IPPP2/443-272/09-2/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-272/09-2/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2009 r. (data wpływu 17 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podatnika podatku VAT- jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka zamierza skorzystać z usług Banku, polegających na kompleksowym zarządzaniu płynnością finansową grupy podmiotów powiązanych, w skład których wchodzą: Spółka i jej spółka matka z siedzibą w Niemczech, dla których Bank prowadzi rachunki bankowe. W tym celu Bank zawierać będzie Umowę prowadzenia rachunków w systemie Cash Pool (dalej Umowa), której celem będzie zapewnienie efektywnego zarządzania środkami pieniężnymi i poprawa płynności finansowej grupy podmiotów powiązanych (dalej Uczestnicy). Każdy z Uczestników posiadać będzie rachunek bankowy, który będzie brał udział w realizacji operacji objętych Umową. Uczestnicy wyznaczą spośród siebie uczestnika - Agenta posiadającego Rachunek Główny Agenta, dla którego poza tym rachunkiem, Bank, założy Rachunek Pomocniczy Agenta, przeznaczony tylko i wyłącznie do realizacji operacji przewidzianych w Umowie. każdego dnia roboczego Bank przeprowadzi kolejno po sobie następujące czynności jako ostatnie operacje w danym dniu roboczym wykonane na rachunkach uczestników objętych usługą:

* ustali Saldo Uczestnika (stan rachunku danego Uczestnika) dla każdego z Uczestników z osobna,

* ustali sumę Sald Dodatnich (suma sald Uczestników, których Salda Uczestnika mają wartość dodatnią) oraz Sumę Sald Ujemnych (suma Sald Uczestników, których Salda Uczestnika mają wartość ujemną),

* dokona obliczenia kwoty stanowiącą Sumę (kwota stanowiąca sumę Sumy Sald Dodatnich oraz Sumy Sald Ujemnych,

* w przypadku gdy Suma ma wartość: ujemną: Bank dokona transferu środków pieniężnych stanowiących równowartość Sumy z Rachunku Głównego Agenta na Rachunek Pomocniczy Agenta; dodatnią: Bank dokona transferu środków pieniężnych stanowiących równowartość Sumy z Rachunku Pomocniczego Agenta na Rachunek Główny Agenta.

Po dokonaniu powyższych operacji Bank dokona transferów środków pieniężnych pomiędzy rachunkami Uczestników i Rachunkiem Pomocniczym Agent, w taki sposób, aby na koniec dnia roboczego, salda wszystkich rachunków, w tym saldo Rachunku Pomocniczego Agenta były równe zeru. Podstawą prawną dokonywanych transferów będzie określona w art. 518 Kodeksu Cywilnego, subrogacja, czyli wstąpienie w prawa zaspokojonego wierzyciela. Dodatkowo, w ramach świadczonej usługi Bank dokonywać będzie, zgodnie z wolą Uczestników, alokowania odsetek należnych bądź obciążających poszczególnych Uczestników.

Na zlecenie Uczestników, Bank wykona księgowania związane z rozliczeniem wierzytelności (zobowiązań) poszczególnych Uczestników wobec Uczestnika będącego Agentem powstałych w związku z realizacją przez Bank czynności określonych powyżej. Rozliczenie o którym mowa powyżej, będzie następowało tą określonym dniu, np. na ostatni dzień każdego miesiąca kwartału, roku.

W ramach Umowy, Bank będzie wykonywać następujące czynności:

* ustali salda na rachunkach bankowych każdego Uczestnika oraz sunę wszystkich sald występujących na rachunkach bankowych Uczestników,

* dokona transferu środków pieniężnych z Rachunku Głównego Agenta na Rachunek Pomocniczy Agenta i odwrotnie,

* dokona transferów środków pieniężnych pomiędzy rachunkami Uczestników i Rachunkiem Pomocniczym Agenta,

* dokona alokowania odsetek należnych bądź obciążających poszczególnych uczestników,

* wykona księgowania związane z rozliczeniami wierzytelności/zobowiązań poszczególnych Uczestników względem Uczestnika będącego Agentem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Bank, czy też Spółka, jest podatnikiem VAT z tytułu czynności wykonywanych w oparciu o umowę prowadzenia rachunków w systemie Cash Pool, tj usługi kompleksowego zarządzania płynnością finansową grupy podmiotów.

Zdaniem wnioskodawcy, wszystkie czynności wykonywane w ramach Umowy prowadzenia rachunków w systemie Cash Pool, składają się na kompleksową usługę zarządzania płynnością finansową, która - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Bank jako podmiot profesjonalnie zajmujący się świadczeniem usług pośrednictwa finansowego, w myśl art. 15 ustawy o VAT, będzie posiadać status podatnika VAT z tytułu świadczenia omawianej usługi. Natomiast wszelkie czynności faktyczne i prawne, których prawnie stroną będą Uczestnicy (np. subrogacja), ale faktycznie będą wykonywane przez Bank na podstawie pełnomocnictw, służyć będą tylko realizacji usługi świadczonej przez Bank i nie będą miały celu samego w sobie. Ponadto, Uczestnicy nie będą przejawiali żadnej aktywności w związku z pozostawaniem w strukturze oferowanej przez Bank, jak również nie będą uzyskiwali wynagrodzenia. w konsekwencji, poszczególni Uczestnicy nie będą posiadać statusu podatnika VAT z tytułu tych czynności. W związku z faktem, że Bank będzie świadczył przedmiotową usługę na rzecz Uczestników, którzy mogę mieć siedzibę (stałe miejsce prowadzenia działalności) zarówno w Polsce jak i poza terytorium Polski, przedmiotowa usługa będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT na terytorium Polski, w przypadku gdy świadczona będzie na rzecz podmiotów krajowych. Przy czym, jako usługa pośrednictwa finansowego, będzie korzystać ze zwolnienia z VAT zgodnie z załącznikiem nr 4 poz. 3 do ustawy o VAT. Jeżeli jednak, nabywcą usługi będą podmioty posiadające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, bądź podatnicy mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż Polska, wówczas miejscem opodatkowania takiej usługi będzie miejsce siedziby Uczestnika (nabywcy usługi).

Spółka pragnie podkreślić, że Bank wystąpił z wnioskiem o dokonanie klasyfikacji statystycznej omawianej usługi i uzyskał odpowiedź Urzędu Statystycznego w Łodzi potwierdzającą, iż świadczone, na podstawie Umowy prowadzenia rachunków w systemie Cash Pool usługi stanowią usługi pośrednictwa finansowego świadczone przez Bank. Powyższe stanowisko zbieżne jest z dotychczasową praktyką organów statystycznych, zgodnie z którą czynności polegające na kompleksowym zarządzaniu płynnością finansową grupy kapitałowej (cash pooling) stanowią usługę pośrednictwa finansowego świadczoną przez banki.

Ponadto, Spółka pragnie zauważyć, że stanowisko, iż to Bank jest podatnikiem z tytułu czynności wykonywanych w ramach Umowy prowadzenia rachunków w systemie Cash Pool, jest zbieżne z dotychczasowym stanowiskiem reprezentowanym przez organy podatkowe, w tym Ministra Finansów. Organy podatkowe, niejednokrotnie bowiem wskazywały, że podmiotem, u którego wystąpi obrót z tytułu świadczenia usług cash poolingu jest bank, o ile nie wystąpi import przedmiotowej usługi. Przykładowo: pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, wydane w imieniu Ministra Finansów, z dnia 4 lutego 2008 r. (sygn. IP-PP2-443-545/07-2/AZ), pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach, wydane w imieniu Ministra Finansów, z dnia 15 listopada 2007 r. (sygn. IBPP2/443- 54/07/ICz), pismo Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, wydane w imieniu Ministra Finansów, z dnia 9 listopada 2007 r. (sygn. ITPP1/443-152/07/JK), pismo Naczelnika Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 27 marca 2007 r. (sygn. 1471/VUR2/443-468/06/ST).

Podsumowując, Spółka prosi o potwierdzenie, że wszelkie czynności faktyczne i prawne wykonywane w ramach Umowy o prowadzenie rachunków w systemie Cash Pool, składają się na kompleksową usługę zarządzania płynnością finansową z zakresu pośrednictwa finansowego świadczoną przez Bank, z tytułu której, jeżeli świadczona jest na rzecz podmiotów krajowych, to Bank jest podatnikiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Jednocześnie tutejszy organ informuje, iż w zakresie pozostałych postawionych przez wnioskodawcę pytań zostaną wydane odrębne interpretacje indywidualne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl