IPPP2-443-196/08/11-14/S/AZ/IZ - Zwolnienie z podatku VAT usługi polegającej na realizacji grafiki komputerowej do audycji informacyjnych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2-443-196/08/11-14/S/AZ/IZ Zwolnienie z podatku VAT usługi polegającej na realizacji grafiki komputerowej do audycji informacyjnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów - uwzględniając wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 30 kwietnia 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 2022/08 - stwierdza, że stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2008 r. (data wpływu 4 lutego 2008 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu pismem z dnia 21 kwietnia 2011 r. (data wpływu 28 kwietnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku dla usługi polegającej na realizacji grafiki komputerowej do audycji informacyjnych produkowanych w Agencji dla T. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku dla usługi polegającej na realizacji grafiki komputerowej do audycji informacyjnych produkowanych w Agencji dla T.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, jako twórca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, projektuje graficznie obraz telewizyjny z wykorzystaniem grafiki komputerowej dla T. S.A. W dniu 2 lutego 2007 r. Wnioskodawca zawarł z T. S.A. umowę o dzieło z przeniesieniem praw autorskich. W umowie zobowiązał się do osobistego wykonania dzieła polegającego na realizacji grafiki komputerowej do audycji informacyjnych w Agencji dla T. S.A.

Wnioskodawca, jako twórca przekazuje, a T. S.A. nabywa bez żadnych ograniczeń, majątkowe prawa autorskie do wszystkich utworów powstałych w wyniku umowy.

Strona ponosi odpowiedzialność za naruszenie dóbr osobistych lub praw autorskich osób trzecich w wykonanym dziele powstałym w wyniku zawartej umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Który z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ma zastosowanie do przedstawionego stanu faktycznego:

* czy czynności są zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1,

* czy czynności są opodatkowane stawką 7% na podstawie art. 41 ust. 2.

Zdaniem Wnioskodawcy, analiza treści umowy o dzieło, przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawionego stanu faktycznego wskazują, że czynności korzystają ze zwolnienia przedmiotowego zgodnie z treścią przepisu art. 43 ust. 1 pkt 1, który mówi, iż zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

Organ podatkowy w interpretacji indywidualnej z dnia 17 kwietnia 2008 r. znak IP-PP2-443-196/08-2/AZ uznał stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.

Wezwaniem z dnia 29 kwietnia 2008 r. (data wpływu 5 maja 2008 r.), złożonym na podstawie art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.), Strona wezwała tut. Organ podatkowy do usunięcia naruszenia prawa poprzez zmianę indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 17 kwietnia 2008 r. znak. IP-PP2-443-196/08-2/AZ.

Ponownie rozpatrując sprawę Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów w odpowiedzi na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa z dnia 4 czerwca 2008 r. znak IP-PP2-443-196/08-4/AZ stwierdził, iż zachodzą przesłanki uzasadniające zmianę wydanej interpretacji z dnia 17 kwietnia 2008 r. znak IP-PP2-443-196/08-2/AZ w zakresie uznania Wnioskodawcy za podatnika podatku od towarów i usług z tytułu wykonywanej umowy o dzieło, uznając jednocześnie za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla tej czynności.

Na powyższe rozstrzygnięcie, zachowując ustawowy termin, Strona złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 30 kwietnia 2009 r. sygn. akt III SA/Wa 2022/08 uchylił zaskarżoną interpretację i stwierdził, iż uchylona interpretacja nie może być wykonana w całości.

Ww. wyrok był przedmiotem rozpoznania Naczelnego Sądu Administracyjnego, który wyrokiem z dnia 30 września 2010 r. sygn. akt I FSK 1366/09 oddalił skargę kasacyjną wniesioną przez Ministra Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego, biorąc pod uwagę rozstrzygnięcia zawarte w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie dnia 30 kwietnia 2009 r., sygn. akt III SA/Wa 2022/08 i wyroku Naczelnego Sadu Administracyjnego z dnia 30 września 2010 r. sygn. akt I FSK 1366/09, stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do zapisu art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Na podstawie art. 15 ust. 1 ww. ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych - ust. 2 art. 15 ustawy.

Natomiast zgodnie z treścią art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności:

1.

z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.));

2.

(uchylony);

3.

z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich,

W myśl art. 15 ust. 3a ustawy, przepis ust. 3 pkt 3 stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.

Z analizy powołanych przepisów wynika, iż w przypadku, gdy wykonawcę będą łączyć ze zlecającym więzy analogiczne, jak w przypadku stosunku pracy i tym samym nie będzie on ponosił ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywaniem czynności oraz będzie korzystał wyłącznie lub przede wszystkim, z organizacji lub infrastruktury podmiotu, na rzecz którego usługa jest świadczona, a odpowiedzialność za te czynności w stosunku do osób trzecich będzie bezwzględnie ponosił zlecający, wówczas czynności te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca, jako twórca w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, w dniu 2 lutego 2007 r. zawarł z T. S.A. umowę o dzieło z przeniesieniem praw autorskich. W umowie zobowiązał się do osobistego wykonania dzieła polegającego na realizacji grafiki komputerowej do audycji informacyjnych w Agencji dla T. S.A. Strona wskazała ponadto, iż ponosi odpowiedzialność za naruszenie dóbr osobistych lub praw autorskich osób trzecich w wykonanym dziele powstałym w wyniku zawartej umowy.

W świetle zatem przedstawionego stanu faktycznego w kontekście wyżej powołanych przepisów uznać należy, iż Wnioskodawca z tytułu świadczenia przedmiotowej usługi występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Wątpliwość Wnioskodawcy budzi stawka podatku właściwa dla świadczonej usługi.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawodawca przewidział jednak zarówno w samej ustawie jak i w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie, obniżoną stawkę podatku dla wskazanych towarów i usług, a także zwolnienie z podatku dla określonych czynności.

I tak w myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W załączniku tym, w poz. 11 wymieniono usługi o symbolu PKWiU ex 92 - usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem1) - z wyłączeniem:

1.

usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,

2.

usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,

3.

usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),

4.

wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki, cyrki, dyskoteki, sale balowe (PKWiU 92.33, 92.34.11, 92.34.12) oraz wstępu na imprezy sportowe,

5.

wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),

5a) usług związanych z produkcją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.11), usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań wideo (PKWiU 92.12), usług związanych z produkcją filmów i nagrań na innych nośnikach, usług związanych z dystrybucją filmów i nagrań na innych nośnikach,

5b) wstępu do parków rekreacyjnych, plaż i innych miejsc o charakterze kulturalnym (PKWiU ex 92.72),

6.

działalności agencji informacyjnych,

7.

usług wydawniczych,

8.

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12.

Podatnik, w uzupełnieniu do złożonego wniosku wskazał, iż świadczone usługi realizacji grafiki komputerowej wykonywane na zlecenie T. S.A. mieszczą się w PKWiU 92.31.22-00.00 - "Usługi świadczone przez autorów, kompozytorów, rzeźbiarzy, artystów estradowych i innych indywidualnych artystów"

Opierając się zatem na klasyfikacji przedstawionej przez Stronę, iż usługa polegająca na realizacji grafiki komputerowej do audycji informacyjnych w Agencji dla T. S.A. mieści się w PKWiU 92.31.22-00.00 należy uznać za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy, że ich sprzedaż podlega zwolnieniu z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl