IPPP2-443-232/10-3/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 lipca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-232/10-3/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 23 kwietnia 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego w miesiącu otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej przez kontrahenta oraz dokonania korekty podatku naliczonego w miesiącu dokonania sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 kwietnia 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obniżenia podatku należnego w miesiącu otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej prze kontrahenta oraz dokonania korekty podatku naliczonego w miesiącu dokonania sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 16 sierpnia 2006 r. dokonał zakupu lokalu użytkowego, który wykazał w swojej działalności gospodarczej jako środek trwały, w deklaracji wykazał i odliczył cały podatek naliczony. Zakup był w ramach pierwszego zasiedlenia. Podatnik nie ponosił żadnych wydatków na jego ulepszenie.

W grudniu 2009 r. Podatnik sprzedał ww. lokal za cenę 384.300 brutto. W zakresie tej transakcji wystawił fakturę ze stawką 22% (tekst jedn. cena netto - 315.000; plus VAT - 69.300 zł). Faktura została w całości opłacona przez kontrahenta. Nabywca dokonał odliczenia podatku naliczonego wynikającego z otrzymanej faktury. Urząd Skarbowy zakwestionował zwrot podatku VAT dla nabywcy. Zostały przeprowadzone przez US czynności sprawdzające, po których stwierdzono, iż przedmiotowa transakcja podlega zwolnieniu z podatku VAT art. 43 ust. 10. Zgodnie ze wskazanym artykułem podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku pod warunkiem, że strony złożą przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi US zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części. W opisywanej sprawie kontrahenci takich oświadczeń nie złożyli.

W kwietniu 2010 r. Wnioskodawca wystawił korektę faktury obejmującą zwolnienie z podatku VAT (cena netto: 384.300 zł; VAT - zwolniony; cena brutto: 384.300 zł). Kontrahent nie zgodził się z kwotami zawartymi na fakturze korygującej żądając zwrotu kwoty w wysokości podatku VAT i zmniejszenia o tę kwotę wartość brutto.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy zwrotne potwierdzenie odbioru wysłania korekty faktury można uznać dla potrzeb zmniejszenia podatku naliczonego.

2.

Czy należy dokonać korekty podatku naliczonego na podstawie art. 91 ustawy o VAT. Jeżeli tak to w jakiej wysokości i za który okres rozliczeniowy. Czy taka korekta powinna być w miesiącu sprzedaży czyli w grudniu pomimo wystawienia faktury opodatkowanej 22% stawką. Czy też w deklaracji za okres w którym zostanie uwzględniona faktura korygująca z wykazaną sprzedażą korygującą.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Pomniejszenie kwoty podatku należnego wynikającego z faktury korygującej można dokonać na podstawie zwrotnego potwierdzenia odbioru wysłanej pocztą faktury w rozliczeniu za okres w którym ww. potwierdzenie uzyskano (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 listopada 2009 r. sygnatura ILPP1/443-1014/09-6/AK).

Ad. 2

Należy dokonać korekty podatku naliczonego w wysokości 7/10 kwoty podatku odliczonego przy nabyciu lokalu w rozliczeniu za okres w którym dokonano sprzedaży czyli grudzień 2009 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawa, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

W myśl art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna - art. 29 ust. 4c ustawy.

Uwzględniając zatem powołane wyżej przepisy zgodzić należy się z Wnioskodawcą, że uzyskanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej daje podstawę w miesiącu jego otrzymania do zmniejszenia kwoty podatku należnego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca nabył lokal użytkowy w 2006 r., odliczył podatek naliczony związany z jego nabyciem i ujął tę nieruchomość w ewidencji środków trwałych. Sprzedaż przedmiotowej nieruchomości miała miejsce w grudniu 2009 r.. Objęta była zwolnieniem z podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 10 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Z zapisu ust. 2 ww. artykułu wynika, że jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl art. 90 ust. 3 proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej - art. 90 ust. 4 ustawy.

W myśl art. 91 ust. 1 ww. ustawy po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

W przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania - ust. 2 art. 91 ustawy.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej - w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy - ust. 3 art. 91.

Stosownie do zapisu art. 91 ust. 4 ustawy w przypadku gdy w okresie korekty, o której mowa w ust. 2, nastąpi sprzedaż towarów lub usług, o których mowa w ust. 2, lub towary te zostaną opodatkowane zgodnie z art. 14, uważa się, że te towary lub usługi są nadal wykorzystywane na potrzeby czynności podlegających opodatkowaniu u tego podatnika, aż do końca okresu korekty.

W przypadku, o którym mowa w ust. 4, zgodnie z ust. 5 art. 91, korekta powinna być dokonana jednorazowo w odniesieniu do całego pozostałego okresu korekty. Korekty dokonuje się w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym nastąpiła sprzedaż, a w przypadku opodatkowania towarów zgodnie z art. 14 - w deklaracji podatkowej za okres rozliczeniowy, w którym w stosunku do tych towarów powstał obowiązek podatkowy.

W myśl art. 91 ust. 6 ustawy w przypadku gdy towary lub usługi, o których mowa w ust. 4, zostaną:

1.

opodatkowane - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane z czynnościami opodatkowanymi;

2.

zwolnione od podatku lub nie podlegały opodatkowaniu - w celu dokonania korekty przyjmuje się, że dalsze wykorzystanie tego towaru lub usługi jest związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi od podatku lub niepodlegającymi opodatkowaniu.

Zgodnie z zapisem ust. 7 art. 91 przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio w przypadku, gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Analizując powołane wyżej przepisy w kontekście przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy Wnioskodawca obniżył cały podatek naliczony od zakupionego lokalu użytkowego, (co oznacza, iż służył on czynnościom opodatkowanym), a następnie zmieniło się to prawo, z uwagi na to, iż jego dostawa jest zwolniona z podatku, Podatnik obowiązany jest do dokonania korekty podatku naliczonego w momencie zmiany tego przeznaczenia, tzn. w miesiącu grudniu 2009 r., a zatem w miesiącu w którym nastąpiła jego sprzedaż.

Z powołanych przepisów wynika, iż w przypadku nieruchomości okres korekty podatku naliczonego wynosi 10 lat, licząc od końca roku, w którym zostały one oddane do użytkowania. Przedmiotową nieruchomość Strona nabyła w 2006 r., a jej sprzedaż nastąpiła w 2009 r., a zatem Podatnik winien dokonać jednorazowej korekty podatku naliczonego w wysokości 7/10 kwoty podatku naliczonego przy jej nabyciu w deklaracji VAT-7 za miesiąc grudzień 2009 r..

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się zarówno do okresu, w jakim należy dokonać korekty podatku naliczonego jak i wysokości tej korekty uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl