IPPP2/443-206/12-2/AO - Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji refundowanej ze środków Unii Europejskiej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 marca 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-206/12-2/AO Prawo stowarzyszenia do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji refundowanej ze środków Unii Europejskiej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 lutego 2012 r. (data wpływu 23 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2012 r. wpłynął do Izby Skarbowej w Warszawie, Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku od towarów i usług w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie jest Pozarządową Jednostką Organizacją zarejestrowaną w KRS pod numerem..., posiadającą osobowość prawną. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT.W roku 2011 Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego o dotację na projekt pt. "x". Projekt polega na przeprowadzeniu remontu starej XIX w. kapliczki w miejscowości Z. oraz renowacji nagrobka z początku XX w. znajdującego się na cmentarzu parafialnym w S.

Wniosek został oceniony pozytywnie. W chwili obecnej Stowarzyszenie oczekuje na podpisanie umów. W ramach projektu Wnioskodawca planuje przeprowadzić następujące roboty budowlane: remont kapliczki, wykonanie i montaż ogrodzenia, wykonanie i montaż furtki, wykonanie ołtarzyka, niwelację otoczenia, renowację nagrobka. Promocja projektu: wydanie folderu, wykonanie tablic informacyjnych oraz zakup art. spożywczych. Roboty te nie będą podlegały opodatkowaniu, nie będą generowały przychodu, realizowane będą w okresie programowania w latach 2007 - 2013. Są to wydatki, które stanowić będą koszty refundowane z UE, występuje w nich podatek VAT.

Prowadzona przez Stowarzyszenie działalność nie jest działalnością dochodową generującą przychody. Wnioskodawca prowadzi wyłącznie działalność statutową. Wyżej opisane działania są zgodne ze statutem stowarzyszenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy istnieje możliwość odzyskania przez Stowarzyszenie podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT zgodnie z art. 15 i następnymi ustawy z 2004 r. o podatku od towarów i usług wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i przeprowadzone roboty budowlane w związku z realizacją projektu "x".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 86 ust. 1 ww. ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Aby wystąpiło prawo do odliczenia VAT naliczonego musi być spełniony podstawowy warunek. Wynika on z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem, prawo do odliczenia VAT naliczonego przysługuje tylko podatnikowi wykonującemu działalność gospodarczą opodatkowaną VAT (zdefiniowanemu w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług) i tylko w takim zakresie, w jakim nabywane przez tego podatnika towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz nie zaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 88 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot nie będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest płatnikiem VAT, nie figuruje w ewidencji płatników podatku VAT. W roku 2011 Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem do Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego o dotację na projekt pt. "x". Projekt polega na przeprowadzeniu remontu starej XIX w. kapliczki w miejscowości Z. oraz renowacji nagrobka z początku XX w. znajdującego się na cmentarzu parafialnym w S. Wniosek został oceniony pozytywnie, w chwili obecnej Stowarzyszenie oczekuje na podpisanie umów. Przeprowadzone w ramach projektu roboty nie będą podlegały opodatkowaniu, nie będą generowały przychodu. Są to wydatki, które stanowić będą koszty refundowane z UE, występuje w nich podatek VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że prowadzona działalność nie jest działalnością dochodową generującą przychody. Wnioskodawca prowadzi wyłącznie działalność statutową.

Podstawową zasadą płynącą z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, istotną dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego, jest istnienie związku tego podatku z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika tego podatku.

Zatem uwzględniając treść powołanych przepisów oraz treść wniosku należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie zostaną spełnione podstawowe warunki uprawniające do odliczenia kwoty podatku naliczonego poniesionego w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawca nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług i poniesione w ramach realizowanego projektu wydatki objęte podatkiem od towarów i usług nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Reasumując stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy i przeprowadzone roboty budowlane w związku z realizacją projektu "x".

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl