IPPP2/443-209/13-2/DG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-209/13-2/DG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 marca 2013 r. (data wpływu 7 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych na spółkę z o.o. przed przekształceniem oraz konieczności wystawiania not korygujących do faktur wystawionych na spółkę przed przekształceniem a otrzymanych po przekształceniu podmiotu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 marca 2013 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur wystawionych na spółkę z o.o. przed przekształceniem oraz konieczności wystawiania not korygujących do faktur wystawionych na spółkę przed przekształceniem a otrzymanych po przekształceniu podmiotu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność w formie spółki prawa handlowego-spółki komandytowo-akcyjnej (dalej jako: "SKA", której komplementariuszem jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

SKA powstała z przekształcenia spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (SP. z o.o.).

W wyniku zmiany formy prawnej SKA wstąpiła z dniem przekształcenia we wszystkie prawa i obowiązki SP. z o.o., tym samym doszło do sukcesji uniwersalnej.

Zdarzają się sytuacje, że SKA otrzymuje faktury od swoich kontrahentów, na których jako nabywca wskazana jest nazwa SKA przed przekształceniem czyli jako SP. z o.o.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy SKA przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wskazanego na fakturach otrzymanych przez SKA gdzie jako nabywca wskazana jest nazwa SKA przed przekształceniem tj. SP. z o.o....

2.

Czy do faktur otrzymanych przez SKA po dniu przekształcenia, zawierających w nazwie odbiorcy oznaczenie SP. z o.o., Wnioskodawca musi sporządzać noty korygujące zmieniające nazwę odbiorcy na SKA.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, przekształcenie SP. z o.o. w SKA prowadzi jedynie do zmiany formy organizacyjno-prawnej i nie rodzi żadnych konsekwencji podatkowych, w tym na gruncie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego.

Nawet w sytuacji gdy na fakturze widnieje nazwa SP. z o.o. zamiast SKA, to w ocenie Wnioskodawcy nie istnieją żadne wątpliwości, co do identyfikacji Wnioskodawcy jako następcy SP. z o.o.

Biorąc powyższe pod uwagę, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że w sytuacji gdy SKA otrzymuje faktury od swoich kontrahentów, na których jako nabywca wskazana jest nazwa SKA przed przekształceniem czyli jako SP. z o.o. to SKA przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (przy spełnieniu warunków określonych w art. 86 ustawy VAT). Bez wpływu na tę możliwość pozostaje ewentualne sporządzenie lub nie noty korygującej w zakresie zmiany nazwy nabywcy na takiej fakturze. Co więcej w ocenie Wnioskodawcy sporządzenie not korygujących do faktur zawierających poprzednią nazwę SKA (tekst jedn.: SP. z o.o.) nie jest konieczne (jest prawem a nie obowiązkiem SKA).

Wnioskodawca wskazuje, że istotą faktur wystawianych i otrzymywanych przez podatnika jest przede wszystkim ustalenie czy dokumenty te potwierdzają rzeczywiste transakcje handlowe. Występowanie na otrzymanych po dniu przekształcenia fakturach poprzedniej nazwy podmiotu przekształconego nie rodzi wątpliwości, co do identyfikacji Wnioskodawcy i należy do uchybień formalnych mniejszej wagi, a nie merytorycznych, które mogłyby powodować skutek materialny w postaci zmian w przedmiocie lub podstawie opodatkowania oraz prowadzić do niewłaściwego określenia podatku naliczonego, w tym w szczególności jego zawyżenia.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnicy mają obowiązek wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur oraz dane, które faktury powinny zawierać określają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.) (dalej jako: Rozporządzenie).

Stosownie do regulacji § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia faktury wystawiają zarejestrowani podatnicy jako podatnicy VAT czynni.

W myśl § 5 ust. 1 Rozporządzenia faktura powinna zawierać:

1.

datę jej wystawienia;

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku od sumy wartości sprzedaży netto, z pod2iałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem.

W świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, faktury są dokumentami potwierdzającymi rzeczywiste transakcje gospodarcze dokonywane przez podatnika. Faktura pełni szczególną rolę dowodową w prawidłowym wymiarze podatku VAT, dlatego też istotne jest prawidłowe oznaczenie elementów faktury. Jednocześnie w praktyce, przy dokumentowaniu przez podatników obrotu gospodarczego, zdarzają się pomyłki. W związku z tym, ustawodawca przewidział dwie możliwości korygowania błędów w fakturach, za pomocą faktury korygującej lub noty korygującej.

Prawo korygowania faktur w pewnym zakresie przysługuje także nabywcy. Zgodnie § 15 Rozporządzenia notę korygującą nabywca może wystawić gdy faktura zawiera pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 5 ust. 1 pkt 8-15. W ocenie Wnioskodawcy zwrot: "jakakolwiek informacja wiążąca się z nabywcą", oznacza możliwość korygowania pomyłek w sposobie określenia nabywcy, np. błąd w nazwie, adresie lub numerze identyfikacyjnym, itp.

SUKCESJA

Zgodnie z art. 553 § 1 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. Nr 94, poz. 1037 z późn. zm.) spółce przekształconej przysługują wszystkie prawa i obowiązki spółki przekształcanej. Tym samym SKA przysługują wszystkie prawa i obowiązki SP. z o.o.

Dodatkowo zasady sukcesji praw i obowiązków w przypadku przekształceń podmiotów zostały uregulowane w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) (dalej jako: "Ordynacja podatkowa"). W myśl art. 93a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa - osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

1.

przekształcenia innej osoby prawnej,

2.

przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

- wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

Jednocześnie w świetle art. 93a § 2 Ordynacji podatkowej powyższe stosuje się odpowiednio do osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia spółki kapitałowej.

W świetle powyższych przepisów następca prawny (tu: SKA) wstępuje w zasadzie we wszystkie przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika (tu: SP. z o.o.).

Przeniesienie powyższych przepisów Ordynacji podatkowej na grunt ustawy VAT oznacza, iż powstała w wyniku przekształcenia spółka handlowa przejmuje wszystkie prawa i obowiązki, jakie na mocy przepisów ustawy VAT przysługiwały spółce przekształcanej.

Sukcesja ta obejmuje także prawo określone w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej jako: "ustawy VAT"), tj. prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, które przysługiwało spółce przekształconej.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Żaden z przepisów (w tym ustawy VAT) nie uzależnia tego prawa od obowiązku skorygowania pomyłek na otrzymanej fakturze dotyczących informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w sytuacji gdy SKA otrzymuje faktury od swoich kontrahentów, na których jako nabywca wskazana jest nazwa SKA przed przekształceniem czyli SP. z o.o., SKA przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikających z takich faktur (z uwzględnieniem warunku wynikającego z art. 86 ustawy VAT).

Co więcej w ocenie Wnioskodawcy bez wpływu na powyższą możliwość odliczenia podatku naliczonego pozostanie fakt czy Wnioskodawca dokona korekty nazwy nabywcy wskazanego na tych fakturach za pomocą noty korygującej (brak takiej noty, w przypadku ustawowej sukcesji praw i obowiązków, nie pozbawia Wnioskodawcy prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z takich faktur).

Wnioskodawca stoi również na stanowisku, że jeżeli otrzymane faktury zawierają dane SP. z o.o. zamiast SKA, Wnioskodawca jako następca prawny, który przejął wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przejmowanej spółki, ma prawo, a nie obowiązek - zgodnie z § 15 Rozporządzenia - do skorygowania danych zawierających pomyłki dotyczące nazwy nabywcy.

Stanowisko zgodne z prezentowanym przez Wnioskodawcę znajduje szerokie poparcie w linii interpretacyjnej organów podatkowych, czego wyraz dał m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacjach z dnia 14 lipca 2008 r. o nr ILPP1/443-393/08-2/HW i ILPP1/443-393/08-3/HW.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl