IPPP2/443-220/13-5/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-220/13-5/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Centrum przedstawione we wniosku z dnia 7 marca 2013 r. (data wpływu 13 marca 2013 r.), uzupełnionym w dniu 29 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 23 kwietnia 2013 r. doręczone Stronie w dniu 24 kwietnia 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonych usług oraz w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego. Wniosek został uzupełniony w dniu 29 kwietnia 2013 r. (data wpływu 2 maja 2013 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 23 kwietnia 2013 r. doręczone Stronie w dniu 24 kwietnia 2013 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury zarejestrowaną w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym w Urzędzie Miejskim, data wpisu 8 czerwca 1992 r.

Działalność Centrum jako domu kultury jest bardzo szeroka, do jej głównych zadań należy:

* wychowanie przez sztukę i edukacja kulturalna, tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką

* rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb i zainteresowań kulturalnych.

Działalność ta jest realizowana poprzez:

* organizowanie spektakli teatralnych, koncertów, wystaw, plenerów plastycznych;

* organizowanie i prowadzenie zespołów artystycznych oraz kół zainteresowań; organizowanie i prowadzenie warsztatów, kursów;

* prowadzenie działalności kinowej;

* organizowanie imprez rozrywkowych, okolicznościowych.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.

Centrum wykonuje następujące czynności:

* prowadzenie kółek zainteresowań z upowszechniania kultury dla dzieci, młodzieży i dorosłych (zajęcia; z plastyki, gry na instrumentach, śpiewu, tańca, teatralne, aerobik, itp.) z odpłatnością miesięczną lub bez odpłatności;

* organizowanie koncertów własnych i obcych zespołów; muzycznych, tanecznych, kabaretowych, teatralnych - imprezy;

* te mogą być zarówno biletowane jak i wstęp na nie może być bezpłatny;

* prowadzenie działalności kinowej - sprzedaż biletów;

* sprzedaż obrazów uczestników plenerów plastycznych;

* udostępnianie sal kontrahentom zewnętrznym na organizowane przez nich imprezy kulturalne, spotkania służbowe, szkolenia, prezentacje itp.

Działalność Wnioskodawcy jest prowadzona w budynku przekazanym Wnioskodawcy przez Miasto-Gminę na podstawie umowy użyczenia (nieodpłatnie) po adaptacji i rozbudowie wg projektu: "Utworzenie Centrum Kultury i Sztuki poprzez adaptację i rozbudowę istniejącego Domu Kultury". Projekt był współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano ponadto, że Wnioskodawca świadcząc usługi kulturalne przeznacza cały dochód, który generuje na cele statutowe oraz na poprawę jakości świadczonych usług. Centrum wykonuje czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, czynności opodatkowane, jak i czynności zwolnione od podatku.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy Centrum może dokonywać odliczenia podatku naliczonego, który związany jest ze sprzedażą zwolnioną i sprzedażą mieszaną oraz w jakiej wysokości może dokonywać tych odliczeń.

2.

Jakie stawki podatku VAT Centrum winno stosować do wymienionych usług:

1.

prowadzenie kółek zainteresowań z upowszechniania kultury dla dzieci, młodzieży i dorosłych (zajęcia: z plastyki, gry na instrumentach, śpiewu, tańca, teatralne, aerobik itp.) z odpłatnością miesięczną lub bez odpłatności;

2.

organizowanie koncertów własnych i obcych zespołów: muzycznych, tanecznych, kabaretowych, teatralnych-imprezy te mogą być zarówno biletowane, jak i wstęp na nie może być bezpłatny;

3.

prowadzenie działalności kinowej - sprzedaż biletów;

4.

sprzedaż obrazów pozostawionych przez uczestników plenerów plastycznych;

5.

udostępnianie sal kontrahentom zewnętrznym na organizowane przez nich imprezy kulturalne, spotkania służbowe, szkolenia, prezentacje itp....

6.

organizowanie imprez na zlecenie, takich jak np. choinka dla dzieci pracowników zleceniodawcy.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. Pytanie 1.

Wnioskodawca jest instytucją posiadającą odrębną osobowość prawną, której organizatorem jest Miasto-Gmina. Centrum nie jest beneficjentem pomocy z Unii Europejskiej i w związku z tym rozstrzygnięcia dotyczące odliczania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu i działalnością prowadzoną w oddanym projekcie nie dotyczą Centrum.

Centrum otrzymało prawo korzystania z budynku oraz całego wyposażenia na podstawie umowy użyczenia i w związku z prowadzoną działalnością w zakresie m.in. sprzedaży biletów (działalność opodatkowana) zarejestrowało się jako czynny podatnik podatku VAT ze względu na przekroczenie limitu 150.000 zł i może dokonywać odliczenia podatku naliczonego w całości z zakupów dot. tylko sprzedaży opodatkowanej (art. 86) i wg ustalonej proporcji w stosunku do zakupów związanych ze sprzedażą mieszaną (art. 90).

Zdaniem Wnioskodawcy Centrum nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną oraz w przypadku podatku naliczonego związanego wyłącznie z wykonywaniem czynności niepodlegających opodatkowaniu.

W sytuacji, gdy podatek naliczony dotyczy w całości wyłącznie sprzedaży opodatkowanej (w przypadku Wnioskodawcy są to przede wszystkim zakupy związane z funkcjonowaniem kina - m.in. opłaty dla dystrybutorów, ZAIKS, usługi kurierskie, druki biletów, usługa serwisowa programu kinowego) Wnioskodawca ma prawo do odliczenia całości podatku naliczonego z tych zakupów. Jeżeli zakupy dotyczą sprzedaży opodatkowanej i czynności niepodlegających opodatkowaniu Wnioskodawca będzie miał prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków, które poniesie. Sytuacja taka będzie miała miejsce w związku z organizacją imprezy plenerowej, podczas której będą ponoszone wydatki dotyczące usługi reklamy, najmu tj. związane z czynnościami opodatkowanymi oraz wydatki związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (imprezy kulturalne - wstęp wolny) - tj. wynagrodzenie wykonawców (gwiazdy), zapewnienie określonych warunków - profesjonalnej sceny, techniki nagłośnieniowo-oświetleniowej, garderoby, ochronę imprezy itp., których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii.

Stanowisko takie znalazło swoje potwierdzenie w interpretacji podatkowej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPP1/443-561/12-4/MD, podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi sygn. IPTPP2/443-370/12-4/AW.

W przypadku, gdy zakupy dotyczą zarówno sprzedaży opodatkowanej jak i sprzedaży zwolnionej oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu (są to wydatki związane m.in. z utrzymaniem nieruchomości - środki czystości, media itp.). Wnioskodawca nie ma możliwości bezpośredniego przyporządkowania dokonywanych zakupów do czynności opodatkowanych, czynności zwolnionych od podatku oraz czynności niepodlegających opodatkowaniu. W przypadku takich zakupów Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku naliczonego według ustalonej proporcji.

Ad. Pytanie 2.

Obecnie Centrum stosuje następujące stawki podatku VAT:

ad.1

Pobieranie odpłatności za zajęcia będzie zwolnione z podatku od towarów i usług, gdyż zostały wymienione w art. 43 ust. 1 i pkt 33 ustawy. Jest to działalność statutowa domów kultury w zakresie upowszechniania kultury poprzez edukację kulturalną i wychowanie przez kulturę, natomiast opłata za zajęcia z aerobiku zawiera 23% podatku VAT. W sytuacji, gdy usługi kulturalne świadczone przez Wnioskodawcę są nieodpłatne jeśli chodzi o prowadzenie zajęć, na które wstęp jest bezpłatny - są one czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, gdyż są one bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą podatnika.

ad.2

Jeżeli występy są biletowane, to cena biletu zawiera podatek VAT w wysokości 8%.

W sytuacji, gdy usługi kulturalne świadczone przez Wnioskodawcę są nieodpłatne jeśli chodzi o organizowanie imprez, na które wstęp jest bezpłatny - są one czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu, gdyż są one bezpośrednio związane z działalnością gospodarczą podatnika.

ad.3

Cena biletu do kina zawiera podatek VAT w wysokości 8%.

ad.4

Obrazy sprzedawane są z podstawową stawką VAT, tj. 23%.

ad.5

Udostępnienie sal kontrahentom zewnętrznym opodatkowane jest podatkiem VAT w wysokości 23%.

ad.6

W przypadku sprzedaży imprez Wnioskodawca będzie wystawiał faktury ze stawką zwolnioną. W poz. 182 załącznika nr 3 do ustawy wymieniono (bez względu na symbol PKWiU) usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych.

Według Wnioskodawcy sprzedaż imprezy nie jest wstępem na nią.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast przez świadczenie usług - w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże, w myśl art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zgodnie zaś z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, zwalnia się od podatku usługi kulturalne świadczone przez podmioty prawa publicznego lub inne podmioty uznane na podstawie odrębnych przepisów za instytucje o charakterze kulturalnym lub wpisane do rejestru instytucji kultury, prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną.

W myśl art. 43 ust. 18 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 31, 32 i 33 lit. a, stosuje się, pod warunkiem że podmioty wykonujące czynności, o których mowa w tych przepisach, nie osiągają w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług.

Ponadto, stosownie do art. 43 ust. 19 ustawy, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 33, nie ma zastosowania do:

1.

usług związanych z filmami i nagraniami na wszelkich nośnikach;

2.

wstępu:

a.

na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego,

b.

do wesołych miasteczek, parków rozrywki, cyrków, dyskotek, sal balowych,

c.

do parków rekreacyjnych, na plaże i do innych miejsc o charakterze kulturalnym;

3.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą;

4.

usług związanych z produkcją filmów i nagrań na wszelkich nośnikach;

5.

działalności agencji informacyjnych;

6.

usług wydawniczych;

7.

usług radia i telewizji, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 34;

8.

usług ochrony praw.

Analizując powołane wyżej regulacje zauważyć należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku jest spełnienie przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. usług kulturalnych jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania.

Podmiotem mogącym świadczyć usługi kulturalne korzystającym ze zwolnienia może być m.in. podmiot prawa publicznego lub inny podmiot uznany na podstawie odrębnych przepisów za instytucję o charakterze kulturalnym pod warunkiem, że podmiot ten nie osiąga w sposób systematyczny zysków z tej działalności, a w przypadku ich osiągnięcia są one przeznaczane w całości na kontynuację lub doskonalenie świadczonych usług (art. 43 ust. 18 ustawy).

Z kolei spełnienie warunku przedmiotowego odnosi się do wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 33 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się z podatku usługi kulturalne (...). Ustawa nie podaje definicji pojęcia "usług kulturalnych". Jego znaczenie należy zatem ustalić w oparciu o dostępne metody wykładni. W prawie podatkowym pierwszorzędne znaczenie ma wykładnia językowa. Zatem zgodnie z jej regułami, odnosząc się do znaczenia terminu "usługi kulturalne" w języku potocznym, możemy stwierdzić, iż pod pojęciem tym kryją się usługi odnoszące się do kultury, w zakresie kultury itp.

Natomiast kultura to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości, a także ogół wartości zasad i norm współżycia przyjętych przez dane zbiorowości; wszystko to, co powstaje dzięki pracy człowieka, co jest wytworem jego myśli i działalności. Kultura dzieli się na: materialną, której zakres pokrywa się z pojęciem cywilizacja, i duchową - ogół wytworów i osiągnięć z dziedziny sztuki, nauki, moralności funkcjonujących w postaci dzieł artystycznych, wierzeń, obyczajów, a także uznanych wartości, takich jak: prawda, sprawiedliwość, wolność, równość itp. (Roman Smolski, Marek Smolski, Elżbieta Helena Stadtműller "Słownik Encyklopedyczny Edukacja Obywatelska" Wydawnictwo Europa, Warszawa 1999). Encyklopedia Popularna w haśle "kultura" podaje, że jest to "całokształt materialnego i duchowego dorobku ludzkości gromadzony, utrwalany i wzbogacany w ciągu jej dziejów, przekazywany z pokolenia na pokolenie; w skład tak pojętej kultury wchodzą nie tylko wytwory materialne i instytucje społeczne, ale także zasady współżycia społecznego, sposoby postępowania, wzory, kryteria ocen estetycznych i moralnych przyjęte w danej zbiorowości i wyznaczające obowiązujące zachowania" (Encyklopedia Popularna PWN, Wydanie XV, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1982). Przez potoczne rozumienie pojęcia "kultura" możemy zatem uznać całokształt wytworów materialnych i umysłowych społeczności.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 406), działalność kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury.

Formami organizacyjnymi działalności kulturalnej są w szczególności: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz ośrodki badań i dokumentacji w różnych dziedzinach kultury (art. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej).

Zgodnie zaś z przepisem art. 3 ust. 2 działalność kulturalna określona w art. 1 ust. 1 nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu odrębnych przepisów.

W myśl art. 8 ustawy o działalności kulturalnej, ministrowie oraz kierownicy urzędów centralnych organizują działalność kulturalną, tworząc państwowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym.

Natomiast jednostki samorządu terytorialnego organizują działalność kulturalną, tworząc samorządowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej działalności jest podstawowym celem statutowym (art. 9 ust. 1). Podmioty tworzące instytucje kultury, o których mowa w art. 8 i 9, zwane są dalej organizatorami, a ilekroć w ustawie jest mowa o instytucji kultury bez bliższego określenia - należy przez to rozumieć zarówno państwową, jak i samorządową instytucję kultury (art. 10 ust. 1 i 2).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ww. ustawy, instytucje kultury działają na podstawie aktu o ich utworzeniu oraz statutu nadanego przez organizatora.

Z wniosku wynika, że Centrumjest samorządową instytucją kultury zarejestrowaną w Rejestrze Instytucji Kultury prowadzonym w Urzędzie Miejskim. Działalność statutowa Centrum dotyczy upowszechniania kultury poprzez edukację kulturalną i wychowanie przez kulturę. Do głównych zadań Centrum należy: wychowanie przez sztukę i edukacja kulturalna, tworzenie warunków dla rozwoju amatorskiego ruchu artystycznego oraz zainteresowania wiedzą i sztuką jak również rozpoznawanie i zaspokajanie potrzeb i zainteresowań kulturalnych.

Wątpliwości Wnioskodawcy związane są z prawidłowym opodatkowaniem świadczonych przez Centrum usług w postaci prowadzenia kółek zainteresowań z upowszechniania kultury dla dzieci, młodzieży i dorosłych (zajęcia: z plastyki, gry na instrumentach, śpiewu, tańca, teatralne, aerobik) z odpłatnością miesięczną lub bez odpłatności; organizowania koncertów własnych i obcych zespołów: muzycznych, tanecznych, kabaretowych, teatralnych-imprezy te mogą być zarówno biletowane jaki wstęp na nie może być bezpłatny; prowadzenia działalności kinowej - sprzedaż biletów; sprzedaż obrazów pozostawionych przez uczestników plenerów plastycznych; udostępniania sal kontrahentom zewnętrznym na organizowane przez nich imprezy kulturalne, spotkania służbowe, szkolenia, prezentacje itp., organizowania imprez na zlecenie np. choinki dla dzieci pracowników zleceniodawcy.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny stwierdzić należy, że Wnioskodawca wypełnia przesłanki podmiotowe wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Wnioskodawca jest podmiotem, o ktorym mowa w tym przepisie, jest bowiem wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (samorząd województwa).

Ponadto odnosząc się do powyższej charakterystyki terminu "kultura" tut. Organ stwierdza, że organizacja zajęć z plastyki, gry na instrumentach, śpiewu, tańca, zajęć teatralnych wiąże się z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością kulturalną, zatem usługi te mieszczą się w zakresie pojęcia "usługi kulturalne". Wobec powyższego stwierdzić należy, że świadczone odpłatnie przez Wnioskodawcę przedmiotowe usługi kulturalne korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z powołanym wcześniej art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy, bowiem Wnioskodawca jest wpisany do rejestru instytucji kultury prowadzonego przez organizatora będącego podmiotem tworzącym instytucje kultury w rozumieniu przepisów o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

Odnosząc się z kolei do organizowanych przez Wnioskodawcę zajęć typu aerobik stwierdzić należy, że usługi te nie są usługami kulturalnymi

W tym miejscu wskazać należy, że w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy, bez względu na symbol PKWiU wskazane zostały pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu jako opodatkowane obniżoną stawką podatku 8%.

Użyte sformułowanie "wyłącznie w zakresie wstępu" dotyczy opłat pobieranych za wstęp, a nie udział w zajęciach. Jak wskazał Wnioskodawca za przedmiotowe zajęcia pobierane są od uczestników opłaty. Zatem skoro poniesiona opłata wiąże się z opłatą upoważniającą osobę dokonującą płatności do korzystania (uczestnictwa) z zajęć typu aerobik, to pobierane opłaty nie mogą być uznane za opłaty za wstęp, lecz za możliwość czynnego korzystania z tych zajęć. Zatem pobierane opłaty upoważniające do wejścia na przedmiotowe zajęcia nie uprawniają korzystającego do wstępu jedynie w sensie wejścia gdzieś, jak to ma miejsce m.in. w przypadku nabycia biletu do kina, lecz obejmuje również czynne korzystanie (uczestnictwo) z zajęć. Z tych też względów świadczenie tych usług nie podlega opodatkowaniu preferencyjną 8% stawką podatku od towarów i usług na mocy poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy. Usługi te są zatem opodatkowane stawką podatku w wysokości 23%.

W poz. 182. załącznika nr 3 do ustawy zostały wymienione usługi kulturalne i rozrywkowe - wyłącznie w zakresie wstępu:

1.

na widowiska artystyczne, włączając przedstawienia cyrkowe,

2.

do obiektów kulturalnych.

Wskazana pozycja załącznika obejmuje usługi kulturalne i rozrywkowe bez względu na symbol PKWiU. Należy zatem stwierdzić, iż każda usługa z grupy usług sklasyfikowanych w PKWiU jako usługi "kulturalne i rozrywkowe" - w zakresie wstępu - korzysta z preferencyjnej stawki podatku VAT.

Odnosząc powyższe do przedstawionego zdarzenia, stwierdzić należy, że działalność Centrum polegająca na organizowaniu koncertów własnych i obcych zespołów muzycznych, tanecznych, kabaretowych, teatralnych w zakresie biletów wstępu korzysta z opodatkowania stawką preferencyjną w wysokości 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy oraz art. 146a pkt 2 w związku z poz. 182 załącznika do ustawy. W oparciu o tę samą podstawę prawną ze stawki VAT w wysokości 8% korzystać będzie działalność kinowa prowadzona przez Centrum w zakresie sprzedaży biletów.

Ze zwolnienia od podatku jak również ze stawki obniżonej nie może korzystać działalność Wnioskodawcy w zakresie sprzedaży obrazów pozostawionych przez uczestników plenerów plastycznych oraz udostępnianie sal kontrahentom zewnętrznym na organizowanie przez nich imprez kulturalnych, spotkań służbowych, szkoleń i prezentacji. Czynności te bowiem nie zostały wymienione w przepisach ustawy oraz aktach wykonawczych do ustawy. Zastosowanie w tym przypadku znajdzie stawka podstawowa w wysokości 23%.

Centrum wykonuje również czynności polegające na organizowaniu imprez na zlecenie, takich jak np. choinka dla dzieci pracowników zleceniodawcy. Jak wskazano w uzupełnieniu do wniosku, Centrum jako instytucja kultury świadcząc usługi kulturalne przeznacza cały dochód, który generuje, na cele statutowe oraz na poprawę jakości świadczonych usług. Zatem, zastosowanie, w tym przypadku, znajdzie cyt. wcześnie art. 43 ust. 1 pkt 33 lit. a ustawy. Wnioskodawca ma prawo do zastosowania zwolnienia od podatku dla świadczonych usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Z wniosku wynika, że niektóre czynności mogą być przez Wnioskodawcę wykonywane nieodpłatnie. Należą do nich: zajęcia: z plastyki, gry na instrumentach, śpiewu, tańca, teatralne, aerobik jak również organizowanie koncertów własnych i obcych zespołów: muzycznych, tanecznych, kabaretowych, teatralnych.

Jak wskazano wcześniej, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie zaś z art. 8 ust. 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2013 r., za odpłatne świadczenie usług uznaje się również:

1.

użycie towarów stanowiących część przedsiębiorstwa podatnika do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika, w tym w szczególności do celów osobistych podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych;

2.

nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku zdarzenia, stwierdzić należy, że cytowany przepis nie będzie miał zastosowania w przedmiotowej sprawie. Usługi wykonywane przez Centrum nie są świadczone na rzecz osób/podmiotów wymienionych w tym artykule jak również nie są świadczone do celów innych niż działalność gospodarcza Podatnika.

Zatem wymienione w zapytaniu usługi świadczone przez Centrum nieodpłatnie nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Z wniosku wynika, że Centrum prowadzi działalność w budynku przekazanym Wnioskodawcy przez Miasto Gminę na podstawie umowy użyczenia (nieodpłatnie) po dokonanej adaptacji i rozbudowie wg Projektu pod nazwą: "Utworzenie Centrum Kultury poprzez adaptację i rozbudowę istniejącego Domu Kultury". Projekt był finansowany przez Unie Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013. Wnioskodawca nie był beneficjentem dotacji.

Centrum otrzymało prawo korzystania z budynku oraz całego wyposażenia na podstawie umowy użyczenia i w związku z prowadzoną działalnością w zakresie m.in. sprzedaży biletów (działalność opodatkowana) zarejestrowało się jako czynny podatnik podatku VAT ze względu na przekroczenie limitu 150.000 zł.

Centrum, jak wynika z okoliczności sprawy, wykonuje usługi opodatkowane, zwolnione od podatku oraz usługi niepodlegające opodatkowaniu.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabywane usługi i towary służące do wykonywania tych czynności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem wiąże się podatek naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych zakupów, zakupy te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter niewątpliwy.

Zatem, odnosząc powyższe od zdarzenia opisanego we wniosku, stwierdzić należy, że w przypadku, gdy Centrum dokonuje nabycia towarów i usług związanych wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną (z treści wniosku wynika, że są to przede wszystkim zakupy związane z funkcjonowaniem kina - m.in. opłaty dla dystrybutorów, ZAIKS, usługi kurierskie, druki biletów, usługa serwisowa programu kinowego) Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku z faktur dokumentujących nabycie tych towarów i usług, w całości, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

W sytuacji, gdy Centrum dokonuje zakupów towarów i usług służących wyłącznie czynnościom zwolnionym od podatku lub wyłącznie czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu, prawo do odliczenia podatku VAT nie przysługuje.

W przypadkach gdy Centrum wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i jednocześnie nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 cytowanej wyżej ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zarówno licznik, jak i mianownik proporcji ustalany jest w oparciu o obrót. To z obrotu bowiem wydziela się wartości potrzebne do wyliczenia proporcji.

Na podstawie powyższych uregulowań należy stwierdzić, że podatnik w pierwszej kolejności winien ustalić, jaka część ponoszonych wydatków związana jest wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi i dokonywać odliczenia tej części podatku naliczonego, a jaka część jest związana z czynnościami zwolnionymi i niepodlegajacymi opodatkowaniu i w tej części nie dokonywać w ogóle odliczenia podatku naliczonego (tekst jedn.: dokonać tzw. bezpośredniej alokacji podatku naliczonego). Dopiero w przypadku, gdy dla danych wydatków nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego podatnik może zastosować metodę proporcjonalnego odliczenia podatku naliczonego, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy.

W liczniku ustalanej proporcji uwzględnia się roczny obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego, tzn. wartość transakcji, które zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 8 i ust. 9 ustawy, dają podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego. W mianowniku proporcji uwzględnia się natomiast całkowity obrót uzyskany z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (czyli kwotę z licznika) oraz czynności w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zawarte w przepisach art. 90 ust. 1-3 ustawy sformułowanie "czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do odliczenia" należy rozumieć jako odnoszące się do czynności zwolnionych od podatku. Skoro bowiem rzecz dotyczy odliczenia podatku VAT, to pod uwagę można wziąć tylko takie transakcje, które w ogóle objęte są zakresem przedmiotowym ustawy. W tej części są to tylko czynności zwolnione od podatku, gdyż czynności niepodlegające nie są objęte zakresem przedmiotowym VAT.

Z okoliczności sprawy wynika, że Centrum wykonuje trzy rodzaje czynności tj. czynności opodatkowane, czynności zwolnione od podatku oraz czynności niepodlegające opodatkowaniu. W związku z tym, w sytuacji gdy zakup towarów i usług przez Centrum będzie związany z wykonywaniem czynności zarówno opodatkowanych jak i zwolnionych i niepodlegajacych opodatkowaniu i nie będzie możliwe jednoznaczne przyporządkowanie tych zakupów do poszczególnych rodzajów czynności wówczas Centrum będzie zobowiązane do obliczenia proporcji, w sposób wskazany w art. 90 ust. 3 ustawy tj. ujmując w liczniku czynności opodatkowane a w mianowniku czynności opodatkowane i zwolnione. Na podstawie tak obliczonego wskaźnika Centrum będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od dokonanych zakupów służących czynnościom opodatkowanym, zwolnionym oraz niepodlegajacym opodatkowaniu.

Jak Wnioskodawca wskazuje, zdarzają się przypadki, że zakupy dotyczą sprzedaży opodatkowanej i czynności niepodlegających opodatkowaniu. Sytuacja taka będzie miała miejsce w związku z organizacją imprezy plenerowej, podczas której będą ponoszone wydatki dotyczące usługi reklamy, najmu tj. związane z czynnościami opodatkowanymi oraz wydatki związane z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT (imprezy kulturalne - wstęp wolny) - tj. wynagrodzenie wykonawców (gwiazdy), zapewnienie określonych warunków - profesjonalnej sceny, techniki nagłośnieniowo-oświetleniowej, garderoby, ochronę imprezy itp., których nie da się jednoznacznie przypisać do jednej z tych kategorii.

Zatem w przypadku, gdy zakupy dotyczą zarówno czynności opodatkowanych jak i niepodlegających opodatkowaniu i Wnioskodawca nie jest w stanie jednoznacznie przyporządkować dokonanych zakupów do konkretnych czynności, wówczas zastosowanie znajdzie art. 86 ust. 1 ustawy, a zatem Centrum będzie miało prawo do odliczenia podatku VAT w całości.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl