IPPP2/443-1828/08-2/ASi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 marca 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1828/08-2/ASi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 12 grudnia 2008 r. (data wpływu 15 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i ewidencjonowania dostawy produktów szkółkarskich oraz ustalania wartości obrotu z tytułu prowadzenia działalności opodatkowanej oraz zwolnionej od podatku od towarów i usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i ewidencjonowania produktów szkółkarskich oraz ustalania wartości obrotu z tytułu prowadzenia działalności opodatkowanej oraz zwolnionej od podatku od towarów i usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujące zdarzenie przyszłe:

W 2007 r. zakupił Pan grunty rolne niezabudowane o powierzchni 132,2707 ha. Na części tych gruntów znajdowała się szkółka drzewek owocowych (roślin sadowniczych) i krzewów ozdobnych (roślin ozdobnych) - są to rośliny wieloletnie, zakupione na podstawie odrębnej faktury. Planuje Pan rozpoczęcie działalności gospodarczej w zakresie produkcji i dystrybucji materiału szkółkarskiego. Ponadto, planuje Pan rozpocząć z dniem 2 stycznia 2009 r. działalność w innym zakresie, tematycznie związaną ze szkółkarstwem.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy dostawa produktów szkółkarskich otrzymanych w wyniku prowadzonej działalności rolniczej zwolniona jest od podatku od towarów i usług.

Czy w związku ze zwolnieniem nie prowadzi się ewidencji sprzedaży produktów szkółkarskich.

Czy podatnik prowadzący jednocześnie działalność rolniczą korzystającą ze zwolnienia od podatku od towarów i usług oraz odrębną działalność gospodarczą opodatkowaną tym podatkiem wlicza osiągnięte przychody ze zwolnionej działalności do przychodów ogółem.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej oraz świadczenie usług rolniczych dokonywane przez rolnika ryczałtowego. Rolnik ryczałtowy, to w świetle art. 2 pkt 19 cytowanej ustawy, osoba będąca rolnikiem dokonującym dostawy produktów rolnych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy. Zgodnie z tym załącznikiem, produkty szkółkarskie opatrzone symbolem PKWiU ex 01.12 zwolnione są od podatku od towarów i usług. Dostawa tych produktów może się odbywać na zasadzie podatku zryczałtowanego. W ocenie Wnioskodawcy, w oparciu o podane przepisy, dostawa produktów szkółkarskich jest zwolniona od podatku od towarów i usług i nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży tych produktów. Zgodnie z art. 113 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy rolnik ryczałtowy korzystający ze zwolnienia określonego na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 prowadzi także inną niż rolnicza działalność gospodarczą, to do wartości sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 i 10 dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej. Zatem, jak twierdzi Wnioskodawca, można uznać, że prowadząc jednocześnie działalność zwolnioną jak i opodatkowaną, nie wlicza się do ogółu przychodów kwot wynikających z obrotu produktami zwolnionymi od podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl przepisów art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jak wynika z treści art. 15 ust. 2 powołanej ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Przepisy te wskazują, że działalność prowadzona przez rolników mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega co do zasady każda odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Stosownie do treści art. 2 pkt 15 cytowanej ustawy, przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.01.13) oraz bambusa (PKWiU 02.01.42-00.11), a także świadczenie usług rolniczych.

Przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych - art. 2 pkt 19.

Natomiast przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim (art. 2 pkt 20). Przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w wyraźnie wskazanym w przepisie zakresie. Świadczenie usług rolniczych oraz dostawa produktów rolnych przez podmioty inne niż rolnicy ryczałtowi podlega opodatkowaniu. Zatem innego rodzaju działalność prowadzona przez rolnika ryczałtowego, nie uprawniająca go do zwolnienia przedmiotowego, podlegać będzie co do zasady opodatkowaniu.

Z treści art. 109 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem sprzedaży w dniu następnym.

Zgodnie z zapisem art. 109 ust. 3 podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej.

Natomiast w myśl art. 117 ustawy, z zastrzeżeniem art. 43 ust. 4, rolnik ryczałtowy w zakresie prowadzonej działalności rolniczej dostarczający produkty rolne jest zwolniony z obowiązku:

1.

wystawiania faktur, o których mowa w art. 106;

2.

prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów i usług;

3.

składania w urzędzie skarbowym deklaracji podatkowej, o której mowa w art. 99 ust. 1;

4.

dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. W świetle ust. 2 art. 113 powołanej ustawy do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Z zawartego w złożonym wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że zamierza Pan prowadzić działalność w zakresie produkcji i dystrybucji materiału szkółkarskiego - drzewek owocowych oraz krzewów ozdobnych. Ponadto ma Pan zamiar prowadzić również inną działalność, nie związaną tematycznie ze szkółkarstwem.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa podatkowego w odniesieniu do przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że produkcja materiału szkółkarskiego roślin wieloletnich - drzewek owocowych (roślin sadowniczych) i krzewów ozdobnych (roślin ozdobnych) jest działalnością rolniczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego, prowadząc działalność rolniczą polegająca na produkcji materiału szkółkarskiego (roślin sadowniczych i ozdobnych) spełnia Pan definicję rolnika ryczałtowego dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej.

Zatem, przy założeniu, że prowadzona przez Pana działalność w zakresie produkcji materiału szkółkarskiego mieści się w pojęciu produktów rolnych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, należy stwierdzić, że sprzedaż produktów pochodzących z własnej działalności rolniczej będzie korzystała ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 3 powołanej ustawy. W tym też zakresie nie powstanie wobec Pana obowiązek prowadzenia ewidencji dostaw i nabyć towarów zgodnie z uregulowaniami zawartymi w cytowanym art. 117 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, mając na względzie cytowany art. 113 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że do prowadzonej przez Pana odrębnej działalności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie wlicza się obrotów ze sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez Pana działalności rolniczej.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl