IPPP2/443-1692/08-4/PW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1692/08-4/PW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2008 r. (data wpływu 17 listopada 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 30 stycznia 2009 r. (data wpływu 2 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz sankcji z tytułu niedopełnienia obowiązku rozpoczęcia tej ewidencji w terminie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 30 stycznia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie utraty zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej oraz sankcji z tytułu niedopełnienia obowiązku rozpoczęcia tej ewidencji w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Prowadzi Pan działalność gospodarczą od dnia 6 września 2008 r. W dniach 17 i 18 września 2008 r. zakupił Pan wózki inwalidzkie, które następnie sprzedał osobom fizycznym. Transakcje sprzedaży udokumentował Pan trzema fakturami VAT z dnia 27 września 2008 r. opiewającymi na kwoty netto 11.214,95 zł Z powyższego wynika, że już pierwszego dnia sprzedaży przekroczył Pan limit sprzedaży na rzecz osób fizycznych w wysokości 20.000 zł, w związku z czym powinien zainstalować kasę rejestrującą. Jednakże ufiskalnienia kasy dokonał Pan dopiero 23 października 2008 r.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy dotyczy Pana zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na podstawie poz. 35 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących.

2.

Czy jest Pan pozbawiony możliwości odliczenia 30% podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, a jeżeli tak, to czy dotyczy to wszystkich zakupów (także kosztów ogólnych) dokonanych w okresie od momentu powstania obowiązku zainstalowania kasy do chwili jej uruchomienia, czy np. zakupu tych konkretnych wózków, które powinny być sprzedane przez kasę.

Zdaniem Wnioskodawcy, poz. 35 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących dotyczy tylko usług, a sprzedaży wózka inwalidzkiego, w ocenie Wnioskodawcy, nie można potraktować jako usługi w zakresie handlu.

W zakresie sankcji, Wnioskodawca wskazuje, że sankcję za nierejestrowanie obrotu za pomocą kas rejestrujących, a zwłaszcza pozbawienie możliwości do odliczenia 30% podatku naliczonego, zgodnie z prawem unijnym, należy uznać za środek specjalny. Polska nie wdrożyła i nie przeprowadziła procedury związanej z wprowadzeniem do ustawodawstwa rozstrzygnięć w tym zakresie jako środka specjalnego. Pozbawienie podatnika prawa do odliczenia 30% podatku naliczonego jest więc, w ocenie Wnioskodawcy, niezgodne z prawem unijnym. Uzasadniając swoje stanowisko w tym zakresie Wnioskodawca powołuje wyrok WSA z dnia 12 sierpnia 2008 r. sygn. akt ISA/Bd 280/2008. Reasumując, zdaniem Wnioskodawcy, z tytułu zainstalowania kasy rejestrującej po terminie nie jest pozbawiony prawa do odliczenia 30% podatku naliczonego od zakupionych i sprzedanych na faktury (z pominięciem kasy) wózków inwalidzkich. Podobnie, jeżeli chodzi o odliczenie podatku naliczonego z "pozostałych faktur kosztowych" dotyczących prowadzonej firmy - w ocenie Wnioskodawcy - ma prawo odliczyć podatek naliczony z faktur za okres od momentu powstania obowiązku zainstalowania kasy do chwili jej ufiskalnienia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe, jednak w oparciu o inne przepisy, niż wskazane przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tą definicją, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów - stosownie do art. 7 ust. 1 cyt. ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do treści art. 8 ust. 1 powołanej ustawy, należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

Do dnia 31 grudnia 2008 r. obowiązywało w tym zakresie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720).

Zgodnie z treścią § 2 pkt 1 powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2008 r. zwolniono z obowiązku ewidencjonowania sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 35 tego załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:2)

1.

każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę;

2.

liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w 2007 r. nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 203) przy czym, powyższe zwolnienie, zgodnie z objaśnieniami nr 2 do załącznika, nie dotyczyło podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 lipca 2008 r.

Ponadto, zgodnie z zapisami § 3 ust. 5 powołanego rozporządzenia, do dnia 31 grudnia 2008 r. z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących byli podatnicy rozpoczynający sprzedaż w 2008 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje do dnia przekroczenia tej kwoty.

Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie handlu od 6 września 2008 r. W dniu 27 września 2008 r. dokonał Pan sprzedaży trzech, zakupionych wcześniej, wózków inwalidzkich na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, dokumentując te transakcje fakturami VAT. Wartość dokonanej przez Pana sprzedaży przekroczyła w tym dniu kwotę 20.000 zł. Mając zatem na uwadze uregulowania wynikające z cytowanego powyżej przepisu § 3 ust. 5 należy stwierdzić, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej obowiązywało w Pana przypadku do dnia 27 września 2008 r., a co za tym idzie, każda transakcja sprzedaży, dokonana po tej dacie winna być zaewidencjonowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ufiskalnienia dokonał Pan w dniu 23 października 2008 r.

Zgodnie z treścią art. 111 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., podatnicy naruszający obowiązek określony w ust. 1 do czasu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących tracą prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

Z dniem 1 grudnia 2008 r. powyższy przepis został zmieniony w swej treści mocą przepisów ustawy z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1320).

Jak wynika z obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. brzmienia art. 111 ust. 2 powołanej ustawy, w przypadku stwierdzenia, że podatnik narusza obowiązek określony w ust. 1, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług. W stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe, dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala się.

Stosownie do treści art. 13 powołanej ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, do postępowań wszczętych i niezakończonych decyzją ostateczną przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy art. 109-111 ustawy zmienianej art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Mając powyższe na uwadze, oraz to, że w zakresie będącym przedmiotem niniejszej sprawy brak jest przepisów przejściowych, zdaniem tutejszego organu słusznym będzie zastosowanie art. 111 ust. 2w, korzystniejszym dla podatnika brzmieniu, obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r.

Z przytoczonych regulacji prawnych wynika zatem, iż zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 pkt 1 w powiązaniu z poz. 35 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących, dotyczy świadczenia usług na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie zaś dostawy towarów.

Mając na uwadze cytowane normy należy również stwierdzić, że podatnicy rozpoczynający sprzedaż w 2008 r. byli zwolnieni z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia przekroczenia kwoty obrotu w wysokości 20.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Odnosząc przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego do obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż prawo do korzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej obowiązywało w Pana przypadku do dnia 27 września 2008 r.

Zatem, o ile dokonywał Pan dostawy towarów w okresie od 28 września 2008 r. do momentu rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, to należy stwierdzić, iż doszło do naruszenia obowiązków wynikających z powołanego wcześniej art. 111 ust. 1 ustawy.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, iż przepisy powołanej wcześniej ustawy zmieniającej ustawę o podatku od towarów i usług od dnia 1 grudnia 2008 r., nie wprowadziły w przedmiotowym zakresie przepisów przejściowych, zgodnie z treścią znowelizowanego zapisu art. 111 ust. 2, w Pana przypadku, jako osoby fizycznej, nie ustala się dodatkowego zobowiązania, o którym mowa w powołanym przepisie. Tym samym, nie utracił Pan prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę stanowiącą równowartość 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, o czym stanowił art. 111 ust. 2 w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 listopada 2008 r., stąd też stanowisko Pana należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia, a w stosunku do pytania w zakresie sankcji dotyczy stanu prawnego obowiązującego w dniu datowania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl