IPPP2/443-1587/08-2/AZ - Opodatkowanie sprzedaży niezabudowanej nieruchomości rolnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1587/08-2/AZ Opodatkowanie sprzedaży niezabudowanej nieruchomości rolnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 21 października 2008 r. (data wpływu 24 października 2008 r.) - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży niezabudowanej nieruchomości rolnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sposobu opodatkowania sprzedaży niezabudowanej nieruchomości rolnej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca przygotowuje do sprzedaży niezabudowaną nieruchomość rolną (działkę o powierzchni ok. 30 ha) Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa, która w aktualnym miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego położona jest na terenie oznaczonym w planie symbolem R o następującej funkcji terenu: teren upraw polowych (funkcja podstawowa). Plan ten określił też funkcję dopuszczalną - zabudowa mieszkaniowa zagrodowa wraz z zabudową towarzyszącą (siedliska rolnicze), lokalizacja urządzeń i sieci infrastruktury technicznej oraz komunikacja drogowa niezbędna do funkcjonowania zabudowy.

Nie wydano dla tej nieruchomości decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż niezabudowanej nieruchomości rolnej Zasobu Własności Rolnej Skarbu Państwa opisanej w poz. 50 korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż niezabudowanej nieruchomości rolnej opisanej w p. 50 korzystać będzie ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.).

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego grunty te (oznaczone R) przeznaczone są na cele rolne (funkcja podstawowa) i stanu tego nie zmienia fakt dopuszczenia zabudowy zagrodowej siedlisko rolnicze (funkcja dopuszczalna). Nie można uznać, że działka ta przeznaczona jest jednocześnie na cele rolne i pod zabudowę.

Aktualnie jest to niezabudowana działka rolna, wykorzystywana na cele produkcji rolnej oznaczona jako rolna, od której pobierany jest podatek rolny.

Ponadto, każda osoba posiadająca gospodarstwo rolne (tj. grunty o pow. powyżej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowego) może wybudować na tym gospodarstwie siedlisko rolnicze, z wyjątkiem sytuacji gdy występujący tam zakaz wszelkiej zabudowy wynika z obowiązujących przepisów prawa.

Przyjęcie założenia, że o przeznaczeniu terenu pod zabudowę - o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy VAT - decydowałaby hipotetyczna możliwość dopuszczenia do zabudowy zagrodowej siedliska rolniczego, w przypadku sprzedaży terenów rolnych przeznaczonych na cele rolne, prowadziłoby do konieczności opodatkowania prawie wszystkich gruntów rolnych sprzedawanych przez Agencję Nieruchomości Rolnych, która co do zasady dysponuje Zasobem Własności Rolnej Skarbu Państwa.

Reasumując, zdaniem Agencji, w przedstawionej sytuacji do oceny "przeznaczenia lub nie pod zabudowę" gruntu rolnego niezabudowanego winna być wzięta pod uwagę funkcja podstawowa tego terenu zapisana w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego czyli teren upraw polowych, a więc sprzedaż danej działki korzystać będzie ze zwolnienia w podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl