IPPP2/443-192/12-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 18 maja 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-192/12-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2012 r. (data wpływu 20 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy pralnio-suszarni przez Wspólnotę Mieszkaniową - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT dostawy pralnio-suszarni przez Wspólnotę Mieszkaniową. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 kwietnia 2012 r. (data wpływu 2 maja 2012 r.) stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu Nr IPPP2/443-192/12-2/AK z dnia 23 kwietnia 2012 r. (data doręczenia 25 kwietnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wspólnota Mieszkaniowa na podstawie uchwały w sprawie zmiany przeznaczenia części nieruchomości wspólnej (pralnio - suszarni) na cele mieszkaniowe wyraziła zgodę na zmianę przeznaczenia i adaptację części nieruchomości wspólnej (pralnio - suszarni) na cele mieszkaniowe oraz na ustanowienie odrębnej własności powstałych lokali mieszkalnych, rozporządzanie tymi lokalami oraz zmianę wysokości udziałów w następstwie powstania odrębnej własności lokali.

W wyniku uchwały zarząd Wspólnoty ogłosił w 2011 r. "konkurs ofert na przebudowę i sprzedaż powierzchni użytkowej pralnio - suszarni położonej w budynku przy ul. K. z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe". Jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty była cena za m 2 powierzchni do zaadaptowania, przy założeniu, że z przeznaczonej do sprzedaży części nieruchomości wspólnej zostaną wyodrębnione dwa lokale, określone w ogłoszeniu i regulaminie konkursu jako lokal nr I i nr 2.

Pierwszy oferowany lokal (nr 1) ma mieć powierzchnię 28 m 2, drugi (nr 2) - 33 m 2, każdy z nich jest dostępny z innej klatki schodowej.

Do dnia 12 sierpnia 2011 r. wpłynęło 12 ofert, z których wybrano najkorzystniejszą i 1 września 2011 r. zarząd podjął uchwałę o wyborze oferty z zaoferowaną stawką 7.408,05 zł za m 2 powierzchni odnośnie lokalu nr 2. Obecnie uchwała ma być podjęta w identycznym kształcie w formie notarialnej, celem umożliwienia zarządowi podpisania umowy przedwstępnej z wybranym oferentem. Dalsze plany przewidują wystąpienie do odpowiednich organów o wydanie pozwolenia budowlanego, przebudowę i adaptację dotychczasowej pralnio - suszarni na koszt nabywców, a po otrzymaniu całości dokumentacji, w tym zaświadczenia o samodzielności lokalu oraz dokumentacji z Urzędu dotyczącej wyceny gruntu i ustalenia udziałów w nieruchomości wspólnej, podpisanie umowy przyrzeczonej. Środki uzyskane ze sprzedaży części wspólnej zostaną przeznaczone na fundusz remontowy, z którego będą finansowane remonty w przedmiotowej nieruchomości.

Cytowaną powyżej uchwałą z 1 września 2011 r. zarząd zdecydował się unieważnić przetarg co do lokalu nr 1, bez podawania przyczyn, do czego miał prawo na podstawie § 16 Regulaminu konkursu.

Jeszcze w 2012 r. Wspólnota zamierza ponownie ogłosić konkurs na przebudowę i sprzedaż powierzchni użytkowej przyszłego lokalu nr 1, którego sytuacja prawna i faktyczna jest identyczna z lokalem nr 2, co do którego już wszczęto procedurę sprzedaży.

Budynek został oddany do użytku i zasiedlony w latach 30 XX w. i jest to 10 -kondygnacyjny budynek mieszkalny, podpiwniczony, murowany - wzniesiony w technologii tradycyjnej. Budynek jest posadowiony na działce o powierzchni 643 m 2 oznaczonej numerem 48 i stanowi nieruchomość uregulowaną w księdze wieczystej, prowadzonej przez Sąd Rejonowy. Właścicielem nieruchomości gruntowej jest miasto, a użytkownikami wieczystymi gruntu i właścicielami budynku są właściciele wyodrębnionych lokali mieszkalnych oraz miasta, w części niewyodrębnionej.

Od wybudowania aż do lat 80 XX w. pomieszczenia pralnio - suszarni stanowiły i stanowią część wspólną nieruchomości służącą wszystkim właścicielom lokali i dotychczas nie były osobno zasiedlane. Pralnio - suszarnie nie były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, w praktyce ostatnio lokal nr 2, stanowiący jedną pralnio - suszarnię był przeznaczony na cele związane z administrowaniem nieruchomością wspólną (jako miejsce zebrań wspólnoty mieszkaniowej) lub też miejsce przechowywania niezbędnych rzeczy przez ekipę remontującą budynek. W 2008 r. przez trzy miesiące wykorzystywała pomieszczenie ekipa filmowa kręcąca serial w budynku, bez zawierania jednak jakiejkolwiek formalnej umowy.

Z przepisów prawa wynika, że sprzedaż części wspólnych w budynku mieszkalnym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dostawa ta korzysta jednak ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy. Zwolniona od podatku jest dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim lub pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Wspólnota nie nabyła przedmiotowej pralni - suszarni (zarówno lokalu nr 1, jak i lokalu nr 2), ponieważ była ona częścią wspólną nieruchomości w momencie oddania do użytku w latach 30 XX w. i nie była osobno zasiedlana. W związku z powyższym nie przysługiwało Wspólnocie prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie były również ponoszone wydatki na ulepszenie pralnio - suszarni.

Wspólnocie nie będzie również przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy przebudowie i adaptacji pralnio - suszarni na lokale mieszkalne, ponieważ adaptacja ta będzie wykonywana przez Nabywcę i na jego koszt. Analogicznie, w przypadku planowanej transakcji sprzedaży części wspólnej nieruchomości, opisanej jako lokal nr 1, Wspólnota planuje przeprowadzenie adaptacji przez Nabywcę i na jego koszt.

Wspólnota Mieszkaniowa w umowie ustanowienia przedwstępnej własności lokalu mieszkalnego sprzedaje udział w nieruchomości wspólnej, a nie lokal mieszkalny.

Wspólnota Mieszkaniowa nigdy nie była i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w takiej sytuacji opisana transakcja jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, z przepisów prawa wynika, że sprzedaż części wspólnych w budynku mieszkalnym podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług jako dostawa towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Dostawa ta korzysta jednak ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 wskazanej ustawy. Zwolniona od podatku jest dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim lub pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Wspólnota nie nabyła przedmiotowej pralni - suszarni, ponieważ była ona częścią wspólną nieruchomości, służącą wszystkim właścicielom lokali w momencie oddania do użytku w latach 30 XX w. i nie była osobno zasiedlana. W związku z powyższym nie przysługiwało Wspólnocie prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie były również ponoszone wydatki na ulepszenie pralnio - suszarni.

Wspólnota Mieszkaniowa w umowie ustanowienia przedwstępnej własności lokalu mieszkalnego sprzedaje udział w nieruchomości wspólnej, a nie lokal mieszkalny.

Wspólnota Mieszkaniowa nigdy nie była i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Wspólnota uważa, że opisana transakcja jest zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z przepisu art. 195 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks Cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) wynika, iż własność tej samej rzeczy może przysługiwać niepodzielnie kilku osobom (współwłasność). Z kolei art. 198 ww. ustawy stanowi, że każdy ze współwłaścicieli może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli.

Zatem współwłasność nie jest instytucją samodzielną, stanowi odmianę własności i cechuje się tym, że własność rzeczy (ruchomej lub nieruchomej) przysługuje kilku podmiotom, a każdy z nich może rozporządzać swoim udziałem bez zgody pozostałych współwłaścicieli. Jeżeli podatnik dokonuje sprzedaży udziału stanowiącego jego własność, dokonuje przeniesienia prawa własności rzeczy, dochodzi do zmiany podmiotu tego prawa. Zatem sprzedaż udziału należy traktować w kategorii dostawy towarów.

W myśl art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza - według ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Aby jednak dostawa części budynku (np. strychu, pralni lub suszarni) w postaci ustanowienia odrębnej własności lokali mieszkalnych podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być dokonana przez podatnika podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Określony w ustawie o podatku od towarów i usług zakres opodatkowania tym podatkiem wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Natomiast nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług podmiot, który dokonuje jednorazowych lub okazjonalnych transakcji, za które nie jest przewidziana ściśle regularna zapłata oraz nie prowadzi zorganizowanej, czy zarejestrowanej działalności gospodarczej. Dokonywanie określonych czynności incydentalnie, poza sferą prowadzonej działalności gospodarczej, również nie pozwala na uznanie danego podmiotu za podatnika w zakresie tych czynności.

Podstawą prawną funkcjonowania wspólnot jest ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903 z późn. zm.). Powyższa ustawa określa prawa i obowiązki członków wspólnoty oraz zakres zarządu nieruchomością wspólną. Zgodnie z treścią art. 6 ww. ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Stosownie natomiast do art. 13 ustawy o własności lokali, właściciel ponosi wydatki związane z utrzymaniem jego lokalu, a także uczestniczy w kosztach zarządu związanych z utrzymaniem nieruchomości wspólnej, przez którą rozumie się jedynie grunt oraz część budynku i urządzenia nie służące wyłącznie właścicielom lokali (np. klatki schodowe, parkingi, instalacje energetyczne itd.).

Zgodnie z art. 14 ww. ustawy na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:

1.

wydatki na remonty i bieżącą konserwację,

2.

opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,

3.

ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,

4.

wydatki na utrzymanie porządku i czystości,

5.

wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Drugi rodzaj wydatków ponoszonych przez właścicieli lokali, to wydatki związane z utrzymaniem własnych lokali, głównie koszty zużytej przez właściciela energii cieplnej oraz wody i wywóz nieczystości.

Z punktu widzenia przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wspólnota mieszkaniowa jest jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, która może jednak posiadać podmiotowość podatkową. Jednakże, w zakresie czynności zarządzania nieruchomością wspólną i pobierania zaliczek od członków wspólnoty z tytułu np. dostawy mediów do poszczególnych lokali nie jest ona podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 cyt. ustawy.

Natomiast, podkreślenia wymaga, iż czynności wykonywane przez Wspólnotę, wykraczające poza zakres obowiązkowego zarządu określonego w ustawie o własności lokali, są dostawą towarów lub świadczeniem usług, w stosunku do których mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Z kolei, sprzedaż części wspólnej nieruchomości jest czynnością mieszczącą się w definicji dostawy towarów w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż Wspólnota Mieszkaniowa nigdy nie była i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W wyniku uchwały zarząd Wspólnoty ogłosił w 2011 r. "konkurs ofert na przebudowę i sprzedaż powierzchni użytkowej pralnio - suszarni położonej w budynku przy ul. K z przeznaczeniem na cele mieszkaniowe". Z przeznaczonej do sprzedaży części nieruchomości wspólnej zostaną wyodrębnione dwa lokale, określone w ogłoszeniu i regulaminie konkursu jako lokal nr I i nr 2. Pierwszy oferowany lokal (nr 1) ma mieć powierzchnię 28 m 2, drugi (nr 2) - 33 m 2, każdy z nich jest dostępny z innej klatki schodowej.

Zatem, dostawa pralnio - suszarni jest czynnością należącą do kategorii czynności opodatkowanych w rozumieniu art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca dokona opisanej we wniosku dostawy pralnio - suszarni będącej częścią wspólną budynku, które to pomieszczenie po dokonaniu prac adaptacyjnych zostanie przekształcone w 2 lokale mieszkalne. Zauważyć należy, że opisana we wniosku dostawa części wspólnych budynku dokonana przez Wnioskodawcę nie będzie czynnością jednorazową. W konsekwencji należy stwierdzić, iż w omawianym przypadku, Wnioskodawca będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług prowadzącego działalność gospodarczą, a zatem przedmiotowa sprzedaż lokali mieszkalnych powstałych w wyniku przebudowy pralnio - suszarni będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z art. 146a w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. stawka podatku której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23% (...)".

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zastosowania zwolnienia od podatku VAT, dotyczące zarówno dostawy towarów jak i świadczenia usług, zostały określone m.in. w art. 43 cyt. ustawy.

Warunki, które muszą być spełnione w celu zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług w przypadku dostawy budynków, budowli lub ich części zostały określone w art. 43 ust. 1 pkt 10 oraz 10a cyt. ustawy. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a) zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, o czym stanowi treść art. 43 ust. 7a cyt. ustawy.

Z treści ww. przepisu wynika, iż dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy części budynku kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Natomiast definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, zgodnie z którym, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Biorąc po uwagę treść art. 2 pkt 14 cyt. ustawy, żeby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków (budowli) lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Jeżeli zatem podatnik wybuduje obiekt, lub go zmodernizuje, przy czym nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej, a następnie obiekt ten (lub ulepszenie) zostanie oddany do użytkowania (wprowadzony przez podatnika do ewidencji środków trwałych), nie oznacza to, że został on zasiedlony. Oddanie do użytkowania nie nastąpiło bowiem w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem, które to czynności będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Oddanie budynku, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu musi nastąpić na rzecz pierwszego nabywcy lub użytkownika. Zauważyć należy, iż zarówno sprzedaż, jak i dzierżawa, czy najem, wykonywane przez podatników podatku VAT są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż dostawa nieruchomości, spełniających określone w przepisach warunki, może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Zgodnie z okolicznościami wskazanymi we wniosku, w analizowanej sprawie mamy do czynienia ze sprzedażą części nieruchomości wspólnej stanowiącej pralnio - suszarnię, która zostanie zaadaptowana na 2 samodzielne lokale mieszkalne. Budynek został oddany do użytku i zasiedlony w latach 30 XX w., a pomieszczenia pralnio - suszarni stanowiły i stanowią część wspólną nieruchomości służącą wszystkim właścicielom lokali i dotychczas nie były osobno zasiedlane. Pralnio - suszarnie nie były przedmiotem najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. W praktyce lokal nr 2, stanowiący jedną pralnio - suszarnię był przeznaczony na cele związane z administrowaniem nieruchomością wspólną (jako miejsce zebrań wspólnoty mieszkaniowej) lub też miejsce przechowywania niezbędnych rzeczy przez ekipę remontującą budynek. W 2008 r. przez trzy miesiące wykorzystywała pomieszczenie ekipa filmowa kręcąca serial w budynku, bez zawierania jednak jakiejkolwiek formalnej umowy.

Przebudowa i adaptacja pralnio - suszarni dokonana zostanie na koszt nabywców. Wspólnocie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy przebudowie i adaptacji pralnio - suszarni na lokale mieszkalne. Wnioskodawca podkreślił, że Wspólnota Mieszkaniowa, w umowie ustanowienia przedwstępnej własności lokalu mieszkalnego sprzedaje udział w nieruchomości wspólnej, a nie lokal mieszkalny.

Zatem przedmiotem sprzedaży są udziały w nieruchomości wspólnej, którą stanowi pralnio - suszarnia.

Analizując powołaną wcześniej definicję pierwszego zasiedlenia stwierdzić należy, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. Pierwsze zasiedlenie będzie miało natomiast miejsce wówczas, gdy obiekt zostanie sprzedany lub np. oddany w dzierżawę, najem, leasing lub podobne, które w rozumieniu ustawy stanowią odpłatne świadczenie usług. Jak wskazano powyżej, sformułowanie w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu - dotyczy czynności wymienionych w art. 5 obecnie obowiązującej ustawy i dokonanych w okresie jej obowiązywania, jak również dokonanych pod rządami ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, czyli dana czynność musi podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem nie dotyczy dostaw i usług dokonywanych przez podmioty wykonujące działalność przed dniem 5 lipca 1993 r.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę stwierdzić należy, iż nie zostanie spełniona pierwsza przesłanka o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 cyt. ustawy warunkująca zwolnienie z podatku od towarów i usług dostawy pomieszczenia pralnio - suszarni, gdyż dostawa odbędzie się w ramach pierwszego zasiedlenia. Zatem należy zbadać zasadność zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a cyt. ustawy.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazał, że przy nabyciu nieruchomości nie przysługiwało Wspólnocie prawo do odliczenia podatku naliczonego. Nie były również ponoszone wydatki na ulepszenie pralnio - suszarni. Wspólnocie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy przebudowie i adaptacji pralnio - suszarni na lokale mieszkalne ponieważ adaptacja ta będzie wykonywana przez Nabywców i na ich koszt. W związku z powyższym zostaną spełnione obie przesłanki warunkujące zwolnienie od podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a, tj. w stosunku do zbywanych części obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Tym samym dostawa części nieruchomości wspólnej stanowiącej pralnio - suszarnię, która zostanie zaadaptowana na 2 samodzielne lokale mieszkalne korzystać będzie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług.

Stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe, gdyż zdaniem Strony dostawa nieruchomości wspólnej stanowiącej pralnio - suszarnię korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, natomiast w interpretacji indywidualnej uznano, iż dostawa nieruchomości wspólnej stanowiącej pralnio - suszarnię korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl