IPPP2/443-242/11-2/JW - Stawka podatku VAT dla sprzedaży kazeinianu sodu, kazeinianu wapnia oraz kazeinianu potasu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-242/11-2/JW Stawka podatku VAT dla sprzedaży kazeinianu sodu, kazeinianu wapnia oraz kazeinianu potasu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2011 r. (data wpływu 24 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla sprzedaży kazeinianu sodu, kazeinianu wapnia oraz kazeinianu potasu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki podatku VAT dla sprzedaży kazeinianu sodu, kazeinianu wapnia oraz kazeinianu potasu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W związku z wejściem w życie w dniu 1 stycznia 2011 r. art. 5a, art. 146a pkt 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz nowej klasyfikacji PKWiU wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 Wnioskodawca wystąpił w dniu 3 stycznia 2011 r. do Urzędu Statystycznego w Łodzi celem określenia właściwego symbolu PKWiU dla wyrobów: kazeinian sodu, kazeinian potasu oraz kazeinian wapnia. W dniu 11 lutego 2011 r. Wnioskodawca otrzymał odpowiedź oznaczoną OKN 5672/KW-62/2011, w której wyraźnie Urząd Statystyczny wskazał, że właściwym symbolem PKWiU dla wyżej wskazanych wyrobów jest symbol 20.59.60.0. "żelatyny i ich pochodne, włączając albuminy mleka".

W związku z tym, że w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia dnia 2013 z zastrzeżeniem art. 146f: stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% a stawka podatku, o której mowa w art. 41. ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%. Wnioskodawca sprzedawał już w 2011 r. wyroby w stawce 23% ponieważ nie był pewny z uwagi na właściwości wyrobów, jakie symbole PKWiU będą przypisane wskazanym wyrobom według nowej klasyfikacji PKWiU 2008.

W związku z tym, że załącznik nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług zawiera pozycję 66, w której wyraźnie jest wskazany taki sam symbol PKWiU jak w piśmie Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z art. 5a ustawy o podatku od towarów i usług "towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy stawka podatku VAT dla wyrobów: kazeinian sodu, kazeinian potasu oraz kazeinian wapnia sklasyfikowanych przez Urząd Statystyczny w Łodzi jako wyroby posiadające symbol PKWiU 20.59.60.0 "żelatyny i ich pochodne, włączając albuminy mleka" będą zgodnie z pozycją 66 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług objęte stawka 8% zgodnie z art. 146a pkt 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, wyroby: kazeinian sodu, kazeinian potasu oraz kazeinian wapnia powinny być objęte 8% stawką VAT, ponieważ pozycja 66 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług zawiera identyczny numer PKWiU jak wskazany przez Urząd Statystyczny w Łodzi pismem OKN-5672/KW-62/2011. Przypisanie, bowiem konkretnego symbolu PKWiU oznacza a contrario, że Urząd nie oznaczył wyżej wskazanych wyrobów innym numerem, tj. 20.59.6 lub 20.59.60, do których stosuje się 23% stawkę VAT. Zgodnie z zasadami metodologicznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów I Usług pozycja (20.59.60.0) jest grupowaniem końcowym pochodnym w stosunku do podkategorii (20.59.60) co oznacza, że w pozycji 20.59.60.0 znajdują sie wyroby inne niż w podkategorii 20.59.60. W związku z tym, jeżeli Urząd Statystyczny jednoznacznie i wyraźnie zaklasyfikował produkty Wnioskodawcy do pozycji 20.59.60.0 należy to interpretować w ten sposób, że istnieje wyraźna różnica pomiędzy produktami Wnioskodawcy a pozostałymi z podkategorii 20.59.60.

W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy produkty: kazeinian sodu, kazeinian wapnia, kazeinian potasu powinny być objęte stawką 8% podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do treści obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Niejako konsekwencją wejścia w życie ww. przepisu jest uchylenie obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r. art. 8 ust. 3 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług.

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;

3.

stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;

4.

stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach statystycznych.

W załączniku nr 3 ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8% pod pozycją 66 znajdują się produkty sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 20.59.60.0 "Żelatyny i ich pochodne, włączając albuminy mleka - wyłącznie albumina techniczna, albumina mleka, żelatyna i jej pochodne (z wyjątkiem klejów kazeinowych).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce "nazwa towaru lub usługi". Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego towaru lub usługi z danego grupowania.

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca sprzedaje produkty kazeinian sodu, kazeinian wapnia oraz kazeinian potasu. Wnioskodawca przedmiotowe produkty klasyfikuje (w oparciu m.in. o dokonaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi klasyfikację) w grupowaniu PKWiU 20.59.60.0. "żelatyny i ich pochodne, włączając albuminy mleka".

Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że opisane we wniosku produkty kazeinian sodu, kazeinian wapnia oraz kazeinian potasu na podstawie klasyfikacji z 2008 r. PKWiU 20.59.60.0. "żelatyny i ich pochodne, włączając albuminy mleka", mieszczą się w poz. 66 załącznika nr 3 do ustawy, a tym samym przy ich sprzedaży Wnioskodawca może zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Reasumując, skoro produkty: kazeinian sodu, kazeinian wapnia oraz kazeinian potasu mieszczą się w PKWiU z 2008 r. pod symbolem wskazanym we wniosku można zastosować preferencyjną stawkę podatku VAT w wysokości 8%, zgodnie z art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 66 załącznika do ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowej sprawie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić również, iż do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniej grupy towarów lub usług czy też do weryfikacji wskazanej klasyfikacji, nie są kompetentne organy podatkowe. W myśl bowiem Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

W związku z powyższym tut. Organ informuje, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o grupowanie statystyczne wskazane przez Wnioskodawcę w opisie stanu faktycznego i traci ono swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego (w szczególności innego, niż wskazane we wniosku, zaklasyfikowania towarów według PKWiU).

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl