IPPP2/443-200/14-2/BH

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-200/14-2/BH

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy - przedstawione we wniosku z dnia 24 lutego 2014 r. (data wpływu 28 lutego 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług jest:

* prawidłowe - w zakresie możliwości zastosowania procedury opodatkowania marży do transakcji dostawy samochodu osobowego,

* nieprawidłowe - w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresieopodatkowania podatkiem VAT transakcji dostawy samochodu osobowego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 20 marca 2009 r. Wnioskodawca nabył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej używany samochód osobowy. Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia sprzedaż samochodu była zwolniona zgodnie z treścią art. 43 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Samochód był używany przez podatnika nieprzerwanie od momentu zakupu. Wnioskodawca zamierza sprzedać powyżej wskazany pojazd.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy transakcja będzie opodatkowana podatkiem VAT, a jeżeli tak to w jakiej wysokości - na jakich zasadach powinien obliczyć podatek.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy z uwagi na zmianę przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, które weszły w życie 1 stycznia 2014 r. co do zasady sprzedaż będzie opodatkowana na zasadach ogólnych. Jednak, z uwagi na fakt, że transakcja dotyczy towaru używanego Wnioskodawca będzie mógł zastosować zwolnienie wskazane w art. 120 ust. 4. Jeżeli marża (różnica pomiędzy kwotą nabycia, a kwotą sprzedaży) będzie ujemna - wystąpi strata, to na podatniku nie będzie ciążył obowiązek podatkowy.

Ponadto, zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli planowana transakcja nie będzie objęta szczególną regulacją określoną w art. 120 ustawy o podatku dochodowym od towarów i usług, to zgodnie z zasadą praw nabytych podatnik będzie mógł skorzystać ze zwolnienia na zasadach sprzed zmiany ustawy.

Planowana transakcja - sprzedaż spełnia warunki do zwolnienia VAT zgodnie z treścią uprzednio obowiązujących przepisów. Sprzedaż ta nastąpi po więcej niż półrocznym okresie rozporządzania samochodem jak właściciel oraz podatnik nie ma prawa/ma prawo do odliczenia VAT w ograniczonym zakresie. W związku z powyższym Podatnik może dokonać sprzedaży zwolnionej z VAT - na zasadzie praw nabytych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie możliwości zastosowania procedury opodatkowania marży do transakcji dostawy samochodu osobowego oraz nieprawidłowe w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca w 2009 r. nabył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej używany samochód osobowy. Sprzedaż przedmiotowego pojazdu korzystała ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336 z późn. zm.), zgodnie z którym zwalnia się od podatku dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy. Samochód został wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych i był przez Niego używany dla celów działalności gospodarczej nieprzerwanie.

Obecnie Wnioskodawca zamierza dokonać dostawy nabytego wcześniej samochodu osobowego.

Wnioskodawca ma wątpliwość co do prawidłowego zastosowania przepisów ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. w zakresie stawki podatku VAT.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku, jednakże w odniesieniu do czynności dokonywanej przez Wnioskodawcę polegającej na sprzedaży samochodu osobowego powyższe nie ma zastosowania.

Okoliczności opisane we wniosku pozwalają stwierdzić, że samochód będący przedmiotem planowanej dostawy to towar wymieniony w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy jako towar używany.

W myśl ww. przepisu, przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

W stosunku do dostawy towarów używanych ustawodawca określił szczególne procedury zawarte w art. 120 ustawy.

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

W odniesieniu do przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do dostawy nabytego wcześniej pojazdu stosując procedurę opodatkowania marży, gdyż spełnione są wszystkie przesłanki pozwalające na jej zastosowanie: pojazd spełnia definicję towaru używanego, w myśl art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy, Wnioskodawca jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy i dostawa pojazdu na rzecz Wnioskodawcy korzystała ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do stanowiska Wnioskodawcy w kwestii możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku na zasadach sprzed zmiany ustawy, należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera przepisu przejściowego, który umożliwiłby takie działanie.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2013 r., zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie zaś do ust. 2 ww. artykułu, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zmieniony został przez art. 1 pkt 34 lit. a tiret pierwsze ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 35) i zgodnie z jego nową treścią, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ustawa nie zawiera przepisów przejściowych w tym zakresie, a zatem w stosunku do samochodu osobowego, będącego przedmiotem dostawy dokonywanej po dniu 31 grudnia 2013 r. nie jest możliwe stosowanie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 w brzmieniu obowiązującym sprzed zmiany ustawy. Prawo do stosowania zwolnienia od podatku VAT nie ma także charakteru prawa nabytego, uzależnione jest wyłącznie od spełnienia określonych wymogów wynikających z przepisów w zakresie podatku VAT.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało więc uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl