IPPP2/443-1863/08-2/SAP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1863/08-2/SAP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego (data wpływu 22 grudnia 2008 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku oraz miejsca świadczenia usług pomocniczych związanych z ubezpieczeniami, zaklasyfikowanymi jako PKWiU 67.20.10-00.90 "usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z podatku oraz miejsca świadczenia usług pomocniczych związanych z ubezpieczeniami, zaklasyfikowanymi jako PKWiU 67.20.10-00.90 "usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest podmiotem prawa polskiego, świadczącym usługi m.in. na rzecz zakładów ubezpieczeń (dalej: "Ubezpieczyciele"). Spółka świadczy usługi te zarówno na rzecz Ubezpieczycieli posiadających siedzibę w Polsce jak i poza Polską, w szczególności w Belgii (wówczas kontrahent ten jest belgijskim podatnikiem VAT, nieposiadającym w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności). Należy w tym miejscu podkreślić, iż Spółka nie jest krajowym ani zagranicznym zakładem ubezpieczeniowym i nie wykonuje działalności ubezpieczeniowej w rozumieniu odpowiednio art. 2 pkt 5, art. 2 pkt 16 oraz art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 22 maja 2003 r. o działalności ubezpieczeniowej (Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1154 z późn. zm.). Na podstawie umów z Ubezpieczycielami (dalej: "Umowy") Spółka zobowiązała się do świadczenia w ich imieniu usług związanych z zaspokajaniem roszczeń ubezpieczeniowych w zakresie wynikającym z zawartych przez nich (Ubezpieczycieli) umów ubezpieczenia "assistance". Usługi ubezpieczenia "assistance" świadczone przez Ubezpieczycieli (obejmujące w szczególności ubezpieczenia komunikacyjne) mogą być, co do zasady, świadczone w zakresie pomocy technicznej, polegającej na zorganizowaniu i pokryciu przez Ubezpieczycieli kosztów naprawy pojazdu na miejscu zdarzenia, holowania ubezpieczonego pojazdu z miejsca zdarzenia do najbliższego warsztatu, bądź też do miejsca zamieszkania właściciela pojazdu, holowania pojazdu osoby poszkodowanej, itp. Ponadto usługa "assistance", do której zobowiązali się Ubezpieczyciele w stosunku do ubezpieczonych, może polegać na pomocy informacyjnej, tj. udzielaniu informacji telefonicznej o warsztatach, pomocy drogowej oraz przekazywaniu pilnej wiadomości dla osób wskazanych przez ubezpieczonego. Dodatkowo, w ramach usługi "assistance", w uzasadnionych przypadkach, Ubezpieczyciele mogą być zobowiązani do zorganizowania samochodu zastępczego albo zorganizowania i pokrycia kosztów dojazdu do hotelu oraz zakwaterowania kierowcy i pasażerów w trakcie oczekiwania na naprawę, jeśli pojazd został unieruchomiony, a także innych, podobnych czynności, które zostały uzgodnione w umowie ubezpieczenia "assistance". Spółka na podstawie Umów zobowiązała się do faktycznego zaspakajania roszczeń osób ubezpieczonych, wynikających z umów ubezpieczenia "assistance". Co do zasady, kontakt Spółki z ubezpieczonym inicjowany jest poprzez zgłoszenie telefoniczne osób ubezpieczonych. W tym celu Spółkę, działając w imieniu Ubezpieczycieli, udostępnia numery telefoniczne centrali alarmowej, z którą każdy ubezpieczony może się skontaktować w razie zaistnienia okoliczności uzasadniających roszczenie na podstawie umowy ubezpieczenia "assistance". Następnie, po przyjęciu zgłoszenia, Spółka zobowiązana jest do zorganizowania wszelkich działań, do których zobligowani są Ubezpieczyciele na podstawie umów ubezpieczeniowych "assistance". W szczególności, Spółka koordynuje czynności zmierzające do zaspokojenia roszczeń ubezpieczonych wynikających z umów ubezpieczenia "assistance". Natomiast przy faktycznym wypełnianiu umowy ubezpieczenia (np. holowanie pojazdu, naprawa), Spółka ma prawo korzystać z usług podwykonawców (np. podmiotów zawodowo wykonujących usługi holowania pojazdów czy warsztatów samochodowych). W praktyce, działania Spółki polegają na przyjęciu zgłoszenia od ubezpieczonych oraz zorganizowaniu wykonania wymaganych usług (np. holowanie pojazdu) przez podwykonawców. Na podstawie umów zawartych z podwykonawcami, Spółka jest obciążana kosztami świadczenia usług, zmierzających do zaspokojenia roszczeń wynikających z umów ubezpieczenia "assistance" (np. usługi holowania pojazdu uszkodzonego/zepsutego, naprawa pojazdu, najem pojazdu samochodowego, wynajem hotelu, itp.). Ponadto, Spółka świadczy dodatkowe czynności na rzecz Ubezpieczycieli, polegające w szczególności

* obecności przedstawiciela Spółki na miejscu wypadku;

* sporządzenia na odpowiednim formularzu pisemnego raportu z miejsca wypadku;

* wykonania dokumentacji fotograficznej;

* przekazania raportów dotyczących zgłoszonego zdarzenia;

Dla celów wykonywania powyższych czynności Spółka może być również zobowiązana do administrowania oraz zabezpieczenia strony internetowej, na której umieszczane są raporty oraz dokumentacje dotyczące wypadków. Za pomocą tej strony Ubezpieczyciele mają szybki i stały dostęp do dokumentacji zgromadzonej przez Spółkę.

Dodatkowo, w ramach wykonywanych czynności, Spółka jest zobowiązana do przygotowania i dostarczenia Ubezpieczycielom statystyk obejmujących szczegółowe informacje dotyczące wypadków (takie jak: miejsce zdarzenia, dane dotyczące pojazdów i kierowców biorących udział w zdarzeniu, itp.). Ponadto Spółka oblicza, w imieniu Ubezpieczyciela, wskaźniki szkodowości oraz sporządza raporty szkodowe, złożone z zestawienia ilości spraw otwartych oraz wysokości wypłaconych w imieniu Ubezpieczycieli świadczeń. W związku z powyższymi Umowami Spółka otrzymuje wynagrodzenie miesięczne. Wynagrodzenie to składa się z dwóch zasadniczych części. Pierwsza część kalkulowana jest na podstawie liczby pojazdów ubezpieczonych przez Ubezpieczycieli, w stosunku do których Spółka świadczy usługi. Wynagrodzenie to może mieć charakter opłaty ryczałtowej (kwoty) za każdy ubezpieczony pojazd lub udziału procentowego w składkach pobranych przez Ubezpieczycieli. Druga część wynagrodzenia uzależniona jest od ilości zgłoszeń przyjętych w danym okresie, ich rodzaju oraz charakteru czynności podjętych przez Spółkę. W praktyce ta część wynagrodzenia stanowi pokrycie wydatków faktycznie poniesionych przez Spółkę w trakcie realizacji usług w związku z działalnością podwykonawców (np. koszty holowania, najem pojazdów, hotele, itp. Ze względów administracyjnych, wynikających ze specyfiki rozliczeń działalności ubezpieczeniowej prowadzonej przez Ubezpieczycieli oraz na mocy uzgodnień z kontrahentami Spółka wystawia odrębne dokumenty (faktury) dla celów dokumentowania pierwszej i drugiej części jej wynagrodzenia. Dodatkowo w sytuacji, gdy polisa ubezpieczenia "assistance" zawarta przez konkretnego Ubezpieczyciela jest przedmiotem reasekuracji (tj. cesją części lub całości ryzyka wraz z częścią lub całością składek innemu Ubezpieczycielowi), może wystąpić sytuacja, że faktura dokumentująca wynagrodzenie z tytułu pokrycia wydatków faktycznie poniesionych przez Spółkę w trakcie realizacji usług (np. koszty holowania, najem pojazdów, hotele, itp.) wystawiana jest wprost na podmiot reasekurujący, będący również zakładem ubezpieczeniowym. W takim wypadku występuje sytuacja, gdzie pierwsza część wynagrodzenia kierowana jest do polskiego ubezpieczyciela, podczas gdy druga część fakturowana jest na podmiot belgijski, będący belgijskim podatnikiem VAT oraz nieposiadający obecnie stałego miejsca prowadzenia działalności w Polsce.

Wnioskiem z 28 sierpnia 2008 Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, z prośbą o wydanie opinii klasyfikacyjnej dotyczącej usług świadczonych przez Spółkę na rzecz jej kontrahentów, wykonujących działalność ubezpieczeniową (będących zakładami ubezpieczeniowymi). W odpowiedzi na powyższy wniosek, pismem z dnia 22 października 2008 r. nr OK-5672/KU-3979/1/2008, Urząd Statystyczny w Łodzi stwierdził, iż usługi Spółki mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.90 ("Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe") w oparciu o Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Tym samym Urząd Statystyczny potwierdził, iż usługi świadczone przez Spółkę mają charakter usług związanych z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-remontowymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym - na podstawie odpowiednich przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) usługi świadczone przez Spółkę na rzecz Ubezpieczycieli podlegają zwolnieniu z podatku VAT.

2.

Czy w przypadku, gdy odbiorcą powyższych usług jest podatnik mający siedzibę w Unii Europejskiej, ale poza Polską, miejscem świadczenia opisanych usług jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego świadczone są te usługi.

Stanowisko Spółki jest następujące:

Ad. 1.

Biorąc pod uwagę zakres i charakter usług realizowanych przez Spółkę na rzecz Ubezpieczycieli oraz ich klasyfikację zaprezentowaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi, w opinii Spółki usługi te podlegają zwolnieniu z podatku VAT. Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi wymieniane w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119, jedynie przy określaniu miejsca świadczenia usług, o którym mowa w art. 27 i 28 ustawy o VAT, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Tym samym, m.in. dla celu określenia stawki VAT zgodnie z literalnym brzmieniem przepisów, jedynie usługi elektroniczne, turystyczne oraz takie, do których nie znajduje zastosowania Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług identyfikuje się w sposób inny niż za pomocą tej klasyfikacji. Należy też podkreślić, iż na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r., § 2, (Dz. U. Nr 89, poz. 844 z późn. zm.), do celów podatkowych stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2008 r. Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., § 3, (Dz. U. Nr 207, poz. 1293), do celów podatkowych stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.), nie dłużej jednak niż do 31 grudnia 2009 r. W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy. W poz. 3 powyższego załącznika wymieniona jest Sekcja J PKWiU, tj. usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w działach 65 - 67 klasyfikacji (z pewnymi wyłączeniami). Tym samym, co do zasady, usługi pośrednictwa finansowego sklasyfikowane w działach 65 - 67 PKWiU są objęte zwolnieniem z VAT. W pozycji nr 3 powyższego załącznika zostały co prawda wymienione usługi, do których powyższe zwolnienie nie ma zastosowania, jednakże mając na uwadze klasyfikację usług wykonywanych przez Spółkę, potwierdzoną przez właściwy urząd statystyczny, świadczenia Spółki nie podlegają wyłączeniu ze zwolnienia z VAT.Jak zostało wskazane powyżej, usługi świadczone przez Spółkę zostały zaklasyfikowane przez Urząd Statystyczny w Łodzi do grupowania 67.20.10-00.90, jako "usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno - rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych), pozostałe" według PKWiU Z 1997 r. Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, iż usługi świadczone przez Spółkę podlegają zwolnieniu z VAT.

Stanowisko Spółki w zakresie zwolnienia z VAT świadczonych usług potwierdza ugruntowana praktyka organów skarbowych. Przykładowo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, w interpretacji indywidualnej z dnia 16 października 2008 (sygn. IPPP1/443-1555/08-2/AW) stwierdził, iż " (..) istotnym w przedmiotowej sprawie jest właściwe zaklasyfikowanie wg PKWiU wykonywanych usług przez podatnika. Z przedłożonego wniosku wynika, iż usługi świadczone przez Wnioskodawcę, zgodnie z opinią Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, klasyfikuje w grupowaniu 67.20.10-00.90 "Usługi pomocnicze związane z ubezpieczeniami i funduszami emerytalno-rentowymi (bez obowiązkowych ubezpieczeń społecznych,), pozostałe". Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, iż usługi, o których mowa w zapytaniu, które jak wskazała Spółka, mieszczą się w grupowaniu PKWiU 67.20.10-00.90, korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług (poz. 3 załącznika nr 4 do ustawy)". Analogiczne stanowisko zostało zaprezentowane w szeregu innych interpretacji indywidualnych, np. Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 stycznia 2008 (sygn. IP-PP2-443-717/07-2/IB), bądź interpretacji indywidualnej, wydanej 5 maja 2008 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu sygn. ILPP2/443-132/08-2/EWW.

Mając na uwadze zaprezentowane powyżej argumenty, jak i stanowiska organów podatkowych nie ma wątpliwości, w ocenie Spółki, iż przedmiotowe usługi świadczone przez Spółkę podlegają zwolnieniu z VAT.

Zgodnie z przepisami o VAT o stawce właściwej dla określonej usługi decyduje charakter konkretnego świadczenia. Natomiast, zgodnie z powołanym powyżej art. 8 ust. 3 ustawy o VAT usługi, co do zasady należy identyfikować na podstawie przepisów o statystyce publicznej (tj. w szczególności, Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług). Mając na uwadze powyższe, na fakt klasyfikacji usług Spółki (a tym samym traktowania ich jako zwolnionych z VAT) nie ma wpływu sposób wypłaty wynagrodzenia Spółki za przedmiotowe usługi. W przypadku Spółki obie części wynagrodzenia stanowią całość wynagrodzenia za usługi sklasyfikowane w grupowaniu 67.20.10-00.90 według PKWiU z 1997 r. Tym samym, na zastosowanie zwolnienia nie może mieć również wpływu fakt, iż w niektórych przypadkach, z tytułu wykonanej usługi obciążane są dwa podmioty (tj. pierwsza część wynagrodzenia fakturowana jest do Ubezpieczyciela, a druga część do podmiotu reasekurującego - również Ubezpieczyciela). Powyższe dwa odrębne strumienie płatności stanowią w praktyce całość wynagrodzenia wypłacanego przez Ubezpieczycieli na rzecz Spółki z tytułu świadczenia kompleksowej usługi polegającej na przejęciu obowiązków Ubezpieczycieli w stosunku do ubezpieczonych (w zakresie usług ubezpieczenia assistance).

Ad. 2.

Biorąc pod uwagę zakres i charakter usług realizowanych przez Spółkę na rzecz Ubezpieczycieli oraz ich klasyfikację zaprezentowaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi, w opinii Spółki, w przypadku, gdy przedmiotowe usługi są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania pozą Polską ale na terytorium Unii Europejskiej, miejscem świadczenia tych usług jest państwo, gdzie usługobiorca posiada siedzibę bądź stale miejsce prowadzenia działalności, dla którego te usługi są świadczone.

W myśl art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT w przypadku, gdy konkretne usługi (określone w art. 27 ust. 4) świadczone są na rzecz podatników posiadających siedzibę w Unii Europejskiej, ale w kraju innym niż świadczeniodawca, miejscem opodatkowania tych usług jest miejsce siedziby nabywcy lub stale miejsce prowadzenia działalności, dla którego świadczone są te usługi. Natomiast, art. 27 ust. 4 pkt 4 ustawy o VAT wymienia m.in. usługi finansowe i ubezpieczeniowe, jako świadczenia objęte powyższą zasadą w zakresie miejsca opodatkowania. Tym samym, mając na względzie zaprezentowaną przez Urząd Statystyczny w Łodzi klasyfikację usług Spółki, zaliczającą je do grupy usług pośrednictwa finansowego (Sekcja J PKWiU), zdaniem Spółki, jeżeli faktura dokumentująca wykonanie usług wystawiana jest na podmiot belgijski, zarejestrowany dla celów VAT w Belgii i nie posiadający w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności, miejscem opodatkowania tych usług jest Belgia.

Powyższe stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w szeregu interpretacji indywidualnych wydanych przez Ministra Finansów. Przykładowo, w interpretacji nr IPPP1/443-907/08-3/AW z dnia 6 czerwca 2008 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie stwierdził, iż "usługi pośrednictwa finansowego (..) na rzecz podmiotów zagranicznych mających siedzibę w kraju Wspólnoty innym niż Polska, które są zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług w kraju gdzie mają siedzibę, miejscem świadczenia usług będzie miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona (...)".

Analogiczne stanowiska można odnaleźć również w innych interpretacjach indywidualnych, np. wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 7 lipca 2008, nr ILPP1/443-366/08-3/HW, czy też Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 28 listopada 2007 r. nr IP-PP2-443-273/07-2/BM

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl