IPPP2/443-212/09-2/AS - Skutki podatkowe wystawienia przez kontrahenta spółki faktur korygujących powodujących obowiązek zapłaty podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-212/09-2/AS Skutki podatkowe wystawienia przez kontrahenta spółki faktur korygujących powodujących obowiązek zapłaty podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 26 lutego 2009 r. (data wpływu 27 lutego 2009 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lutego 2009 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca z siedzibą w Grecji - dalej zwana Spółką, jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej na terytorium Grecji i posiała numer identyfikacji podatkowej dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany jej przez państwo siedziby (Grecja). Spółka nie posiada na terytorium Polski siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, nie jest również zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług na terytorium Polski oraz nie dokonuje na jej terytorium sprzedaży.

W dniu 1 listopada 2006 r. Spółka zawarła umowę z polskim podmiotem - podatnikiem podatku od towarów i usług, zarejestrowanym dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych.

Zgodnie z treścią zawartej umowy, kontrahent z Polski zobowiązał się do:

*

wyszukiwania w Polsce i ogólnie wszędzie poza granicami Grecji dostawców mebli i materiałów związanych z przemysłem meblowym,

*

pertraktacji najdogodniejszych cen i dbania o odpowiednią jakość dostarczanych towarów oraz ich bezpieczny transport do Grecji,

*

wszelkich innych działań związanych z działalnością Spółki, a także do doradztwa ekonomicznego.

Opisane usługi zostały rozpoznane jako pośrednictwo w dostawie towarów świadczone w imieniu i na rzecz Spółki i były rozliczane za okresy miesięczne. Ponieważ Spółka podała polskiemu kontrahentowi dla potrzeb świadczenia ww. usług swój nr identyfikacji podatkowej nadany w Grecji, pośrednik wystawiał faktury bez podatku VAT z adnotacją, że "zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest zleceniobiorca". Spółka rozliczała podatek od nabytych usług na terytorium Grecji. (Przedmiotowe usługi służyły działalności opodatkowanej). W częściowym okresie trwania umowy, tekst jedn. od grudnia 2006 r. do października 2007 r. kontrahent, oprócz świadczenia wyżej opisanych usług dokonywał na rzecz Spółki dostaw towarów (takich samych, jakie były przedmiotem umowy o świadczenie usług pośrednictwa w dostawie towarów). Zakup przedmiotowych towarów Spółka wykazywała w Grecji jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Aktualnie, polski kontrahent przesłał do Spółki informację, że za lata 2006 - 2007 została przeprowadzona u niego kontrola skarbowa. W wyniku przeprowadzonej kontroli organy skarbowe zakwestionowały sposób rozliczenia usług pośrednictwa w dostawie towarów świadczonych na rzecz Spółki w okresie od listopada 2006 r. do października 2007 r. W ocenie organu skarbowego usługi te nie powinny zostać opodatkowane podatkiem VAT w kraju siedziby nabywcy (Grecja), lecz w kraju, w którym miała miejsce dostawa, czyli w Polsce. Polski kontrahent podzielił stanowisko organu kontrolującego i zamierza wystawić faktury korygujące do faktur pierwotnych, dokumentujących świadczone przez niego usługi za ww. okres. W wyniku tej korekty, Spółka będzie zobowiązana do zapłaty 22 % polskiego podatku od towarów i usług oraz do dokonania stosownych korekt w zakresie rozliczenia podatku na terytorium Grecji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, mając za podstawę przepis § 5 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podatnikom, w związku z art. 89 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, wystawione przez polskiego kontrahenta i otrzymane przez Spółkę w 2009 r. faktury korygujące, dokumentujące usługi świadczone w okresie od grudnia 2006 r. do października 2007 r., będą uprawniały do otrzymania zwrotu zapłaconego na terytorium Polski podatku od towarów i usług, na podstawie wniosku złożonego przez Spółkę w terminie do dnia 30 czerwca 2010 r.

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie ona uprawniona do otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług zapłaconego w Polsce, wynikającego z otrzymanych w 2009 r. faktur korygujących, na podstawie wniosku złożonego w terminie do 30 czerwca 2010 r. W świetle przepisu § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podatnikom (Dz. U. z 2004 r. Nr 89, poz. 851 z późn. zm.) - dalej rozporządzenie, podmiotem uprawnionym do otrzymania zwrotu podatku od towarów i usług od nabywanych towarów i usług jest m.in. osoba prawna, niezarejestrowana dla potrzeb podatku w Polsce, która nie posiada siedziby albo stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium kraju (Polski) oraz, co do zasady nie dokonuje sprzedaży na terytorium kraju (za wyj. czynności określonych w § 2 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia).Podmiot uprawniony może ubiegać się o zwrot podatku w odniesieniu do nabytych towarów i usług, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - dalej zwana ustawą oraz aktami wykonawczymi do ustawy, zwrot lub prawo do pomniejszenia podatku należnego przysługuje podatnikom, o których mowa w art. 15 ustawy (§ 3 ust. 1 rozporządzenia).Podmiot uprawniony może wystąpić z wnioskiem o zwrot podatku w odniesieniu do nabywanych towarów i usług za okres nie krótszy niż 3 miesiące oraz nie dłuższy niż rok podatkowy (§ 4 ust. 1 rozporządzenia). Przedmiotowy wniosek należy złożyć nie później niż do dnia 30 czerwca roku następującego po roku, którego wniosek dotyczy (§ 5 ust. 2 rozporządzenia).

Z kolei przepis § 5 ust. 4 pkt 1 rozporządzenia wskazuje, że do wniosku o zwrot podatku należy załączyć m.in. oryginały faktur, z których wynikają kwoty podatku do zwrotu.

Z uwagi na fakt, że Spółka nie posiada na terytorium Polski siedziby ani stałego miejsca działalności, a ponadto nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nie dokonuje na terytorium RP sprzedaży, należy uznać, że spełnia przesłanki do wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku od usług nabywanych na terytorium Polski na potrzeby działalności opodatkowanej, wykonywanej w innym kraju Wspólnoty. Zgodnie z wyżej przytoczonymi przepisami, jednym z warunków uzyskania zwrotu podatku jest załączenie do wniosku oryginałów faktur, z których wynikają kwoty podatku do zwrotu. W przypadku Spółki, faktury korygujące, dokumentujące wykonane w latach 2006 - 2007 na jej rzecz usługi, w których polski podmiot wykaże podatek od towarów i usług, zostaną wystawione w roku 2009. A w konsekwencji, uprawnienie Spółki do zwrotu podatku może zostać zrealizowane dopiero po otrzymaniu ww. faktur korygujących. Należy zaznaczyć, iż dopóki polski kontrahent nie wystawi i nie przekaże Spółce przedmiotowych faktur korygujących, nie będzie można twierdzić, że Spółka nabyła w Polsce usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług, z tytułu których przysługuje jej zwrot podatku A zatem, uzasadnione jest twierdzenie, że decydującą datą dla ustalenia terminu do złożenia wniosku o zwrot podatku, będzie data wystawienia faktur korygujących przez polskiego kontrahenta

Biorąc pod uwagę powyższe, Spółka będzie uprawniona do uzyskania zwrotu zapłaconego w Polsce podatku od towarów i usług, związanego z usługami świadczonymi w latach 2006 - 2007. Zaś termin do złożenia wniosku o zwrot podatku, w przedstawionym stanie faktycznym upłynie 30 czerwca 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl