IPPP2/443-246/10-6/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-246/10-6/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 kwietnia 2010 r. (data wpływu 9 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 20 maja 2010 r. Nr IPPP2/332-246/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 24 maja 2010 r., oraz pismem z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 czerwca 2010 r. Nr IPPP2/443-246/10-4/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 22 czerwca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o grach hazardowych w zakresie podstawy opodatkowania podatkiem od gier - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o grach hazardowych w zakresie podstawy opodatkowania podatkiem od gier, uzupełniony pismem z dnia 27 maja 2010 r. (data wpływu 31 maja 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 20 maja 2010 r. Nr IPPP2/332-246/10-2/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 24 maja 2010 r., oraz pismem z dnia 25 czerwca 2010 r. (data wpływu 28 czerwca 2010 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16 czerwca 2010 r. Nr IPPP2/443-246/10-4/IG do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 22 czerwca 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka zamierza prowadzić działalność w zakresie organizacji loterii audioteksowych w rozumieniu przepisów Ustawy o grach, opodatkowanych podatkiem od gier na podstawie odpowiednich przepisów ustawy o grach.

W ramach czynności związanych z organizacją loterii audioteksowych Spółka zamierza zawrzeć umowę o współpracy z podmiotem prowadzącym działalność wydawniczą w zakresie czasopism, pełniącym funkcję tzw. Agregatora, tj. podmiotu współpracującego z operatorami sieci komórkowych oraz innymi podmiotami kooperującymi z operatorami sieci komórkowych. Na podstawie omawianej umowy Agregator podejmie niezbędne działania umożliwiające osobom korzystającym z telefonów komórkowych uczestniczenie w loterii audioteksowej organizowanej przez Spółkę poprzez wysyłanie SMS-ów na numer wskazany przez Spółkę.

W szczególności, w ramach współpracy ze Spółką zadaniem Agregatora będzie m.in. integrowanie oraz koordynowanie ruchu telekomunikacyjnego pochodzącego od różnych operatorów sieci komórkowych w związku z zorganizowaną loterią, tj. m.in. przyjęcie masowego ruchu telekomunikacyjnego i skierowanie go do Spółki (na urządzenia Spółki) oraz przesłanie informacji przygotowanych przez Spółkę dla uczestników loterii o udziale w konkursie na urządzenia operatorów telekomunikacyjnych. Czynności podejmowane przez Agregatora w ramach współpracy ze Spółką będą miały charakter wyłącznie techniczny, a Agregator będzie zasadniczo pełnić rolę "przekaźnika", ponieważ wszelkie zasadnicze funkcje związane z organizacją loterii, w tym posiadanie odpowiedniego sprzętu, na którym odbywa się losowanie i przeprowadzenie samego losowania nagród, należeć będą do wyłącznej kompetencji Spółki.

Jednocześnie w ramach wskazanej umowy o współpracy Agregator będzie odpowiadać za reklamowanie loterii organizowanych przez Spółkę na łamach czasopism wydawanych przez Agregatora. Istotą reklamy będzie poinformowanie o loterii oraz zachęcenia do udziału w niej jak największej liczby potencjalnych uczestników co powinno wpłynąć na rentowność całego przedsięwzięcia oraz przełożyć się na zwiększenie zysków podmiotów zaangażowanych we współpracę.

Spółka wskazuje, że zaangażowanie Agregatora w omawianą współpracę ze Spółką pozwoli Agregatorowi jako stronie umowy z operatorem sieci komórkowej lub innym podmiotem kooperującym z operatorem, na zintensyfikowanie współpracy z tymi podmiotami (polegającej na zwiększeniu generowanego ruchu SMS-owego), co przekładać się będzie na kwotę wynagrodzenia uzyskiwanego przez Agregatora od tych podmiotów. Dodatkowo współpraca ze Spółką w zakresie loterii (obejmujących przykładowo loterie, w których uczestniczy się poprzez wysłanie krótkich wiadomości tekstowych - SMS, gdzie wygraną są nagrody pieniężne lub rzeczowe) pozwoli m.in. na uatrakcyjnienie zawartości wydawanych przez Agregatora czasopism i zwiększenie ich sprzedaży.

Na mocy wskazanej umowy o współpracy zawartej z Agregatorem Spółka, jako organizator loterii audioteksowych, będzie uzyskiwać przychód z tytułu generowania przez Spółkę ruchu SMS-owego na numerze wskazanym przez Spółkę, w wysokości uwzględniającej całość funkcji pełnionych przez Agregatora w ramach umowy o współpracy. Transakcja ta będzie dokumentowana fakturą wystawioną przez Spółkę na rzecz Agregatora.

Spółka podkreśla, iż w marcu 2010 r. uzyskała opinię wydaną przez Departament Służby Celnej Ministerstwa Finansów potwierdzającą, że czynności podejmowane przez Agregatora w ramach współpracy ze Spółką mają charakter techniczny, a tym samym mogą zgodnie z przepisami Ustawy o grach być powierzone przez Spółkę do realizacji przez Agregatora. W opinii Departamentu Służby Celnej Ministerstwa Finansów stwierdzono również, że Ustawa o grach nie zawiera w swej treści zakazu reklamy i promocji loterii audioteksowych, jak też nie określa sposobu i metod ich prowadzenia. Mając na uwadze powyższe oraz fakt, iż działania Agregatora nie mają charakteru czynności stanowiących istotę loterii audioteksowej, podejmowanych w tym zakresie działań nie należy rozpatrywać w aspekcie wynikającego z Ustawy o grach zakazu powierzania czynności związanych z powierzaniem loterii. W związku z powyższym, zdaniem Ministerstwa Finansów od uznania Spółki zależy sposób prowadzenia działań dotyczących reklamy i promocji loterii.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wyjaśnił, iż mając na uwadze charakter współpracy pomiędzy Spółką a Agregatorem, Spółka nie będzie dokonywać płatności na rzecz Agregatora z tytułu czynności technicznych przez niego wykonywanych, w ramach bowiem omawianej współpracy, w relacji Spółka - Agregator dochodzić będzie do uzyskiwania przez Spółkę od Agregatora kwot z tytułu generowania przez Spółkę ruchu SMS-owego, przy czym kwoty te (które Spółka rozpozna jako przychód dla celów podatkowych) zostaną ustalone w wysokości, która uwzględnia całość funkcji pełnionych przez Agregatora w ramach umowy o współpracy (tekst jedn. obsługę ruchu telekomunikacyjnego oraz reklamowanie loterii organizowanych przez Spółkę na łamach czasopism wydawanych przez Agregatora). W konsekwencji w przedmiotowej sytuacji Agregator będzie uzyskiwać przychody od operatorów sieci komórkowych i/lub podmiotów kooperujących z operatorami, a Spółka uzyska przychody od Agregatora z tytułu generowania przez Spółkę ruchu SMS-owego (w wysokości skalkulowanej z uwzględnieniem wszystkich funkcji pełnionych przez Agregatora w ramach współpracy, obejmujących obsługę ruchu telekomunikacyjnego oraz reklamowanie loterii organizowanych przez Spółkę na łamach czasopism wydawanych przez Agregatora). Tym samym, odnosząc się do Państwa pytań, Spółka nie będzie wypłacać Agregatorowi kwot z tytułu czynności technicznych przez niego wykonywanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Co stanowi przychód Spółki, jako organizatora loterii audioteksowej, uzyskany z tej loterii, dla celów określenia podstawy opodatkowania podatkiem od gier zgodnie z przepisami Ustawy o grach.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Zgodnie z art. 73 pkt 2 Ustawy o grach podstawę opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej stanowi przychód organizatora loterii uzyskany z tej loterii. Zdaniem Spółki, dla celów określenia podstawy opodatkowania podatkiem od gier, przychód organizatora loterii audioteksowej, uzyskany z tej loterii, powinien zostać określony analogicznie jak przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych (dalej: p.d.o.p.). W związku z powyższym, w opinii Spółki podstawą opodatkowania podatkiem od gier w przypadku loterii audioteksowych, których organizatorem będzie Spółka, będzie przychód Spółki uzyskany z tych loterii, skalkulowany zgodnie z odpowiednimi przepisami Ustawy o p.d.o.p.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 Ustawy o p.d.o.p. przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Jednocześnie zgodnie z art. 12 ust. 3 Ustawy o p.d.o.p. za przychody związane z działalnością gospodarczą, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Uwzględniając stan faktyczny występujący w odniesieniu do loterii audioteksowych organizowanych przez Spółkę, zdaniem Spółki przychód, stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem od gier, będzie obejmować kwoty należne na rzecz Spółki od Agregatora. Skalkulowane na podstawie zawartej umowy o współpracy z uwzględnieniem całości funkcji pełnionych przez Agregatora w ramach omawianej umowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 73 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych (Dz. U. Nr 201, poz. 1540) podstawę opodatkowania podatkiem od gier w loterii audioteksowej stanowi przychód organizatora loterii audioteksowej uzyskany z tej loterii.

Ustawa o grach hazardowych nie definiuje pojęcia przychody, ani też nie odsyła wprost do przepisów podatkowych, na gruncie których stosowane jest pojęcie przychodu.

Zgodnie z zasadami wykładni systemowej zewnętrznej, skoro dane pojęcie nie jest definiowane w danym akcie normatywnym, a jest ono określone w innym akcie normatywnym to właśnie z uwagi na konieczność zachowania jednoznaczności systemu prawnego, przy interpretacji tego zwrotu należy odwołać się do znaczenia tego pojęcia na gruncie innego aktu normatywnego, wiodącego w danej dziedzinie. W analizowanym przypadku zasadne jest odwołanie się do znaczenia pojęcia "przychodu" czy tez ściślej "przychodu uzyskanego", na gruncie ustawy podatkowej, w tym przypadku ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.).

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast stosownie do treści art. 12 ust. 3 tej ustawy - za przychody związane z działalnością gospodarczą i działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepisy prawa podatkowego wprowadzają więc jako zasadę kasowy charakter przychodu (a więc fizycznie uzyskany przez podatnika), natomiast w odniesieniu do przychodów z działalności gospodarczej zasadę tę ogranicza memoriałowy charakter przychodu (kwota należna, choć nie została jeszcze faktycznie otrzymana).

Dla oceny, która wartość stanowi przychód uzyskany przez organizatora loterii audioteksowej, tak naprawdę znaczenie może mieć sposób rozliczania się organizatora z operatorem telekomunikacyjnym wynikającym z umowy. Jeżeli bowiem określone wpływy z loterii audioteksowej (w postaci opłat za połączenia/SMS ponoszonych przez uczestników) wpływają na konto operatora telekomunikacyjnego, ten zaś przekazuje na rachunek organizatora loterii kwotę netto - a więc kwotę pomniejszoną o koszt samych połączeń/SMS, to w istocie przychodem uzyskanym przez organizatora loterii jest więc kwota netto.

Nie bez znaczenia jest fakt, iż ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych posługuje się w art. 12 ust. 3 - właściwą dla tego podatku konstrukcją przychodu, która nie może być wprost odnoszona do przychodu podlegającego opodatkowaniu zupełnie innym podatkiem. Należy bowiem wskazać, iż memoriałowa zasada ustalania przychodu opiera się na założeniu, iż przychody są należne, pomimo, iż nie zostały jeszcze uzyskane, ale istnieje prawdopodobieństwo ich uzyskania. Natomiast w przypadku przychodów z loterii audioteksowej, przychody z tytułu połączeń/SMS z istoty rzeczy wpływają na konto operatora telekomunikacyjnego, a następnie po potrąceniu kosztów samych połączeń/SMS - tylko określona część tych przychodów wpływa na konto organizatora loterii. Organizator loterii nie ma więc możliwości uzyskania nigdy całości tych wpływów, pomimo, że może ustalić jaka jest globalna wartość przychodów z tytułu połączeń/SMS. W przypadku innych gier mowa jest o sumie wpływów uzyskanych ze sprzedaży losów (w przypadku loterii pieniężnej, loterii fantowej i grze telebingo - art. 73 pkt 1 tej ustawy), bądź sumie wpłaconych stawek (w przypadku gier liczbowych i zakładów wzajemnych - art. 73 pkt 3 i 4 tej ustawy). Wyraźnie więc ustawodawca rozróżnia przychody uzyskane od sumy wpływów. Już zatem na gruncie art. 73 tej ustawy ustawodawca różnicuje podstawę opodatkowania gier, raz uznając za nią uzyskane przychody (loterie audioteksowe), raz zaś ujmując to szerzej - w postaci sumy wpływów, w przypadku loterii, gier liczbowych oraz zakładów wzajemnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność w zakresie organizacji loterii audioteksowych w rozumieniu przepisów Ustawy o grach, opodatkowanych podatkiem od gier na podstawie odpowiednich przepisów ustawy o grach.

W ramach czynności związanych z organizacją loterii audioteksowych Spółka zamierza zawrzeć umowę o współpracy z podmiotem prowadzącym działalność wydawniczą w zakresie czasopism, pełniącym funkcję tzw. Agregatora, tj. podmiotu współpracującego z operatorami sieci komórkowych oraz innymi podmiotami kooperującymi z operatorami sieci komórkowych. Na podstawie omawianej umowy Agregator podejmie niezbędne działania umożliwiające osobom korzystającym z telefonów komórkowych uczestniczenie w loterii audioteksowej organizowanej przez Spółkę poprzez wysyłanie SMS-ów na numer wskazany przez Spółkę.

W szczególności, w ramach współpracy ze Spółką zadaniem Agregatora będzie m.in. integrowanie oraz koordynowanie ruchu telekomunikacyjnego pochodzącego od różnych operatorów sieci komórkowych w związku z zorganizowaną loterią, tj. m.in. przyjęcie masowego ruchu telekomunikacyjnego i skierowanie go do Spółki (na urządzenia Spółki) oraz przesłanie informacji przygotowanych przez Spółkę dla uczestników loterii o udziale w konkursie na urządzenia operatorów telekomunikacyjnych. Czynności podejmowane przez Agregatora w ramach współpracy ze Spółką będą miały charakter wyłącznie techniczny, a Agregator będzie zasadniczo pełnić rolę "przekaźnika", ponieważ wszelkie zasadnicze funkcje związane z organizacją loterii, w tym posiadanie odpowiedniego sprzętu, na którym odbywa się losowanie i przeprowadzenie samego losowania nagród, należeć będą do wyłącznej kompetencji Spółki.

Na mocy wskazanej umowy o współpracy zawartej z Agregatorem Spółka, jako organizator loterii audioteksowych, będzie uzyskiwać przychód z tytułu generowania przez Spółkę ruchu SMS-owego na numerze wskazanym przez Spółkę, w wysokości uwzględniającej całość funkcji pełnionych przez Agregatora w ramach umowy o współpracy. Transakcja ta będzie dokumentowana fakturą wystawioną przez Spółkę na rzecz Agregatora.

Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe i obowiązujące w tym zakresie przepisy stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Przychodem Spółki jako organizatora loterii audioteksowej dla celów określenia podstawy opodatkowania podatkiem od gier, będzie przychód ustalony zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych obejmujący kwoty należne na rzecz Spółki od agregatora wykonującego jedynie czynności techniczne, skalkulowane na podstawie zawartej umowy o współpracy z uwzględnieniem całości funkcji pełnionych przez agregatora w ramach omawianej umowy i pełniącego rolę przekaźnika pomiędzy Wnioskodawcą a operatorem telekomunikacyjnym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl