IPPP2/443-21/09-4/KK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-21/09-4/KK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 stycznia 2009 r. (data wpływu 5 stycznia 2009 r.) uzupełniony pismem z dnia 28 stycznia 2009 r. (data wpływu 02 luty 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży działek jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 stycznia 2009 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w przedstawionym poniżej opisie zdarzenia przyszłego.

Podatnik jest właścicielem działki zabudowanej budynkami i budowlami, która to nieruchomość została nabyta w latach dziewięćdziesiątych do majątku osobistego (podatnik nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej). Przedmiotowa nieruchomość jest wynajmowana najemcom (z tytułu najmu wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług). Podatnik zamierza sprzedać całą nieruchomość. W związku z brakiem zainteresowania ze strony potencjalnych nabywców nabyciem całej nieruchomości zabudowanej, podatnik postanowił sprzedać nieruchomość poszczególnym najemcom w ramach jednej transakcji po uprzednim podziale jej na mniejsze nieruchomości.

W wyniku podziału zostanie utworzonych dziewięć działek, z tego osiem zabudowanych budynkami oraz jedna, na której znajdują się następujące budowle: plac z torowiskiem i suwnicą a także sieci uzbrojenia terenu, tj. kanalizacyjna, wodna i energetyczna.

W stosunku do wyżej wymienionych budynków i budowli przy ich nabyciu nie przysługiwało podatnikowi dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto podatnik ponosił wydatki na ulepszenie budynków, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jednak wydatki poniesione były niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W związku z tak przedstawionym zdarzeniem przyszłym tutejszy organ, pismem Nr IPPP2/443-22/09-2/k.k. z dnia 19 stycznia 2008 r. wezwał Stronę do wyjaśnienia zdarzenia przyszłego.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 19 stycznia 2009 r. (wpłynęło dnia 23 stycznia 2009 r.). uzupełniono wniosek poprzez udzielenie odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu. Z uzupełnienia tego wynika, iż:

1.

Nie ma obecnie aktualnego planu zagospodarowania przestrzennego, działka leży w strefie aktywizacji gospodarczej. Na działce (były zakład produkcyjny) znajdują się 3 hale produkcyjno-magazynowe, budynek biurowy, garaże, pomieszczenia pomocnicze, parkingi, place i drogi.

2.

Dostawa budynków nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim.

3.

Pomiędzy pierwszym zasiedleniem upłynął okres dłuższy niż 2 lata (więcej niż 10 lat).

4.

Nie występowano o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

5.

Nabycia przedmiotowej nieruchomości dokonano z zamiarem wynajmowania. Nabycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło w formie umowy kupna-sprzedaży.

6.

Nie dokonano zmiany przeznaczenia gruntów.

7.

Przedmiotowa nieruchomość stanowiła jedną działkę.

8.

Tak, zostały podjęte działania związane z wydzieleniem działek. Powodem wydzielenia działek jest okoliczność, iż obecni najemcy są zainteresowani nabyciem poszczególnych obiektów.

9.

Powodem sprzedaży jest zainteresowanie najemców kupnem poszczególnych obiektów.

10.

Wnioskodawca posiada jeszcze inne grunty: las, nieużytki oraz grunty o przeznaczeniu gospodarczym, ale nie planuje ich sprzedaży, ponieważ zamierza podarować je swojej córce.

11.

W sierpniu 2006 wnioskodawca sprzedał grunt o charakterze gospodarczym (2,3ha).

12.

Na dzień dzisiejszy wnioskodawca nie planuje wydania uzyskanych ze sprzedaży środków i zamierza je zatrzymać jako zabezpieczenie finansowe w dobie kryzysu finansowego i gospodarczego, ewentualnie wydać w części na cele osobiste i prywatne.

W związku z powyższym strona zadała następujące pytania:

1.

Czy sprzedaż działek zabudowanych budynkami będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

2.

Czy sprzedaż działki zabudowanej budowlami będzie podlegała zwolnieniu od podatku od towarów i usług.

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej ustawą - zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów. Wymienione w przytoczonej normie prawnej przesłanki do zwolnienia zostały spełnione.

Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu".

Biorąc powyższe pod uwagę sprzedaż:

1.

działek zabudowanych budynkami będzie podlegała zwolnieniu od podatku,

2.

działki zabudowanej budowlami będzie podlegała zwolnieniu od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdza się co następuje:

W myśl przepisu art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

2.

eksport towarów,

3.

import towarów,

4.

wewnatrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się m.in. przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś świadczenie usług, zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, obejmuje każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie poniósł wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił te wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stanowi, iż zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynków, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Kwestie związane z podstawą opodatkowania regulują przepisu Działu VI "Podstawa opodatkowania" ustawy z dnia 11 marca 2004 r. Zgodnie z brzmieniem przepisu art. 29 ust. 5 tejże ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Zatem w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych z postawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż przedmiotem zakupu była jedna działka, na której znajdują się 3 hale produkcyjne, magazynowe, budynek biurowy, garaże, pomieszczenia pomocnicze, parking, place i drogi. Przedmiotem dostawy ma być 9 działek w tym 8 zabudowanych budynkami oraz 1 z budowlami.

W myśl przepisu art. 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) przez budynek należy rozumieć (art. 9 pkt 2 ww. ustawy) taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach; zaś przez budowlę (art. 3 pkt 3 ww. ustawy) 3) należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową;

Reasumując, zdaniem tutejszego organu dostawa przez wnioskodawcę 9 działek zabudowanych budynkami i budowlami podlegać będzie zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. w związku z art. 29 ust. 5 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl