IPPP2/443-278/10-4/JW - Brak prawa do odliczenia przez instytucję kultury podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu docieplenia i odnowy budynku siedziby.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-278/10-4/JW Brak prawa do odliczenia przez instytucję kultury podatku VAT naliczonego w związku z realizacją projektu docieplenia i odnowy budynku siedziby.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 maja 2010 r. (data wpływu 10 maja 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 13 lipca 2010 r. (data wpływu 16 lipca 2010 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 6 lipca 2010 r. sygn. IPPP2/443-278/10-2/JW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

CKIP jest w trakcie realizacji projektu pn: "Docieplenie i remont pomieszczeń Centrum Kultury i Promocji Gminy S." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach działania - "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013. Wnioskodawca jest instytucją kultury, powołaną przez jednostkę samorządu terytorialnego, nie jest podatnikiem VAT i nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. Umowa o przyznaniu pomocy została podpisana z Samorządem Województwa dnia 26 sierpnia 2009 r.. W ramach zadania zostanie przeprowadzony remont pomieszczeń budynku CKIP i zakup tablicy informacyjnej z mapą Gminy S.

Zakończenie realizacji całości operacji związanych z realizacją projektu nastąpi w 2010 r..

Budynek, w którym będą wykonywane prace budowlane jest i będzie w przyszłości wykorzystany na cele statutowe czyli upowszechnianie i rozwój kultury, służyć będzie mieszkańcom gminy oraz osobom przyjezdnym jako miejsce aktywnego uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych. Poza tym po zrealizowaniu ww. zadania nie przewiduje się prowadzenia działalności podlegającej opodatkowaniu.

W Centrum Kultury i Promocji nie będą występowały żadne czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezpośrednio związane z realizacją projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu CKIP może odliczyć podatek VAT w całości lub w części.

Zdaniem Wnioskodawcy na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług CKIP jako instytucji kultury nie przysługuje odliczenie podatku VAT w całości w odniesieniu do realizowanego projektu pn " Docieplenie i remont pomieszczeń Centrum Kultury i Promocji Gminy S". W CKIP nie będą występowały żadne czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezpośrednio związane z realizacją projektu. Odnowiony budynek będzie udostępniony mieszkańcom naszej gminy i turystom odwiedzającym nasz region.

Skoro realizowana przez CKIP inwestycja nie służy wykonywaniu czynności podatkowych, zatem nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten jednak nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest w trakcie realizacji projektu pn: "Docieplenie i remont pomieszczeń Centrum Kultury i Promocji Gminy S." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach działania - "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013. W ramach zadania zostanie przeprowadzony remont pomieszczeń budynku CKIP i zakup tablicy informacyjnej z mapą Gminy S. Strona jest instytucją kultury, powołaną przez jednostkę samorządu terytorialnego, nie jest podatnikiem podatku VAT. W Centrum Kultury i Promocji nie będą występowały żadne czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezpośrednio związane z realizacją projektu.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawione we wniosku okoliczności stanu faktycznego stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie będzie wykonywać żadnych czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a więc brak jest związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym Centrum Promocji i Kultury w Piotrowicach nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (w całości lub w części) wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach realizowanego projektu " Docieplenie i remont pomieszczeń Centrum Kultury i Promocji Gminy S." współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach działania - "Odnowa i rozwój wsi" objętego PROW na lata 2007-2013.

Z uwagi na fakt, że za złożony wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 5 maja 2010 r. data wpływu do tut. organu 10 maja 2010 r., Wnioskodawca winien wnieść opłatę w wysokości 40 zł (od dnia 20 września 2008 r. opłata za wydanie interpretacji indywidualnej wynosi bowiem 40 zł - art. 14f § 1 Ordynacji podatkowej). Strona dokonała wpłaty w wysokości 150 zł: za wydanie interpretacji indywidualnej w dniu 5 maja 2010 r. - 75 zł oraz za uzupełnienie wniosku w dniu 14 lipca 2010 r. - 75 zł. Zatem kwota w wysokości 110 zł, zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji podatkowej zostanie zwrócona na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl