IPPP2/443-186/10-4/RR - Stawka podatku dla sprzedaży kart wstępu na zajęcia aikido, jogi i terapii ruchowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-186/10-4/RR Stawka podatku dla sprzedaży kart wstępu na zajęcia aikido, jogi i terapii ruchowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 1 kwietnia 2010 r.), uzupełniony pismem z dnia 15 kwietnia 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży kart wstępu na zajęcia aikido, jogi i terapii ruchowej dla dzieci z elementami aikido i jogi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2010 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży kart wstępu na zajęcia aikido, jogi i terapii ruchowej dla dzieci z elementami aikido i jogi.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca wykonuje usługę prowadzenia zajęć aikido, jogi, terapii ruchowej dla dzieci z elementami aikido i jogi. Zajęcia odbywają się w wynajętych salach sportowych, odpowiednio wyposażonych w specjalistyczne maty i sprzęt do ćwiczeń typu piłki, ciężarki. Uczestnicy opłacają karnety miesięczne za wstęp - tzn. karty wstępu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy opisane powyżej usługi należy opodatkować stawką podatku w wysokości 7% czy 22%...

Zdaniem Podatnika prowadzone zajęcia odbywają się w specjalnie przystosowanych obiektach sportowych, a uczestnicy zajęć wykupują karty wstępu - miesięczne. Wobec powyższych można sklasyfikować do usług rekreacyjnych wg PKWiU 92.72. Zajęcia obywają się kilka razy w tygodniu, a prowadzone są w formie terapii ruchowej dla dzieci, gdzie wykorzystywane są elementy aikido i jogi, pewna część zajęć poświęcona jest w formie rekreacji ćwiczeniom na piłkach, dla dorosłych są zajęcia z aikido połączone z jogą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Na podstawie art. 8 ust. 3 ww. ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. W tym miejscu należy zaznaczyć, że na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do dnia 31 grudnia 2010 r., do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). Podkreślić należy, iż zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki). Oznacza to, że najpierw koniecznym jest ustalenie czy dane świadczenie jest usługą w rozumieniu ustawy o VAT, a następnie sprawdzenie czy ta usługa została wymieniona w klasyfikacji usług.

Co do zasady podstawowa stawka podatku VAT - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1, jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi oraz zwolnienie od podatku.

Z sytuacji przedstawionej we wniosku wynika, iż Podatnik wykonuje usługę prowadzenia zajęć aikido, jogi, terapii ruchowej dla dzieci z elementami aikido i jogi. Zajęcia odbywają się w wynajętych salach sportowych, odpowiednio wyposażonych w specjalistyczne maty i sprzęt do ćwiczeń typu piłki, ciężarki. Uczestnicy opłacają karnety miesięczne za wstęp - tzn. karty wstępu. Prowadzone zajęcia można sklasyfikować do usług rekreacyjnych wg PKWiU 92.72. Zatem mając na uwadze powołane regulacje oraz przedstawiony stan faktyczny odnośnie wyżej wymienionych usług zaklasyfikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 92.72 "Usługi rekreacyjne pozostałe", należy wskazać, iż zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku Nr 3 do ustawy o VAT, wśród usług wymienionych w tym załączniku, pod pozycją 159a wymienione zostały usługi rekreacyjne pozostałe - wyłącznie w zakresie wstępu - PKWiU 92.72. Stwierdzić zatem należy, że wyżej opisane usługi o ile Wnioskodawca prawidłowo sklasyfikował do grupowania 92.72 opodatkowane są stawką 7% na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT.

Podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania tych usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji usług, świadczonych przez Wnioskodawcę, według PKWiU, bowiem analiza prawidłowości wskazanej przez Wnioskodawcę we wniosku klasyfikacji statystycznej świadczonych usług do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. organ oparł się o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego wynikające z treści wniosku opisującego zaistniały stan faktyczny.

Zaznacza się, iż niniejsza interpretacja traci swą ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, w szczególności w przypadku błędnej klasyfikacji PKWiU opisanych we wniosku usług na zajęcia aikido, jogi i terapii ruchowej dla dzieci z elementami aikido i jogi, które według Wnioskodawcy mieszczą się w grupowaniu PKWiU 92.72 "Usługi rekreacyjne pozostałe" niezależnie, czy celem jest wstęp na zajęcia aikido, jogi czy terapia ruchowa dla dzieci z elementami aikido i jogi.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl