IPPP2/443-1734/08-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1734/08-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 17 listopada 2008 r. (data wpływu 24 listopada 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług

w zakresie stawki podatku na świadczone usługi spedycyjne związane z transportem międzynarodowym - jest prawidłowe,

w zakresie uznania usług magazynowania towaru za usługi związane z transportem międzynarodowym - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku na usługi magazynowania towarów w magazynie czasowego składowania.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka świadczy usługi z zakresu agencji celnej, spedycji i magazynowania towaru w magazynie czasowego składowania na prowadzenie którego Spółka uzyskała pozwolenie Naczelnika Urzędu Celnego.

Towar objęty procedurą tranzytu przyjeżdża z Indii (przyprawy do wędlin) i zostaje złożony przez kupującego w magazynie czasowego składowania Spółki na okres 20 dni. Towar w czasie składowania objęty jest deklaracją skróconą i znajduje się pod dozorem celnym. W trakcie 20 dni składowania towar ponownie zostaje objęty procedurą tranzytu, wyprowadzony z magazynu czasowego składowania i wywieziony z obszaru Wspólnoty Europejskiej na Ukrainę, a więc do kraju trzeciego. W czasie przejazdu przez obszar Wspólnoty Europejskiej i terytorium kraju (Polski) towar znajduje się pod procedurą tranzytu na odcinku port morski-Chełm, w Chełmie zostaje objęty deklaracją skróconą na okres 20 dni i składowany w magazynie czasowego składowania, a następnie ponownie objęty procedurą tranzytu (dokument T1) na odcinku Chełm-granica państwa (przejście graniczne Hrebenne) i wyprowadzony poza obszar Wspólnoty Europejskiej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Jaką stawkę podatku VAT należy zastosować (0% czy 22%) w fakturze VAT za magazynowanie towaru w magazynie czasowego składowania w opisanym stanie faktycznym.

2.

Czy magazynowanie towaru w magazynie czasowego składowania w opisanym stanie faktycznym jest usługą, o której mowa w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (usługę pośrednictwa i spedycji międzynarodowej).

Zdaniem Wnioskodawcy, zastosowano stawkę podatku VAT w wysokości 0% w oparciu o art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługa składowania towaru w magazynie czasowego składowania związana była z usługą spedycji międzynarodowej. Towar przewożony był z kraju trzeciego przez terytorium Wspólnoty Europejskiej do innego kraju trzeciego (Indie-Ukraina). Zgodnie z art. 794 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny - przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem.

Usługa składowania związana jest z usługą transportu międzynarodowego (Indie-Ukraina).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się

za prawidłowe - w zakresie stawki podatku na świadczone usługi spedycyjne związane z transportem międzynarodowym,

za nieprawidłowe - w zakresie uznania usług magazynowania towaru za usługi związane z transportem międzynarodowym.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Słownik ustawowy, zawarty w art. 2 pkt 1 ww. ustawy, definiuje terytorium kraju jako terytorium Rzeczpospolitej Polskiej. Przepisy określające miejsce świadczenia usług zostały zawarte w art. 27 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym, w przypadku świadczenia usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie, w myśl przepisu art. 83 ust. 3 pkt 1 w powiązaniu z ust. 1 pkt 23 tego artykułu ww. ustawy, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego, przez które rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczania towarów:

a.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty,

b.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium kraju,

c.

z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju (tranzyt),

d.

z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty lub z miejsca wyjazdu (nadania) poza terytorium Wspólnoty do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli trasa przebiega na pewnym odcinku przez terytorium kraju.

Przez usługi transportu międzynarodowego, zgodnie z art. 83 ust. 3 pkt 3 ww. ustawy, rozumie się także usługi pośrednictwa i spedycji międzynarodowej, związane z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2 powołanego przepisu.

Z analizy powyższych przepisów prawa podatkowego wynika, że transport międzynarodowy towarów jest to transport, który m.in. rozpoczyna się z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty.

W znaczeniu słownikowym spedycja to ogół czynności, których celem jest zorganizowanie przewozu rzeczy. Zgodnie z art. 794 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93), przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem. Spedytor oprócz wysłania lub odbioru przesyłki zobowiązany jest między innymi do:

1.

podejmowania czynności potrzebnych do uzyskania zwrotu nienależnie pobranych sum z tytułu przewoźnego, cła i innych należności związanych z przewozem przesyłki,

2.

podejmowania czynności potrzebnych do zabezpieczenia praw dającego zlecenie lub osoby przez niego wskazanej względem przewoźnika albo innego spedytora,

3.

ponoszenia odpowiedzialności za przewoźników i dalszych spedytorów, którymi posługuje się przy wykonywaniu zlecenia.

Z art. 800 ww. umowy Kodeks cywilny wynika ponadto, że spedytor przy realizacji przewozu nie musi korzystać z usług podmiotów zewnętrznych, lecz może również sam dokonać przewozu. W tym wypadku spedytor ma jednocześnie prawa i obowiązki przewoźnika.

Z powyższego wynika, iż pod pojęciem spedycji mieści się znacznie szerszy zakres czynności niż pod pojęciem transportu. Spedycja bowiem obejmować może cały szereg czynności: odebranie towaru od nadawcy, dostarczenie do miejsca formowania przesyłki, załadunek, przewóz, wyładunek, dostarczenie do ostatecznego odbiorcy, załatwienie wszelkich formalności i wypełnienie dokumentacji. Nie oznacza to jednak, iż spedytor musi sam wszystkie te czynności wykonać. Działalność spedytora może ograniczać się jedynie do znalezienia firmy, która wszystkie te czynności wykona na zlecenie spedytora. Transport natomiast to z reguły umowa o przewóz.

Ponieważ ustawa o podatku od towarów i usług traktuje usługi spedycji międzynarodowej jak usługi transportu międzynarodowego, w związku z tym - w zakresie świadczenia usług spedycji międzynarodowej, należy stosować regulacje przewidziane dla usług transportowych, tj. wynikające z cyt. art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 83 ust. 3 pkt 1 oraz art. 83 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy. Aby firma świadcząca usługę transportu międzynarodowego (spedycji międzynarodowej) mogła zastosować preferencyjną stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 0% musi dysponować odpowiednimi dokumentami.

Zgodnie z art. 83 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy, dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług transportu międzynarodowego są w przypadku transportu towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2.

Przyjmując, że Spółka oprócz usług magazynowania świadczy inne usługi, np. związane z odprawą celną, to można uznać, iż przedmiotem świadczenia przez Spółkę są usługi spedycyjne. W takim przypadku, miejsce świadczenia przy spedycji międzynarodowej określa się na podstawie art. 27 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Przedmiotowe towary zostają wprowadzone do magazynu czasowego składowania i są przeznaczone do wywozu poza terytorium Wspólnoty. Spółka we wniosku sprecyzowała, że spełniony zostaje warunek wymagany do zastosowania w sprawie stawki podatku VAT w wysokości 0%, tj. towar jest objęty procedurą wywozu w rozumieniu przepisów celnych. Przy spełnieniu tego warunku, Spółka ma w przedmiotowej sprawie prawo do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 0%.

W opisanym stanie faktycznym, o ile czynność magazynowania towaru w magazynie czasowego składowania będzie elementem świadczonej usługi spedycyjnej związanej z usługą transportu międzynarodowego, podlegać będzie opodatkowaniu 0% stawką podatku od towarów i usług.

W złożonym wniosku postawiono także problem, czy magazynowanie towaru w magazynie czasowego składowania jest usługą, o której mowa w art. 83 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług (usługę pośrednictwa i spedycji międzynarodowej). W tym zakresie podkreślić należy, iż powołany przepis nie definiuje pojęcia usług spedycyjnych. Odpowiedzi w tej kwestii należy upatrywać w klasyfikacjach statystycznych.

Stanowisko Spółki w tym zakresie uznano za nieprawidłowe, gdyż o opodatkowaniu 0% stawką podatku przedmiotowych usług przesądza nie tylko fakt związania usługi składowania z usługą transportu międzynarodowego, lecz również, jak powyżej uzasadniono, jej klasyfikacja statystyczna.

Należy jednak podkreślić, iż tutejszy organ podatkowy (jako niewłaściwy rzeczowo) nie jest organem uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych. Odpowiedzialność za prawidłowe sklasyfikowanie wykonywanej czynności ponosi podatnik świadczący tę usługę, który jest obowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z poprawnym zdefiniowaniem dokonywanej czynności, również w zakresie opodatkowania. Podkreślić należy, iż to podatnik posiada niezbędne informacje do właściwego zaliczenia świadczonych przez siebie wyrobów i usług (stanowisko to znajduje potwierdzenie w Komunikacie Prezesa GUS z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS Nr 1, poz. 11). Organem kompetentnym do wydawania informacji w zakresie zaklasyfikowania na podstawie przepisów o statystyce publicznej omawianych wyrobów i usług jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, ul. Suwalska 21, 93-176 Łódź.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C.Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl