IPPP2/443-244/09-4/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-244/09-4/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 5 marca 2009 r. (data wpływu 9 marca 2009 r.) uzupełniony pismem (data wpływu 26 marca 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

1.

obowiązku ewidencjonowania sprzedaży jaj kurzych na rynkach na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe,

2.

kwoty obrotu zwalniającej z obowiązku ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 marca 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Prowadzę gospodarstwo rolne od 1981 r., ponadto prowadzę hodowlę kur niosek i sprzedaję jajka. Sprzedaż do sklepów w wysokości 2/3 jest dokumentowana za pomocą faktur VAT. Pozostała sprzedaż w wysokości 1/3 jest dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Z dniem 1 lutego 2009 r. zrezygnowałem ze statusu podatnika ryczałtowego i rozliczam się z podatku od towarów i usług na zasadach ogólnych. Jaja kurze konsumpcyjne sklasyfikowane są pod symbolem PKWiU 01.24.20-00.00.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy sprzedając jajka kurze z własnej fermy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej muszę ewidencjonować obrót za pomocą kasy.

2.

Jeżeli mam obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej to jaka obowiązuje mnie kwota: 20.000 zł czy 40.000 zł.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad. 1

Jajka pochodzące z własnej fermy będące przedmiotem odpłatnej dostawy, wypełniają definicję produktów rolnych, czyli są to towary wymienione w załączniku Nr 2 do ustawy. Wynika z tego, iż jestem obowiązany do ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Trochę budzą wątpliwości przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510), gdzie w załączniku poz. 1 zwolniono usługi rolnicze, ale nie wiem czy mieści się w tym zakresie moją działalność.

Ad. 2

Jeżeli dokonywałem sprzedaży jaj w 2008 r. oraz dokonuję w 2009 r. to obowiązuje mnie zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie do 40.000 zł.

Mając na uwadze powyższe stwierdza się co następuje:

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przepisem regulującym obowiązek ewidencji obrotu są przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Stosownie do § 2 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

1.

do dnia 31 marca 2009 r. - podatników korzystających ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), do których nie ma zastosowania zwolnienie określone w § 3 ust. 1 pkt 1;

2.

do dnia 31 grudnia 2009 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Stosownie do § 3 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również:

1.

podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, był wyższy niż 70%;

2.

podatników opłacających zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej w zakresie działalności wymienionej:

a.

w części I w lp. 1, 10, 12, 26, 31-34, 40-45, 47-50, 54, 58, 65, 74, 77, 78, 84, 92-95, w części V w lp. 3, 4 - usługi w zakresie transportu osób na rzece Dunajec przez flisaków pienińskich, w części VII w lp. 1 i 2, w części X i XI załącznika nr 3 do ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.3)), wykonywanej bez zatrudniania pracowników, z wyjątkiem małżonka,

b.

w części I w lp. 2, 7, 28, 35-39, 60-64, 79 i w części VIII załącznika nr 3 do ustawy, o której mowa w lit. a

c.

jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania;

* jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania;

3.

podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4;

4.

podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2008 r. sprzedaż, o której mowa w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, w przypadkach gdy przewidywany przez podatnika udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy planowanych do zrealizowania do końca 2009 r. - będzie wyższy niż 70%.

Przepis § 3 ust. 4 rozporządzenia stanowi, iż zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2009 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy. Zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2009 r. również podatników rozpoczynających sprzedaż w 2009 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty (§ 3 ust. 5 rozporządzenia).

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż wnioskodawca dokonuje sprzedaży jaj kurzych konsumpcyjnych sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 01.24.20-00.00. Z załącznika do rozporządzenia poz. 1 jak zauważyła Strona zwolnione z obowiązku ewidencjonowania są usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt (PKWiU ex 01.4), z wyjątkiem usług weterynaryjnych, z wyłączeniem:

1.

usług wypożyczania sprzęty rolniczego i ogrodniczego bez obsługi;

2.

usługi ślusarskich i kowalskich.

Zatem przedmiotowe zwolnienie z obowiązku ewidencji nie dotyczy wnioskodawcy.

Odnośnie kwoty obrotu uprawniającej do skorzystania ze zwolnienia, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie informuje, iż w przypadku podatników kontynuujących sprzedaż w 2009 r., jeżeli obrót z działalności podlegającej ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej nie przekroczył w 2008 r. kwoty 40.000 zł - Strona będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencji. Do dnia 31 grudnia 2009 r. przysługuje zwolnienie z obowiązku ewidencji jeśli w 2009 r. obrót z działalności podlegającej ewidencji na kasie rejestrującej nie przekroczy kwoty 40.000 zł Od dnia następnego po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności podlegającej ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej - Strona utraci zwolnienie z obowiązku ewidencji.

Konkludując, kwotą graniczną zwalniającą z obowiązku ewidencji sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej jest w przypadku wnioskodawcy kwota 40.000 zł.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl