IPPP2/443-268/10-3/MM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-268/10-3/MM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2010 r. (data wpływu 5 maja 2010 r.), uzupełnione pismem z dnia 20 maja 2010 r. (data wpływu 21 maja 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 maja 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek zawierał braki w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym. W związku z czym tut. Organ podatkowy pismem z dnia 14 maja 2010 r. znak IPPP2/443-268/10-2/MM wezwał Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku o powyższe braki. Wniosek został uzupełniony w terminie prawidłowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Przedmiotem działalności Spółki jest drukowanie oraz działalność poligraficzna. Usługi te świadczone są dla osób fizycznych oraz osób prawnych za pośrednictwem Internetu, a także w punktach sprzedaży. Obecnie wszystkie wpłaty na konto bankowe, za pomocą internetowych systemów płatności, firm kurierskich oraz bezpośrednio wpływające od klientów, przyjmowane są na jedno wspólne konto bankowe firmy. Wpłaty wykonywane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej ewidencjonowane są na kasie fiskalnej w dniu odnotowania wpływu środków pieniężnych na konto.

Usługi poligraficzne i drukarskie wykonywane dla tych osób, oznaczane są specjalnymi identyfikatorami przypisywanymi przez systemy płatności do tytułów przelewów, które w jednoznaczny sposób wskazują powiązania pomiędzy wykonywanymi zamówieniami, a danymi płatnościami.

Wnioskodawca planuje założenie oddzielnego subkonta przypisanego do głównego rachunku bankowego firmy, na które będą wpływały wszystkie wpłaty dotyczące sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, odpowiednio oznakowane jak do tej pory, aby jednoznacznie wykazywały, których usług dotyczą.

Ponieważ świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących paragraf 2 punkt 2, jest przedmiotem działalności Spółki, Wnioskodawca planuje rezygnację z rejestracji na kasie fiskalnej wpłat od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, których środki będą kierowane na specjalnie do tego wydzielone subkonto.

W uzupełnieniu do przedmiotowego wniosku Wnioskodawca wskazał, iż przed dniem 1 stycznia 2010 r. sprzedaż usług poligraficznych i drukarskich na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej była ewidencjonowana przy użyciu kasy fiskalnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z tym, że przedmiotem działalności Spółki jest sprzedaż usług poligraficznych i drukarskich za pośrednictwem Internetu, na rzecz między innymi osób fizycznych nieprowadzacych działalności gospodarczej, od których wszelkie wpłaty w całości następują za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy i z ewidencji oraz dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczy, Wnioskodawca ma prawo do bycia zwolnionym z obowiązku prowadzenia ewidencji tej sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Biorąc pod uwagę, że sprzedaż usług poligraficznych i drukarskich, które są przedmiotem działalności Spółki, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, jest dokonywana w sposób opisany w rozporządzeniu Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w paragrafie 2 punkt 2, Wnioskodawca jest zdania, że nie podlega obowiązkowi rejestracji na kasie fiskalnej sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, od której wpłaty w całości będą wpływały na przeznaczone do tego subkonto za pośrednictwem poczty lub banku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT".

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT Minister Finansów może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwane dalej rozporządzeniem.

Przepis § 1 rozporządzenia stanowi, że rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej "ewidencjonowaniem", oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

W myśl § 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W części II załącznika do rozporządzenia, w pozycji 38 wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem) pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Jak wynika z punktu 2 objaśnień do załącznika, powyższe zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Aby zatem Wnioskodawca miał prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 w związku z poz. 38 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za dostawę towarów w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,

* podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług drukarskich oraz poligraficznych. Usługi te świadczone są dla osób fizycznych oraz osób prawnych za pośrednictwem Internetu, a także w punktach sprzedaży. Obecnie Spółka zamierza założyć oddzielne subkonto przypisane do głównego rachunku bankowego firmy, na które będą wpływały wszystkie wpłaty dotyczące sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, odpowiednio oznakowane, aby jednoznacznie wykazywały, których usług dotyczą. Zgodnie ze wskazaniem Wnioskodawcy wszelkie wpłaty od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za wykonywane usługi będą następować w całości za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a z ewidencji oraz dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie będzie wynikać jakiej konkretnie transakcji będą dotyczyć. Z uzupełnienia do wniosku wynika, iż Wnioskodawca przed dniem 1 stycznia 2010 r. sprzedaż usług poligraficznych i drukarskich na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ewidencjonował przy użyciu kasy fiskalnej. Przedmiotem zapytania Wnioskodawcy jest czy ma uprawnienie do rezygnacji z obowiązku prowadzenia ewidencji tej sprzedaży przy zastosowaniu kasy fiskalnej.

Odnosząc przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe do powołanych powyżej przepisów należy uznać, iż Wnioskodawca nie może zrezygnować z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej obrotów uzyskanych z tytułu transakcji sprzedaży usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej z uwagi na fakt, iż nie wypełnił w całości dyspozycji przepisu § 2 rozporządzenia w związku z poz. 38 załącznika do tego rozporządzenia - ze zwolnienia nie mogą korzystać podatnicy, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed 1 stycznia 2010 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w odniesieniu do tak przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację, w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl