IPPP2/443-185/10-2/AO - Skorygowanie wystawionej wcześniej faktury VAT. Obniżenie podatku należnego na podstawie zbiorczej faktury korygującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-185/10-2/AO Skorygowanie wystawionej wcześniej faktury VAT. Obniżenie podatku należnego na podstawie zbiorczej faktury korygującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2010 r. (data wpływu 31 marca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorygowania wystawionej wcześniej faktury wewnętrznej VAT oraz prawa do obniżenia podatku należnego na podstawie zbiorczej wewnętrznej faktury korygującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 marca 2010 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do skorygowania wystawionej wcześniej faktury wewnętrznej VAT oraz prawa do obniżenia podatku należnego na podstawie zbiorczej wewnętrznej faktury korygującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

"Spółka" ("Podatnik") jest spółką, która w ramach prowadzonej działalności dokonuje różnych transakcji, w związku z którymi ma obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych, w których wykazuje podatek należny VAT. W trakcie przeprowadzania w Spółce kontroli wewnętrznej okazało się, że niektóre z czynności nie powinny podlegać opodatkowaniu VAT, co w konsekwencji oznacza, że nie powinny być one ujmowane na fakturze wewnętrznej VAT, a podatek należny VAT wykazany na tych fakturach nie powinien być naliczany.

W związku z powyższym Podatnik zamierza wystawić faktury wewnętrzne korygujące do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych, w których nienależnie został wykazany podatek VAT. W efekcie, podatek należny VAT uwzględniony w pierwotnie wystawionych fakturach wewnętrznych VAT zostanie skorygowany.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Podatnik ma prawo do skorygowania wystawionej wcześniej faktury wewnętrznej VAT poprzez wystawienie wewnętrznej faktury korygującej VAT... Jeżeli tak, to czy wewnętrzna faktura korygująca VAT może obniżyć podatek należny VAT w rozliczeniu za miesiąc, w którym zostanie wystawiona...

2.

Czy Podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego na podstawie zbiorczej wewnętrznej faktury korygującej...

ad. 1

Zdaniem Podatnika, zgodnie z obowiązującymi przepisami o VAT ma on prawo do skorygowania pierwotnej faktury wewnętrznej VAT w związku z opodatkowaniem czynności, które nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Ponadto Spółka stoi na stanowisku, że wewnętrzna faktura korygująca będzie obniżała podatek należny w rozliczeniu za miesiąc, w którym zostanie wystawiona.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnicy o których mowa w art. 15 mają obowiązek wystawienia faktury VAT stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Są to tzw. faktury zwykłe, wystawiane przez podatnika na rzecz innego podmiotu. Natomiast w określonych sytuacjach, czyli w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są tzw. faktury wewnętrzne, które w odróżnieniu od faktur zwykłych nie są wystawiane na rzecz innego podmiotu. Szczegółowe zasady wystawiania faktur reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 23 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług ("Rozporządzenie").

Zgodnie z § 14 Rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się m.in. w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Jest to przepis dotyczący tzw. zwykłych faktur, jednakże z uwagi na treść § 23 Rozporządzenia, § 14 ma zastosowanie również do faktur wewnętrznych wystawianych na podstawie art. 106 ust. 7 Ustawy o VAT. W konsekwencji należy przyjąć, że na podstawie § 14 w związku z § 23 Rozporządzenia, w przypadku stwierdzenia w fakturze wewnętrznej pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury podatnik powinien wystawić wewnętrzną fakturę korygującą.

Z powyższego bezsprzecznie wynika, że w przypadku stwierdzenia, iż na skutek pomyłki Spółka nieprawidłowo naliczyła VAT na czynności, która w ogóle nie podlega opodatkowaniu (a tym bardziej nie podlega opodatkowaniu jako nieodpłatne przekazanie towaru lub świadczenie usług) trzeba przyjąć, że nastąpiła pomyłka w stawce i kwocie podatku na fakturze wewnętrznej dokumentującej tę czynność.

Tym samym, na podstawie przytoczonych powyżej przepisów Rozporządzenia, Spółka będzie miała prawo do wystawienia wewnętrznej faktury korygującej do faktury wewnętrznej zawierającej pomyłkę.

Powyższe stanowisko jest powszechnie prezentowane również przez władze skarbowe w interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydanych m.in. przez: Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 4 stycznia 2010 r. (IPPP1-443-1049/09-4/MP), który uznał za prawidłowe stanowisko zaprezentowane przez podatnika, zgodnie z którym w przypadku stwierdzenia, iż Spółka nieprawidłowo naliczyła w przeszłości podatek należny w przypadku niektórych nieodpłatnych przekazań, należy uznać, iż nastąpiła pomyłka w stawce i kwocie podatku na fakturze wewnętrznej dokumentującej to nieodpłatne przekazanie. W konsekwencji zaistniała przesłanka do wystawienia wewnętrznej faktury korygującej do faktury wewnętrznej zawierającej taką pomyłkę (...). Analogiczne stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zaprezentował w interpretacjach z wydanych odpowiednio 15 lipca 2009 r. (IPPP3-443-385/09-2/JF), 23 marca 2009 r. (IPPP1-443-204/09-2/PR), 26 stycznia 2009 r. (IPPP2-443-1883/08-2/KK).

Odnosząc się do drugiej części pytania Podatnik stoi na stanowisku, iż wewnętrzne faktury korygujące powinny zostać uwzględnione w deklaracji za okres, w którym zostały one wystawione.

Zgodnie z art. 29 ust. 4a Ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Jednocześnie na mocy art. 29 ust. 4c Ustawy o VAT, powyższa regulacja znajduje zastosowanie odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna. Pomimo tego, że powyższy przepis wskazuje na konieczność otrzymania faktury korygującej przez nabywcę (co nie ma miejsca w przypadku wewnętrznej faktury korygującej), Spółka uważa, że może być odpowiednio stosowany w sytuacji, w której korygowana jest faktura wewnętrzna. Zdaniem Podatnika, wystawienie wewnętrznej faktury korygującej, ujęcie jej w rejestrze (co jest obowiązkiem podatnika) i przygotowanie na tej podstawie deklaracji VAT oznacza, że wewnętrzna faktura korygująca VAT została wprowadzona do obrotu (tak jak w przypadku faktury "zwykłej", której wprowadzenie do obrotu jest równoznaczne z otrzymaniem jej przez nabywcę). W konsekwencji, Spółka stoi na stanowisku, że faktura wewnętrzna korygująca powinna zostać wykazana w deklaracji za okres, w którym została wystawiona i tym samym Spółka nabędzie prawo do zmniejszenia podatku należnego VAT w miesiącu ich wystawienia.

Analogiczny pogląd prezentowany jest w orzecznictwie sądów administracyjnych i w interpretacjach władz skarbowych. W wyroku z dnia 28 lutego 2008 r. (III SA/Wa 1940/07) Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wskazał, że faktury wewnętrzne nie są doręczane kontrahentowi, nie można więc na tej podstawie stawiać wniosku, iż faktury wewnętrzne wystawione przez skarżącą nie były wprowadzone do obrotu prawnego. Wprost przeciwnie, były one przecież ujęte w rejestrze sprzedaży, oraz w rejestrze zakupów jak również na ich podstawie spółka wystawiała deklaracje VAT-7. (..) spółka powinna wystawić faktury korygujące do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych dokumentujących import usług, co stanowić będzie dla spółki podstawę do obniżenia kwoty podatku należnego z tego tytułu w rozliczeniu za okres (miesiąc), w którym faktury te zostały wystawione. Zdaniem Spółki powyższy pogląd zachowuje ważność również na gruncie aktualnej treści Ustawy o VAT. W podobny sposób wypowiadają się również organy podatkowe. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z dnia 15 lipca 2009 r. (IPPP3-443-1385/09-2/JF) wskazał, że Wnioskodawca wystawiając korekty do faktur wewnętrznych (...) jest ich odbiorcą faktur korygujących, co powoduje, że w świetle art. 29 ust. 4a ustawy, data wystawienia korekt faktur, jest datą potwierdzenia odbioru, w związku z czym Wnioskodawca nabędzie prawo do zmniejszenia podatku należnego w miesiącu wystawienia korekt faktur wewnętrznych. Zatem Spółka ma obowiązek wykazania faktury korygującej w deklaracji podatkowej za miesiąc, w którym wystawia fakturę korygującą.

Analogiczne stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie prezentuje m.in. w interpretacji z dnia 23 marca 2009 r. (IPPP1-443-204/09-2/PR), interpretacji z dnia 4 stycznia 2010 r. (IPPP1-443-1049/09-4/MP) czy też interpretacji z dnia 26 stycznia 2009 r. (IPPP2/443-1883/08-2/KK).

Podsumowując, Podatnik uważa że będzie miał prawo do wystawienia wewnętrznej faktury korygującej do faktury wewnętrznej zawierającej pomyłkę w stawce (opodatkowanie czynności, która nie podlega VAT) oraz, że wewnętrzne faktury korygujące powinny zostać uwzględnione w deklaracji za okres, w którym zostały one wystawione, w efekcie czego Spółka nabędzie prawo do korekty podatku należnego w miesiącu wystawienia korekt faktur wewnętrznych.

Ad. 2

Zdaniem Podatnika, przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego na podstawie zbiorczej wewnętrznej faktury korygującej. Zgodnie z art. 106 ust. 7 Ustawy o VAT, podatnik ma prawo do wystawienia jednej faktury wewnętrznej VAT za dany okres rozliczeniowy. Jakkolwiek przepisy Ustawy o VAT nie wskazują wyraźnie, czy można wystawić zbiorczą wewnętrzną fakturę korygującą VAT Spółka uważa że obowiązujące przepisy nie zakazują dokonywania korekty w formie zbiorczej faktury wewnętrznej VAT. Skoro przepisy dotyczące VAT przewidują możliwość wystawienia jednej faktury wewnętrznej za dany okres rozliczeniowy, nie ma przeszkód, aby uprawnienie to ograniczać do wystawiania wewnętrznych faktur korygujących. Zgodnie z § 23. Rozporządzenia wskazującego, że do faktur korygujących stosuje się m.in. § 14 Rozporządzenia dotyczący sytuacji w których wystawia się faktury korygujące, zbiorcza wewnętrzna faktura korygująca VAT powinna zawierać następujące dane:

(i)

numer kolejny oraz datę jej wystawienia,

(ii)

dane zawarte w fakturach wewnętrznych korygowanych,

czyli: nazwę Podatnika i jego adres, NIP Podatnika, datę wystawienia i numery korygowanych faktur wewnętrznych VAT (ewentualnie również datę dokonania sprzedaży), kwoty podatku należnego omyłkowo wykazanego na fakturach wewnętrznych, kwoty podatku należnego po korekcie (podatek będzie skorygowany do zera). Na poparcie prezentowanego przez siebie stanowiska Podatnik prezentuje wybrane interpretacje władz skarbowych potwierdzających możliwość wystawienia zbiorczych wewnętrznych faktur korygujących VAT.

W przytaczanej już wcześniej interpretacji z dnia 4 stycznia 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie potwierdził stanowisko podatnika, który uznał, iż (...) skoro przepisy ustawy i rozporządzenia wprost przewidują możliwość wystawienia jednej faktury wewnętrznej dla kilku czynności, nie ma przeszkód by uprawnienie to ograniczać w odniesieniu do wewnętrznych faktur korygujących. Analogiczne stanowisko Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zaprezentował w interpretacji z dnia 26 stycznia 2009 r. oraz w interpretacji z 24 stycznia 2008 r. (IP-PP2-443-773/07-2/PW), w której przychylił się do stanowiska podatnika, według którego powyższe rozwiązanie (wystawienie faktury zbiorczej korygującej - przyp. Spółka) nie powinno być kwestionowane w zakresie, w jakim zbiorcza faktura korygująca wystawiana przez A uwzględnia wszystkie elementy przewidziane w przepisach prawa dla faktur korygujących. (...) Tym samym, A stoi na stanowisku, że w omawianym przypadku nie ma przeszkód, aby wystawiać jedną zbiorczą fakturę korygującą do wielu faktur pierwotnych wystawionych w danym okresie rozliczeniowym. Ponadto powyższe stanowisko było prezentowane wcześniej również przez inne organy podatkowe, m.in.: Naczelnika Dolnośląskiego Urzędu Skarbowego, który w postanowieniu z dnia 12 lipca 2006 r. (PP II 443/1/191/394/06) stwierdził, że dopuszczalne jest wystawienie zbiorczej faktury korygującej, zawierającej wszystkie elementy faktury, które przewidziane zostały w treści rozporządzenia, Naczelnika Urzędu Skarbowego w Płocku, który w postanowieniu z dnia 23 marca 2006 r. (1419/UPO-443-11/06/RS) stwierdził, że przepisy ustawy ani rozporządzenia nie regulują kwestii wystawiania faktur korygujących dotyczących więcej niż jednej faktury sprzedaży dla tego samego odbiorcy, to jednocześnie tego nie zabraniają. Zbiorcza faktura korygująca musi jednak zawierać wszystkie dane określone we wspomnianym rozporządzeniu.

Na podstawie powyższego Podatnik uznaje, iż przysługuje mu prawo do obniżenia podatku należnego na podstawie zbiorczej wewnętrznej faktury korygującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Podatnikami, w myśl art. 15 ust. 1, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

Szczegółowe zasady fakturowania - w tym wystawiania faktur wewnętrznych - zostały określone w przepisach wykonawczych wydanych przez Ministra Finansów na podstawie upoważnienia zapisanego w ustawie o VAT. Na mocy ustawowej delegacji Minister Finansów wydał obowiązujące rozporządzenie z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 z późn. zm.).

W myśl § 14 ust. 1 cyt. rozporządzenia fakturę korygującą wystawia się, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Faktura korygująca wystawiana w przypadku pomyłek, o których mowa w ust. 1, zawiera dane określone w ust. 2 pkt 1 i pkt 2 lit. a), kwoty podane w omyłkowej wysokości oraz kwoty w wysokości prawidłowej, zgodnie z § 14 ust. 3 ww. rozporządzenia.

W myśl § 14 ust. 4 cyt. rozporządzenia, przepisy § 5 ust. 5-7, § 7 i § 13 ust. 5 stosuje się odpowiednio do faktur korygujących.

Stosownie do § 23 ust. 1 ww. rozporządzenia przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy, w tym wystawianych w formie elektronicznej, z tym że w przypadku:

1.

czynności określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy, gdy brak jest konkretnego nabywcy towaru lub usługi, faktura nie zawiera danych dotyczących tego nabywcy oraz kwoty należnej z tytułu wykonania tych czynności;

2.

dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów oraz importu usług, faktury mogą nie zawierać numeru identyfikacji podatkowej kontrahenta.

Zgodnie z § 23 ust. 2 ww. rozporządzenia faktury, o których mowa w ust. 1 można wystawić w 1 egzemplarzu i należy przechowywać wraz z całą dokumentacją dotyczącą podatku.

W przypadku faktur wewnętrznych zastosowanie ma ogólna reguła wyrażona w art. 29 ustawy o VAT, zgodnie z którą, podstawą opodatkowania jest obrót.

Stosownie do art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Stosownie do art. 29 ust. 4b ustawy o VAT, warunku posiadania przez podatnika potwierdzenia odbioru korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi nie stosuje się:

1.

w przypadku eksportu towarów, wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz dostawy towarów, dla której miejsce opodatkowania znajduje się poza terytorium kraju;

2.

wobec nabywców, na których rzecz jest dokonywana sprzedaż: energii elektrycznej i cieplnej, gazu przewodowego, usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych oraz usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika Nr 3 do ustawy.

Zgodnie z art. 29 ust. 4c ustawy o podatku od towarów i usług przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka w ramach prowadzonej działalności dokonuje różnych transakcji, w związku z którymi ma obowiązek wystawiania faktur wewnętrznych, w których wykazuje podatek należny VAT. W trakcie przeprowadzania w Spółce kontroli wewnętrznej okazało się, że niektóre z czynności nie powinny podlegać opodatkowaniu VAT, co w konsekwencji oznacza, że nie powinny być one ujmowane na fakturze wewnętrznej VAT, a podatek należny VAT wykazany na tych fakturach nie powinien być naliczany. W związku z powyższym, Spółka zamierza wystawić faktury wewnętrzne korygujące do uprzednio wystawionych faktur wewnętrznych, w których nienależnie został wykazany podatek VAT. W efekcie, podatek należny VAT uwzględniony w pierwotnie wystawionych fakturach wewnętrznych VAT zostanie skorygowany.

Ad. 1.

W świetle powołanych przepisów i w oparciu o przedstawiony we wniosku stan faktyczny Spółka ma prawo do skorygowania wystawionej wcześniej faktury wewnętrznej VAT poprzez wystawienie wewnętrznej faktury korygującej VAT. W przypadku faktur wewnętrznych, gdzie wystawca jest równocześnie nabywcą, nie jest konieczne uzyskanie potwierdzenia otrzymania korekty faktury, o którym mówi art. 29 ust. 4a ustawy o VAT. Wniosek ten wynika z istoty faktur wewnętrznych, które zgodnie z § 23 ust. 2 ww. rozporządzenia można wystawić w jednym egzemplarzu. Wystawionej faktury wewnętrznej podatnik nie przekazuje kontrahentowi, tylko zachowuje, aby udokumentować samoopodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Podatnik wystawia fakturę wewnętrzną w jednym egzemplarzu, na własne potrzeby. Wobec powyższego, Wnioskodawca wystawiając wewnętrzną fakturę korygującą jest równocześnie jej odbiorcą, co powoduje, że data wystawienia korekty faktury wewnętrznej jest jednocześnie datą potwierdzenia odbioru. W związku z powyższym, stwierdzić należy, że Spółka ma prawo do obniżenia podatku należnego VAT w rozliczeniu za miesiąc, w którym zostanie wystawiona wewnętrzna faktura korygująca.

Ad. 2.

Zgodnie z przedstawionymi wyżej przepisami, zasady wystawiania faktur wewnętrznych są analogiczne jak faktur dokumentujących sprzedaż. Podatnicy za dany okres rozliczeniowy mogą wystawić jedną fakturę dokumentującą czynności dokonane w tym okresie. Biorąc pod uwagę powyższe, skoro przepisy przewidują możliwość wystawienia jednej faktury wewnętrznej dla kilku czynności, to dopuszczalne jest również wystawienie zbiorczej wewnętrznej faktury korygującej. Wobec powyższego, Spółka może wystawić jedną zbiorczą fakturę korygującą dla kilku wystawionych wcześniej faktur wewnętrznych. Na podstawie prawidłowo wystawionej zbiorczej wewnętrznej faktury korygującej Spółce przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Ponadto Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie zauważa, że niniejsza interpretacja dotyczy kwestii skorygowania wystawionej wcześniej faktury wewnętrznej i prawa do obniżenia podatku należnego na podstawie zbiorczej faktury korygującej przy założeniu, że Wnioskodawca prawidłowo stwierdził, że wykonane przez Wnioskodawcę czynności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Kwestia zasadności czy wykonane przez Wnioskodawcę czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług czy też nie, nie była przedmiotem niniejszej interpretacji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl