IPPP2/443-173/10-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 11 czerwca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-173/10-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2010 r. (data wpływu 26 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług

* jest nieprawidłowe w zakresie dochowania terminu do złożenia w urzędzie informacji o wyborze zwolnienia, korekty podatku naliczonego w zapasach w miesiącu grudniu 2009 r. oraz statusu podatnika czynnego ale zwolnionego od dnia 1 stycznia 2010 r.

* jest prawidłowe w zakresie korzystania ze zwolnienia od dnia 1 stycznia 2010 r.

UZASADNIENIE

W dniu 26 marca 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dochowania terminu do złożenia w urzędzie informacji o wyborze zwolnienia, korekty podatku naliczonego w zapasach w miesiącu grudniu 2009 r., korzystania ze zwolnienia od dnia 1 stycznia 2010 r. oraz statusu podatnika zwolnionego od dnia 1 stycznia 2010 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi od 1994 r. jednoosobową działalność gospodarczą w postaci małego punktu handlowego prowadzącego sprzedaż art. przemysłowych. Od 2001 r. jest podatnikiem podatku VAT. W roku 2009 obrót z działalności handlowej nie przekroczył 50.000 zł. a w roku 2010 nie przewiduje przekroczenia 100.000 zł przychodów. Stąd wybrał na 2010 rok zwolnienie z VAT i złożył Urzędzie Skarbowym tę informację na druku VAT-R.

* W polu 28 druku VAT-R zakreślił pkt 3 o korzystaniu ze zwolnienia.

* Podał datę 1 stycznia 2010 r. jako datę od której z tego zwolnienia będzie korzystał.

* Druk VAT-R (jako informację o wyborze ze zwolnienia) złożył 12 stycznia 2010 r. co jest potwierdzone przez Urząd Skarbowy.

* Ustalił kwotę podatku VAT naliczonego w zapasach objętych remanentem na dzień 31 grudnia 2009 r. - i o kwotę tę skorygował VAT naliczony w deklaracji VAT-7 za miesiąc 12.2009 r. (w ostatniej złożonej deklaracji VAT)

* Od 1 stycznia 2010 r. całą sprzedaż rozlicza jako zwolnioną, nie odlicza VAT od faktur zakupu.

* Od dostawców przyjmuje faktury VAT i rachunki, a na życzenie odbiorców wystawia tylko rachunki.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dochowane są terminy co do złożenia w Urzędzie informacji o wyborze zwolnienia (12 stycznia 2010 r.).

2.

czy korzysta ze zwolnienia od 1 stycznia 2010 r....

3.

Czy korekta podatku naliczonego w zapasach była konieczna.

4.

Czy może uważać, że jest podatnikiem VAT-czynnym, ale zwolnionym z VAT i czy dla potwierdzenia tej sytuacji powinien otrzymać z Urzędu Skarbowego jakieś zaświadczenie.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Wnioskodawca uznaje swoje postępowanie w całości za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe w zakresie dochowania terminu do złożenia w urzędzie informacji o wyborze zwolnienia, korekty podatku naliczonego w zapasach w miesiącu grudniu 2009 r. oraz statusu podatnika czynnego ale zwolnionego od dnia 1 stycznia 2010 r. oraz prawidłowe w zakresie korzystania ze zwolnienia od dnia 1 stycznia 2010 r.

Ad. 1

Zgodnie z art. 96 ust. 10 i 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, którzy następnie zostali zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni. Jeżeli dane zawarte w zgłoszeniu rejestracyjnym ulegną zmianie, podatnik jest obowiązany zgłosić zmianę do naczelnika urzędu skarbowego w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym nastąpiła zmiana. Obowiązek ten nie dotyczy przypadków, gdy następuje wyłącznie zmiana danych objętych obowiązkiem aktualizacji na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 z późn. zm.). Zdanie drugie nie ma zastosowania w przypadku, gdy zgłaszana zmiana powoduje zmianę właściwości organu podatkowego. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca złożył w urzędzie skarbowym druk VAT-R w dniu 12 stycznia 2010 r., w którym zaznaczył, że będzie korzystał ze zwolnienia od dnia 1 stycznia 2010 r. W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy, iż dochowany został termin co do złożenia informacji o wyborze zwolnienia należy uznać za nieprawidłowe.

Ad. 2

Art. 113 ust. 1 ustawy w brzmieniu obowiązującym w 2009 r. stanowił, że zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 50.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku. Natomiast zgodnie z ust. 11 tego samego artykułu, podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może, nie wcześniej niż po upływie roku, licząc od końca roku, w którym utracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z tego zwolnienia, ponownie skorzystać ze zwolnienia określonego w ust. 1. Ponadto na mocy art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:

1.

dokonujących dostaw:

2.

a) wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,

3.

b) towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 40.10.10) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,

4.

c) nowych środków transportu,

5.

d) terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

6.

świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;

7.

niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.

W świetle powołanych wyżej przepisów należy stwierdzić, iż co do zasady, podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy spełnione zostaną następujące warunki:

* od końca roku, w którym nastąpiła utrata prawa do zwolnienia od podatku lub rezygnacji z tego zwolnienia, musi upłynąć rok,

* podatnik w poprzednim roku podatkowym nie może przekroczyć określonej wartości sprzedaży, definiowanej zapisem art. 113 ust. 1 ustawy o VAT,

* podatnik nie może wykonywać czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca prowadzi od 1994 r. jednoosobową działalność gospodarczą w postaci małego punktu handlowego prowadzącego sprzedaż art. przemysłowych. Od 2001 r. jest podatnikiem podatku VAT. W roku 2009 obrót z działalności handlowej nie przekroczył 50.000 zł. a w roku 2010 nie przewiduje przekroczenia 100.000 zł przychodów. Stąd wybrał na 2010 rok zwolnienie z VAT i złożył w Urzędzie Skarbowym tę informację na druku VAT-R w dniu 12 stycznia 2010 r. Od 1 stycznia 2010 r. całą sprzedaż rozlicza jako zwolnioną, nie odlicza VAT od faktur zakupu. Od dostawców przyjmuje faktury VAT i rachunki, a na życzenie odbiorców wystawia tylko rachunki.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca miał prawo w 2010 r. powrócić do zwolnienia od 2010 r. Co do zasady powinien jednak do 7 stycznia 2010 r. złożyć VAT-R informujący o tym fakcie. Jednakże zgłoszenie tego faktu po terminie - dnia 12 stycznia 2010 r. stanowi jedynie spóźnione potwierdzenie wybrania zwolnienia od początku roku. Z uwagi na to, że Wnioskodawca i tak od początku roku zachowuje się jako podatnik zwolniony, czyli nie wystawia faktur VAT, nie składa deklaracji VAT i nie rozlicza podatku, to należy uznać, że wybrał na 2010 r. zwolnienie z podatku. Przewidziany bowiem termin w przepisie art. 96 ust. 12 jest jedynie terminem na poinformowanie właściwego organu podatkowego o skorzystaniu ze zwolnienia podmiotowego i jego uchybienie nie świadczy o niemożności skorzystania z tego zwolnienia. W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Ad. 3

Art. 91 ust. 7d ustawy stanowi, że w przypadku zmiany prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od towarów i usług, innych niż wymienione w ust. 7a i 7b, w szczególności towarów handlowych lub surowców i materiałów, nabytych z zamiarem wykorzystania ich do czynności, w stosunku do których przysługuje pełne prawo do obniżenia podatku należnego lub do czynności, w stosunku do których prawo do obniżenia podatku należnego nie przysługuje, i niewykorzystanych zgodnie z takim zamiarem do dnia tej zmiany, korekty podatku naliczonego dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca dokonał korekty podatku naliczonego w zapasach objętych remanentem na dzień 31 grudnia 2009 r. i o kwotę VAT zawartego w tych zapasach skorygował VAT naliczony w deklaracji VAT-7 za miesiąc grudzień 2009 r. Z w/cyt. przepisu wynika, że korekty podatku naliczonego niewykorzystanego zgodnie z pierwotnym zamiarem (w tym przypadku do czynności opodatkowanych) dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za okresy rozliczeniowe, w których wystąpiła ta zmiana. W niniejszej sprawie zmiana przeznaczenia towarów handlowych z czynności, w stosunku do których przysługiwało pełne prawo do odliczenia, na czynności w stosunku do których to prawo nie przysługuje nastąpiła w miesiącu styczniu 2010 r., gdyż od tego miesiąca wnioskodawca korzysta ze zwolnienia od podatku. W związku z tym Wnioskodawca pomimo faktu, iż co do zasady od miesiąca stycznia korzysta ze zwolnienia od podatku, powinien za miesiąc styczeń złożyć dodatkową deklarację VAT-7 w której powinien wykazać skorygowane rozliczenie podatku naliczonego związanego z wyborem zwolnienia od 1 stycznia 2010 r. W związku z tym na zadane pytanie należy odpowiedzieć, że stanowisko Wnioskodawcy co do konieczności dokonania korekty podatku naliczonego w zapasach należy uznać za prawidłowe, jednakże korekta ta powinna zostać dokonana nie w deklaracji za miesiąc grudzień 2009 r., lecz w dodatkowej deklaracji za miesiąc styczeń 2010 r. W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy, o konieczności dokonania korekty w deklaracji za miesiąc grudzień 2009 r. należy uznać za nieprawidłowe.

Ad. 4

Zgodnie z art. 96 ust. 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, Podatnicy zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, którzy następnie zostali zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub zgłosili, że będą wykonywać wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43, pozostają w rejestrze jako podatnicy VAT zwolnieni. Wnioskodawca złożył u urzędzie skarbowym druk VAT-R w którym podał datę 1 stycznia 2010 r. jako datę, od której z tego zwolnienia będzie korzystał na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. Z tym dniem Wnioskodawca stracił status podatnika VAT czynnego. W związku z tym od dnia 1 stycznia 2010 r. jest podatnikiem zwolnionym z VAT, a złożony dokument stanowi potwierdzenie tego faktu. W związku z tym stanowisko Wnioskodawcy, iż od 1 stycznia 2010 r. jest podatnikiem czynnym ale zwolnionym jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl