IPPP2-443-232/10-5/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-232/10-5/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 23 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 23 lipca 2010 r. (data wpływu 27 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawidłowości wystawienia faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 16 sierpnia 2006 r. dokonał zakupu lokalu użytkowego, który wykazał w swojej działalności gospodarczej jako środek trwały, w deklaracji wykazał i odliczył cały podatek naliczony. Zakup był w ramach pierwszego zasiedlenia. Podatnik nie ponosił żadnych wydatków na jego ulepszenie.

W grudniu 2009 r. Podatnik sprzedał ww. lokal za cenę 384.300 brutto. W zakresie tej transakcji wystawił fakturę ze stawką 22% (tekst jedn. cena netto - 315.000 PLN; plus VAT - 69.300PLN). Faktura została w całości opłacona przez kontrahenta. Nabywca dokonał odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury. Urząd Skarbowy zakwestionował zwrot podatku VAT dla nabywcy. Zostały przeprowadzone przez US czynności sprawdzające, po których stwierdzono, iż przedmiotowa transakcja podlega zwolnieniu z podatku VAT- art. 43 ust. 10. Zgodnie ze wskazanym artykułem podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku pod warunkiem, że strony złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi US zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części. W opisywanej sprawie kontrahenci takich oświadczeń nie złożyli.

W kwietniu 2010 r. Wnioskodawca wystawił korektę faktury obejmującą zwolnienie z podatku VAT (cena netto: 384.300 PLN; VAT - zwolniony; cena brutto: 384.300 PLN). Kontrahent nie zgodził się z kwotami zawartymi na fakturze korygującej żądając zwrotu kwoty w wysokości podatku VAT i zmniejszenia o tę kwotę wartość brutto.

W uzupełnieniu do złożonego wniosku Podatnik wskazał, iż strony ustalając cenę lokalu umówiły się na kwotę brutto w wysokości 384 300 PLN. Kwota 384 300 PLN wykazana jest również jako cena brutto w akcie notarialnym sprzedaży lokalu. W pierwszej wersji wystawiona została przez Wnioskodawcę nieprawidłowa faktura ze stawką VAT 22% (wartość netto 315 000 PLN; podatek VAT 69 300 PLN; wartość brutto 384 300 PLN). W kwietniu br. Podatnik wystawił fakturę korygującą obejmującą zwolnienie z podatku VAT gdzie cena netto wynosi 384 300 PLN; VAT zwolniony; cena brutto 384 300 PLN. Kontrahent odebrał fakturę korygującą. Wnioskodawca posiada podpisane przez niego zwrotne potwierdzenie odbioru.

Następnie kontrahent odesłał ją informując, iż nie przyjmuje jej do wiadomości i nie dokona uwzględnienia jej w swojej księgowości. Aktualnie żąda wystawienia faktury korygującej na kwotę 315 000 PLN.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy faktura korygująca została wystawiona prawidłowo (tekst jedn. pozostawienie bez zmian wartości brutto 384.300 PLN oraz zwiększenie kwoty netto o podatek VAT).

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wystawienie faktury korygującej zgodnie z sugestią nabywcy tj. 315.000 PLN zaniżałoby wartość sprzedaży lokalu. Aktualna wartość lokalu użytkowego o podobnym metrażu i lokalizacji wynosi ok. 420.000 PLN. Podobna sytuacja została przedstawiona w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 11 marca 2009 r. sygnatura ILPP2/443-1136/08-4/EN. Według Wnioskodawcy wystawiona faktura korygując na kwotę 384.300 PLN jest prawidłowa. Wystawienie faktury korygującej na niższą kwotę jest niedopuszczalne, gdyż ustalenia z nabywcą były inne. Ponadto spowodowałoby to bardzo duże zaniżenie wartości nieruchomości (w dniu sprzedaży wartość rynkowa lokali z takim samym metrażem i lokalizacją wynosiła ok. 420 000 PLN).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. (...).

Podstawowy obowiązek dokumentowania obrotu dla potrzeb podatku od towarów i usług fakturami VAT przez podatników tego podatku, został określony w art. 106 ust. 1 ustawy, w myśl którego podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zasady wystawiania faktur VAT i innych dokumentów z nimi zrównanych uregulowane zostały szczegółowo w przepisach rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

W myśl § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

Ust. 2 powyższego paragrafu stanowi, iż faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

1)

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2)

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4 (tekst jedn. imiona i nazwiska lub nazwy bądź nazwy skrócone sprzedawcy i nabywcy oraz ich adresy, numery identyfikacji podatkowej sprzedawcy i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 10 i 11, numer kolejny faktury oznaczonej jako "FAKTURA VAT", dzień, miesiąc i rok wystawienia faktury, a w przypadku, gdy data ta różni się od daty sprzedaży, również datę sprzedaży; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży, pod warunkiem podania daty wystawienia faktury;

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3)

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4)

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Stosownie do zapisu 3 przepisy ust. 1 i 2 stosuje się odpowiednio w przypadku:

1.

zwrotu sprzedawcy towarów oraz zwrotu nabywcy kwot nienależnych, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy;

2.

zwrotu nabywcy zaliczek, przedpłat, zadatków lub rat, podlegających opodatkowaniu.

Zgodnie z ust. 4 § 13 przepisy § 5 ust. 5-7 i § 7 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" - § 13 ust. 5 rozporządzenia.

Stosownie do zapisu § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Stosownie do zapisu ust. 2 powyższego paragrafu faktura korygująca dotycząca podwyższenia ceny powinna zawierać co najmniej:

1)

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2)

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-4,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych podwyżką ceny;

3)

kwotę podwyższenia ceny bez podatku;

4)

kwotę podwyższenia podatku należnego.

Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a), kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej - ust. 3.

W myśl ust. 4 § 14 przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 5 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Podkreślić należy, iż w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury VAT są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Jeżeli faktura dokumentująca zdarzenie gospodarcze zawiera pomyłki w stawce, a tym samym w kwocie podatku, powinna zostać skorygowana w ten sposób, aby odzwierciedlała faktycznie dokonaną transakcję między określonymi podmiotami gospodarczymi. Natomiast celem wystawienia faktury korygującej jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającemu rzeczywistości.

Należność z tytułu dostawy towarów i świadczenia usług generalnie wyrażana jest w formie ceny. Ustawa o podatku od towarów i usług nie precyzuje terminu cena. Przedmiotową definicję zawiera art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 5 lipca 2001 r. o cenach (Dz. U. z 2001 r. Nr 97, poz. 1050 z późn. zm.), który stanowi, że cena to wartość wyrażona w jednostkach pieniężnych, którą kupujący jest obowiązany zapłacić przedsiębiorcy za towar lub usługę, w cenie uwzględnia się podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów sprzedaż towarów i usług, tym podatkom podlega. Ceny towarów i usług, zgodnie z art. 2 ust. 1 powołanej ustawy, uzgadniają strony zawierające umowę (...).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Strona w grudniu 2009 r. dokonała sprzedaży lokalu użytkowego za cenę brutto w wysokości 384.000 PLN. Powyższą transakcję Strona udokumentowała fakturą, na której wykazała cenę netto - 310.000 PLN, podatek VAT - 69.300 PLN (stawka podatku 22%), cena brutto 384.00 PLN. Urząd skarbowy kontrahenta Wnioskodawcy zakwestionował odliczenie podatku naliczonego z faktury dokumentującej przez niego nabycie przedmiotowej nieruchomości, z uwagi na to, iż transakcja ta winna podlegać zwolnieniu z podatku na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym Podatnik w kwietniu 2010 r. wystawił fakturę korygującą do faktury pierwotnej na sprzedaż lokalu użytkowego, w której wykazał cenę netto 384.000 PLN, podatek VAT - "zw", cenę brutto - 384.000 PLN. Nabywca nieruchomości nie zgodził się z kwotami zawartymi na fakturze korygującej żądając zwrotu kwoty w wysokości podatku VAT i zmniejszenia o tę kwotę wartości brutto.

Rozpatrując zatem treść złożonego wniosku w kontekście wyżej powołanych przepisów stwierdzić należy, iż w sprawie niniejszej wystąpiła przesłanka uzasadniająca wystawienie faktury korygującej, o której mowa w wyżej powołanym § 14 ust. 1 rozporządzenia, tj. pomyłka w stawce podatku.

Zatem postępowanie Wnioskodawcy dotyczące wystawienia w kwietniu 2010 r. faktury korygującej w odniesieniu do sprzedaży przedmiotowej nieruchomości, z uwagi na błędne zastosowanie stawki podatku w fakturze pierwotnej, uznać należy za prawidłowe.

W prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego. W związku z tym, przy ustalaniu wysokości należności ustawodawca nie ingeruje w sferę podejmowania decyzji, czy ustalona przez strony cena ma być kwota "netto" czy "brutto".

Ze złożonego wniosku wynika, iż strony ustalając cenę lokalu umówiły się na kwotę brutto w wysokości 384.300 PLN. Kwota ta również została w całości uiszczona przez nabywcę. Kwota ta jest również wykazana w akcie notarialnym.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż kwota otrzymana od nabywcy za sprzedaż lokalu użytkowego, w wysokości 384.300 PLN stanowi dla Podatnika obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, a tym samym podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na to, iż przedmiotowa transakcja podlegała zwolnieniu z opodatkowania tym podatkiem uznać należy, że Wnioskodawca prawidłowo wystawił fakturę korygującą, w której wykazał cenę netto - 384.000 PLN, podatek VAT - "zw", cenę brutto - 384.000 PLN.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl