IPPP2/443-1618/08-4/ASi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 stycznia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1618/08-4/ASi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2008 r. (data wpływu 30 października 2008 r.), uzupełniony pismem z dnia 30 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "Renowacja klasztoru powizytkowskiego na centrum działań artystycznych w L." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 października 2008 r. został złożony wniosek, uzupełniony pismem z dnia 30 grudnia 2008 r. (data wpływu 5 stycznia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu "Renowacja klasztoru powizytkowskiego na centrum działań artystycznych w L.".

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT realizującym na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) zadania Gminy. Gmina ubiega się o dofinansowanie projektu pod nazwą "Renowacja klasztoru powizytkowskiego na centrum działań artystycznych w L." ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt ten polega na renowacji nieruchomości położonej przy ul. P w L. w skład, której wchodzi budynek dwukondygnacyjny użytkowy oraz zagospodarowanie przyległego terenu będącego pozostałością dawnego ogrodu i parku klasztornego. Faktury VAT dokumentujące nabycie towarów i usług wykorzystanych do realizacji projektu będą wystawiane na Urząd Miasta L. Powyższa nieruchomość należy do Gminy Miasto L, przy czym została oddana w administrowanie instytucji kultury - Centrum Kultury w L. Nieruchomość ta jest i będzie wykorzystywana do wielokierunkowej działalności artystycznej, edukacyjnej oraz upowszechniania kultury. Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 wskazanej ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą sprawy kultury (...).

W myśl natomiast art. 9 ust. 2 ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 13, poz. 123 z późn. zm.) prowadzenie działalności kulturalnej jest zadaniem własnym jednostek samorządu terytorialnego o charakterze obowiązkowym. W celu wykonania powyższych zadań w oparciu o wskazany akt prawny Rada Gminy uchwałą Nr..... z dnia 28 maja 1991 r. utworzyła instytucję kultury pod nazwą Centrum Kultury w L. Centrum Kultury zostało wpisane do rejestru instytucji kultury, posiada osobowość i działa na podstawie statutu. Zgodnie ze statutem do zadań głównych Centrum należą działania w zakresie edukacji i upowszechniania kultury. Centrum Kultury ponadto może prowadzić działalność gospodarczą poza szeroko rozumianą działalnością kulturalną a środki uzyskane w wyniku tej działalności ma obowiązek przeznaczyć na cele statutowe. Pozostałymi źródłami finansowania Centrum są środki pochodzące z budżetu miasta, własnej działalności artystycznej, wynajmu i dzierżawy składników majątku. Umową zlecenia Nr.... z dnia 2 stycznia 1994 r. (zawartą na czas nieokreślony) Zarząd Miasta L. zlecił Centrum Kultur, w L administrowanie nieruchomością objętą projektem. Usługa administrowania jest wykonywana nieodpłatnie. Zgodnie z umową do Zleceniobiorcy należy: prawo wynajmowania lokal, obowiązek przeprowadzania w budynku przeglądu wszelkich instalacji, naliczanie i pobieranie od najemców opłat czynszowych oraz opłat za świadczenia z najmem związane, podejmowanie czynności w dochodzeniu roszczeń wynikających z umów najmu na drodze postępowania sądowego. Zgodnie z § 2 pkt 3 umowy czynsz stanowi dochód Zleceniobiorcy a koszty utrzymania lokali jego wydatek. Centrum Kultury w L. jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VA T odprowadzającym podatek należny z tytułu wyżej wskazanych usług. Po zakończeniu inwestycji stan prawno - podatkowy nie ulegnie zmianie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawcy wykonującemu w oparciu o ustawę z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym zadania własne Gminy Miasto L., będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z nabywania towarów i usług w ramach realizacji projektu "Renowacja klasztoru powizytkowskiego na centrum działań artystycznych w L." współfinansowanego ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie osiąga on żadnych obrotów z tytułu odpłatnego świadczenia usług związanych z nieruchomością objętą projektem. Nieodpłatne udostępnienie majątku Gminy do wykonywania jej zadań przez powołaną do tego instytucję kultury nie spełnia również przesłanek (określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług) do uznania za czynność opodatkowaną podatkiem VAT ponieważ jest czynnością związaną z prowadzonym przedsiębiorstwem (jak wskazano wyżej sprawy z zakresu kultury należą do zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym). Brak możliwości odliczenia podatku naliczonego w zakresie czynności objętych projektem wynika zatem z faktu, iż nabycia towarów i usług wykorzystanych następnie do realizacji tego projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi (warunek konieczny określony w art. 86 ust. 1 ustawy o VA T) wykonywanymi przez Urząd, bowiem projekt ten będzie realizowany w związku z zadaniem własnym Gminy nałożonym art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym oraz art. 9 ust. 2 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent). W myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, wójt wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy.

Jak wynika z powyższego, urząd gminy nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy jednostce samorządu terytorialnego. Urząd gminy jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy.

Zatem Urząd Gminy działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Stosownie do art. 86 ust. 1 i ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.

W myśl art. 15 ust. 6 wyżej cytowanej ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Gmina w zakresie realizacji zadań publicznych zrealizuje inwestycję pod nazwą "Renowacja klasztoru powizytkowskiego na centrum działań artystycznych w L".

Na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.) Gmina jest zwolniona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług i dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w części ani w całości, zawartego w fakturach wystawionych przez wykonawcę, ponieważ zakup ten nie służy czynnościom opodatkowanym zgodnie z art. 86 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe należy uznać, że ze względu na fakt, iż zrealizowana przez Gminę inwestycja nie będzie służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, a więc nie będzie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług zużytych przy realizowanej inwestycji zgodnie z ww. art. 86 ust. 1, a także ubiegania się o zwrot tego podatku zgodnie z art. 87 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 L, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl