IPPP2/443-1668/08-2/MS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1668/08-2/MS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 31 października 2008 r. (data wpływu 12 listopada 2008 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie miejsca świadczenia usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Sp. z o.o. (dalej Spółka) w ramach prowadzonej świadczy m.in. usługi księgowo - rachunkowe oraz usługi doradcze na rzecz podmiotów mających siedzibę poza terytorium kraju (ściślej na terytorium innych krajów UE), które jednakże w związku regulacjami wynikającymi z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawy o VAT) dokonały na terytorium kraju rejestracji dla potrzeb podatku VAT (wyłącznie dla potrzeb VAT).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy miejscem świadczenia, a w rezultacie miejscem opodatkowania przedmiotowych usług jest terytorium państwa, w którym nabywca posiada siedzibę, czy też terytorium kraju. W rezultacie, czy świadczenie przedmiotowych usług podlega opodatkowaniu w Polsce (w tym przypadku wg stawki 22%), czy też czynności te należy kwalifikować z punktu widzenia ustawy o VAT jako "niepodlegające opodatkowaniu na terytorium kraju", zaś opodatkowane zgodnie z siedzibą nabywcy (poza terytorium kraju).

Zdaniem Wnioskodawcy: Zgodnie z treścią 27 ust. 4 pkt 3 w zw. z ust. 3 tego przepisu, w przypadku świadczenia m.in. usług księgowo - rachunkowych, czy też usług doradczych na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę - miejscem świadczenia (a tym samym miejscem opodatkowania) tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Konsekwentnie - jako zasadę należałoby wskazać, iż w sytuacji kiedy przedmiotowe usługi (księgowe, doradcze itp) są świadczone na rzecz "podatników z innych krajów UE" wówczas miejscem ich świadczenia i tym samym miejscem opodatkowania będzie kraj, w którym ów nabywca posiada siedzibę. Opodatkowanie w innym państwie niż kraj siedziby może mieć miejsce jedynie w przypadku prowadzenia przez nabywcę "stałego miejsca prowadzenia działalności" w tym innym państwie oraz pod warunkiem, iż rzeczona usługa byłaby świadczona dla tegoż "stałego miejsca prowadzenia działalności". Przenosząc powyższe do stanu faktycznego stanowiącego przedmiot zapytania należałoby uznać, iż możliwość opodatkowania rzeczonych usług księgowych na terytorium kraju (miejsce świadczenia na terytorium kraju) mogłoby nastąpić wyłącznie pod warunkiem uznania, iż nabywca posiada na terytorium kraju stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego świadczona jest ta usługa.

Faktem jest, iż ustawa o VAT nie definiuje pojęcia "stałego miejsca prowadzenia działalności" niemniej powszechnym jest jego interpretacja jako miejsca stanowiącego choćby minimalną lecz zorganizowaną część działalności podmiotu wyrażającą się poprzez konkretny wymiar osobowo - rzeczowy. Tym samym stałym miejscem prowadzenia działalności byłaby placówka dysponująca własnym personelem, posiadałaby stałe, niezbędne wyposażenie techniczne, infrastrukturalne i jednocześnie byłaby w sposób trwały związana z danym miejscem. Dodatkowo jednostka obejmująca tak zdefiniowaną infrastrukturę rzeczowo - osobową winna podejmować aktywność w sposób stały lub przynajmniej w sposób zakładający stałość i częstotliwość. W tym kontekście pragniemy podkreślić, iż przypadku stanowiącym przedmiot niniejszego wniosku, nabywcą jest/są podmioty posiadające siedzibę poza terytorium kraju (będące podatnikami podatku od wartości dodanej na terytorium kraju siedziby), które dokonały rejestracji na terytorium kraju wyłącznie w związku z obowiązkiem wynikającym z przepisów ustawy o VAT, tj. w związku z wykonywaniem czynności, dla których miejscem świadczenia (miejscem opodatkowania) jest terytorium kraju. Konsekwentnie nabywca przedmiotowych usług doradczo - księgowych nie posiada na terytorium kraju opisywanego powyżej zaplecza osobowo - rzeczowego, a więc nie zatrudnia pracowników, nie posiada infrastruktury technicznej, nieruchomości itp. Warto dodać, iż także logistyczny aspekt działalności nabywców, wyrażający się min. poprzez podejmowanie istotnych decyzji w zakresie realizowanych kontraktów etc. ma swoją bazę w siedzibie nabywcy, a nie terytorium kraju.

Konsekwentnie fakt rejestracji podmiotu dla potrzeb podatku od towarów i usług będący jedynie skutkiem wynikającym z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, w żadnej mierze nie powoduje powstania na terytorium kraju "stałego miejsca prowadzenia działalności" i tym samym nie obliguje Spółki (tj. sprzedawcy ww. usług) do opodatkowania transakcji na terytorium kraju.

Biorąc pod uwagę powyższe, w naszej ocenie fakt, iż nabywcą rzeczonych usług księgowo - doradczych jest podmiot nieposiadający na terytorium kraju siedziby ani stałego miejsca prowadzenia działalności, zarejestrowany dla potrzeb VAT wyłącznie w związku z obowiązkiem wynikającym z przepisów ustawy o VAT, powoduje, iż zastosowanie ma cytowany wcześniej 27 ust. 3 i 4 ustawy o VAT i tym samym przedmiotowe usługi z punktu widzenia sprzedawcy niepodlegają opodatkowaniu podatkiem VAT (opodatkowane zgodnie z siedzibą nabywcy).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawa, ul. Jasna 2/4, 00-03 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl