IPPP2/443-1547/08-2/IK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1547/08-2/IK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 października 2008 r. (data wpływu 17 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy wykonywany w całości na terenie kraju transport towarów przemieszczonych z terytorium państwa członkowskiego UE na terytorium innego państwa członkowskiego stanowi część wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów oraz czy w przypadku gdy nabywca podał numer, pod którym jest zidentyfikowany dla celów VAT w innym kraju UE będzie opodatkowany w państwie, które wydało nabywcy ten numer - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 października 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia czy wykonywany w całości na terenie kraju transport towarów przemieszczonych z terytorium państwa członkowskiego UE na terytorium innego państwa członkowskiego stanowi część wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów oraz czy w przypadku gdy nabywca podał numer, pod którym jest zidentyfikowany dla celów VAT w innym kraju UE będzie opodatkowany w państwie, które wydało nabywcy ten numer.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka jest przewoźnikiem ładunków w transporcie kolejowym krajowym i międzynarodowym. Spółka świadczy m.in. usługi transportowe na rzecz kontrahenta zagranicznego zarejestrowanego na potrzeby podatku od wartości dodanej we Francji (dalej "kontrahent"). Usługi te polegają m.in. na przewozie towarów ze stacji nadania na terytorium kraju do portu morskiego położonego na obszarze kraju, które po przeładunku na statek przewożone są drogą morską do innego państwa unii europejskiej (dalej: Wspólnoty lub państwa członkowskiego) na podstawie konosamentu morskiego (np. w relacji G Port - Wielka Brytania).

Usługi transportu towarów świadczone przez Spółkę na rzecz kontrahenta zarejestrowanego na potrzeby podatku od wartości dodanej we Francji wykonywane są w całości na terytorium kraju i dokumentowane są za pomocą krajowego kolejowego listu przewozowego. W dokumencie tym jako miejsce nadania/przeznaczenia wskazywane są odpowiednio stacja nadania na terytorium kraju oraz port morski (np. G Port - G Port).

W rubryce 21 krajowego kolejowego listu przewozowego dotyczącej oświadczeń nadawcy, kontrahent spółki (jako nadawca) wpisuje numer umowy handlowej oraz oświadczenie np. o treści "towar z przeznaczeniem do wywozu drogą morską do Wielkiej Brytanii". Spółka podpisała z kontrahentem umowę handlową z której wynika, iż transport będzie realizowany na terytorium kraju (na podstawie krajowego kolejowego listu przewozowego) w relacjach określonych w umowie (stacja nadania - port morski) bez możliwości reekspedycji (ponownego nadania) przesyłki. Jednocześnie w umowie handlowej zawarto zapis, iż krajem nadania jest Polska natomiast krajem przeznaczenia towaru zawsze jest inny kraj Unii Europejskiej. Stosowanie krajowego kolejowego listu przewozowego wynika z faktu, iż w transporcie międzynarodowym wykonywanym wspólnie przez przewoźników morskich i kolejowych nie jest używany wspólny dokument przewozowy. Natomiast użycie kolejowego listu przewozowego stosowanego w transporcie międzynarodowym możliwe jest, jeżeli przewóz koleją odbywa się na terytorium co najmniej dwóch państw.

Ponieważ w momencie wystawienia faktury VAT, jak również w terminie powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług spółka posiada jedynie krajowy kolejowy list przewozowy stosowany w komunikacji krajowej, a nie posiada innego dokumentu, który potwierdzałby, iż towar został przewieziony drogą morską do innego państwa członkowskiego, spółka wystawia kontrahentowi faktury VAT z zastosowaniem podstawowej stawki podatkowej w wysokości 22%.

Naliczanie przez Spółkę podatku VAT powoduje niezadowolenie kontrahenta i wniesienie przez niego reklamacji kontrahent do swojej reklamacji dołącza kopie konosamentu morskiego, co pozwala spółce uznać, iż usługa transportu towarów na terytorium kraju jest bezpośrednio związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów i dokonać korekty rozliczenia zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2005 r. Nr 98, poz. 798 z późn. zm.)

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

1.

Czy wykonywany przez Spółkę na terytorium kraju (za krajowym kolejowym listem przewozowym) transport towarów, które następnie po przeładunku na statek przewożone są drogą morską na terytorium innego państwa Wspólnoty, stanowi wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów w rozumieniu art. 28 ust. 2 ustawy o VAT w sytuacji, gdy Spółka posiada:

* zawartą umowę handlową z kontrahentem, o której mowa w przedmiotowym stanie faktycznym,

* krajowy kolejowy list przewozowy, w którym kontrahent Spółki wpisał numer umowy handlowej oraz złożył oświadczenie, że miejscem przeznaczenia towaru jest kraj Unii Europejskiej.

A do tego kontrahent jako nabywca usługi podał dla tych czynności numer pod którym został zarejestrowany na potrzeby podatku od wartości dodanej we Francji.

2.

Czy w wyżej przedstawionym stanie faktycznym Spółka może uznać wykonywany na terytorium kraju (za krajowym kolejowym listem przewozowym) transport towarów, które następnie po przeładunku na statek przewożone są drogą morską na terytorium innego państwa Wspólnoty, za wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów w rozumieniu art. 28 ust. 2 ustawy o VAT i w świetle ust. 3 uznać, że miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi numer, pod którym jest on zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w przypadku transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce odpowiednio na terytorium dwóch różnych państw członkowskich, zwanego dalej wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, miejscem świadczenia usługi jest miejsce, gdzie transport towarów się rozpoczyna, z zastrzeżeniem ust. 3

W myśl art. 28 ust. 2 ww. ustawy wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów o której mowa w ust. 1, jest również usługa transportu, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeżeli bezpośrednio jest związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów.

W przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1 i 2, podał dla tej czynności świadczącemu wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Zdaniem Spółki czynnikiem decydującym o zakwalifikowaniu danej usługi jako części wewnątrzwspólnotowej usługi transportu towarów jest ciągłość usługi transportu tego samego towaru z określonego miejsca nadania (w Polsce) do wskazanego miejsca przeznaczenia (w kraju Unii Europejskiej).

Dla wewnątrzwspółnotowej usługi transportu towarów, którego rozpoczęcie i zakończenie ma miejsce na terytorium jednego państwa członkowskiego, jeżeli usługa bezpośrednio jest związana z wewnątrzwspólnotową usługą transportu towarów, ustawodawca nie wskazał sposobu dokumentowania tego faktu. Spółka uważa, iż wystarczającą przesłanką do uznania świadczonej usługi przewozowej przedstawionej w stanie faktycznym za wewnątrzwspólnotową usługę transportu towarów jest:

* zawarta umowa handlowa, pomiędzy Spółką a kontrahentem z której to umowy wynika, iż krajem nadania jest Polska natomiast krajem przeznaczenia jest kraj Unii Europejskiej (np. Wielka Brytania) oraz

* krajowy kolejowy list przewozowy na podstawie którego towar jest przewożony w relacji G Port - G Port, w którym to liście przewozowym w rubryce 21 kontrahent spółki wpisał kraj przeznaczenia - kraj Unii Europejskiej, oraz numer umowy handlowej, z której wynika, iż krajem nadania jest Polska natomiast krajem przeznaczenia jest kraj Unii Europejskiej np. Wielka Brytania).

Tym samym, w przypadku, gdy spełnione zostaną przesłanki prezentowane powyżej, a ponadto kontrahent poda numer, pod którym jest zarejestrowany na potrzeby VAT na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia transportu (np. Francji) - to miejscem opodatkowania przedmiotowej usługi będzie terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer. Spółka w fakturze wystawionej kontrahentowi zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem umieści informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl