IPPP2/443-256/14-3/KBr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 25 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-256/14-3/KBr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony - przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2014 r. (data wpływu 20 marca 2014 r.) uzupełnionym w dniu 15 kwietnia 2014 r. poprzez dokonanie opłaty na wezwanie tut. Organu z dnia 9 kwietnia 2014 r. Nr IPPP2/443-256/14-2/KBr, o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Biblioteka jako centrum inicjatyw lokalnych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. "Biblioteka jako centrum inicjatyw lokalnych".

Złożony wniosek został uzupełniony w dniu 15 kwietnia 2014 r. poprzez dokonanie opłaty na wezwanie tut. Organu z dnia 9 kwietnia 2014 r. Nr IPPP2/443-256/14-2/KBr.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gminna Biblioteka Publiczna realizuje projekt pn. "Biblioteka..........".

Realizacja będzie finansowana zarówno ze środków własnych jak również ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" dla małych projektów, Objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Głównym celem projektu będzie poprawa warunków sprzyjających zaspokojeniu potrzeb społecznych i kulturalnych społeczności wiejskiej, poprzez organizację przedsięwzięć edukacyjno-kulturalnych. Planowane działania umożliwią rozwój aktywności mieszkańców, ich integrację, kulturalne spędzanie czasu wolnego oraz rozwój tożsamości społeczności wiejskiej, co w konsekwencji wpłynie na podniesienie jakości życia mieszkańców. Dodatkowo, poprzez planowane wieczory poezji z udziałem lokalnych poetów, wieczory wspomnień, konkurs dotyczący zabytków gminy, umożliwi promocję lokalnych walorów kulturowych.

Biblioteka Gminna w wyniku realizacji ww. zadania otrzyma faktury VAT za zakup:

* materiałów do druku plakatów, ulotek;

* materiałów do przeprowadzenia warsztatów;

* nagród;

* artykułów spożywczych

Faktury VAT zawierać będą również kwotę podatku VAT. Zakończone zadanie nie będzie służyć sprzedaży opodatkowanej.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy podatek VAT zawarty w fakturach dokumentujących poniesione wydatki na realizację projektu pn. "Biblioteka jako centrum inicjatyw lokalnych" może być odzyskany przez Bibliotekę w jakikolwiek sposób w systemie VAT lub poza tym systemem.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego tylko i wyłącznie w zakresie w jakim towar i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ze względu na specyfikę projektu pn. "Biblioteka jako centrum inicjatyw lokalnych" nie będzie służyła sprzedaży opodatkowanej, czyli nie wystąpi żaden podatek należny.

Realizacja projektu umożliwi poprawę warunków sprzyjających zaspokojeniu potrzeb społecznych i kulturalnych społeczności lokalnej, poprzez organizację przedsięwzięć edukacyjno-kulturalnych - zadań statutowych Biblioteki.

Instytucja Kultury nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego poprzez zakwalifikowanie go do kosztów uzyskania przychodów.

W odniesieniu do realizacji zadania pn. "Biblioteka jako centrum inicjatyw lokalnych", Biblioteka nie będzie miała możliwości odzyskania podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści wniosku wynika, że Gminna Biblioteka realizuje projekt pn. "Biblioteka jako centrum inicjatyw lokalnych". Realizacja będzie finansowana zarówno ze środków własnych jak również ze środków Unii Europejskiej w ramach działania 413 "Wdrażanie Lokalnych Strategii Rozwoju" dla małych projektów, Objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Głównym celem projektu będzie poprawa warunków sprzyjających zaspokojeniu potrzeb społecznych i kulturalnych społeczności wiejskiej, poprzez organizację przedsięwzięć edukacyjno-kulturalnych. Planowane działania umożliwią rozwój aktywności mieszkańców, ich integrację, kulturalne spędzanie czasu wolnego oraz rozwój tożsamości społeczności wiejskiej, co w konsekwencji wpłynie na podniesienie jakości życia mieszkańców. Dodatkowo, poprzez planowane wieczory poezji z udziałem lokalnych poetów, wieczory wspomnień, konkurs dotyczący zabytków gminy, umożliwi promocję lokalnych walorów kulturowych.

Biblioteka Gminna w wyniku realizacji ww. zadania otrzyma faktury VAT za zakup materiałów do druku plakatów, ulotek; materiałów do przeprowadzenia warsztatów, nagród oraz artykułów spożywczych.

Faktury VAT zawierać będą również kwotę podatku VAT. Zakończone zadanie nie będzie służyć sprzedaży opodatkowanej.

Z uwagi na opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w analizowanej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy, tj. związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Jak wynika ze złożonego wniosku, dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższymi oklicznościami Biblioteka nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu pod nazwą "Biblioteka jako centrum inicjatyw lokalnych".

Jednocześnie Biblioteka nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl