IPPP2/443-252/14-2/AO

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-252/14-2/AO

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z 14 marca 2014 r. (data wpływu 19 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Parafia nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT oraz nie składa deklaracji podatku VAT. W 2013 r. Parafia podpisała umowę z Marszałkiem Województwa o przyznanie pomocy w ramach działania "Odnowa i Rozwój Wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Nazwa zadania: "Odnowa elewacji zabytkowego kościoła oraz parkanu cmentarza parafialnego". Projekt ma być zrealizowany i rozliczony do końca czerwca 2014 r. Operacja polega na remoncie (odnowieniu) elewacji zabytkowego kościoła oraz przebudowie zabytkowego ogrodzenia kościoła. Kościół wraz z ogrodzeniem wpisany jest do rejestru zabytków prowadzonego przez Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Celem operacji jest zachowanie dziedzictwa kulturowego oraz wzrost atrakcyjności turystycznej Gminy tj. wzmocnienie i utrzymanie atrakcyjności obszaru Zalewu Zegrzyńskiego oraz ochrona dziedzictwa kulturowego obiektu kościoła i cmentarza, poprzez renowację elewacji kościoła oraz przebudowę ogrodzenia cmentarza parafialnego wpisanych do rejestru zabytków. Po zrealizowaniu projektu Parafia ma wystąpić z wnioskiem o płatność (do końca czerwca 2014 r.). Zgodnie z podpisaną umową wartość zadania została określona na kwotę 617 860,27 zł, z czego dofinansowanie wynosi 435 900,00 zł. Podatek VAT uwzględniony został jako koszt kwalifikowany projektu.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania: "Odnowa i Rozwój Wsi" objętego PROW na lata 2007-2013 pomoc nie obejmuje podatku VAT, jeżeli jest możliwe jego odzyskanie. W przypadku braku takiej możliwości VAT jest kosztem kwalifikowanym czyli możliwym do współfinansowania z PROW.

Zadanie to nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Z tytułu korzystania z wyremontowanego kościoła i przebudowanego ogrodzenia Parafia nie będzie pobierała żadnych opłat ani świadczyła usług, nie osiągnie żadnych dochodów, a będzie ponosić koszty związane z utrzymaniem obiektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odliczenia podatku VAT przez Parafię, w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu pn. "Odnowa elewacji zabytkowego kościoła oraz parkanu cmentarza parafialnego." dofinansowanego ze środków unijnych w ramach działania "Odnowa i Rozwój Wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013.

Stanowisko Wnioskodawcy,

Zdaniem Parafii nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Na mocy art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów usług podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary wykorzystywane są do czynności opodatkowanych. Prowadzona przez Parafię inwestycja nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zatem brak jest podstaw prawnych do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur jakie Parafia otrzyma realizując operację w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Zrealizowana inwestycja nie będzie przynosić żadnych obrotów, a tym samym nie będzie możliwości odliczenia podatku od towarów i usług. W związku z powyższym, podatek naliczony związany z realizacją inwestycji będzie można uznać za koszt kwalifikowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 cyt. ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 88 ust. 4 ww. ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług zasada wyłącza możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, że Parafia w 2013 r. podpisała umowę z Marszałkiem Województwa o przyznanie pomocy w ramach działania "Odnowa i Rozwój Wsi" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 na zadanie: "Odnowa elewacji zabytkowego kościoła oraz parkanu cmentarza parafialnego". Projekt ma być zrealizowany i rozliczony do końca czerwca 2014 r. Operacja polega na remoncie (odnowieniu) elewacji zabytkowego kościoła oraz przebudowie zabytkowego ogrodzenia kościoła. Zadanie to nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Z tytułu korzystania z wyremontowanego kościoła i przebudowanego ogrodzenia Parafia nie będzie pobierała żadnych opłat ani świadczyła usług, nie osiągnie żadnych dochodów. Ponadto Parafia nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku VAT oraz nie składa deklaracji podatku VAT.

Jak wynika z dokonanej analizy przywołanych wyżej przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy o VAT wyklucza odliczenie podatku w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W niniejszych okolicznościach podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących poniesione wydatki z tytułu realizowanego zadania nie zostanie spełniony. Zakupy dokonywane w związku z realizacją zadania "Odnowa elewacji zabytkowego kościoła oraz parkanu cmentarza parafialnego." nie będą służyły sprzedaży opodatkowanej podatkiem od towarów i usług. W konsekwencji, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług dokonywanych w związku z realizacją niniejszego zadania. Ponadto Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik podatku VAT oraz nie składa deklaracji podatku VAT.

W świetle przywołanych przepisów i przedstawionej treści wniosku należy stwierdzić, że skoro efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych Parafia, nie zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług, nie ma możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z zakupów związanych z realizacją zadania pn. "Odnowa elewacji zabytkowego kościoła oraz parkanu cmentarza parafialnego".

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Końcowo należy podkreślić, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl