IPPP2/443-253/12-2/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 czerwca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-253/12-2/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2012 r. (data wpływu 8 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT dla dostawy okularów korekcyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwej stawki podatku VAT dla dostawy okularów korekcyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - zakład optyczny. W ramach ww. działalności wykonuje m.in. usługi w zakresie: sprzedaży okularów korekcyjnych, wymiany soczewek korekcyjnych w oprawach Klientów, napraw okularów, sprzedaży okularów przeciwsłonecznych. Wnioskodawca okulary korekcyjne wykonuje na podstawie recept, wystawionych przez lekarza okulistę lub inną uprawnioną do tego osobę.

Okulary korekcyjne służą do kompensowania upośledzenia, jakim jest wada wzroku. Składają się z oprawy okularowej i montowanych szkieł (soczewek) korekcyjnych.

Wnioskodawca współpracuje z firmami, w których zaopatruje się w oprawy i szkła korekcyjne, niezbędne do realizacji zleceń powierzonych przez Klientów. Za zakupione towary Wnioskodawca otrzymuje faktury VAT. Przy sprzedaży opraw, dostawcy stosują stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% lub 23%, natomiast przy sprzedaży szkieł korekcyjnych 8%.

Dotychczas dokonując sprzedaży wykonywanych okularów korekcyjnych Wnioskodawca wyszczególniał na paragonach / fakturach VAT trzy pozycje o różnej stawce podatku od towarów i usług: oprawy 23% (bez względu na fakt, czy zostały zakupione ze stawką 23% czy 8%), szkła 8%, oraz usługa 23%. Jednakże po analizie ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. oraz po zapoznaniu ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Zdrowia, Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Bakteriobójczych - zgodnie, z którymi okulary korekcyjne są uznane za wyrób medyczny, do którego powinno stosować się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, iż dokonując sprzedaży okularów korekcyjnych może stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować w przypadku sprzedaży okularów korekcyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 146a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2, art. 110 - wynosi 23%, a stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W załączniku nr 3 zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, ustawodawca zawarł w poz. 105 wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dnia 20 maja 2010 r. (Wnioskodawca ma na myśli załącznik nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy o wyrobach medycznych - pod pojęciem wyrobu medycznego należy rozumieć: narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu z tym oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych niezbędnych do jego właściwego stosowania, przeznaczonym przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu: 1 - diagnozowania zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby, 2 - diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia, kompensowania, skutków urazu lub upośledzania, 3 - badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego, 4 - regulacji poczęć-których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych, lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 45 ww. ustawy o wyrobach medycznych, wytwórcą jest:

1.

podmiot odpowiedzialny za projektowanie, wytwarzanie, pakowanie i oznakowanie wyrobów przed wprowadzeniem go do obrotu pod nazwą własną niezależnie od tego czy te czynności wykonuje on sam, czy w jego imieniu inny podmiot,

2.

podmiot, który montuje, pakuje, przetwarza całkowicie, odtwarza lub oznakowuje gotowy produkt lub nadaje mu przewidziane zastosowanie, w celu wprowadzenia go do obrotu jako wyrób pod nazwą własną z wyjątkiem podmiotu, który montuje lub dostosowuje wyroby już wprowadzone do obrotu, w celu ich przewidzianego zastosowania przez indywidualnego pacjenta.

W oparciu o art. 2 ust. 1 pkt 42 ww. ustawy o wyrobach medycznych, wyrób wykonywany na zamówienie to wyrób medyczny, wyposażenie medyczne wyrobu lub aktywny wyrób medyczny do implementacji wykonany lub wykonane zgodnie z pisemnym przepisem lekarza lub w przypadku wyrobu medycznego i wyposażenia wyrobu medycznego, innej osoby na podstawie posiadanych przez nią kwalifikacji zawodowych, w którym podano na odpowiedzialność lekarza lub tej osoby właściwości projektu, przeznaczony lub przeznaczone do wyłącznego stosowania u określonego pacjenta i niebędą lub niebędące wyrobem produkowanym seryjnie, wymagającym dostosowania do szczególnych wymagań lekarza lub innego profesjonalnego użytkowania.

Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 20 czerwca 2005 r. sygn. PP3-812-285/2004/BL/BM6/3892, wyjaśniło, iż "okulary korekcyjne spełniające określone w ustawie o wyrobach medycznych kryteria, zarówno gotowe jak i wykonywane na zamówienie - są wyrobem medycznym".

Podobne stanowisko prezentuje Ministerstwo Zdrowia w piśmie z dnia 23 czerwca 2004 r. sygn. PLW5325-076-10/04.

Również, jak wynika z opinii Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, wyrobów Medycznych i Produktów Bakteriobójczych: "okulary korekcyjne wykonywane z wprowadzonych do obrotu opraw i soczewek, oznakowanych zgodnie ze znakiem zgodności CE są wyrobem medycznym" (pismo do... z dnia 7 lipca 2004 r.).

Wnioskodawca pragnie zaznaczyć, iż na przestrzeni ostatnich lat zostało wydane szereg interpretacji indywidualnych dotyczących wysokości stawki podatku od towarów i usług jaką należy zastosować w przypadku sprzedaży okularów korekcyjnych. Dyrektorzy Izb Skarbowych byli zgodni, iż w przypadku ww. sprzedaży należy stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Jako przykładowe należy wskazać interpretację z dnia 23 sierpnia 2011 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi sygn. IPTPP1/443-304/11-2/JM, interpretacja z dnia 27 stycznia 2011 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie sygn. IPPP3/443-1090/10-4/JF oraz interpretacje z dnia 26 kwietnia 2011 r. wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach sygn. IBPP2/443-128/11/WN.

Wnioskodawca pragnie przypomnieć, iż okulary korekcyjne kompensują upośledzenie jakim jest wada wzroku. Składają się z oprawy okularowej oraz szkieł korekcyjnych oraz są realizowane na podstawie recept wystawionych przez lekarza okulistę lub inną uprawnioną do tego osobę.

Podstawowym kryterium decydującym o sposobie opodatkowania sprzedaży okularów korekcyjnych jest zakwalifikowanie tych towarów do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych. Wątpliwości w tym względzie zostały rozwiane, jednoznacznie wskazując, iż są one wyrobem medycznym.

Reasumując mając na względzie treść wskazanych powyżej aktów prawnych, stanowiska Organów Instytucji Państwowych Wnioskodawca uważa, iż dokonując sprzedaży okularów korekcyjnych może stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w treści przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (art. 41 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,

* stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, w poz. 105 zostały wymienione wyroby medyczne, w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika, bez względu na symbol PKWiU.

Kwalifikacja wyrobu do kategorii wyrobów medycznych dokonana musi być na gruncie przepisów innych niż regulacje wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług.

Przepisy przywoływanej ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają bowiem unormowań dotyczących zasad klasyfikacji danego towaru do wyrobu medycznego. Powyższe zasady dotyczące klasyfikacji wyrobów medycznych określone zostały w przepisach ustawy o wyrobach medycznych.

Podstawowym kryterium decydującym o sposobie opodatkowania dostaw okularów korekcyjnych jest zakwalifikowanie tych towarów do wyrobów medycznych w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 38 ww. ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych pod pojęciem wyrobu medycznego należy rozumieć narzędzie, przyrząd, urządzenie, oprogramowanie, materiał lub inny artykuł, stosowany samodzielnie lub w połączeniu, w tym z oprogramowaniem przeznaczonym przez jego wytwórcę do używania specjalnie w celach diagnostycznych lub terapeutycznych i niezbędnym do jego właściwego stosowania, przeznaczony przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu

a.

diagnozowania, zapobiegania, monitorowania, leczenia lub łagodzenia przebiegu choroby,

b.

diagnozowania, monitorowania, leczenia, łagodzenia lub kompensowania skutków urazu lub upośledzenia,

c.

badania, zastępowania lub modyfikowania budowy anatomicznej lub procesu fizjologicznego,

d.

regulacji poczęć

- których zasadnicze zamierzone działanie w ciele lub na ciele ludzkim nie jest osiągane w wyniku zastosowania środków farmakologicznych, immunologicznych lub metabolicznych, lecz których działanie może być wspomagane takimi środkami.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że to wytwórca decyduje czy wyrób jest wyrobem medycznym, czy też nim nie jest, zgodnie z przewidywanym zastosowaniem tego wyrobu.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 45 cyt. wyżej ustawy, wytwórcą jest:

a.

podmiot odpowiedzialny za projektowanie, wytwarzanie, pakowanie i oznakowanie wyrobu przed wprowadzeniem go do obrotu pod nazwą własną, niezależnie od tego, czy te czynności wykonuje on sam, czy w jego imieniu inny podmiot,

b.

podmiot, który montuje, pakuje, przetwarza, całkowicie odtwarza lub oznakowuje gotowy produkt lub nadaje mu przewidziane zastosowanie, w celu wprowadzenia go do obrotu jako wyrobu pod nazwą własną, z wyjątkiem podmiotu, który montuje lub dostosowuje wyroby już wprowadzone do obrotu, w celu ich przewidzianego zastosowania przez indywidualnego pacjenta.

W świetle informacji przekazanych przez Ministerstwo Zdrowia, okulary korekcyjne spełniające określone w ustawie o wyrobach medycznych kryteria, zarówno gotowe jak i wykonywane na zamówienie - są wyrobem medycznym. Nie dotyczy to jednak okularów przeznaczonych do celów innych niż medyczne (np. okulary słoneczne). Przez okulary wykonane na zamówienie należy rozumieć te, które są wykonane według specjalnej pisemnej instrukcji sporządzonej przez lekarza okulistę lub inną uprawnioną osobę.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą - zakład optyczny. W ramach działalności wykonuje m.in. usługi w zakresie: sprzedaży okularów korekcyjnych, wymiany soczewek korekcyjnych w oprawach Klientów, napraw okularów, sprzedaży okularów przeciwsłonecznych. Wnioskodawca okulary korekcyjne wykonuje na podstawie recept, wystawionych przez lekarza okulistę lub inną uprawnioną do tego osobę. Okulary korekcyjne służą do kompensowania upośledzenia, jakim jest wada wzroku. Składają się z oprawy okularowej i montowanych szkieł (soczewek) korekcyjnych.

Wnioskodawca współpracuje z firmami, w których zaopatruje się w oprawy i szkła korekcyjne, niezbędne do realizacji zleceń powierzonych przez Klientów. Za zakupione towary Wnioskodawca otrzymuje faktury VAT. Przy sprzedaży opraw, dostawcy stosują stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8% lub 23%, natomiast przy sprzedaży szkieł korekcyjnych 8%.

Dotychczas dokonując sprzedaży wykonywanych okularów korekcyjnych Wnioskodawca wyszczególnił na paragonach / fakturach VAT trzy pozycje o różnej stawce podatku od towarów i usług: oprawy 23% (bez względu na fakt, czy zostały zakupione ze stawką 23% czy 8%), szkła 8%, oraz usługa 23%. Jednakże po analizie ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych, załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. oraz po zapoznaniu ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Zdrowia, Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Bakteriobójczych - zgodnie, z którymi okulary korekcyjne są uznane za wyrób medyczny, do którego powinno stosować się stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%. Wnioskodawca uważa, że dokonując sprzedaży przedmiotowych okularów korekcyjnych może stosować stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

Odnosząc wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, iż do sprzedaży przez Wnioskodawcę okularów korekcyjnych, które mieszczą się w definicji wyrobu medycznego, na podstawie ustawy o wyrobach medycznych i są dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, właściwe będzie zastosowanie stawki podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w związku z poz. 105 załącznika nr 3 do tej ustawy oraz w związku z art. 146a pkt 2 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Jednocześnie tut. Organ nie rozstrzyga kwestii, czy ww. okulary korekcyjne, są wyrobami medycznymi w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych. Tut. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji wyrobów medycznych i udzielania informacji, czy sprzedawany przez Wnioskodawcę wyrób jest wyrobem medycznym w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl