IPPP2/443-218/14-2/RR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-218/14-2/RR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 27 lutego 2014 r. (data wpływu 6 marca 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT w sytuacji dokonywanych wkładów gotówkowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami nabywanymi na potrzeby usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 marca 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia podstawy opodatkowania podatkiem VAT w sytuacji dokonywanych wkładów gotówkowych oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupami nabywanymi na potrzeby usług szkoleniowych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest polską spółką kapitałową wchodzącą w skład Grupy A. Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w Polsce. Działalność Wnioskodawcy polega głównie na dystrybucji produktów marki A. nabywanych m.in. od podmiotów z Grupy A., zajmujących się wytwarzaniem czy importem takich produktów.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Spółka realizuje zamknięty projekt szkoleń ogólnych "HR Dla Biznesu - projekt wspierający mikroprzedsiębiorstwa współpracujące z A." i jest on skierowany do 204 podmiotów (mikroprzedsiębiorców), będących częścią sieci sprzedaży Spółki. Projekt realizowany jest w partnerstwie, gdzie Spółka jest liderem projektu, a partnerem mikroprzedsiębiorca. Korzystającymi ze wsparcia w projekcie są mikroprzedsiębiorcy.

Projekt korzysta z dofinansowania ze środków unijnych z przeznaczeniem m.in. na: pokrycie kosztów zakupu szkoleń, organizacji szkoleń, zarządzania projektem (zakup usług doradztwa w zakresie zarządzania projektem, wynagrodzenie kierownika projektu, koszty podróży osób zarządzających projektem i partnera itp.), kosztów opłat bankowych, kosztów audytu zewnętrznego, kosztów zakupu materiałów promocyjnych. Tematyka szkoleń obejmie następujący zakres: "Rozwój świadomości biznesowej i finansowej w zarządzaniu wynikami własnymi i zespołu", "Motywacyjna rola coacha w zarządzaniu". Celem realizowanych szkoleń jest podniesienie kwalifikacji zawodowych mikroprzedsiębiorców współpracujących ze Spółką (kształcenie zawodowe).

Łączna kwota dofinansowania ze środków unijnych ma przekroczyć 70% kwoty kosztów kwalifikowanych projektu szkoleniowego (szkolenia organizowane przez Spółkę na rzecz mikroprzedsiębiorców). Szkolenia mają być częściowo finansowane ze środków unijnych - Spółka otrzyma dofinansowanie od właściwej instytucji pośredniczącej na pokrycie części kosztów kwalifikowanych ponoszonych w związku z realizacją projektu szkoleniowego (część dofinansowania została już przekazana Spółce, kolejna część będzie przekazana zgodnie z harmonogramem finansowania). Jednocześnie, szkolenia będą częściowo finansowane przez samych mikroprzedsiębiorców - jest to tzw. wkład prywatny. Wkład prywatny wnoszony jest w formie mieszanej, tj. w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń (mikroprzedsiębiorców) oraz w postaci wkładów gotówkowych do Spółki z przeznaczeniem na realizację projektu, w tym m.in. na sfinansowanie i organizację szkoleń (dalej: wkłady gotówkowe). Wkłady gotówkowe zostaną pokryte ze środków prywatnych mikroprzedsiębiorców. W związku z powyższym, Spółka będzie wystawiać mikroprzedsiębiorcom faktury VAT w kwocie netto równej wniesionym wkładom gotówkowym plus VAT wg stawki podstawowej. Wnioskodawca będzie traktowany jako podmiot "odsprzedający" usługi szkoleniowe w rozumieniu art. 8 ust. 2a ustawy o VAT na rzecz mikroprzedsiębiorców.

Celem realizacji projektu polegającego na zorganizowaniu i przeprowadzeniu szkoleń, Wnioskodawca będzie nabywał usługi i towary od podmiotów zewnętrznych, czyli usługi szkoleniowe, usługi organizacji szkoleń, usługi dotyczące zarządzania projektem (zakup usług doradztwa w zakresie zarządzania projektem, koszty podróży, zakwaterowania, wyżywienia osób zarządzających projektem i partnera itp,), usługi audytu zewnętrznego, zakup materiałów promocyjnych i inne. Z tytułu świadczenia tych usług lub odpowiednio dostaw towarów, podmioty zewnętrzne wystawią na Spółkę faktury z wykazaną kwotą VAT naliczonego (za wyjątkiem szkoleń, które są zwolnione z VAT). Usługi organizacji szkoleń nie będą wliczone w cenę szkoleń (będą stanowiły oddzielne usługi opodatkowane VAT).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy wkład gotówkowy wniesiony przez mikroprzedsiębiorców do Spółki celem sfinansowania szkoleń będzie stanowił podstawę opodatkowania usługi Spółki, opodatkowanych według standardowej stawki VAT (przepis § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia nie znajdzie zastosowania).

2. Czy w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka ma prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z zakupami poniesionymi przez Spółkę w związku z realizacją projektu na rzecz mikroprzedsiębiorców polegającego na zorganizowaniu i przeprowadzeniu szkoleń.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

W ocenie Spółki, wkład gotówkowy wniesiony przez mikroprzedsiębiorców do Spółki celem sfinansowania szkoleń będzie stanowił podstawę opodatkowania usługi Spółki, opodatkowanych według standardowej stawki VAT (przepis § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia nie znajdzie zastosowania).

UZASADNIENIE

Jak wskazano w stanie faktycznym, Wnioskodawca powinien być traktowany jako podmiot "odsprzedający" usługi szkoleniowe na rzecz mikroprzedsiębiorców (tekst jedn.: jako podatnik biorący udział w świadczeniu usług szkoleniowych w rozumieniu art. 8 ust. 2a ustawy o VAT). Stąd też, po stronie Wnioskodawcy powstanie obowiązek rozliczenia tej sprzedaży usług dla celów VAT.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

W przedmiotowej sytuacji, jedyną odpłatnością jaką Wnioskodawca otrzymuje od mikroprzedsiębiorców (a więc usługodawca od usługobiorców) jest wkład gotówkowy. Stąd też, to ten wkład gotówkowy powinien być traktowany jako podstawa opodatkowania sprzedaży realizowanej przez Wnioskodawcę na rzecz mikroprzedsiębiorców (wartość wkładu gotówkowego powinna być deklarowana jako podstawa opodatkowania VAT).

Jednocześnie, w podstawie opodatkowania VAT Wnioskodawca nie powinien uwzględniać kwoty dofinansowania ze środków unijnych, którą to uzyskał celem sfinansowania kosztów szkoleń dla mikroprzedsiębiorców. Jest to bowiem dofinansowanie (dotacja) na pokrycie kosztów, które nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczeń Spółki.

Powyższe stanowisko zostało potwierdzone w interpretacji Ogólnej Ministra Finansów z dnia 15 czerwca 2012 r., sygn. PT4/033/2-3/9/EFU/2012/PT-298 (dalej: Interpretacja Ogólna), w której Minister Finansów stwierdził, że dotacje czy subwencje (np. dotacja ze środków unijnych) niemające bezpośredniego wpływu na cenę czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu przed dniem 1 stycznia 2014 r.), czyli nie zwiększają podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Jednocześnie, w Interpretacji Ogólnej (dotyczącej analogicznego stanu faktycznego jak w opisanej sprawie) wskazano, że otrzymywane przez usługodawcę od usługobiorców wkłady własne na poczet konkretnych usług stanowią podstawę opodatkowania VAT (z perspektywy usługodawcy).

Stanowisko to również zostało potwierdzone w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach w z dnia 26 marca 2013 r., sygn. IBPP1/443-1228/12/KJ:

"Natomiast w kwestii wkładu własnego w postaci gotówki, tj. w sytuacji gdy nabywca usługi szkoleniowej dokonuje na rzecz Wnioskodawcy zapłaty za usługę stwierdzić należy, że zapłata ta jest związana z konkretnym konsumentem konkretnej usługi szkoleniowej, w związku z czym jest bezpośrednio związana ze świadczeniem usług szkoleniowych. Wpłata ta stanowi zatem wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług szkoleniowych. Wpłata ta stanowi zatem wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegających opodatkowaniu. Tym samym zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, otrzymany wkład własny w postaci gotówki stanowi obrót podlegający opodatkowaniu".

W świetle powyższego podstawę opodatkowania w przypadku usług świadczonych przez Wnioskodawcę będzie stanowił wyłącznie wkład gotówkowy wnoszony przez mikroprzedsiębiorców. W tym kontekście należy zastanowić się, czy od tej podstawy opodatkowania należy kalkulować VAT.

Zgodnie z przepisem § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Z przepisu tego wynika, że podstawowym warunkiem dla zastosowania zwolnienia z VAT dla usług szkoleniowych (przekwalifikowania zawodowego czy kształcenia zawodowego) jest sfinansowanie ich w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W sytuacji usług świadczonych przez Spółkę na rzecz mikroprzedsiębiorców, zapłatą za które (podstawą opodatkowania VAT) jest wkład gotówkowy tych mikroprzedsiębiorców, wskazany powyżej przepis Rozporządzenia nie może znaleźć zastosowania. Z perspektywy Spółki bowiem, jeśli podstawę opodatkowania VAT (a więc wyłączną zapłatę) usług Spółki stanowi wkład gotówkowy, to efektywnie podstawa ta pochodzi w całości ze środków prywatnych mikroprzedsiębiorców. Stąd też, nie ma możliwości zastosowania zwolnienia z VAT, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 14 Rozporządzenia (a więc świadczenie Spółki należy opodatkować podstawową stawką VAT).

Powyższe stwierdzenie ma swoje uzasadnienie również w przywołanej Interpretacji Ogólnej. Potwierdzono w niej, że warunkiem zwolnienia danej usługi szkoleniowej z podatku jest to, ażeby otrzymane przez usługodawcę wynagrodzenie z tytułu świadczenia tej usługi pochodziło ze środków publicznych (w odpowiedniej proporcji); zależnie od tego czy otrzymane przez świadczącego usługę szkoleniową środki publiczne stanowią podstawę opodatkowania z tytułu świadczenia tej usługi, usługa ta podlegać będzie zwolnieniu z VAT lub nie będzie podlegać temu zwolnieniu.

Ad. 2.

W ocenie Spółki, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, Spółka ma prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z zakupami poniesionymi przez Spółkę w związku z realizacją projektu na rzecz mikroprzedsiębiorców polegającego na zorganizowaniu i przeprowadzeniu szkoleń.

UZASADNIENIE

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obnenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca nabywa różnego rodzaju usługi (szkolenie, organizacja szkolenia, usługi doradztwa w zarządzaniu projektem, usługi audytu zewnętrznego i inne), które później "odsprzedaje" na rzecz mikroprzedsiębiorców. Z uwagi na fakt, że "odsprzedając" te usługi Spółka będzie naliczać VAT (usługi te będą podlegać opodatkowaniu VAT według podstawowej stawki VAT, co wykazano w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie Pytania 1), to pomiędzy zakupami a sprzedażą zajdzie bezpośredni związek (bezpośredni związek pomiędzy zakupami z VAT naliczonym, a sprzedażą dającą prawo do odliczenia VAT). W efekcie, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, nie powinno budzić wątpliwości, że Spółka powinna mieć pełne prawo do odliczenia VAT z faktur za usługi związane z realizacją projektu polegającego na organizacji i przeprowadzeniu szkoleń, które to Spółka następnie "odsprzedaje" na rzecz mikroprzedsiębiorców (i otrzymuje wkłady gotówkowe stanowiące wynagrodzenie / podstawę opodatkowania podlegającą opodatkowaniu VAT według standardowej stawki VAT).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Według art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Analiza ww. przepisu jednoznacznie wskazuje, że włączenie do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie ceny konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi. Do podstawy opodatkowania nie zalicza się więc dotacji (subwencji, innej dopłaty o podobnym charakterze) uzyskanej przez podatnika, niezwiązanej z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzyma dofinansowanie, które będzie związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obnonych, płatność taka będzie zaliczana do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Dla określenia, czy dane dotacje mają, czy też nie bezpośredni wpływ na cenę świadczonych usług, a co za tym idzie, czy podlegają opodatkowaniu istotne są zatem szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Zatem, podstawę opodatkowania podatkiem od towarów i usług zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, dofinansowanie ogólne - na pokrycie kosztów działalności - nie podlega opodatkowaniu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT w Polsce. Obecnie Spółka realizuje zamknięty projekt szkoleń ogólnych "HR Dla Biznesu - projekt wspierający mikroprzedsiębiorstwa współpracujące z A." i jest on skierowany do 204 podmiotów (mikroprzedsiębiorców), będących częścią sieci sprzedaży Spółki. Projekt realizowany jest w partnerstwie, gdzie Spółka jest liderem projektu, a partnerem mikroprzedsiębiorca. Korzystającymi ze wsparcia w projekcie są mikroprzedsiębiorcy. Projekt korzysta z dofinansowania ze środków unijnych a łączna kwota dofinansowania ze środków unijnych ma przekroczyć 70% kwoty kosztów kwalifikowanych projektu szkoleniowego (szkolenia organizowane przez Spółkę na rzecz mikroprzedsiębiorców). Jednocześnie, szkolenia będą częściowo finansowane przez samych mikroprzedsiębiorców - jest to tzw. wkład prywatny. Wkład prywatny wnoszony jest w formie mieszanej, tj. w postaci wynagrodzeń uczestników szkoleń (mikroprzedsiębiorców) oraz w postaci wkładów gotówkowych do Spółki z przeznaczeniem na realizację projektu, w tym m.in. na sfinansowanie i organizację szkoleń (dalej: wkłady gotówkowe). Wkłady gotówkowe zostaną pokryte ze środków prywatnych mikroprzedsiębiorców. Wnioskodawca będzie traktowany jako podmiot "odsprzedający" usługi szkoleniowe w rozumieniu art. 8 ust. 2a ustawy o VAT usługi na rzecz mikroprzedsiębiorców. Celem realizacji projektu polegającego na zorganizowaniu i przeprowadzeniu szkoleń, Wnioskodawca będzie nabywał usługi i towary od podmiotów zewnętrznych.

W związku z przedstawionymi okolicznościami sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość czy wkład gotówkowy wniesiony przez mikroprzedsiębiorców do Spółki celem sfinansowania szkoleń będzie stanowił podstawę opodatkowania usługi Spółki, opodatkowanych według standardowej stawki VAT.

Jak wynika z treści wniosku, poza finansowaniem realizowanego projektu szkoleń w postaci dotacji ze środków unijnych Wnioskodawca otrzymuje również wkład gotówkowy ze środków prywatnych mikroprzedsiębiorców przeznaczonych na realizację projektu, w tym m.in. na sfinansowanie i organizację szkoleń.

Dofinansowanie jakie Wnioskodawca otrzymuje ze środków unijnych na realizację projektu nie jest formą wynagrodzenia za usługi szkoleniowe, jest ono przeznaczone na pokrycie kosztów poniesionych w związku z realizacją projektu. Dotacja nie ma na celu sfinansowania ceny sprzedaży, a jedynie zwrot poniesionych przez Wnioskodawcę kosztów. Dofinansowanie jakie otrzymuje Wnioskodawca na realizację projektu nie stanowi dopłaty do ceny usług świadczonych w związku z realizacją projektu, zatem nie stanowi obrotu określonego w art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Natomiast wpłaty wkładów gotówkowych dokonywanych ze środków prywatnych mikroprzedsiębiorców przeznaczonych na realizację projektu stanowią zatem wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług określonych w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegająca opodatkowaniu. Wkład własny mikroprzedsiębiorców jest związany z konkretnym konsumentem konkretnego programu szkoleniowego, w związku z tym jest bezpośrednio związany ze świadczeniem usług szkoleniowych. Tym samym w myśl art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, otrzymany wkład pieniężny stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług a wysokość stosowanej stawki jest uzależniona od rodzaju świadczonej usługi, za która należne jest wynagrodzenie w postaci wniesionego wkładu gotówkowego.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki obniżone oraz zwolnienie od podatku.

Zgodnie z treścią § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2013 r. poz. 1722 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że dla oceny tego czy przedmiotowe szkolenia są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia, konieczne jest stwierdzenie:

* czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;

* czy są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77/1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej.

Przepis art. 44 rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE Rady, obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Należy zaznaczyć, że szkolenie będące przedmiotem wniosku skierowane jest do mikroprzedsiębiorców, a ich celem jest podnoszenie kwalifikacji mikroprzedsiębiorców współpracujacych ze Spółką. Zatem uwzględniając wyżej powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że tak scharakteryzowane usługi szkoleniowe należy uznać za usługi kształcenia zawodowego.

Nie można jednak stwierdzić, aby warunek finansowania w co najmniej 70% ze środków publicznych został spełniony.

Skoro otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja ze środków publicznych nie zalicza się do podstawy opodatkowania stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, tym samym nie podlega ona opodatkowaniu. Wynagrodzeniem dla Wnioskodawcy będzie wyłącznie wkład prywatny wnoszony przez mikroprzedsiębiorców w formie gotówkowej, stanowiący dla niego 100% ceny danego szkolenia. Tak więc nie można uznać, kryterium finansowania ze środków publicznych przewidziane w § 3 ust. 1 pkt 14 rozporządzenia zostanie spełnione.

Reasumując, świadczone przez Stronę usługi ze względu na brak wymogów dotyczących finansowania ze środków publicznych nie mogą korzystać ze zwolnienia przewidzianego we wskazanym przepisie. Zastosowanie znajdzie zatem podstawowa stawka podatku VAT, tj. 23%.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do pytania nr 2, dotyczącego prawa do obniżania VAT naliczonego związanego z zakupami poniesionymi przez Spółkę w związku z realizacją projektu na rzecz mikroprzedsiębiorców polegającego na zorganizowaniu i przeprowadzeniu szkoleń wskazać należy, że zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obnenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Z uwagi na konstrukcję podatku od towarów i usług (opartą na zasadzie potrącalności w danej fazie obrotu), podatek ten jest z punktu widzenia jego podatników neutralny, gdyż pełnią oni jedynie rolę płatników, przerzucając jego ekonomiczny ciężar na kolejnych nabywców, czyli finalnie na konsumentów. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związana jest jednak z wykonaniem przez podatnika takich czynności, które podlegają ustawie o podatku od towarów i usług, zaś jeśli dana czynność ustawie tej nie podlega, to nie powstaje ani obowiązek w zakresie podatku należnego, ani uprawnienie w zakresie podatku naliczonego.

Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 1 wkłady gotówkowe wnoszone przez mikroprzedsiebiorców są zaliczane do podstawy opodatkowania stosownie do art. 29a ust. 1 ustawy, jednak nie korzystają ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 14 cytowanego rozporządzenia. Odnosząc powyższe do pytania 2, zauważyć należy, że Wnioskodawca w zakresie w jakim świadczy usługę opodatkowaną stawką podstawową 23% ma prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z tą usługą, gdyż w tym zakresie nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje, na zasadach ogólnych przewidzianych w cyt. powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do odliczenia VAT naliczonego związanego z zakupami poniesionymi przez Spółkę w związku z realizacją projektu na rzecz mikroprzedsiębiorców polegającego na zorganizowaniu i przeprowadzeniu szkoleń, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2 należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl