IPPP2/443-1746/08-2/ASi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1746/08-2/ASi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2008 r. (data wpływu 26 listopada 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez odbiorców premii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawianych przez odbiorców premii.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zajmuje się dystrybucją towarów nabywanych od spółki. utworzonej i działającej zgodnie z prawem szwajcarskim, zarejestrowanej na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej jako podatnik VAT. W ramach prowadzonej działalności Strona udziela nabywcom jej produktów różnorodnych premii pieniężnych. Premie te przyznawane są między innymi za:

* realizację określonej wielkości zakupów produktów Spółki (jeżeli nabywca produktów przekroczy uzgodniony próg, wówczas otrzymuje on premię pieniężną),

* osiągnięcie określonego poziomu sprzedaży lub wzrostu sprzedaży produktów Spółki do konsumentów,

* umieszczenie logo danej marki produktu Spółki na półce,

* posiadanie w ofercie określonego% asortymentu Spółki

* ustawianie towarów Spółki na półkach zgodnie z planogramem (zaleceniami Sp. z o.o.),

* umieszczenie reklam marek Spółki w podświetlonych kasetonach znajdujących się w perfumeriach

* regularne dekoracje zawierające produkty Spółki w oknach wystawowych (witryny perfumerii),

* dostępność testerów (wystawienie testerów blisko produktów Spółki),

* określony udział półek przeznaczonych do prezentacji produktów Spółki,

* określoną prezentację marek kosmetycznych Spółki w sieci sklepów odbiorcy,

* umieszczenie reklam w gazetkach reklamowych i dystrybucję tych gazetek,

* przeprowadzanie akcji promocyjnych,

* przeznaczenie powierzchni na akcje promocyjne,

* składanie zamówień na wybrane nowości z oferty. Sp. z o.o.) oraz ich wystawianie na półkach we wszystkich lokalizacjach odbiorcy,

* obniżanie przez odbiorców cen sprzedaży towarów Spółki do konsumentów umożliwiające pozbycie się starego asortymentu i wprowadzanie nowości,

* poprawę wizualizacji i ustawienia produktów Spółki,

* inne usługi marketingowe, promocyjne i reklamowe.

Wyżej wymienione premie pieniężne nie są przyznawane z tytułu zakupu danej partii towarów, lecz rozliczane są w pewnym okresie czasu (np. miesięcznie, kwartalnie), co powoduje, że nie są powiązane z określoną dostawą towarów. W związku z powyższym nie jest możliwe uznanie, iż wypłacane premie pieniężne są formą rabatu obniżającego cenę z tytułu sprzedaży. Tym samym, po stronie Wnioskodawcy brak jest podstaw do korygowania obrotu i wystawiania faktur korygujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, naliczonego przy nabyciu usług świadczonych przez jej kontrahentów (będących jednocześnie nabywcami towarów sprzedawanych przez spółkę Polska Sp. z o.o.) w sytuacji, gdy ww. kontrahenci traktują premie pieniężne przyznawane im przez Spółkę (nie powiązane z konkretną dostawą towarów) jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez nich na rzecz Spółki, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, której wykonanie dokumentują fakturami VAT wystawianymi na rzecz Spółki.

2.

czy - w przypadku udzielenia przeczącej odpowiedzi na powyższe pytanie - Spółce przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w fakturach VAT, o których mowa w pytaniu numer jeden powyżej, z uwagi na urzędową interpretację Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-812-1222/2004/AP/4026) wydaną w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (w brzmieniu obowiązującym w chwili wydania tej interpretacji), nakazującą traktowanie ww. premii jako wynagrodzenia za świadczenie przez odbiorców tych premii usług opodatkowanych podatkiem VAT.

Ad.1

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również powstrzymanie się od dokonania czynności lub tolerowanie czynności lub sytuacji. Jak wynika z przytoczonej definicji, każde świadczenie nie będące dostawą towarów, stanowi świadczenie usług. W związku z powyższym, w ocenie wnioskodawcy, wypłaty premii pieniężnych winny być traktowane jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, wykonywane przez kontrahentów na rzecz spółki Sp. z o.o., których świadczenie winno być dokumentowane fakturami VAT wystawianymi przez tych kontrahentów, dającymi nabywcy usług tj. Spółce prawo do obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony VAT z faktur tych wynikający.

Trafność powyższego stanowiska potwierdzają poglądy prezentowane w pismach organów skarbowych, wyjaśnieniach do Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich dotyczących podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku..... (dalej: "Szósta Dyrektywa"; obecnie Dyrektywa nr 2006/112/WE") oraz literaturze przedmiotu.

Odnośnie poglądów organów skarbowych przede wszystkim wskazać należy urzędową interpretację Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-812-1222/2004/AP/4026), która ma podstawowe znaczenie dla analizowanej sprawy z uwagi na fakt, iż wydana została w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (w brzmieniu obowiązującym w dniu wydania tej interpretacji) tzn. w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej (z uwagi na tryb jej wydania interpretacja ta wiąże do momentu, do którego nie zostanie uchylona lub zmieniona).

W interpretacji tej, skierowanej do Dyrektorów Izb Skarbowych oraz Dyrektorów Urzędów Kontroli Skarbowej w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, Minister Finansów wskazał, iż:

"W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartości tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W takim przypadku zastosowanie będzie miał przepis 19 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971).

W praktyce występują również sytuacje, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą. W takich przypadkach należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Analogiczna sytuacja występuje w przypadku wypłacania premii pieniężnej nabywcom za spełnienie takich zachowań, jak np. niedokonywanie nabyć podobnych towarów u innych podatników. Wówczas wypłacona premia pieniężna również jest wynagrodzeniem za świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie bowiem z brzmieniem art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów".

Z przytoczonej interpretacji wynika, iż premie nie powiązane z konkretną dostawą towarów winny być traktowane jako wynagrodzenie za usługi, wykonywane przez odbiorców produktów na rzecz ich dostawców, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, których świadczenie powinno być dokumentowane VAT wystawianymi przez odbiorców, dającymi nabywcy usług (będącemu jednocześnie dostawcą towarów) prawo do obniżenia podatku należnego VAT o podatek naliczony VAT z faktur tych wynikający.

Z uwagi na fakt, iż charakter premii przyznawanych przez Wnioskodawcę kontrahentom odpowiada premiom, o których mowa w powołanym fragmencie urzędowej interpretacji Ministra Finansów, uznać należy, iż winny być traktowane w sposób wskazany w tej interpretacji (tzn. jako wynagrodzenie za usługi), zaś Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących przedmiotowe usługi. Podkreślenia wymaga fakt, iż powoływana urzędowa interpretacja Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-812-1222/2004/AP/4026) została wydana w trybie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (w brzmieniu obowiązującym w dniu wydania interpretacji) i nie została zmieniona ani uchylona do dnia dzisiejszego.

Dostrzec należy, iż stanowisko zaprezentowane w przytoczonej powyżej urzędowej interpretacji Ministra Finansów znajduje potwierdzenie także w innych wyjaśnieniach organów skarbowych. Tytułem przykładu można tu wskazać stanowisko wyrażone w piśmie Ministra Finansów z dnia 17 września 2004 r. (nr PP3-0602-774/2004/AP/9065 BM6) gdzie stwierdzono, iż:

"Natomiast premia pieniężna będąca świadczeniem nie powiązanym z konkretną transakcją, a przyznawana kontrahentom za spełnienie określonych warunków (zachowań), może być na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług uznana z odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy z dnia 11 marca 2004 r.. Zgodnie z tym przepisem, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy".

Odnosząc się do premii pieniężnych nie powiązanych z konkretnymi transakcjami (a więc takimi, z jakimi mamy do czynienia w przypadku Spółki, Minister Finansów uznał, iż są one formą odpłatności za świadczenie usług.

Podobne stanowisko zajął Naczelnik Trzeciego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Radomiu w piśmie z dnia 5 sierpnia 2004 r. (nr III MUS.WV/443/110/2004/k.c.), gdzie stwierdzono, iż:

"Premia pieniężna nie odnosi się do jednej konkretnej transakcji lecz stanowi świadczenie odrębne, które przyznawane jest za spełnienie określonych warunków, tj. za osiągnięcie określonego w umowie pułapu obrotów w okresach miesięcznych, kwartalnych czy też półrocznych. Premia ta stanowi pewnego rodzaju nagrodę za efekty współpracy handlowej pomiędzy Podatnikiem a poszczególnymi kontrahentami i nie stanowi, po stronie wypłacającego premię, czynności skutkującej powstaniem obowiązku podatkowego z tytułu VAT. Obowiązek podatkowy z tytułu podatku VAT powstaje natomiast po stronie otrzymującego premię. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

W omawianej sytuacji świadczenie Podatnika wyrażone w pieniądzu (premia pieniężna) jest traktowane jako usługa - stosownie do art. 3 ww. ustawy i podlega opodatkowaniu tym podatkiem".

Zbieżny z powyższym pogląd został zaprezentowany w postanowieniu Naczelnika Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie z dnia 6 września 2007 r. (sygn. 1472/RPP1/443-321/07/JLE), gdzie wskazano, iż:

"Na podstawie zawieranych umów Spółka zobowiązana jest do wypłaty premii pieniężnej, w przypadku osiągnięcia przez kontrahentów odpowiedniego poziomu zakupów czy też utrzymywania określonego poziomu obrotów produktami Spółki w obrocie produktami danej kategorii. Premia nie ma zatem charakteru dobrowolnego, lecz uzależniona jest od określonego zachowania kontrahentów Podatnika. Pozwala to na stwierdzenie, iż pomiędzy stronami transakcji istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy uznać za świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Premia w tym przypadku jest formą wynagrodzenia za wykonane czynności tj. współpracę, realizowanie obrotu o określonej wielkości. W przedmiotowej sprawie wypłata premii wiąże się bezpośrednio z wzajemnym świadczeniem ze strony kontrahentów Podatnika. Jest ona wynagrodzeniem przyznawanym za ww. usługi, a zatem nie stanowi odrębnego przedmiotu podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast na rzecz Spółki świadczona jest usługa, która stanowić będzie - zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem kontrahenci Wnioskodawcy powinni - zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy - wystawić faktury VAT spełniające wymogi, o których mowa w § 9 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r.".

Zbieżny z powyższym pogląd został zaprezentowany w postanowieniu Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piasecznie z dnia 18 września 2007 r. (sygn. 1418/ZT/T/443-59/07/SG), gdzie wskazano, iż:

"W opisanym przez Spółkę stanie faktycznym premia pieniężna wypłacana jest za dokonanie zakupu oznaczonej ilości towaru w określonym czasie, zatem nie jest związana z konkretną dostawą. W takim przypadku należy uznać, że wypłacona premia pieniężna jest wynagrodzeniem za określone zachowanie podatnika, które to zachowanie jest w istocie świadczeniem usługi podlegającej opodatkowaniu. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie natomiast do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nic posiadającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów W świetle powyższego niesłuszne jest stwierdzenie Spółki, że w przedstawionym stanie faktycznym premia pieniężna nie ma charakteru wzajemnego tzn. że nie jest ekwiwalentem za wykonanie jakichkolwiek usług na rzecz wypłacającego premię. Z opisu stanu faktycznego wynika, że premia wypłacana jest na podstawie umowy cywilnoprawnej, po spełnieniu przez Spółkę warunków określonych w tej umowie, jej wypłata nie ma więc charakteru dobrowolnego. Należy zatem stwierdzić, że w przedstawionym stanie faktycznym otrzymana przez Spółkę premia pieniężna, zgodnie z zawartą umową, związana jest z określonym zachowaniem nabywcy (Spółki), mieści się zatem w definicji świadczonych usług w myśl cyt. wyżej art. 8 ust. 1 i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług".

W Memorandum Wyjaśniającym do art. 6 Szóstej Dyrektywy, którego odpowiednikiem w polskiej ustawie o podatku od towarów i usług jest art. 8, wskazano, iż "głównym celem wprowadzenia takiej konstrukcji artykułu 6 (1) Dyrektywy było zagwarantowanie, aby każda transakcja, która nie mogła zostać uznana za dostawę towarów była opodatkowana jako świadczenie usług, za wyjątkiem tych transakcji, które zostały taksatywnie wyłączone lub zwolnione z opodatkowania w dalszych artykułach VI Dyrektywy".

Odnosząc się do poglądów prezentowanych w literaturze przedmiotu można wskazać Komentarz do Dyrektyw Rady Unii Europejskiej dotyczących wspólnego systemu podatku od wartości dodanej pod redakcją Krzysztofa Sachsa, gdzie wskazano, iż:

"Zgodnie z generalną zasadą wyrażoną w artykule 6 (1), za "świadczenie usług" uznawana jest każda transakcja, która nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu artykułu 5. Taka konstrukcja definicji usług pozwala na objęcie zakresem przedmiotowym wspólnego podatku VAT wszelkich transakcji wykonywanych w ramach działalności gospodarczej."

W dalszej części tego Komentarza wskazano, iż:

"Definicja świadczenia usług w myśl regulacji VI Dyrektywy jest niewątpliwie szersza niż zakres tego pojęcia w potocznym jego rozumieniu. Definicja ta obejmuje bowiem nie tylko transakcje polegające na wykonaniu czynności przez usługodawcę, ale również szereg transakcji niewymagających aktywnego działania usługodawcy (np. sprzedaż praw autorskich lub zgodę na ich używanie, powstrzymanie się od czynności lub tolerowanie stanu)" (Komentarz do Dyrektyw Rady Unii Europejskiej dotyczących wspólnego systemu podatku od wartości dodanej pod redakcją Krzysztofa S, Wydawnictwo C. H. B 2003).

Zbieżne z powyższym stanowisko zostało zaprezentowane w Komentarzu VAT Adama Bartosiewicza i Ryszarda Kubackiego gdzie wskazano, iż: "Drugą podstawową czynnością opodatkowaną jaka występuje w obrocie krajowym, jest świadczenie usług. Ma ona charakter dopełniający do dostawy towarów, gdyż - tak jak wymagają tego regulacje VI dyrektywy VAT - obejmuje wszystkie te transakcje wykonywane w ramach działalności gospodarczej, które nie stanowią dostawy towarów". W dalszej części tego Komentarza wskazano, iż: "Z ustawy wynika, że przez usługę należy rozumieć każde świadczenie na rzecz danego podmiotu. Słowniki języka polskiego definiują czasownik "świadczyć" jako "wykonywać coś na czyjąś rzeczy", zaś "świadczenie" to - według nich - obowiązek wykonania, przekazania czegoś. Wskazywałoby to, że przez "świadczenie należy rozumieć wyłącznie działanie aktywne. Wykładnia taka jest jednak nieuprawniona w świetle ogólnych zasad konstrukcyjnych podatku (w tym przede wszystkim powszechności podatkowania), jak również dalszych przepisów ustawy - wypada tutaj zwrócić uwagę w szczególności na przepis art. 8 ust. 1 pkt 2, który przez świadczenie usług nakazuje rozumieć także zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji. Wypada uznać, że pojęcie świadczenia - składającego się na istotę usługi - należy interpretować zgodnie z jego cywilistycznym rozumieniem. Przez świadczenie trzeba będzie zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innej osoby. Na zachowanie to składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie, znoszenie określonych stanów rzeczy). Na świadczenie mogą się też jednocześnie składać zachowania związane z działaniem, jak i zaniechaniem". (Adam Bartosiewicz, Ryszard Kubacki "Komentarz VAT" Zakamycze 2004, str. 172).

Z cytowanych fragmentów komentarzy oraz Memorandum Wyjaśniającego do Szóstej Dyrektywy wynika, że każde świadczenie nie będące dostawą towarów, stanowi świadczenie usług, co w pełni potwierdza zasadność poglądów wnioskodawcy, zgodnie z którymi wypłata ww. premii pieniężnych winna być traktowana jako odpłatność za usługę, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, z tytułu nabycia której wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy jej nabyciu.

Ad.2 W ocenie wnioskodawcy, nawet w przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie numer jeden, Wnioskodawcy nadal będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w fakturach wystawianych przez kontrahentów otrzymujących wyżej wymienione premie do momentu, do którego nie zostanie zmieniona lub uchylona urzędowa interpretacja Ministra Finansów. z dnia 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-812-1222/2004/AP/4026), nakazująca traktowanie wypłacanych premii pieniężnych (nie powiązanych z konkretną dostawą towarów), jako wynagrodzenia za usługi świadczone przez odbiorców premii na rzecz dostawców towarów.

Podkreślenia wymaga fakt, iż przedmiotowa interpretacja wydana została w trybie art. 14 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej (w brzmieniu obowiązującym w dniu jej wydania tj. 30 grudnia 2004 r.) tj. w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej. Z uwagi na tryb jej wydania interpretacja ta jest wiążąca do momentu jej zmiany bądź uchylenia. Ze względu na to, iż interpretacja ta nie została do dnia dzisiejszego zmieniona ani uchylona, uznać należy, iż jest ona nadal wiążąca, w związku z czym Wnioskodawca uprawniony jest do traktowania premii wypłacanych kontrahentom, jako wynagrodzenia za usługi świadczone przez nich na jego rzecz oraz do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur wystawionych przez kontrahentów, dokumentujących przedmiotowe usługi, niezależnie od stanowiska Ministra Finansów, jakie zostanie zaprezentowane w interpretacji indywidualnej wydanej Wnioskodawcy na skutek pytania numer jeden zawartego w niniejszym wniosku.

Warto zauważyć, iż także urzędy skarbowe traktują jako nadal obowiązującą ww. urzędową interpretację Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. (nr PP3-812-1222/2004/AP/4026), na co wskazują poglądy prezentowane w wydawanych przez nich interpretacjach. Przykładem takiego stanowiska jest postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Piasecznie z dnia 18 września 2007 r. (sygn. 1418/ZT/T/443-59/07/SG), gdzie wskazano, iż: Natomiast Interpretacja Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2004 r. Nr PP3/812/1222/2004/AP/4026, która została wydana w trybie art. 14 § 2 ww. ustawy - Ordynacja podatkowa w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe - nadal obowiązuje".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

* przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

* zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

* świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie natomiast do postanowień art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i ust. 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

Podmioty prowadzące działalność gospodarczą podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne.

Dotyczy to także przypadków, kiedy sprzedawca z różnych przyczyn (np. dokonania u niego zakupów w dużych ilościach w określonym czasie) po dokonaniu dostawy udziela nabywcy tzw. premii pieniężnej polegającej na wypłacaniu określonych kwot pieniężnych. Różnorodność działań i sytuacji gospodarczych będących podstawą do ich wypłacenia sprawia, że skutki podatkowe w podatku od towarów i usług dotyczące wypłacanych nabywcom premii pieniężnych powinny być ustalane w odniesieniu do konkretnego stanu faktycznego występującego u podatnika, przy uwzględnieniu wszystkich okoliczności wiążących się z dokonaniem tych wypłat.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia za co faktycznie premie zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W sytuacjach, w których podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób, zrealizowanie określonego pułapu obrotów, utrzymanie w dostępności pełnego asortymentu danej grupy towarów, nabywanie towarów tylko od jednego dostawcy czy też realizowanie obrotu netto w danym okresie rozliczeniowym oraz gdy premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, uznaje się, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Świadczeniem usług jest każde zachowanie się podmiotu w wykonaniu stosunku zależności, które niekoniecznie polega na fizycznym wykonaniu jakiejkolwiek czynności lub podjęciu działania.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca przyznaje swoim kontrahentom premie pieniężne za realizację określonej wielkości zakupów swoich produktów, osiągnięcie określonego poziomu sprzedaży lub wzrostu sprzedaży produktów Wnioskodawcy do konsumentów, umieszczenie logo danej marki produktu na półce, posiadanie w ofercie określonego% asortymentu Spółki, ustawianie towarów Strony na półkach zgodnie z planogramem (zaleceniami Spółki), umieszczenie reklam marek Spółki w podświetlonych kasetonach znajdujących się w perfumeriach, regularne dekoracje zawierające produkty Strony w oknach wystawowych (witryny perfumerii), dostępność testerów, określony udział półek przeznaczonych do prezentacji produktów Spółki, określoną prezentację marek kosmetycznych Strony w sieci sklepów odbiorcy, umieszczenie reklam w gazetkach reklamowych i dystrybucję tych gazetek, przeprowadzanie akcji promocyjnych, przeznaczenie powierzchni na akcje promocyjne, składanie zamówień na wybrane nowości z oferty Wnioskodawcy oraz ich wystawianie na półkach we wszystkich lokalizacjach odbiorcy, obniżanie przez odbiorców cen sprzedaży towarów Spółki do konsumentów umożliwiające pozbycie się starego asortymentu i wprowadzanie nowości, poprawę wizualizacji i ustawienia produktów Spółki oraz za inne usługi marketingowe, promocyjne i reklamowe.

Należy zauważyć, że w rzeczywistości w stanie faktycznym występują dwie transakcje: dostawa towarów oraz świadczenie usług. Na rzecz takiego wniosku przemawia w szczególności okoliczność, że wypłaty przedmiotowych premii nie są związane z konkretnymi dostawami towarów. Poza tym czynności te są odrębnie wynagradzane (z tytułu dostawy towarów wynagrodzenie płacone przez nabywcę, natomiast w przypadku premii pieniężnej wynagrodzenie wypłacane przez dostawcę, zazwyczaj po zakończeniu okresu rozliczeniowego).

Premia pieniężna, która nie może być uznana za rabat stanowi rodzaj wynagrodzenia dla nabywcy za świadczone na rzecz dostawcy usługi. Jest to relacja zobowiązaniowa, zależna od określonego zachowania nabywcy, którą na gruncie przepisów dotyczących podatku od towarów i usług należy uznać za odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

To powoduje, że czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.

Natomiast w przypadku przyznawania premii swoim odbiorcom, kontrahenci są zobowiązani do udokumentowania otrzymanej premii, zgodnie z art. 106 ust. 1 ww. ustawy fakturą spełniającą wymogi, o których mowa w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.).

Nie ulega bowiem wątpliwości, iż spełnione są wszelkie warunki umożliwiające odliczenie podatku naliczonego, określone w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto, nie mają zastosowania ograniczenia prawa do odliczenia określone w przepisach art. 88 ww. ustawy. W szczególności do sytuacji Wnioskodawcy nie będzie miał zastosowania przepis art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2008 r., zgodnie z którym nie stanowią podstawy do odliczenia podatku naliczonego faktury, w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Mając powyższe na uwadze, faktury VAT wystawiane przez kontrahentów Wnioskodawcy w związku z należnymi na ich rzecz premiami pieniężnymi są fakturami dokumentującymi transakcje podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%.

A co za tym idzie, Spółka jest uprawniona do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na ww. fakturach, na zasadach ogólnych.

Ze względu na stanowisko prawidłowe odnośnie pytania numer jeden, odpowiedź na pytanie drugie jest bezzasadna.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl