznych oraz opłat za udzielenie informacji, a także opłat za wykonywanie wypisów i wyrysów oraz opłat pobieranych za sporządzanie kopii oraz wydruków wykonywanych z materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym (m.in. opłaty za kopie, wydruki).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 i 645) powiat jako osoba prawna wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy wynika, że powiat wykonuje także określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym m.in. w zakresie geodezji, kartografii i katastru.

Jednocześnie w art. 4 ust. 4 wskazano, że ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu, jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Zgodnie z art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. Z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego. Są to zadania z zakresu administracji rządowej, zgodnie z art. 6a ust. 3 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 40 ust. 3 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne gromadzenie i przechowywanie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do starostów - w zakresie zasobów powiatowych.

Na podstawie art. 40 ust. 3c ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz Wyryków i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne z zastrzeżeniem ust. 3d oraz art. 12 ust. 1 i 2, art. 14 ust. 1, art. 15 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej i art. 15 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 37, poz. 333 z późn. zm.) określa wysokość opłat za udostępnienie informacji z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. W rozporządzeniu nie określono opłat za sporządzenie informacji w postaci np. kopii map, dokumentów itd.

W związku z brakiem uregulowania w rozporządzeniu ww. opłat, wysokość opłat pobieranych za sporządzenie kopii oraz wydruków wykonywanych z materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym uregulowano Uchwałą Zarządu Powiatu z dnia 13 lipca 2011 r. Powiat za czynności polegające na udostępnianiu danych geodezyjnych (wykonanie wypisów i wyrysów, udostępnianie informacji z operatu ewidencyjnego) wystawia rachunki. Czynności te nie podlegają fakturowaniu i nie są ujmowane w deklaracji VAT. Zdaniem Powiatu jest to prawidłowe postępowanie.

Powiat wystawia faktury VAT ze stawką 23% za opłaty pobierane w związku ze zwrotem kosztów poniesionych w celu sporządzenia informacji udostępnianej z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (za sporządzenie kopii oraz wydruków wykonywanych z materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym). Podstawa opodatkowania oraz podatek należny jest ujmowany w deklaracji VAT-7 w części C poz. 6 "dostawa towarów oraz świadczenie usług na terenie kraju, opodatkowane stawką 22% albo 23%". Zdaniem Powiatu, należy zaprzestać wystawiania faktur VAT a tym samym wykazywania podatku VAT w deklaracji VAT-7.

Powiat wystawia faktury VAT za pozostałe czynności geodezyjne wynikające z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. ze stawką "np". Kwoty te nie są wykazywane w deklaracji VAT-7. Powiat uważa, że należy zaprzestać wystawiania faktur VAT ze stawką "nie podlega".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz za udzielenie informacji, a także za wykonywanie wypisów i wyrysów oraz opłaty pobierane za sporządzanie kopii oraz wydruków wykonywanych z materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym (m.in. opłaty za kopie, wydruki) podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Powiat wykonuje czynności polegające na gromadzeniu oraz prowadzeniu państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz na jego udostępnianiu zainteresowanym jednostkom, osobom prawnym i fizycznym. Czynności te wykonuje jako organ władzy publicznej. Są to zadania zlecone zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Wykonywane przez Powiat czynności polegające na pobieraniu opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz za udzielenie informacji, a także za wykonywanie wypisów i wyrysów i za sporządzanie kopii oraz wydruków wykonywanych z materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym mają charakter publicznoprawny a nie cywilnoprawny, gdyż pobierane przez Powiat opłaty wynikają z przepisów prawa.

Wykonywane przez Starostę (organ władzy publicznej) obsługiwane przez Starostwo (urząd obsługujący ten organ) ww. czynności są realizowane w ramach zadań ustawowych i dlatego nie podlegają one ustawie o podatku od towarów i usług. Czynności te należą do kategorii spraw z zakresu administracji publicznej. Wysokość opłat jest ściśle określona w przepisach. Wobec powyższego opłaty pobierane za (jak w zadanym powyżej pytaniu) nie podlegają, zdaniem Powiatu, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym Powiat nie ma obowiązku dokumentowania opłat za ww. czynności fakturami, o których mowa w art. 106 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz deklarowania z tego tytułu obrotów dla cetów VAT.

Powiat dla udokumentowania opłat pobieranych za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz za udzielenie informacji, a także za wykonywanie wypisów i wyrysów oraz opłat pobieranych za sporządzanie kopii oraz wydruków wykonywanych z materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym może być zobowiązany do wystawienia rachunków, o których mowa w art. 87- 88 ustawy - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.). Rachunek zostanie wystawiony tylko wtedy, gdy z żądaniem takim wystąpi podmiot wnoszący opłatę. Jednocześnie zgodnie z art. 87 § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, Powiat jest zobowiązany wystawić rachunek nie później niż w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru (jeśli rachunku zażądano przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru). Jeśli żądanie wystawienia rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru, wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania.

Powiat nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 87 § 4 Ordynacji podatkowej).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz.Urz.UE.L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.

Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:

a.

podmiot musi być organem władzy publicznej lub urzędem obsługującym ten organ,

b.

podmiot ten został powołany do czynności związanych z realizacją zadań nałożonych na niego przepisami prawa i takie czynności wykonuje.

A zatem, wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

Z przywołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Dokonując wykładni art. 15 ust. 6 ustawy należy więc zauważyć, że celem tej regulacji jest wyłączenie wszelkich organów władzy publicznej oraz innych organów podlegających prawu publicznemu z kategorii podatników VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez te podmioty w charakterze władz publicznych. Podatnikiem podatku od towarów i usług jest więc również organ władzy publicznej oraz urząd obsługujący ten organ, jeżeli w stosunku do określonej czynności lub transakcji zachowuje się jak podmiot gospodarczy. Z tego właśnie względu, ustawodawca uznał w art. 15 ust. 6 ustawy, że organy (urzędy) nie są podatnikami w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilno-prawnych.

W myśl zapisów art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2013 r. poz. 595 z późn. zm.), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Z regulacji art. 4 ust. 1 pkt 9 tej ustawy wynika, że powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru.

W art. 4 ust. 4 ww. ustawy podano, że ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat.

Organami powiatu są rada powiatu i zarząd powiatu (art. 8 ust. 2 ww. ustawy).

Zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu, o czym stanowi art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Przepis art. 33 cyt. ustawy stanowi, że zarząd wykonuje zadania powiatu przy pomocy starostwa powiatowego oraz jednostek organizacyjnych powiatu, w tym powiatowego urzędu pracy.

Starosta organizuje pracę zarządu powiatu i starostwa powiatowego, kieruje bieżącymi sprawami powiatu oraz reprezentuje powiat na zewnątrz - art. 34 ust. 1 ustawy.

Na podstawie art. 6a ust. 1 pkt 2 lit. b ustawy z dnia 17 maja 1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.), Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią organy administracji geodezyjnej i kartograficznej, w tym starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatowego wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej (art. 6a ust. 3 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne).

W myśl art. 18 pkt 3 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, rozpowszechnianie, rozprowadzanie oraz reprodukowanie w celu rozpowszechniania i rozprowadzania map, materiałów fotogrametrycznych i teledetekcyjnych, stanowiących państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny, wymaga zezwolenia starosty - w zakresie zasobu powiatowego.

Zgodnie z art. 40 ust. 3 pkt 3 ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, gromadzenie i prowadzenie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, kontrola opracowań przyjmowanych do zasobu oraz udostępnianie tego zasobu zainteresowanym jednostkom oraz osobom prawnym i fizycznym należy do starostów - w zakresie zasobów powiatowych.

Stosownie do art. 40 ust. 3c ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, udostępnianie danych i informacji zgromadzonych w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a i 1b, standardowych opracowań kartograficznych, o których mowa w art. 4 ust. 1e, oraz innych materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, a także wykonywanie czynności związanych z udostępnianiem tych informacji, opracowań i materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym oraz Wyryków i wypisów z operatu ewidencyjnego jest odpłatne (...).

W art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b ww. ustawy - Prawo geodezyjne i kartograficzne, zawarta została delegacja ustawowa, zgodnie z którą, minister właściwy do spraw administracji publicznej określi, w drodze rozporządzeń, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw rozwoju wsi, wysokość opłat za czynności związane z prowadzeniem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu oraz związane z prowadzeniem krajowego systemu informacji o terenie, za udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, uwzględniając potrzeby różnych podmiotów oraz konieczność zapewnienia środków na aktualizację i utrzymywanie państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego.

Wysokość tych opłat wynika z rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333).

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 37, poz. 333 z późn. zm.) określa wysokość opłat za udostępnienie informacji z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. W rozporządzeniu nie określono opłat za sporządzenie informacji w postaci np. kopii map, dokumentów itd. W związku z brakiem uregulowania w rozporządzeniu ww. opłat, wysokość opłat pobieranych za sporządzenie kopii oraz wydruków wykonywanych z materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym uregulowano Uchwałą Nr 34/665/2011 Zarządu Powiatu z dnia 13 lipca 2011 r. Powiat za czynności polegające na udostępnianiu danych geodezyjnych (wykonanie wypisów i wyrysów, udostępnianie informacji z operatu ewidencyjnego) wystawia rachunki. Czynności te nie podlegają fakturowaniu i nie są ujmowane w deklaracji VAT. Powiat wystawia faktury VAT ze stawką 23% za opłaty pobierane w związku ze zwrotem kosztów poniesionych w celu sporządzenia informacji udostępnianej z państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego (za sporządzenie kopii oraz wydruków wykonywanych z materiałów zgromadzonych w państwowym zasobie geodezyjnym i kartograficznym). Podstawa opodatkowania oraz podatek należny jest ujmowany w deklaracji VAT-7. Ponadto Powiat wystawia faktury za pozostałe czynności geodezyjne wynikające z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 lutego 2004 r. ze stawką "np". Kwoty te nie są wykazywane w deklaracji VAT-7.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii czy pobierane przez Powiat opłaty za czynności polegające na gromadzeniu oraz prowadzeniu państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz na jego udostępnianiu zainteresowanym jednostkom, osobom prawnym i fizycznym, podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Analiza przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz treść przepisów znajdujących w tej sprawie zastosowanie, pozwala stwierdzić, że czynności Powiatu, polegające na gromadzeniu oraz prowadzeniu państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz na jego udostępnianiu zainteresowanym jednostkom, osobom prawnym i fizycznym mieszczą się w zadaniach z zakresu administracji publicznej. Powiat, jako organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji publicznej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, jest objęty regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a zatem ww. czynności nie podlegają przepisom tej ustawy.

Ponieważ dana czynność nie podlega przepisom ustawy o podatku od towarów i usług do czynności tej przepisy ustawy nie mają w ogóle zastosowania. A zatem nie mają zastosowania również przepisy dotyczące sposobu dokumentowania tej czynności w sposób wskazany w ustawie oraz jej wykazywania w deklaracji podatkowej dla celów podatku VAT. Oznacza to, że Powiat nie ma obowiązku wystawiania faktur z tytułu wykonywania wymienionych czynności a także nie ma obowiazku wykazywania tych czynności w deklaracji podatkowej składanej dla celów podatku VAT.

Zgodnie z art. 87 § 1 ustawy Ordyancja podatkowa, jeżeli z odrębnych przepisów nie wynika obowiązek wystawienia faktury, podatnicy prowadzący działalność gospodarczą są obowiązani, na żądanie kupującego lub usługobiorcy, wystawić rachunek potwierdzający dokonanie sprzedaży lub wykonanie usługi.

Podatnicy wymienieni w § 1, od których zażądano rachunku przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru, wystawiają rachunek nie później niż w terminie 7 dni od dnia wykonania usługi lub wydania towaru. Jeżeli jednak żądanie wystawienia rachunku zostało zgłoszone po wykonaniu usługi lub wydaniu towaru, wystawienie rachunku następuje w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia żądania (art. 87 § 3).

Podatnik nie ma obowiązku wystawienia rachunku, jeżeli żądanie zostało zgłoszone po upływie 3 miesięcy od dnia wydania towaru lub wykonania usługi (art. 87 § 4).

Powiat może zatem, na żądanie klienta, opłaty pobierane za czynności wymienione we wniosku, dokumentować rachunkami, o których mowa w art. 87 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Stanowisko Wnioskodawcy należało więc uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl