IPPP2/443-16/11-4/KOM - Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku VAT należnego z tytułu świadczenia usług parkingowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 lutego 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-16/11-4/KOM Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku VAT należnego z tytułu świadczenia usług parkingowych przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2011 r. (data wpływu 7 stycznia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 19 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 stycznia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 stycznia 2011 r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie z dnia 14 stycznia 2011 r. znak IPPP2/443-16/11-2/KOM (skutecznie doręczone 19 stycznia 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca świadczy usługi w zakresie pobierania opłat parkingowych przy pomocy urządzeń parkingowych składających się z urządzeń wjazdu (wydające stosowne bilety) i wyjazdu, rogatek (szlabanów), kas ręcznych i automatycznych. Całość dokonywanej obsługi jest w pełni zautomatyzowana. Działanie systemu nadzoruje jednostka centralna, w której to generowane są wszystkie dane dotyczące poprawności pracy systemu, taryf, obrotów, ilości wpuszczonych pojazdów, wjazdów "awaryjnych" (np. karetek pogotowia, straży pożarnej), działania poszczególnych urządzeń, wydawanych kart itp. Komputer daje możliwość tworzenia wszelkich raportów (w tym kasowych) i statystyk w zależności od potrzeb użytkowania systemu. System zabezpieczony jest przed możliwością ingerencji w dane systemu przez pracowników obsługi parkingu. Wnioskodawca wskazuje, iż Spółka otrzymywała regularnie potwierdzenia z Urzędu Skarbowego oraz Izby Skarbowej w Warszawie stwierdzające/potwierdzające, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi (dokonywanie opłat parkingowych z użyciem kasy automatycznej lub ręcznej) są zwolnione z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ostatnia interpretacja indywidualna była wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 29/01/2010 (pismem: IPPP1-443-1029/09-4/BS)

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawcy przysługuje w roku 2011 zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z brakiem zmian przepisów w tej sprawie (dotyczących działalności Wnioskodawcy), dalsze zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego jest zasadne.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 8 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Kwestię zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników w obecnym stanie prawnym, tj. od 1 stycznia 2011 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz. 930). Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na rodzaj prowadzonej działalności - zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia oraz wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W części II załącznika do ww. rozporządzenia - sprzedaż dotycząca szczególnych czynności - w pozycji 40 wymieniono usługi świadczone przy użyciu urządzeń, w tym wydających bilety, obsługiwanych przez klienta, które również w systemie bezobsługowym przyjmują należność:

1.

w bilonie lub banknotach, lub

2.

innej formie (bezgotówkowej), jeżeli z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznac

- przy czym zwolnienie to nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011 r.

Jednakże należy podkreślić, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania pewnych czynności, nie ma wpływu na wielkość obrotu wyznaczającego obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca dokonuje sprzedaży usług parkingowych przy zastosowaniu automatycznego systemu parkingowego, składającego się z urządzeń wjazdu (wydających stosowne bilety) i wyjazdu, rogatek (szlabanów), kas ręcznych i automatycznych. Całość dokonywanej obsługi jest w pełni zautomatyzowana. Działanie systemu nadzoruje jednostka centralna, w której to generowane są wszystkie dane dotyczące poprawności pracy systemu, taryf, obrotów, ilości wpuszczonych pojazdów, wjazdów "awaryjnych" (np. karetek pogotowia, straży pożarnej), działania poszczególnych urządzeń, wydawanych kart itp. Komputer daje możliwość tworzenia wszelkich raportów (w tym kasowych) i statystyk w zależności od potrzeb użytkowania systemu. System zabezpieczony jest przed możliwością ingerencji w dane systemu przez pracowników obsługi parkingu.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy oraz okoliczności przedstawione we wniosku stwierdzić należy, iż świadczone przez Stronę usługi (dokonywanie opłat parkingowych z użyciem kasy automatycznej lub ręcznej) korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących do dnia 31 grudnia 2012 r. na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w powiązaniu z poz. 40 załącznika do tego rozporządzenia.

Jednocześnie nadmienić należy, iż powołane przez Stronę rozporządzenie z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) zostało zastąpione przez kolejno obowiązujące:

* od dnia 1 lipca 2008 r. rozporządzenie z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720);

* od dnia 1 stycznia 2009 r. rozporządzenie z dnia 19 grudnia 2008 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 228, poz. 1510);

* od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenie z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797);

* od dnia 1 stycznia 2011 r. rozporządzenie z dnia 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Zaznaczyć jednak należy, iż w okresach tych, w zakresie objętym przedmiotem wniosku Strony obowiązywały identyczne uregulowania prawne.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać w całości za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl