IPPP2/443-162/11-7/KG - Obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku świadczenia usług opróżniania szamb i wywozu nieczystości płynnych samochodem asenizacyjnym.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 maja 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-162/11-7/KG Obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku świadczenia usług opróżniania szamb i wywozu nieczystości płynnych samochodem asenizacyjnym.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2011 r. (data wpływu 9 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 marca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług oczyszczania / zamiatania śmieci i usuwania śniegu oraz pozostałych usług sanitarnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług oczyszczania / zamiatania śmieci i usuwania śniegu oraz pozostałych usług sanitarnych.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 marca 2011 r. (data wpływu 16 marca 2011 r., data nadania 14 marca 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 4 marca 2011 r. nr IPPP2/443-162/10-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 10 marca 2011 r.). Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz związane z nim zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi polegające na opróżnianiu szamb i wywozie samochodem asenizacyjnym nieczystości płynnych. Usługa sklasyfikowana jest według PKWiU z 1997 r. pod symbolem 90.00.12.00.00, PKWiU z 2004 r. pod symbolem 90.01.12.00.00. Według klucza powiązań PKWiU 90.01.12.00.00 odpowiada PKWiU z 2008 r. o symbolu 37.00.12.0 - "Usługi związane z opróżnianiem szamb i dołów gnilnych".

Wnioskodawca ponadto świadczy usługi z zakresu oczyszczania sklasyfikowane odpowiednio według PKWiU z 1997 r. pod symbolem 90.00.30, według PKWiU z 2004 r. pod symbolem 90.03.13 oraz według PKWiU z 2008 r. pod symbolami PKWiU 81.29.12.0 oraz 81.29.13.0.

Pismem z dnia 5 maja 2011 r. Wnioskodawca wskazał, iż w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sporadycznie świadczy usługi na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Ponadto nie prowadzi ani w przeszłości nie prowadził ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej usług oczyszczania / zamiatania śmieci i usuwania śniegu oraz pozostałych usług sanitarnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługa oczyszczania / zamiatania śmieci i usuwania śniegu sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 81.29.12.0 oraz pozostałe usługi sanitarne sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.29.13.0 są czynnościami zwolnionymi z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi zamiatania śmieci i usuwania śniegu PKWiU 81.29.12.0 oraz pozostałe usługi sanitarne PKWiU 81.29.13.0, objęte są zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (na mocy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r., załącznik nr 1, poz. 27), gdyż wyłączone ze zwolnienia są jedynie usługi związane z zagospodarowaniem terenów zieleni (PKWiU 81.30.10.0). Natomiast zdaniem Wnioskodawcy objęte zwolnieniem z ewidencji są usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.1 oraz PKWiU 81.2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz związanego z nim zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z przepisu art. 111 ust. 1 wynika ponadto, iż podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego.

Jak wynika z art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa.

Zatem stosownie do powyższego, kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w tym zakresie.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tj. dotyczącym niektórych czynności wykonywanych przez podatnika.

W części I załącznika do ww. rozporządzenia - sprzedaż towarów lub świadczenie usług - w pozycji 27 wymieniono usługi związane z utrzymaniem porządku w budynkach i zagospodarowaniem terenów zieleni z wyłączeniem usług związanych z zagospodarowaniem zieleni (PKWiU 81.30.10.0).

Ze złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy m.in. usługi oczyszczania / zamiatania śmieci i usuwania śniegu sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 81.29.12.0 oraz pozostałe usługi sanitarne sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.29.13.0. Sprzedaż dokonywana jest sporadycznie na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Do dnia złożenia wniosku nie powstał po stronie Zainteresowanego obowiązek prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wnioskodawca na tym tle powziął wątpliwości odnośnie obowiązku prowadzenia przez niego ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi oczyszczania / zamiatania śmieci i usuwania śniegu sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 81.29.12.0 oraz pozostałe usługi sanitarne sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 81.29.13.0. do dnia 31 grudnia 2012 r. korzystać będą ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1, w związku z poz. 27 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Rozstrzygnięcie dotyczące kwestii stawki podatku dla usług związanych z opróżnianiem i odprowadzaniem nieczystości płynnych z szamb zostało ujęte w odrębnej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl