IPPP2/443-276/13-2/KG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-276/13-2/KG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 26 marca 2013 r. (data wpływu 28 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości zabudowanej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT transakcji zbycia nieruchomości zabudowanej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (zwana dalej "Spółką" lub "Wnioskodawcą") zamierza dokonać sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości składającej się z działek ewidencyjnych gruntu o nr 10/34, 2/478, 2/479, wraz z prawem własności wszystkich naniesień na tych działkach. Spółka planuje, iż przedmiotowa sprzedaż nastąpi po dniu 1 kwietnia 2013 r.

Dla działek ewidencyjnych gruntu o nr 10/34, 2/478, 2/479, prowadzona jest przez Sąd Rejonowy, księga wieczysta. Właścicielem przedmiotowych działek jest Skarb Państwa, Spółka jest natomiast użytkownikiem wieczystym.

Działki ewidencyjne gruntu nr 10/34, 2/478, 2/479, nie są objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Dla przedmiotowych działek nie została wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Jak wynika z operatu szacunkowego z dnia 30 stycznia 2013 r. (zwanego dalej: "Operatem szacunkowym"), zgodnie ze Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego dla Miasta znajdują się na terenach oznaczonych symbolem PU - tereny przemysłowe.

Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów (zwanym dalej: "Wypisem z rejestru gruntów") działki o nr 10/34, 2/478, 2/479, stanowią tereny przemysłowe i oznaczone są symbolem "Ba". Zgodnie z § 68 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, tereny przemysłowe oznaczone symbolem "Ba" zalicza się do gruntów zabudowanych i zurbanizowanych.

Na tej podstawie należy uznać, że przedmiotowe grunty stanowią tereny przeznaczone pod zabudowę w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2011.177.1054), zwanej dalej "ustawą o VAT".

Na działkach nr 10/34, 2/478, 2/479, znajdują się następujące naniesienia:

* budynek członu szczytowego EC-2 o nr inwentarzowym 10298 - zgodnie z wypisem z rejestru budynków (dalej "Wypis z rejestru budynków"), budynek usytuowany jest na działkach nr 2/478 i 10/34. W chwili złożenia niniejszego wniosku budynek nie jest wykorzystywany gospodarczo, z opisu stanu technicznego w Operacie szacunkowym wynika, że budynek "jest w dostatecznym stanie technicznym i wymaga remontu, rzeczoznawca ocenił stan techniczny i stwierdził, że zastosowane materiały pozwalają przypuszczać, że przy prawidłowo prowadzonej gospodarce remontowej będzie on utrzymywany w należytym stanie",

* przepompownia wód zrzutowych o nr inwentarzowym 21110 - budowla jest usytuowana na działce nr 10/34, zgodnie z wypisem z rejestru budynków, budowla ta jest ujawniona w rejestrze budynków, choć w rzeczywistości obiekt budowlany stanowi budowlę. W chwili złożenia niniejszego wniosku budowla nie jest wykorzystywana gospodarczo, z opisu stanu technicznego w Operacie szacunkowym wynika, że pompownia "jest w dostatecznym stanie technicznym i wymaga remontu, rzeczoznawca ocenił stan techniczny i stwierdził, że zastosowane materiały pozwalają przypuszczać, że przy prawidłowo prowadzonej gospodarce remontowej będzie ona utrzymywana w należytym stanie",

* komin żelbetowy o nr inwentarzowym 21120 - budowla usytuowana jest na działce nr 2/479. W chwili złożenia wniosku budowla nie jest wykorzystywana gospodarczo, z opisu stanu technicznego w Operacie szacunkowym wynika, że komin "nie jest eksploatowany, jest odłączony, jest w złym stanie technicznym, nie jest oznakowany zgodnie z przepisami, w związku z czym stanowi zagrożenie w ruchu lotniczym, rzeczoznawca ocenił stan techniczny i stwierdził, że ma negatywny wpływ na wartość nieruchomości", w opisie stanu zagospodarowania nieruchomości w Operacie szacunkowym wskazano, iż "komin jest przeznaczony do rozbiórki".

Wszystkie opisane wyżej obiekty budowlane na działkach nr 10/34, 2/478, 2/479 są ujawnione w księdze wieczystej.

Prawo wieczystego użytkowania działek nr 10/34, 2/478, 2/479 wraz z prawem własności wszystkich wymienionych powyżej naniesień na tych działkach, zostało nabyte przez Spółkę od H. S.A. w trybie rozdziału są ustawy z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz. U. 2002.213.1800), zwanej dalej "ustawą o pomocy publicznej", na podstawie aktu notarialnego.

Czynność przeniesienia przez H. S.A. na Spółkę prawa wieczystego użytkowania działek gruntu o nr 10/34, 2/478, 2/479 wraz z prawem własności naniesień na tych działkach w trybie rozdziału 5a ustawy o pomocy publicznej została zakwalifikowana przez H. S.A. jako czynność niepodlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

Od momentu nabycia prawa wieczystego użytkowania działek wraz z prawem własności naniesień na tych działkach, Spółka nie ponosiła żadnych nakładów na budynek i budowle usytuowane na przedmiotowych działkach.

Przed nabyciem przez Spółkę od H. S.A. prawa wieczystego użytkowania przedmiotowych działek gruntu wraz z prawem własności naniesień na tych działkach, zarówno budynek, jak i budowle były przedmiotem umowy dzierżawy przez H. S.A. na rzecz Zakładu E. S.A. Z dniem nabycia przez Spółkę prawa wieczystego użytkowania działek wraz z prawem własności naniesień na tych działkach, Spółka wstąpiła w prawa i obowiązki wydzierżawiającego. Następnie obiekty budowlane były przedmiotem umowy dzierżawy na rzecz E. S.A. na podstawie umowy dzierżawy z dnia 14 lipca 2006 r., zawartej pomiędzy Spółką a E. S.A. - budowle od dnia 1 kwietnia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., budynek od dnia 1 kwietnia 2006 r. do dnia 28 lutego 2013 r.

W załączeniu Spółka składa umowę dzierżawy z dnia 14 stycznia 2006 r., aneks do umowy dzierżawy zawartej w dniu 14 lipca 2006 r. z dnia 18 stycznia 2013 r. oraz aneks do umowy dzierżawy zawartej w dniu 14 stycznia 2006 r. z dnia 25 lutego 2013 r.

Oddanie przedmiotowego budynku i budowli przez Spółkę do używania na podstawie umowy dzierżawy było czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Spółka nie występowała o uzyskanie pozwolenia na rozbiórkę któregokolwiek z przedmiotowych obiektów budowlanych i nie będzie dokonywała rozbiórki żadnego z przedmiotowych obiektów budowlanych. Spółka nie posiada także informacji, czy nabywca nieruchomości będzie dokonywał rozbiórki któregokolwiek z przedmiotowych obiektów budowlanych.

Budynek i budowle są zadeklarowane przez Spółkę dla celów opodatkowania podatkiem od nieruchomości i opodatkowane tym podatkiem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przez Spółkę prawa użytkowania wieczystego nieruchomości składającej się z działek ewidencyjnych gruntu o nr 10/34, 2/478, 2/479 wraz z prawem własności naniesień na tych działkach będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem VAT".

Zdaniem Wnioskodawcy, dla celów oceny zasad opodatkowania podatkiem VAT przeniesienia prawa użytkowania wieczystego nieruchomości składającej się z kilku działek ewidencyjnych gruntu należy odrębnie oceniać charakter każdej działki ewidencyjnej gruntu. Stanowisko takie zostało zaprezentowane między innymi w postanowieniu Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach z dnia 31 stycznia 2005 r. (IIUSPP/443/6/3/850/05), w którego uzasadnieniu Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza m.in. iż, "z uwagi na fakt, iż działki zostały wyodrębnione geodezyjnie należy przyporządkować im wartości przypadającego prawa wieczystego użytkowania gruntu, a tym samym potraktować jako odrębne przedmioty opodatkowania dla celów naliczenia podatku od towarów i usług".

Przedmiotem dostawy dla celów opodatkowania podatkiem VAT jest zatem odrębnie każda działka ewidencyjna gruntu wraz z prawem własności naniesień na danej działce.

1. Sprzedaż prawa użytkowania wieczystego nieruchomości składającej się z działki ewidencyjnej gruntu o nr 10/34 wraz z prawem własności naniesień.

Zdaniem Spółki, dostawa działki nr 10/34 będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, na działce nr 10/34 usytuowany jest budynek członu szczytowego EC-2 o nr inwentarzowym 10298 oraz budowla przepompowni wód zrzutowych o nr inwentarzowym 21110.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji pojęcia budynku i budowli. Termin "budynek" oraz "budowla" są zdefiniowane w przepisach ustawy - Prawo budowlane.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. 2010.243.1623), (zwanej dalej "prawem budowlanym"), pod pojęciem budynku należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 Prawa budowlanego, pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury.

Zdaniem Spółki naniesienia na działce nr 10/34 należy uznać za budynek i odpowiednio budowlę, a przedmiotową działkę zakwalifikować jako działkę zabudowaną w rozumieniu przepisów o podatku VAT.

Z tego względu dla przedmiotowej czynności, będzie mogło znaleźć zastosowanie zwolnienie od podatku VAT, przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

W przedmiotowym stanie faktycznym od momentu nabycia prawa wieczystego użytkowania działki nr 10/34 wraz z prawem własności naniesień, Spółka nie ponosiła nakładów związanych z ulepszeniem obiektów budowlanych usytuowanych na działce.

Przed nabyciem przez Spółkę od H. S.A. prawa wieczystego użytkowania działek wraz z prawem własności naniesień na tych działkach, zarówno budynek jak i budowle były przedmiotem umowy dzierżawy przez H. S.A. na rzecz E. S.A. Z dniem nabycia przez Spółkę prawa wieczystego użytkowania działki wraz z prawem własności naniesień na tej działce, Spółka wstąpiła w prawa i obowiązki wydzierżawiającego. Następnie obiekty budowlane były przedmiotem umowy dzierżawy przez Spółkę na rzecz E. S.A.: budowla w okresie od dnia 1 kwietnia 2006 r. do 31 grudnia 2012 r., budynek w okresie od dnia 1 kwietnia 2006 r. do dnia 28 lutego 2013 r.

Oddanie przedmiotowego budynku i budowli do używania na podstawie umowy dzierżawy było czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT.

Spółka nie dysponuje dokumentacją potwierdzającą fakt, że oddanie do używania obiektów budowlanych przez H. S.A. na podstawie umowy dzierżawy nastąpiło na podstawie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z tym, zdaniem Spółki, należy przyjąć, iż pierwsze zasiedlenie nieruchomości (w rozumieniu przepisów o VAT) nastąpiło w momencie oddania przez Spółkę obiektów do używania na podstawie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. z dniem oddania do używania na podstawie umów dzierżawy. Od tego momentu do chwili obecnej upłynęły ponad 2 lata.

Kolejna dostawa budynku i budowli nie będzie więc wykonana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Będą więc spełnione przesłanki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku VAT zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Zdaniem Spółki w przedmiotowym stanie faktycznym sprzedaż prawa wieczystego użytkowania działki 10/34 wraz z prawem własności naniesień na działce będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

2. Sprzedaż prawa użytkowania wieczystego nieruchomości składającej się z działki ewidencyjnej gruntu o nr 2/478 wraz z prawem własności naniesień.

Zdaniem Spółki, dostawa działki nr 2/478 będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT.

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, na działce nr 2/478 usytuowany jest budynek członu szczytowego EC-2 o nr inwentarzowym 10298.

Zdaniem Spółki, działkę nr 2/478 należy zakwalifikować jako działkę zabudowaną. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

W przedmiotowym stanie faktycznym od momentu nabycia przez Spółkę prawa wieczystego użytkowania działki ewidencyjnej gruntu nr 2/478 wraz z prawem własności budynku, Spółka nie ponosiła nakładów związanych z ulepszeniem tego budynku.

Przed nabyciem przez Spółkę od H. S.A. prawa wieczystego użytkowania działki nr 2/478 wraz z prawem własności budynku, budynek był przedmiotem umowy dzierżawy przez H. S.A. na rzecz E. S.A. Z dniem nabycia przez Spółkę prawa wieczystego użytkowania przedmiotowej działki wraz z prawem własności budynku, Spółka wstąpiła w prawa i obowiązki wydzierżawiającego. Następnie budynek był przedmiotem umowy dzierżawy przez Spółkę na rzecz E. S.A. w okresie od dnia 1 kwietnia 2006 r. do dnia 28 lutego 2013 r.

Oddanie przez Spółkę przedmiotowego budynku do używania na podstawie umowy dzierżawy było czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT.

Spółka nie dysponuje dokumentacją potwierdzającą fakt, że oddanie do używania budynku przez H. S.A. na podstawie umowy dzierżawy nastąpiło na podstawie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z tym, zdaniem Spółki, należy przyjąć, iż pierwsze zasiedlenie nieruchomości (w rozumieniu przepisów o VAT) nastąpiło w momencie oddania przez Spółkę budynku do używania na podstawie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. z dniem oddania do używania na podstawie umowy dzierżawy. Od tego momentu do chwili obecnej upłynęły ponad 2 lata.

Kolejna dostawa budynku nie będzie więc wykonana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Będą więc spełnione przesłanki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy u VAT.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku VAT zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Zdaniem Spółki, w przedmiotowym stanie faktycznym sprzedaż prawa wieczystego użytkowania działki 2/478 wraz z prawem własności budynku będzie mogła korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

3. Sprzedaż prawa użytkowania wieczystego nieruchomości składającej się z działki ewidencyjnej gruntu o nr 2/479 wraz z prawem własności naniesień.

Zdaniem Spółki, dostawa działki nr 2/479 będzie mogła korzystać ze zwolnienia ud podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, na działce nr 2/479 znajduje się budowla w postaci komina żelbetowego o nr inwentarzowym 21120.

Z Operatu szacunkowego wynika, iż budowla znajduje się w złym stanie technicznym, nie jest oznakowana zgodnie z przepisami, w związku z czym stanowi zagrożenie w ruchu lotniczym. Rzeczoznawca uznał, iż budowla ma negatywny wpływ na wartość nieruchomości. Jak wynika z opisu stanu zagospodarowania działki dokonanego przez rzeczoznawcę w Operacie szacunkowym, komin jest przeznaczony do rozbiórki.

Spółka nie występowała o uzyskanie pozwolenia na rozbiórkę komina i nie zamierza dokonywać jego rozbiórki. Ponadto nie istnieją okoliczności, które nakładałyby na Spółkę obowiązek dokonania rozbiórki tej budowli. Spółka nie posiada także informacji, czy nabywca nieruchomości będzie dokonywał rozbiórki budowli.

W świetle tych faktów, zdaniem Spółki, działkę nr 2/479 należy zakwalifikować jako działkę zabudowaną w rozumieniu przepisów o podatku VAT.

Zdaniem Spółki zły stan techniczny przedmiotowej budowli, nawet kwalifikującej się do rozbiórki, nie wpływa na kwalifikację tego obiektu budowlanego jako budowli. Taki pogląd przedstawił również Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 13 lutego 2009 r., sygn. IPPP1-443-2104/08-4/IG oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 3 października 2008 r., sygn. IPPP2-443-1069/08-5/PW.

Zgodnie ze stanowiskiem prezentowanym przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 21 września 2010 r., sygn. ITPP1/443-618/10/BJ, dostawa budynku będzie korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, pomimo faktu, iż budynek znajduje się w złym stanie technicznym

Zgodnie z wyrokiem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości z dnia 19 listopada 2009 r. sygn. akt C-461/08), zwolnieniem z podatku VAT nie jest objęta dostawa działki, na której wciąż stoi stary budynek, który ma zostać rozebrany w celu wzniesienia na jego miejscu nowej konstrukcji i którego rozbiórka, do jakiej zobowiązał się sprzedający, rozpoczęła się przed tą dostawą. Takie transakcje dostawy i rozbiórki stanowią w świetle VAT transakcję jednolitą mającą na celu jako całość dostawę nie tyle istniejącego budynku i gruntu, na którym stoi, co niezabudowanej działki, niezależnie od stanu zaawansowania robót rozbiórkowych starego budynku w momencie rzeczywistej dostawy działki. Jak wynika z wyroku ETS, o tym czy przy dostawie konkretnej działki będzie można skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT ma decydować cel transakcji.

Z przedstawionych stanowisk wynika, iż zakwalifikowanie budowli jako przeznaczonej do rozbiórki nie wpływa na kwalifikację tego obiektu jako budowli, w rozumieniu przepisów o podatku VAT. W konsekwencji działkę, na której jest usytuowany taki obiekt budowlany można zakwalifikować jako zabudowaną dla celów opodatkowania podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku VAT dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata;

W przedmiotowym stanie faktycznym od momentu nabycia prawa wieczystego użytkowania działki ewidencyjnej gruntu nr 2/479 wraz z prawem własności budowli, Spółka nie ponosiła nakładów związanych z ulepszeniem tej budowli.

Przed nabyciem przez Spółkę od H. S.A. prawa wieczystego użytkowania działki nr 2/479 wraz z prawem własności budowli, budowla była przedmiotem umowy dzierżawy przez H. S.A. na rzecz E. S.A. Z dniem nabycia przez Spółkę prawa wieczystego użytkowania działki wraz z prawem własności budowli, Spółka wstąpiła w prawa i obowiązki wydzierżawiającego. Następnie budowla była przedmiotem umowy dzierżawy przez Spółkę na rzecz E. S.A. w okresie od dnia 1 kwietnia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2012 r.

Oddanie przez Spółkę przedmiotowej budowli do używania na podstawie umowy dzierżawy było czynnością podlegającą opodatkowaniu VAT.

Spółka nie dysponuje dokumentacją potwierdzającą fakt, że oddanie do używania budowli przez H. S.A. na podstawie umowy dzierżawy nastąpiło na podstawie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W związku z tym, zdaniem Spółki, należy przyjąć, iż pierwsze zasiedlenie nieruchomości (w rozumieniu przepisów o VAT) nastąpiło w momencie oddania przez Spółkę budowli do używania na podstawie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. z dniem oddania do używania na podstawie umowy dzierżawy. Od tego momentu do chwili obecnej upłynęły ponad 2 lata.

Kolejna dostawa budowli nie będzie więc wykonana w ramach tzw. pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT.

Będą więc spełnione przesłanki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku VAT zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Zdaniem Spółki, w świetle przedstawionych poglądów organów podatkowych i wyroku ETS, dostawa działki nr 2/479 wraz z prawem własności budowli, będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawcy na wypadek gdyby organy podatkowe uznały, że którakolwiek z działek nr 10/34, 2/478, 2/479 stanowi działkę niezabudowaną:

W przypadku stwierdzenia przez organy podatkowe, iż którakolwiek z działek nr 10/34, 2/478, 2/479 stanowi działkę niezbudowaną, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego tej działki, będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 1 pkt 34 lit. a ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2013.35), zwanej dalej "Ustawą nowelizującą", wprowadzającego nowe brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT oraz na podstawie art. 1 pkt 1 lit. b) Ustawy nowelizującej wprowadzającego art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

Zgodnie z nowym brzmieniem art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, zwolnieniu od podatku VAT będzie podlegała dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zgodnie z nowym art. 2 pkt 33 ustawy o VAT przez "tereny budowlane" będzie się rozumiało "grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym".

W przedmiotowym stanie faktycznym żadna z działek nr 10/34, 2/478, 2/479 nie została objęta miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Dla żadnej z przedmiotowych działek nie została również wydana decyzja o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W świetle tych faktów, żadna z działek nr 10/34, 2/478, 2/479 nie będzie spełniała przesłanek do zakwalifikowania jej jako terenu budowlanego w rozumieniu nowego art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

Reasumując, zdaniem Spółki, w przypadku gdy organy podatkowe zakwalifikują którąkolwiek z działek nr 10/34, 2/478, 2/479, jako działkę niezabudowaną, sprzedaż prawa użytkowania wieczystego tej działki, będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 1 pkt 34 lit. a ustawy nowelizującej, wprowadzającego nowe brzmienie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT w związku z art. 1 pkt 1 lit. b Ustawy nowelizującej wprowadzającego art. 2 pkt 33 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Towarami natomiast, w myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 247 z późn. zm.), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części posadowione na tym gruncie. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od podatku.

Co do zasady, stosownie do art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 146a pkt 1 cyt. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, o czym stanowi treść art. 43 ust. 7a cyt. ustawy.

Natomiast definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik (bądź podmiot trzeci) wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem, które to czynności będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zauważyć należy, iż zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem, wykonywane przez podatników podatku VAT są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Podkreślić należy w tym miejscu, iż pojęcie "oddanie do użytkowania", o którym mowa w art. 2 pkt 14 ustawy należy rozumieć jako objęcie faktycznego władztwa nad budynkami, budowlami lub ich częściami, możliwości dysponowania nimi, używania ich jak właściciel.

Ponadto art. 43 ust. 10 cyt. ustawy wskazuje, iż Podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Z art. 43 ust. 11 cyt. ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Podkreślenia wymaga fakt, iż wybór opcji opodatkowania przysługuje jedynie w przypadku, gdy dostawa budynków, budowli lub ich części będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Wybór opodatkowania nie ma zastosowania w przypadku zwolnienia budynków, budowli lub ich części w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy. W przypadku zatem wyboru opcji opodatkowania dla dostawy budynków, budowli lub ich części, korzystającego ze zwolnienia na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zastosowanie znajdzie właściwa stawka podatku VAT dla danego przedmiotu dostawy.

Z okoliczności przedstawionych w złożonym wniosku wynika, iż Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży prawa użytkowania wieczystego nieruchomości składającej się z działek ewidencyjnych gruntu o nr 10/34, 2/478, 2/479 wraz z prawem własności wszystkich naniesień na tych działkach. Spółka planuje, iż przedmiotowa sprzedaż nastąpi po dniu 1 kwietnia 2013 r.

Na działkach nr 10/34, 2/478, 2/479, znajdują się następujące naniesienia:

* budynek członu szczytowego EC-2 o nr inwentarzowym 10298 - zgodnie z wypisem z rejestru budynków, budynek usytuowany jest na działkach nr 2/478 i 10/34. W chwili złożenia niniejszego wniosku budynek nie jest wykorzystywany gospodarczo, z opisu stanu technicznego w Operacie szacunkowym wynika, że budynek "jest w dostatecznym stanie technicznym i wymaga remontu, rzeczoznawca ocenił stan techniczny i stwierdził, że zastosowane materiały pozwalają przypuszczać, że przy prawidłowo prowadzonej gospodarce remontowej będzie on utrzymywany w należytym stanie",

* przepompownia wód zrzutowych o nr inwentarzowym 21110 - budowla jest usytuowana na działce nr 10/34, zgodnie z wypisem z rejestru budynków, budowla ta jest ujawniona w rejestrze budynków, choć w rzeczywistości obiekt budowlany stanowi budowlę. W chwili złożenia niniejszego wniosku budowla nie jest wykorzystywana gospodarczo, z opisu stanu technicznego w Operacie szacunkowym wynika, że pompownia "jest w dostatecznym stanie technicznym i wymaga remontu, rzeczoznawca ocenił stan techniczny i stwierdził, że zastosowane materiały pozwalają przypuszczać, że przy prawidłowo prowadzonej gospodarce remontowej będzie ona utrzymywana w należytym stanie",

* komin żelbetowy o nr inwentarzowym 21120 - budowla usytuowana jest na działce nr 2/479. W chwili złożenia wniosku budowla nie jest wykorzystywana gospodarczo, z opisu stanu technicznego w Operacie szacunkowym wynika, że komin "nie jest eksploatowany, jest odłączony, jest w złym stanie technicznym, nie jest oznakowany zgodnie z przepisami, w związku z czym stanowi zagrożenie w ruchu lotniczym, rzeczoznawca ocenił stan techniczny i stwierdził, że ma negatywny wpływ na wartość nieruchomości", w opisie stanu zagospodarowania nieruchomości w Operacie szacunkowym wskazano, iż "komin jest przeznaczony do rozbiórki".

Prawo wieczystego użytkowania działek nr 10/34, 2/478, 2/479 wraz z prawem własności wszystkich wymienionych powyżej naniesień na tych działkach, zostało nabyte przez Spółkę w ramach czynności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Od momentu nabycia prawa wieczystego użytkowania działek wraz z prawem własności naniesień na tych działkach, Spółka nie ponosiła żadnych nakładów na budynek i budowle usytuowane na przedmiotowych działkach.

Zgodnie z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 z późn. zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane, pod pojęciem budowli należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Analizując powyżej powołane przepisy należy wskazać, iż budynek członu szczytowego położony na działkach oznaczonych pod nr 10/34 oraz 2/478, wypełnia definicję budynku wynikającą z ustawy - Prawo budowlane. Ze złożonego wniosku wynika ponadto, iż przedmiotem zbycia będzie ponadto przepompownia wód zrzutowych usytuowana na działce o nr 10/34 oraz komin żelbetowy położony na działce nr 2/479. Mając na uwadze wskazany przepis art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane, należy stwierdzić, iż stanowią one budowle.

W przedstawionych okolicznościach sprawy, kluczową kwestią jest odpowiednie zakwalifikowanie sprzedawanego gruntu. Zgodzić należy się z Wnioskodawcą, iż stan techniczny oraz przeznaczenie komina żelbetowego jako obiektu do rozbiórki, nie wpływa na kwalifikację tego obiektu jako budowli w rozumieniu ustawy - Prawo budowlane. Pomimo tego, że budynki i budowle znajdujące się na działkach nr 10/34, 2/478, 2/479 nie są wykorzystywane gospodarczo oraz że stan techniczny komina żelbetowego ma negatywny wpływ na wartość nieruchomości, to dopóki dany obiekt budowlany spełnia przesłanki do uznania go za budynek, czy też budowlę, teren na którym jest on usytuowany, jest terenem zabudowanym.

Z uwagi na fakt, iż jak wskazano powyżej, przedmiotem planowanej sprzedaży będzie grunt zabudowany, należy przeanalizować przepisy odnoszące się do kwestii sposobu opodatkowania podatkiem VAT tej transakcji.

Z punktu widzenia stosowania prawidłowej stawki dla zbycia przedmiotowej Nieruchomości, istotne jest, że na tę Nieruchomość składa się kilka elementów, tj. budynek członu szczytowego, przepompownia wód zrzutowych oraz komin żelbetowy. Cyt. wcześniej przepisy wyraźnie odnoszą się do budynków, budowli lub ich części. A zatem rozpatrując możliwość zastosowania zwolnienia dla sprzedaży nieruchomości należy wziąć pod uwagę okoliczności nabycia przez Wnioskodawcę oraz wszelkie czynności, które Spółka wykonywała w stosunku do budynku oraz budowli stanowiących nieruchomość będącą przedmiotem zbycia.

Ze złożonego wniosku wynika, iż nabycie przez Spółkę nieruchomości opisanej w złożonym wniosku nastąpiło w wykonaniu czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Wnioskodawca wskazał, iż przed nabyciem przez Spółkę prawa wieczystego użytkowania przedmiotowych działek gruntu wraz z prawem własności naniesień na tych działkach, zarówno budynek, jak i budowle były przedmiotem umowy dzierżawy, jednak Wnioskodawca nie posiada wiedzy w kwestii opodatkowania podatkiem VAT przedmiotowych czynności. Spółka wskazuje, iż z dniem nabycia przez Spółkę nieruchomości, Spółka wstąpiła w prawa i obowiązki wydzierżawiającego. Następnie obiekty budowlane były przedmiotem umowy dzierżawy na rzecz dzierżawcy na podstawie umowy dzierżawy z dnia 14 lipca 2006 r., zawartej pomiędzy Spółką a E. S.A. - budowle od dnia 1 kwietnia 2006 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., budynek od dnia 1 kwietnia 2006 r. do dnia 28 lutego 2013 r. Oddanie przedmiotowego budynku i budowli przez Spółkę do używania na podstawie umowy dzierżawy było czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Powyżej przedstawione okoliczności wskazują, iż pierwsze zasiedlenie nieruchomości opisanych w złożonym wniosku nastąpiło z dniem, z jakim Spółka wstąpiła w prawa i obowiązki dzierżawcy, tj. z dniem oddania przedmiotowych nieruchomości do używania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, tj. na podstawie umowy dzierżawy. Tym samym dostawa nieruchomości nie zostanie wykonana w ramach pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. Ze złożonego wniosku wynika ponadto, iż oddanie nieruchomości do używania na podstawie umowy dzierżawy nastąpiło w dniu 1 kwietnia 2006 r., a co za tym idzie od tego momentu do daty planowanej transakcji upłynął okres dłuższy niż 2 lata. Z tego też względu w stosunku do transakcji zbycia każdej z działek nr 10/34, 2/478 i 2/479, Spółka ma prawo zastosować zwolnienie od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów. Końcowo należy wskazać, iż Strony mają prawo do wyboru opcji opodatkowania podatkiem VAT przedmiotowej transakcji na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, należało uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Zauważyć należy, iż w związku z tym, że stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym sprzedawane działki stanowią tereny zabudowane - uznane zostało za prawidłowe, stanowisko Spółki odnoszące się do sytuacji gdyby Organ uznał działki o których mowa we wniosku za tereny niezabudowane, przy dostawie których należy stosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 w zw. z art. 2 pkt 33 ustawy - stało się bezprzedmiotowe.

Końcowo nadmienia się, iż w myśl w art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika więc, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl