IPPP2/443-1829/08-2/ASi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1829/08-2/ASi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla dostawy samochodu przystosowanego na cele jednostki straży pożarnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku obowiązującej dla dostawy samochodu przystosowanego na cele jednostki straży pożarnej.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W miesiącu listopadzie Wnioskodawca dokonał, zgodnie z zamówieniem, sprzedaży samochodu dla Straży Pożarnej ze stawką 7% według załącznika Nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższy samochód nabył od importera ze stawką 22%, i dokonał we własnym zakresie, posiadając do tego uprawnienia, przystosowanie tego pojazdu dla potrzeb jednostki przeciwpożarowej wraz z odpowiednim oznakowaniem i stosowną homologacją. Zmiany jakie zostały dokonane w pojeździe to: belka sygnalizacyjna oraz wzmacniacz sygnałowy, montaż dwóch lamp sygnalizacyjnych (niebieskich), oznakowanie paskiem z folii odblaskowej w kolorze czerwonym o szerokości 15 cm wokół pojazdu, umieszczenie napisu "STRAŻ" po obydwu stronach pojazdu, montaż radiostacji oraz anteny.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do zastosowania 7% stawki podatku przy sprzedaży pojazdu, który we własnym zakresie został przerobiony i dostosowany dla potrzeb jednostki Straży.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż pojazdu samochodowego, przystosowanego przez niego na potrzeby Straży Pożarnej można opodatkować 7% stawką podatku, ponieważ samochód taki spełnia wymagania ustawy, czyli jest pożarniczym pojazdem specjalnym, w tym konkretnym przypadku pojazdem rozpoznawczym. Poza tym samochód przeszedł badania w okręgowej stacji kontroli pojazdów, która wydała zaświadczenie stwierdzające, że jest to pojazd specjalny uprzywilejowany.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się - zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 2 tej ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. od 129 do 134 wskazanego załącznika ustawodawca enumeratywnie wymienił towary przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej.

Według zapisu ust. 10 powołanego artykułu, stawkę, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostaw na terytorium kraju towarów wymienionych w poz. 129-134 załącznika nr 3 do ustawy, dla jednostek ochrony przeciwpożarowej, przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej.

Z treści powołanych przepisów wynika, że stosowanie obniżonej, 7% stawki podatku przy sprzedaży na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług uzależnione jest od łącznego spełnienia następujących przesłanek:

1.

dostawa jest dokonana na terytorium kraju,

2.

towar będący przedmiotem dostawy jest wymieniony w poz. 129-134 załącznika nr 3 do tej ustawy,

3.

towary będące przedmiotem dostawy są przeznaczone na cele ochrony przeciwpożarowej,

Ustawodawca objął stawką obniżoną następujący sprzęt przewozowo-samochodowy wymieniony pod poz. 129 załącznika nr 3:

1.

pożarnicze samochody specjalne i specjalistyczne (gaśnicze, rozpoznawcze, drabiny samochodowe, techniczne, chemiczne, ekologiczne, dźwigi i podnośniki, cysterny, sanitarki) oraz fabrycznie wykonane i oznakowane pojazdy straży pożarnej,

2.

sprzęt pływający, statki pożarnicze, łodzie, pontony i silniki oraz statki powietrzne dla ratownictwa i gaszenia pożarów.

Z przedstawionego stanu prawnego wynika, że zastosowanie 7% stawki podatku od towarów i usług w przypadku dostawy na rzecz straży pożarnej sprzętu przewozowo-samochodowego możliwe jest w przypadku, gdy ww. pojazdy należą do kategorii:

1.

pożarniczych samochodów specjalnych,

2.

pożarniczych samochodów specjalistycznych (gaśniczych, rozpoznawczych, drabin samochodowych, technicznych, chemicznych, ekologicznych, dźwigów i podnośników, cystern, sanitarek),

3.

fabrycznie wykonanych i oznakowanych pojazdów straży pożarnej.

Na podstawie art. 2 pkt 36 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. prawo o ruchu drogowym (tekst jedn. w Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) przez "pojazd specjalny" należy rozumieć pojazd samochodowy lub przyczepę przeznaczonego do wykonywania specjalnej funkcji, która powoduje konieczność dostosowania nadwozia lub posiadania specjalnego wyposażenia; w pojeździe tym mogą być przewożone osoby i rzeczy związane z wykonywaniem tej funkcji.

Natomiast "Pojazd używany do celów specjalnych", jest to pojazd samochodowy przystosowany w sposób szczególny do przewozu osób lub ładunków, używany przez Siły Zbrojne Rzeczypospolitej Polskiej, Policję, Agencję Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencję Wywiadu, Służbę Kontrwywiadu Wojskowego, Służbę Wywiadu Wojskowego, Centralne Biuro Antykorupcyjne, Straż Graniczną, kontrolę skarbową, Służbę Celną, jednostki ochrony przeciwpożarowej, Inspekcję Transportu Drogowego i Służbę Więzienną.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca sprzedał samochód jednostce straży pożarnej, który wcześniej kupił od importera, przerobił i przystosował dla jej potrzeb. Wnioskodawca w swoim stanowisku wskazał, że pojazd ten spełnia wymagania ustawy o podatku od towarów i usług, tj. jest pożarniczym pojazdem specjalnym (rozpoznawczym), posiada zaświadczenie z okręgowej stacji kontroli pojazdów stwierdzające, że jest to pojazd specjalny uprzywilejowany.

Należy podkreślić, iż ustawodawca w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług oraz w przepisach wykonawczych do ustawy nie wymienia dokumentów, które podatnik powinien posiadać w celu zastosowania preferencyjnej stawki podatku przy dostawie na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej samochodów wymienionych pod pozycją 129 pkt 1 załącznika Nr 3 do ustawy. Jednakże w świetle powołanych przepisów konieczne jest udokumentowanie przeznaczenia i charakteru samochodu będącego przedmiotem sprzedaży na rzecz jednostek ochrony przeciwpożarowej. Dokumentem takim może być zaświadczenia o przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu, wydane przez stację kontroli pojazdów, stanowiące podstawę do zarejestrowania pojazdu jako specjalny.

Zatem dostawa przedmiotowego samochodu, przystosowanego dla potrzeb jednostki straży pożarnej, który jak wskazano we wniosku przeszedł badania w okręgowej stacji kontroli pojazdów, która wydała zaświadczenie stwierdzające, iż jest to pojazd specjalny uprzywilejowany, może korzystać z obniżonej 7% stawki podatku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl