IPPP2/443-1699/08-2/AZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1699/08-2/AZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2008 r. (data wpływu 17 listopada 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Zakład Budżetowy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą Osiedle Mieszkaniowe "......." został powołany do życia Decyzją nr. Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 grudnia 1992 r. w celu pełnienia ważnej funkcji społecznej.

Przedmiotem działalności zakładu jest:

* kwaterowanie studentów uczelni warszawskich nadzorowanych przez MNiSW (PKWiU 55.23.15-00.00),

* kwaterowanie nauczycieli akademickich oraz innych pracowników uczelni (PKWiU 55.23.15-00.00),

* kwaterowanie na pobyt doraźny (PKWiU 55.23.13-00.00),

* wspieranie organizacyjne i finansowe działalności oświatowej i kulturalnej, prowadzonej na rzecz mieszkańców osiedla,

* wynajem pomieszczeń mieszkalnych jednostkom związanym ze szkolnictwem (PKWiU 70.20.11-00.00),

* wynajem pomieszczeń użytkowych i terenów niezabudowanych (PKWiU 70.20.12-00.00).

Osiedle Mieszkaniowe "....." jest drugim, co do wielkości w XXX ośrodkiem zamieszkałym przez około 2.000 studentów uczelni XXX, ponadto osiedle zamieszkuje około 800 stałych mieszkańców, którzy stanowią byłą i obecną kadrę nauczycielsko profesorską wyższych uczelni. Zakład Budżetowy od 2002 r. prowadzi całą ewidencję sprzedaży usług na podstawie wystawianych faktur VAT zarówno dla osób fizycznych jak i podmiotów gospodarczych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy rezygnacja z zakupu kas fiskalnych na dzień 1 stycznia 2009 r. jest prawidłowa.

Zdaniem Wnioskodawcy, wystawiając wszystkim najemcom faktury VAT na swoją sprzedaż z góry, tzn. 1 stycznia za styczeń, określa w ten sposób wielkość przychodu do opodatkowania zarówno podatkiem CIT oraz VAT. Faktury wystawia system zgodnie z przepisami ustawy o VAT. Skoro system sprzedaży funkcjonuje wyłącznie w całości w oparciu o faktury to kasa rejestrująca, zdaniem Wnioskodawcy, jest zbędna.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

Na podstawie art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zgodnie z art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy, Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Na podstawie § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania:

1.

do dnia 31 grudnia 2008 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia;

2.

do dnia 31 października 2008 r. - czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

W pozycji 15 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, ujęto usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą (PKWiU ex 70.2).

Podobnie usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych) - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą - ujęte w pozycji nr 5 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. (PKWiU ex 55.23.15).

Zgodnie z § 20 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87-90 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60, Nr 85, poz. 727 i Nr 86, poz. 732), wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 8, 9, 11-17, 19-22 i 24.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny należy uznać, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi wynajmu lokali sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.20.11-00.00 oraz usługi zakwaterowania w internatach i kwaterach zastępczych (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych) sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.23.15-00.00 są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2008 r. zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, pod warunkiem zapewnienia odpowiedniej dokumentacji wykonywanych czynności.

Wnioskodawca aby skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej, świadczonej usługi wynajmu mieszkania winien od dnia 1 listopada 2008 r., zgodnie z § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia, dokumentować powyższe czynności za pomocą faktur bądź rachunków, które na podstawie § 20 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.) są zrównane z fakturą.

Należy zwrócić uwagę, że o ile Ustawodawca przedłużył do dnia 31 października 2008 r. zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej dla grupy czynności objętych tym zwolnieniem na postawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), jednakże wyłączył z tej grupy czynności ujęte w poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720). Oznacza to, iż od 1 listopada 2008 r. usługi wymienione pod pozycjami 5, 9, 15, 16, 18, 19, 20, 23 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, zwolnione są z ewidencjonowania przy użyciu kasy, jednak pod warunkiem, że świadczenie ich przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą VAT lub rachunkiem.

Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, iż Wnioskodawca świadczy na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (jak i podmiotów gospodarczych):

* usługi kwaterowania - PKWiU 55.23.15-00.00

* usługi kwaterowania na pobyt doraźny - PKWiU 55.23.13-00.00

* usługi wynajmu nieruchomości sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.20.11-00.00.

Wnioskodawca prowadzi ewidencję sprzedaży świadczonych usług na podstawie wystawianych faktur VAT.

A zatem, usługi wynajmu sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.20.11-00.00 oraz usługi zakwaterowania (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych) sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 55.23.15-00.00 - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2008 r. zgodnie z § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia. Natomiast "kwaterowanie na pobyt doraźny" - PKWiU 55.23.13-00.00, jako usługi świadczone na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nie wymienione w załączniku do powoływanego rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, nie korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Jednocześnie tut. organ informuje, iż nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości przyporządkowania formalnego towarów lub usług do grupowania klasyfikacyjnego, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowania wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi odpowiedzialny jest producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje produkty (wyroby i usługi) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zaś w przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Pomimo utraty prawa do zwolnienia przedmiotowego, podatnicy maja nadal prawo do zwolnień podmiotowych, pod warunkiem, że spełniają określone w tych zwolnieniach wymogi.

Minister Finansów określił dwa rodzaje zwolnień podmiotowych z obowiązku stosowania kas rejestrujących:

* ze względu na wysokość osiągniętych obrotów z tytułu sprzedaży dokonywanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jeżeli obroty te u podmiotów kontynuujących działalność gospodarczą nie przekroczyły w bieżącym ani w poprzednim roku kwoty 40.000 zł - zwolnienie obowiązuje do końca 2008 r., w sytuacji ewentualnego przekroczenia w roku 2008 zwolnienie traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od początku miesiąca następującego po miesiącu, w którym to przekroczenie miało miejsce (§ 3 ust. 1 pkt 3, § 3 ust. 4 rozp.),

* ze względu na rodzaj wykonywanych czynności - do dnia 31 grudnia 2008 r. zwolnieni są podatnicy dokonujący sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-33 załącznika do rozporządzenia, o którym mowa w § 2 pkt 2, jeżeli w pierwszym półroczu 2008 r. udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności określonej w art. 111 ust. 1 ustawy był wyższy niż 70% (§ 3 ust. 1 pkt 1 rozp.).

Reasumując, w przypadku gdy Wnioskodawca nie może skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie zapisu § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, a świadczy usługi "kwaterowania na pobyt doraźny" - PKWiU 55.23.13-00.00 na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (niewymienione w załączniku do rozporządzenia), jest zobowiązany prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej na zasadach ogólnych, tj. po przekroczeniu obrotu w wysokości 40.000 zł z tytułu świadczenia usług na rzecz osób wymienionych w art. 111 ustawy o VAT.

Regulacje prawne dotyczące ww. zagadnienia mają moc prawną do czasu wprowadzenia ewentualnych zmian do przepisów prawa podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl