IPPP2-443-240/10-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-240/10-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny całego gospodarstwa rolnego oraz korekty podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania darowizny całego gospodarstwa rolnego oraz korekty podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest właścicielem gospodarstwa rolnego na prawach wspólności małżeńskiej wraz ze swoją żoną. Do dnia 30 listopada 2008 r. był rolnikiem ryczałtowym. Od dnia 1 grudnia 2008 r. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT. W roku 2008 r. i 2009 r. Podatnik nabył ciągniki i maszyny rolnicze, zaliczone do środków trwałych. W deklaracjach VAT -7 odliczył podatek naliczony z tytułu nabycia ciągników i maszyn rolniczych. Obecnie Wnioskodawca chciałby z żoną darować gospodarstwo rolne tj. grunty rolne wraz z domem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi oraz zakupionymi ciągnikami i maszynami rolniczymi synowi.

Po przekazaniu gospodarstwa rolnego Wnioskodawca zaprzestanie prowadzenia działalności rolniczej i złoży zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu

Syn pracuje w gospodarstwie rolnym Podatnika, nie posiada własnego gospodarstwa. Syn chciałby zostać czynnym podatnikiem VAT od dnia otrzymania gospodarstwa rolnego, tj. dnia zawarcia umowy darowizny w formie aktu notarialnego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przy darowaniu całego gospodarstwa rolnego wraz z częściami składowymi tj. budynkami oraz ciągnikami i maszynami rolniczymi ma zastosowanie przepis art. 6 ust. 1 ustawy o VAT i czy Podatnik nie ma obowiązku opodatkowania towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy.

Zdaniem Wnioskodawcy przekazanie gospodarstwa rolnego wraz z zabudowaniami, ciągnikami i maszynami rolniczymi jest wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE wskazuje, że w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o VAT przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Gospodarstwo rolne Podatnika stanowi całość zarówno pod względem prawnym, organizacyjnym jak i finansowym. Przekazanie gospodarstwa rolnego jako zorganizowanego przedsiębiorstwa jest wyłączone z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Syn jako następca prawny przejmuje również wszystkie nasze prawa i obowiązki związane z otrzymanym gospodarstwem rolnym. Po zaprzestaniu prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług zadaniem Wnioskodawcy nie ma On obowiązku opodatkowania towarów, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy.

Ponadto Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku sporządzenia spisu z natury, o którym mowa w art. 14 ust. 5 ustawy o VAT i wykazania podatku należnego w deklaracji rozliczeniowej od ciągników i maszyn rolniczych, z tytułu nabycia których odliczył VAT w latach 2008 - 2009.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy).

W myśl art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty - art. 2 pkt 6 ustawy.

Pojęcie transakcji zbycia (przekazania własności), należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tj. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Natomiast art. 553 Kodeksu cywilnego stanowi, że za gospodarstwo rolne uważa się grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego. Biorąc pod uwagę powyższe należy przyjąć, że gospodarstwo rolne spełnia określone w Kodeksie cywilnym wymogi właściwe dla przedsiębiorstwa.

Ze złożonego wniosku wynika, że Podatnik zamierza darować synowi gospodarstwo rolne, tj. grunty rolne wraz z domem mieszkalnym i budynkami gospodarczymi oraz zakupionymi ciągnikami i maszynami rolniczymi.

Uwzględniając powyższe należy stwierdzić, iż planowane przez Wnioskodawcę przekazanie gospodarstwa rolnego, spełniającego definicję przedsiębiorstwa (w rozumieniu w art. 551 Kodeksu cywilnego), nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy.

Co do zasady, zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty, zgodnie z zasadami określonymi w art. 90 ust. 2-9 (...).

Na mocy ust. 9 powołanego artykułu, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Korekt tych dokonuje nabywca przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o ile poszczególne składniki majątku nie będą wykorzystywane przez niego wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. będą wykorzystywane zarówno do czynności opodatkowanych, jak i zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, lub wyłącznie do czynności zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

W świetle powyższego przekazanie całego gospodarstwa rolnego nie nakłada na Wnioskodawcę obowiązku dokonywania korekt w zakresie podatku naliczonego, gdyż na mocy wyżej powołanego art. 91 ust. 9 obowiązek dokonania ewentualnej korekty podatku spoczywa na nabywcy przejmującym gospodarstwo rolne.

Na mocy art. 5 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem podlegają również towary w przypadku, o którym mowa w art. 14.

W myśl art. 14 ust. 1 pkt 2 opodatkowaniu podatkiem podlegają towary własnej produkcji i towary, które po nabyciu nie były przedmiotem dostawy towarów, w przypadku: zaprzestania przez podatnika, o którym mowa w art. 15, będącego osobą fizyczną wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, obowiązanego na podstawie art. 96 ust. 6, do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego.

Z treści wniosku wynika, że Podatnik po przekazaniu gospodarstwa rolnego zaprzestanie prowadzenia działalności rolniczej i złoży zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Z powyższego wynika zatem, iż przekazanie całego gospodarstwa synowi nastąpi przed zaprzestaniem działalności. Zatem, na dzień tego zaprzestania nie wystąpią towary podlegające opodatkowaniu. Tym samym regulacja art. 14 ustawy o VAT w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania.

Reasumując, odnosząc brzmienie cytowanych przepisów do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że przekazanie synowi przedsiębiorstwa w postaci gospodarstwa rolnego, spełniającego warunki określone w art. 55 1 Kodeksu cywilnego, wyłączone jest spod działania ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy o VAT, a co za tym idzie nie wiąże się dla przekazującego z obowiązkiem korekty w zakresie podatku naliczonego związanego z nabytymi składnikami majątkowymi przedsiębiorstwa. Obowiązek ten ciąży na nabywcy zgodnie z powołanym wyżej art. 91 ust. 9 ustawy. Podatnik nie będzie miał obowiązku sporządzenia remanentu likwidacyjnego, gdyż przed zaprzestaniem działalności gospodarczej całe gospodarstwo rolne zostanie przekazane. Zatem w przedmiotowej sprawie art. 14 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl