IPPP2/443-1666/08-5/ASi - Wygrane w turniejach wiedzy ogólnej i specjalistycznej organizowanych przez spółkę a ustawa o grach i zakładach wzajemnych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 lutego 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1666/08-5/ASi Wygrane w turniejach wiedzy ogólnej i specjalistycznej organizowanych przez spółkę a ustawa o grach i zakładach wzajemnych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2008 r. (data wpływu 12 listopada 2008 r.), uzupełnione pismem (data wpływu 2 lutego 2009 r.) oraz pismem z dnia 3 lutego 2009 r. (data wpływu 3 lutego 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej ustawy o grach i zakładach wzajemnych w zakresie uznania opisanej działalności za podlegającą ww. ustawie oraz czy opisane we wniosku turnieje stanowią gry losowe lub zakłady wzajemne - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej ustawy o grach i zakładach wzajemnych w zakresie uznania opisanej działalności za podlegającą ww. ustawie oraz czy opisane we wniosku turnieje stanowią gry losowe lub zakłady wzajemne.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie:

*

PKD 62.01.Z - działalność związana z oprogramowaniem,

*

PKD 62.02.Z - działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,

*

PKD 63.12.Z - działalność portali internetowych.

Spółka zamierza uruchomić nowy portal internetowy. Serwis przeznaczony będzie do organizacji i obsługi turniejów na pieniądze, pomiędzy użytkownikami. Turnieje mają charakter konkursów wiedzy ogólnej jak i specjalistycznej. Pytania są tekstowe lub zawierające elementy graficzne.

Każdy użytkownik, po uprzednim założeniu konta na serwisie, w zamian za wpłacone przelewem bankowym pieniądze otrzyma odpowiadającą im ilość punktów. Tę pulę punktów, będzie miał możliwość wykorzystać do brania udziału w turniejach. Każdy gracz ma obowiązek pokryć ze swojej puli punktów wymagane przez serwis opłaty. Opłaty obejmują: wpisowe, prowizje dla serwisu oraz stawki za przegrane. W przypadku wygranej użytkownik dostaje równowartość stawki uzależnionej od typu turnieju oraz stawek ustalonych przez graczy.

Rywalizacja między użytkownikami polega na odpowiadaniu na postawione pytania. Największa ilość poprawnych odpowiedzi oznacza wygraną turnieju. Zgromadzona ilość punktów może być dalej użyta do dalszej gry lub po przeliczeniu na równowartość pieniężną wypłacona przelewem na konto bankowe użytkownika.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy opisana działalność podlegać będzie regulacjom ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych.

2.

Czy opisane zarówno powyżej (pole 50), jak i w załączonym regulaminie, turnieje stanowią gry losowe lub zakłady wzajemne, w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych.

W opinii spółki opisana działalność nie podlega regulacjom wspomnianej ustawy. Opisane w załączonym regulaminie turnieje nie są grami losowymi w rozumieniu ustawy - choć są grami o wygrane pieniężne, a ich warunki gry określa regulamin, to jednak ich wynik końcowy nie zależy od przypadku, lecz od wiedzy gracza. Nie są one także zakładami wzajemnymi, bowiem nie polegają na odgadywaniu wyników sportowego współzawodnictwa, ani na odgadywaniu zaistnienia różnych zdarzeń.

Podobne stanowisko zajęły w swoich interpretacjach organy podatkowe, np.:

*

Urząd Skarbowy Poznań - Jeżyce w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 14 czerwca 2006 r. sygn. TP/443-38/06: "nabywca (...) staje się uczestnikiem konkursu, w którym przyznanie nagrody nie jest uzależnione jedynie od przypadku lub od odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych, ale od spełnienia przez uczestnika dodatkowego warunku np. od udzielenia poprawnej odpowiedzi na pytanie, nagroda taka nie jest wygraną w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych, tym samym konkurs, w którym ta nagroda jest przyznana zwycięzcy nie podlega przepisom ww. ustawy."

*

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie w postanowieniu w sprawie interpretacji prawa podatkowego z 18 stycznia 2006 r. sygn. 1472/RPP1/443-43/06/SS.

Na tle przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Warunki urządzania, zasady prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych, gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych oraz zasady opodatkowania podatkiem od gier podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier i zakładów wzajemnych regulują przepisy ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 4, poz. 27 z późn. zm.).

I tak zgodnie z art. 2 ust. 1 ww. ustawy grami losowymi są gry o wygrane pieniężne lub rzeczowe, których wynik w szczególności zależy od przypadku, a warunki gry określa regulamin.

Grami losowymi, o których mowa wyżej, są gry enumeratywnie wymienione w art. 2 ust. 1 pkt 1-10 ustawy o grach i zakładach wzajemnych, t. j.:

1)

gry liczbowe, w których wygraną uzyskuje się przez prawidłowe wytypowanie liczb, znaków lub innych wyróżników, a wysokość wygranych zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek;

2)

loterie pieniężne, w których uczestniczy się poprzez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane pieniężne;

2a)

wideoloterie, które są urządzane w sieci terminali wideo połączonych z centralnym systemem sprawozdawczym i monitorującym, a uczestniczy się w nich poprzez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, przy czym gracz może typować liczby, znaki lub inne wyróżniki, a podmiot urządzający wideoloterię oferuje wyłącznie wygrane pieniężne;

2b)

gra telebingo, w której uczestniczy się przez nabycie dowodu udziału w grze zawierającego przypadkowe zestawy liczb lub znaków z góry ustalonego zbioru liczb lub znaków, przeprowadzana na skalę ogólnokrajową z losowaniem nadawanym jako audycja telewizyjna, a podmiot urządzający grę oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe;

3

loterie fantowe, w których uczestniczy się poprzez nabycie losu lub innego dowodu udziału w grze, a podmiot urządzający loterię oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe;

3

gry cylindryczne, w których uczestniczy się w grze poprzez wytypowanie liczb, znaków lub innych wyróżników, a wysokość wygranej zależy od z góry określonego stosunku wpłaty do wygranej, wynik zaś gry ustalany jest za pomocą urządzenia obrotowego;

3

gry w karty: black jack, poker, baccarat;5a) gry w kości;

3

(uchylony);

3

gra bingo pieniężne, w której uczestniczy się poprzez nabycie przypadkowych zestawów liczb z ustalonego z góry zbioru liczb, a podmiot urządzający grę oferuje wyłącznie wygrane pieniężne, których wysokość zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek;

3

gra bingo fantowe, w której uczestniczy się poprzez nabycie przypadkowych zestawów liczb z ustalonego z góry zbioru liczb, a podmiot urządzający grę oferuje wyłącznie wygrane rzeczowe;

3

loterie promocyjne, w których uczestniczy się przez nabycie towaru, usługi lub innego dowodu udziału w grze i tym samym nieodpłatnie uczestniczy się w loterii, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe;

3

loterie audiotekstowe, w których uczestniczy się poprzez odpłatne połączenie telefoniczne, a podmiot urządzający loterię oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe.

Natomiast zgodnie z art. 2 ust. 2 ww. ustawy zakładami wzajemnymi są zakłady o wygrane pieniężne, polegające na odgadywaniu:

1.

wyników sportowego współzawodnictwa ludzi lub zwierząt, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranej zależy od łącznej kwoty wpłaconych stawek - totalizatory;

2.

zaistnienia różnych zdarzeń, w których uczestnicy wpłacają stawki, a wysokość wygranych zależy od umówionego, pomiędzy przyjmującym zakład a wpłacającym stawkę, stosunku wpłaty do wygranej - bukmacherstwo.

Zatem zgodnie z danymi zawartymi we wniosku turnieje wiedzy ogólnej jak i specjalistycznej organizowane przez Spółkę nie spełniają przesłanek do uznania ich za gry losowe w rozumieniu przepisu art. 2 ww. ustawy.

Zatem w sytuacji, gdy użytkownik za wpłacone pieniądze otrzymuje odpowiednią ilość punktów, które może wykorzystać do brania udziału w turnieju a wygrana uzależniona jest od jego wiedzy, a nie od przypadku lub od odgadywania zaistnienia określonych zdarzeń losowych, nagroda taka nie jest wygraną w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych, tym samym turniej, w którym ta nagroda jest przyznana zwycięzcy nie podlega przepisom ww. ustawy.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż nie dokonuje analizy załączonego regulaminu, interpretacja dotyczy wyłącznie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl