IPPP2/443-25/11-4/JW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-25/11-4/JW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 5 stycznia 2011 r. (data wpływu 10 stycznia 2011 r.), uzupełnione pismem z dnia 30 marca 2011 r. (data wpływu 4 kwietnia 2011 r.) nadesłanym w odpowiedzi na wezwanie z dnia 24 marca 2011 r. sygn. IPPP2/443-25/11-2/JW, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży usług prawniczych przy użyciu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania sprzedaży usług prawniczych przy użyciu kasy rejestrującej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka świadczy usługi prawne. W przeważającej większości odbiorcami świadczonych usług są podmioty lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej było w roku 2010 incydentalne. Świadczenie usług na rzecz rolników ryczałtowych nie miało miejsca w roku 2010. Każde świadczenie usługi Spółka potwierdza poprzez wystawienie faktury, również dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Zapytanie Spółki dotyczy obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej począwszy od 1 maja 2011 r. w sytuacji, gdy każde świadczenie usługi na rzecz osoby fizycznej będzie potwierdzone fakturą oraz liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w roku 2010 nie przekroczyła 50, a liczba odbiorców usług będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej była mniejsza niż 20. Natomiast Spółka przewiduje w roku podatkowym 2011 przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka będzie miała obowiązek ewidencjonowania sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kasy fiskalnej w świetle przedstawionego stanu faktycznego.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących świadczenie usług prawnych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest zwolnione z tego obowiązku do dnia 30 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie w załączniku do powyższego rozporządzenia, który stanowi wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania w cz. II zostały ujęte przypadki sprzedaży szczególnych czynności, a wśród nich świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy spełnieniu jednocześnie dwóch warunków:

1.

każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której są zawarte w szczególności dane identyfikujące odbiorcę,

2.

liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

W związku z tym, że Spółka każde świadczenie usług dokumentuje fakturą oraz liczba wszystkich operacji świadczenia usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła liczby 50 w roku 2010, natomiast liczba odbiorców tych samych usług w roku 2010 była mniejsza niż 20, Spółka stoi na stanowisku, że w roku 2011 Spółka nie będzie objęta obowiązkiem ewidencjonowania sprzedaży dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych przy użyciu kasy rejestrującej, nawet jeśli nastąpi przekroczenie obrotu w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (art. 111 ust. 1 "Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W okresie od 1 stycznia 2011 r. obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 i 2 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

1.

do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;

2.

do dnia 30 kwietnia 2011 r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010 r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia (...).

Z treści ww. załącznika wynika, że ze zwolnienia z ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej nie będą mogły korzystać już m.in. usługi prawnicze, tak więc nowe grupy podatników (w tym Wnioskodawca), dla których przewidziano od 1 maja 2011 r. kasy fiskalne, będą mogły korzystać z obowiązującego obecnie zwolnienia tylko do końca kwietnia 2011 r.

W części II załącznika do rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 34 wskazano, iż zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania podlega świadczenie usług, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki: 2)

1.

każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę;

2.

liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20 3)

- przy czym:

* 2 Nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

* 3 Dotyczy również podatników rozpoczynających w 2011 r. lub 2012 r. wykonywanie sprzedaży, jeżeli do końca 2011 r. lub 2012 r. podatnik spełni warunki, o których mowa w poz. 34 załącznika, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w drugiej połowie 2011 r. lub 2012 r., jeżeli liczba operacji świadczenia tych usług do końca roku nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług - 10.

Ponadto, w myśl § 3 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Należy również mieć na uwadze treść § 3 ust. 6 powołanego rozporządzenia, z którego wynika, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Stosownie do § 3 ust. 8 rozporządzenia, zwolnień, o których mowa w ust. 1 oraz w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. b) i c, nie stosuje się do:

1.

podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2011 r. utracili prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami obowiązującymi przed dniem wejścia w życie rozporządzenia;

2.

podatników, w odniesieniu do których przepisy obowiązujące przed dniem wejścia w życie rozporządzenia przewidywały powstanie obowiązku ewidencjonowania oraz określały termin rozpoczęcia ewidencjonowania po dniu 31 grudnia 2010 r., w związku z zaistniałymi do dnia 31 grudnia 2010 r. okolicznościami powodującymi utratę prawa do zwolnienia, innymi niż wyznaczony przepisami określony termin obowiązywania zwolnienia do dnia 31 grudnia 2010 r.

Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, że Wnioskodawca świadczy usługi prawne. W większości odbiorcami świadczonych przez Wnioskodawcę usług są podmioty lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą. Usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 2010 r. było incydentalne, natomiast świadczenie usług na rzecz rolników ryczałtowych w 2010 r. nie miało miejsca. Spółka każde świadczenie usługi potwierdza poprzez wystawienie faktury, również dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zapytanie Spółki dotyczy obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej począwszy od 1 maja 2011 r. w sytuacji, gdy każde świadczenie usługi na rzecz osoby fizycznej będzie potwierdzone fakturą oraz liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej w 2010 r. nie przekroczyła 50, a liczba odbiorców usług będących osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej była mniejsza niż 20.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawca świadczy usługi prawnicze zwolnione z ewidencjonowania na kasie rejestrującej do 30 kwietnia 2011 r. zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz pomimo powyższego Strona spełnia łącznie oba warunki określone w poz. 34 załącznika do powołanego rozporządzenia, tj. każde świadczenie usług dokonane przez Spółkę jest dokumentowane fakturą oraz liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w 2010 r. nie przekroczyła liczby 50, przy czym liczba odbiorców tych samych usług w tym okresie (2010 r.) była mniejsza niż 20, w związku z tym Wnioskodawcy przysługuje prawo do zwolnienia przedmiotowego określonego w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Zatem, Wnioskodawca nie ma obowiązku od 1 maja 2011 r. instalowania kasy rejestrującej w celu ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu świadczenia usług prawniczych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Nadmienić należy, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania przepis § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, gdyż jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego Wnioskodawca będzie korzystał z przysługującego mu zwolnienia przedmiotowego określonego w § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w związku z poz. 34 załącznika do rozporządzenia.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl