IPPP2/443-171/14-10/KBr

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 maja 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-171/14-10/KBr

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki - przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2014 r. (data wpływu 20 lutego 2014 r.) uzupełnionym w dniu 26 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 marca 2014 r. Nr IPPP2/443-171/14-2/KBr (skutecznie doręczone w dniu 24 marca 2014 r.) oraz w dniu 24 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 15 kwietnia 2014 r. Nr IPPP2/443-171/14-4/KBr (skutecznie doręczone w dniu 22 kwietnia 2014 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do świadczonych usług z zakresu przeprowadzania egzaminów - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 lutego 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT w stosunku do świadczonych usług z zakresu przeprowadzania egzaminów.

Złożony wniosek został uzupełniony w dniu 26 marca 2014 r. (data wpływu 28 marca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 21 marca 2014 r. Nr IPPP2/443-171/14-2/KBr (skutecznie doręczone w dniu 24 marca 2014 r.) oraz w dniu 24 kwietnia 2014 r. (data wpływu 28 kwietnia 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 15 kwietnia 2014 r. Nr IPPP2/443-171/14-4/KBr (skutecznie doręczone w dniu 22 kwietnia 2014 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. w art. 43 ust. 1 pkt 29 (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.) w usługach zwolnionych i podatku od towarów i usług wymienia usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego lit. c) finansowane w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wnioskodawca jest firmą prowadzącą między innymi działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju.

Zleceniodawcy uzyskują całościowe finansowanie szkoleń w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - PO KL, który jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15% z Budżetu Państwa.

Nabywcy usług nie wnoszą wkładu własnego, wszystkie niżej wymienione usługi szkoleniowe są w całości finansowane ze środków publicznych.

Realizowane przez Wnioskodawcę usługi stanowią formę aktywizacji zawodowej osób biernych zawodowo, bezrobotnych, poszukujących pracy oraz pracujących. Odbiorcami usług są osoby z własnej woli zainteresowane wsparciem, które dzięki zdobytym umiejętnościom (uzupełnienie kwalifikacji/przekwalifikowanie się) polepszą swoją sytuację na rynku pracy.

Spółka cywilna w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki prowadzi usługi szkoleniowe, współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), z zakresu:

a.

logistyki - "Logistyk z certyfikatem",

b.

organizacji i przeprowadzenia pośrednictwa pracy,

c.

coachingu,

d.

przeprowadzenia zajęć z zakresu Indywidualnych Planów Działania,

e.

przeprowadzenia egzaminu ECDL (Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych).

Przeprowadzenie egzaminów ECDL przeznaczonych zarówno dla osób bezrobotnych, jak i zatrudnionych. Są to egzaminy komputerowe przeprowadzane po szkoleniach komputerowych. Szkolenia komputerowe przeprowadzane są przez inny podmiot jedynie egzaminy ECDL są przeprowadzane przez Spółkę.

Pismem z dnia 23 kwietnia 2014 r. Spółka uzupełniła opis stanu faktycznego i wskazała, że prowadzi działalność gospodarczą, w ramach której prowadzona jest działalność operacyjno-szkoleniowa na terenie całego kraju, której celem jest m.in. kształcenie zawodowe oraz podniesienie kwalifikacji zawodowych, w tym prowadzenie i organizacja szkoleń językowych i zawodowych, kursów przygotowujących do egzaminów maturalnych, warsztatów aktywizacji zawodowej, itp.

Spółka prowadzi działalność zarówno w zakresie realizacji projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), jak i własną działalność komercyjną, tj. szkolenia wraz z doradztwem zawodowym, pośrednictwem pracy, wynajem sal szkoleniowych itp.

Do działalności szkoleniowej Spółka stosuje PKWiU 85.59.19.0 Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Spółka zakwalifikowała swoją działalność podstawową pod kodem PKD 8559B - Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. Spółka jest wpisana do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta pod numerem 380K oraz do Rejestru Instytucji Szkoleniowych Wojewódzkiego Urzędu Pracy. Spółka nie uzyskała akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy o systemie oświaty, przedmiotowych usług Spółka nie świadczy jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

Usługi wskazane we wniosku z zakresu:

a. Logistyki - "Logistyk z certyfikatem";

b. Organizacji i przeprowadzania pośrednictwa pracy;

c. Coachingu;

d. Przeprowadzenia zajęć z zakresu Indywidualnych Planów Działania;

e. Przeprowadzenia egzaminu ECDL

są to odrębne od siebie usługi. Wskazanie we wniosku zapisu "<...> usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników szkolenia stanowią jej element kompleksowy <...>" odnosiło się osobno do każdej ze wskazanych usług jako usługi głównej wobec dodatkowych usług zawartych w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym jako ich zakres. Tak na przykład dla usługi szkoleniowej z zakresu logistyki (jako usługi głównej) zespołem usług, które się na nią składają jest przeprowadzenie szkolenia, egzaminu oraz końcowego postępowania kwalifikacyjnego. Analogiczny opis został zastosowany wobec pozostałych wskazanych w pkt a-e usług, gdzie każda z nich jest usługą główną wobec obejmującego ją zakresu zawartego odpowiednio w adnotacjach stanowiących ich dookreślenie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy dla usługi przeprowadzania egzaminu ECDL organizowanych dla uczestników projektu szkoleniowego w ramach programu PO KL można zastosować stawkę VAT zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29.

Zdaniem Wnioskodawcy, przeprowadzenie wyżej wspomnianych egzaminów, powinno być opodatkowane stawką zwolnioną VAT.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535), usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz świadczenie usług i dostawa towarów oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane finansowane w całości ze środków publicznych korzystają ze zwolnienia z podatku VAT. W oparciu o stanowisko Instytucji Zarządzania PO KL wszelkie szkolenia w ramach PO KL stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i tym samym powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 855 z późn. zm.) środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie EFTA;

2.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

3.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Powyższy przepis wskazuje co należy uznać za środki publiczne, jednocześnie potwierdza, że uzyskane przez Zleceniodawcę finansowanie wskazanych usług pochodzi ze środków kwalifikowanych jako środki publiczne.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, finansowanych w całości ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi tymi usługami związane. Przepisy przewidujące zwolnienie w ww. przypadku mają zastosowanie, gdy dana usługa jest uznana za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania oraz jednocześnie zostaną spełnione pozostałe przesłanki niezbędne do zastosowania w konkretnym przypadku zwolnienia wynikającego z ustawowej regulacji.

W dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady UE Nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U.UE.L 77/11 z późn. zm.). Rozporządzenie wiąże wszystkie państwa członkowskie UE i jest stosowane bezpośrednio. Zgodnie z art. 44 powyższego rozporządzenia usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Według przywołanych regulacji zwolnienie dot. dostawy towarów lub świadczenia usług mających ścisły związek z usługami podstawowymi przysługuje jeżeli spełnione zostaną następujące przesłanki:

* usługi wykonywane są przez podmiot korzystający ze zwolnienia przy świadczeniu usługi podstawowej,

* usługi są niezbędne do prawidłowej realizacji usługi podstawowej,

* głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu, przez konkurencyjne wykonywanie konkretnych czynności wobec podatników, którym nie przysługuje takie zwolnienie.

Z powyższych uregulowań wynika, że za usługi kształcenia i przekwalifikowania zawodowego należy uznać nie tylko nauczanie związane z zawodem lub branżą, ale także zdobywanie wiedzy do celów zawodowych. Usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego oraz inne usługi, ściśle związane, towarzyszące usługom kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego, niezbędne do ich świadczenia, mieszczące się łącznie w zakresie usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.

Wnioskodawca świadczy, na rzecz odbiorcy, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, czyli będące usługami podstawowymi, a pozostałe usługi są ściśle z nimi związane, jako niezbędny aspekt służący do pełnej i właściwej pod względem przedmiotowym realizacji zadania, stanowiące w zasadzie usługę edukacyjną. Zatem, jako że przedstawione usługi są elementem niezbędnym do wykonywania usługi edukacyjnej, a usługa edukacyjna ma charakter przeważający w umowie to zgodnie z art. 43 ust. 29 lit. c Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) istnieje podstawa do wystąpienia zwolnienia od podatku.

W odniesieniu do wskazanych usług szkoleniowych i przeprowadzania egzaminów, należy stwierdzić, że w przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym, mamy do czynienia z usługą kształcenia, której zaistnienie stanowi spełnienie głównego kryterium warunkującego zastosowanie zwolnienia, przewidzianego w przepisach ustawy o VAT. Powyższe szkolenia i egzaminy mają na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy niezbędnej do celów zawodowych osób z nich korzystających, a co za tym idzie polepszenia ich sytuacji na rynku pracy.

Według wskazówek zawartych w Rozporządzeniu Rady UE z dnia 15 marca 2011 r. zawierających definicję kształcenia zawodowego, należy stwierdzić, że kształcenie zawodowe jest procesem mającym na celu nauczenie, przekazanie wiedzy z określonej dziedziny, które ma posłużyć zdobyciu bądź uaktualnieniu wiedzy obecnie posiadanej przez uczestnika szkolenia do celów zawodowych.

Przedstawioną powyżej klasyfikację wskazuje również interpretacja z dnia 31 stycznia 2012 r. wydana przez Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (o sygn. DZF-IV-82252-54-IK/12) przedstawiająca stanowisko Instytucji Zarządzającej Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (PO KL), wskazując, że "<...> wszystkie szkolenia w ramach PO KL powinny stanowić usługi kształcenia zawodowego ponieważ jednym z głównych celów Programu jest wzrost zatrudnienia. Stąd, generalnie przedmiot szkoleń realizowanych w ramach PO KL wiąże się z kształceniem zawodowym lub przekwalifikowaniem zawodowym zdefiniowanym w przepisach prawa podatkowego. Z uwagi na powyższe, w opinii Instytucji Zarządzającej PO KL powinny być zwolnione z podatku od towarów i usług, o ile są finansowane ze środków publicznych.

Przedstawiony powyżej przez Instytucję pogląd kształtuje kierunek interpretacji dotyczący usług szkoleniowych, realizowanych w ramach EFS (Program Operacyjny Kapitał Ludzki) jako usług podstawowych podlegających zwolnieniu z VAT.

Jednocześnie usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz uczestników szkolenia stanowią jej element kompleksowy, jako że cel świadczenia czynności, jakimi we wskazanym przypadku są usługi szkoleniowe z zakresu logistyki, coachingu, organizacji i przeprowadzenia pośrednictwa pracy oraz wskazanych egzaminów, jest zdeterminowany przez usługę główną, a co za tym idzie nie można w pełni wykonać lub wykorzystać bez wskazanych czynności czynności głównej wobec jak najefektywniejszego wykonania zadania i jego założeń.

W związku ze 100% finansowaniem ze środków publicznych usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz świadczenia usług ściśle z tymi usługami związanych realizowanych przez Wnioskodawcę, usługi szkoleniowe oraz egzaminy wskazane przez Wnioskodawcę korzystają ze zwolnienia z opodatkowania VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie natomiast z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym przepisie wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje m.in. usługi świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

W świetle art. 43. ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się również od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych,

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W myśl art. 43 ust. 17a ustawy o VAT zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Powołane przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Co więcej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Ponadto należy wskazać, że dostawa towarów i usług, związana z usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, by korzystała ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 17a ustawy, powinna być dokonana przez ten sam podmiot, co wyświadczył usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego.

Natomiast zapis "finansowana w całości ze środków publicznych" nie odnosi się do podmiotów dysponujących środkami, lecz rzeczywistego w kontekście ekonomicznym źródła finansowania środkami, które nie zostały uzyskane przez podmiot jako przychód z działalności gospodarczej.

W myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2013 r. poz. 885, z późn. zm.) środkami publicznymi są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W tym miejscu należy wskazać, że art. 44 rozporządzenia wykonawczego Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1), wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Ze stanu faktycznego opisanego we wniosku wynika, że Wnioskodawca w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki prowadzi usługi szkoleniowe, współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego (EFS), m.in. z zakresu przeprowadzenia egzaminu ECDL (Europejski Certyfikat Umiejętności Komputerowych).

Przeprowadzane egzaminy ECDL przeznaczone są zarówno dla osób bezrobotnych, jak i zatrudnionych. Są to egzaminy komputerowe przeprowadzane po szkoleniach komputerowych. Szkolenia komputerowe przeprowadzane są przez inny podmiot, jedynie egzaminy ECDL są przeprowadzane przez Spółkę. Zleceniodawcy uzyskują całościowe finansowanie szkoleń w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki - PO KL, który jest finansowany w 85% ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i w 15% z Budżetu Państwa.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie kształcenia i wychowania jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Z opisu sprawy wynika również, że Wnioskodawca nie świadczy usług w zakresie kształcenia na poziomie wyższym. Zatem dla świadczonych przez Wnioskodawcę usług nie jest możliwe zastosowanie zwolnienia od podatku o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy.

Należy podkreślić, że problematyka zwolnień w kontekście usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych sprowadza się przede wszystkim do dokonania oceny, czy dana usługa stanowi usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz czy i w jakiej części jest ona finansowana ze środków publicznych. W ocenie Organu Wnioskodawca nie świadczy usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego. Przedmiotem usług świadczonych przez Spółkę na rzecz zleceniodawcy - Beneficjenta środków publicznych jest jedynie przeprowadzenie egzaminu. O usługach kształcenia możemy mówić wyłącznie wtedy, jeśli podwykonawca faktycznie świadczy usługę szkoleniową, czyli m.in. organizuje szkolenia, odpowiada za przeprowadzenie szkoleń, nadzoruje przebieg szkolenia. Takich usług Wnioskodawca nie świadczy. Zatem w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym nie została spełniona podstawowa przesłanka warunkująca zastosowanie zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług. Wnioskodawca nie świadczy usług kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego. Nie jest zatem możliwe, w analizowanej sprawie, zastosowanie zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca nie jest również uprawniony do zastosowania zwolnienia z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 17 i 17a ustawy, gdyż jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca nie jest podmiotem świadczącym usługi podstawowe, tj. usługi kształcenia lub przekwalifikowania zawodowego.

Reasumując, świadczone przez Wnioskodawcę usługi przeprowadzania egzaminów opodatkowane będą podstawową stawką podatku od towarów i usług w wysokości 23%.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, że interpretacje organów podatkowych wydawane są w indywidualnych sprawach podatników w oparciu o aktualnie obowiązujące przepisy prawa i stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) przedstawiony przez wnioskodawcę. W świetle art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Należy wskazać, że pismo z dnia 31 stycznia 2014 r. o sygnaturze DZF-IV-82252-54-IK/12 stanowi w istocie opinię Instytucji Zarządzającej PO KL. Z powołanego pisma wynika, że zwolnieniu z podatku VAT w opinii Instytucji powinny korzystać wszystkie szkolenia w ramach PO KL, o ile są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Z uwagi na fakt, że usługa przeprowadzenia egzaminu nie stanowi usługi szkoleniowej, zatem treść uzasadnienia wskazanego pisma potwierdza stanowisko prezentowane przez Organ w wydanej interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wydana interpretacja dotyczy wniosku w części odnoszącej się do opodatkowania podatkiem VAT usług z zakresu egzaminu ECDL. W części dotyczącej opodatkowania podatkiem VAT usług szkoleniowych z zakresu coachingu i logistyki, zajęć z zakresu Indywidualnych Planów Działania, organizacji i przeprowadzenia pośrednictwa pracy oraz przeprowadzania egzaminu European Junior Logistician, Końcowego Postępowania Kwalifikacyjnego organizowanych dla uczestników projektu szkoleniowego w ramach programu PO KL - zostaną wydane odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl