IPPP2/443-1786/08-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1786/08-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 grudnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego w przypadku zwrotu towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 grudnia 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie korekty podatku należnego w przypadku zwrotu towarów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej odzieży dziecięcej w wyspecjalizowanych sklepach. Sprzedaż w całości ewidencjonowana jest przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zdarzają się sytuacje, że klient zwraca zakupiony towar (np. zwrot jednego, kilku lub wszystkich pozycji wymienionych na paragonie). W przypadku rejestrowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, korekta danej transakcji możliwa jest jedynie przed wydrukowaniem paragonu, czyli przed zapisaniem danych w pamięci fiskalnej. Kasa fiskalna dzięki swej konstrukcji i zastosowanym zabezpieczeniom nie posiada technicznych możliwości przeprowadzenia korekty informacji zapisanych w jej pamięci. W związku z powyższym spółka dokumentuje zwrot towarów za pomocą innych urządzeń księgowych, tj. odrębnej ewidencji korekt. W programie magazynowym, zintegrowanym z drukarką fiskalną, Sp. z o.o. prowadzi tzw. "rejestr zwrotów", z którego dokładnie wynika kwota korekty sprzedaży i podatku należnego. "Rejestr zwrotów" generowany jest na podstawie dokumentów źródłowych (magazynowych) "ZW - zwrot towaru", które zawierają:

* numer kolejny i datę wystawienia,

* numer paragony fiskalnego i pierwotną datę sprzedaży pobrane z danych w programie magazynowym,

* dane ilościowe i wartościowe (kwoty netto, brutto, VAT) oraz nazwy artykułów z paragonu korektą (pozycja "Było"), - dane ilościowe i wartościowe (kwoty netto, brutto, VAT) oraz nazwy artykułów z paragonu po korekcie (pozycja "Ma być"),

* kwotę zmniejszenia sprzedaży w ujęciu brutto i netto oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego VAT, podpis osoby wystawiającej dokument oraz podpis klienta dokonującego zwrotu towaru. Towar zwrócony przez klienta jest ponownie wprowadzany na stan magazynowy sklepu na podstawie dokumentu magazynowego "Zw - zwrot towaru", aby spółka mogła sprzedać towar w przyszłości. Z reguły Sp. z o.o. odbiera od klienta oryginalny paragon fiskalny wydany mu w momencie dokonania pierwotnej sprzedaży i załącza pod dokument magazynowy "ZW - zwrot towaru". Zdarzają się jednak przypadki, że klient nie posiada paragonu fiskalnego dokumentującego pierwotny zakup zwracanych towarów lub ze względu na zwrot jedynie jednego lub kilku artykułów wymienionych na paragonie nie wyraża zgody na zwrot paragonu ze względu na możliwość zwrotu pozostałych towarów w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy spółka ma prawo dokonać zmniejszenia kwoty podatku należnego w przypadku zwrotu towaru, w sytuacji gdy sprzedaż ewidencjonowana była przy zastosowaniu kas rejestrujących, a kupujący nie posiada lub nie wyraża zgody na zwrot oryginału paragonu fiskalnego.

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów. Z gramatycznego brzmienia cytowanego przepisu wynika więc, że możliwość pomniejszenia uzyskanego obrotu między innymi o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów może nastąpić pod warunkiem, że zwroty towarów co do zasady są prawnie dopuszczalne i zwroty te zostały udokumentowane. W związku z powyższym należy wskazać, iż przepis art. 29 ust. 4 ustawy o VAT nie uzależnia dopuszczalności pomniejszenia obrotu o kwoty odpowiadające wartości zwróconych towarów od posiadania przez podatnika oryginału paragonu z kasy fiskalnej potwierdzającego zakup towaru. Zgodnie z interpretacją Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu (US 24/1110/443/119/2004/IW z dnia 6 grudnia 2004 r) "kupujący może dokonać zwrotu towaru sprzedawcy, przy czym fakt dokonania zwrotu winien zostać odnotowany przez sprzedawcę w prowadzonych przez niego urządzeniach księgowych. Podstawą do pomniejszenia obrotu bez wątpienia może być w takiej sytuacji oryginał paragonu z kasy fiskalnej. Należy jednak wskazać, iż dowodzenie faktu zakupu towarów także na podstawie innych dokumentów nie stoi w sprzeczności z przepisami w tym zakresie obowiązującymi w podatku od towarów i usług". Skoro bowiem sprzedawca uzna - przy braku dowodu sprzedaży - iż zwracany towar jest to towar sprzedany przez niego brak jest przeszkód do pomniejszenia obrotu wcześniej zrealizowanego. Uwzględnienie zwrotu towaru przez sprzedawcę i wykazanie w inny sposób niż okazanie paragonu jako dowodu potwierdzającego wcześniej zrealizowaną transakcję nie koliduje bowiem z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Sp. z o.o. sprzedawca przyjmując za udowodnione twierdzenie kupującego o nabyciu towaru może dokonać korekty obrotu na potrzeby podatku VAT ze wskazaniem jaka wartość sprzedaży, odpowiadająca zwróconym towarom pomniejsza obrót, przede wszystkim na podstawie oryginału paragonu, ale także na podstawie innego dokumentu (w przypadku Sp. z o.o. jest to dokument magazynowy "ZW - zwrot towaru"), potwierdzającego fakt uznania reklamacji, w którym zostanie wskazana wartość reklamowanego towaru.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl