IPPP2/443-1535/08-2/MKi - Czy w stanie prawnym obowiązującym przed 01.06.2005 r.do otrzymywanych zaliczek należało wystawić faktury zaliczkowe i ujmować je w deklaracji VAT-7?

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1535/08-2/MKi Czy w stanie prawnym obowiązującym przed 01.06.2005 r.do otrzymywanych zaliczek należało wystawić faktury zaliczkowe i ujmować je w deklaracji VAT-7?

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 8 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury zaliczkowej od otrzymywanych zaliczek w stanie prawnym przed 1 czerwiec 2005 r. - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawienia faktury zaliczkowej od otrzymywanych zaliczek w stanie prawnym przed 1 czerwca 2005 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji zaworów przemysłowych. Część produkcji sprzedawana była poza granice Unii Europejskiej. Aby rozpocząć realizację zamówienia odbiorca zagraniczny obowiązany był do uiszczenia na poczet przyszłego eksportu zaliczki w wysokości od 50% do 100%. Jako podatnik podatku VAT Wnioskodawca nigdy nie składał zabezpieczenia majątkowego zwrotu różnicy podatku VAT ani nie występował o taki zwrot na rachunek bankowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy do otrzymywanych zaliczek należało wystawić faktury zaliczkowe i ujmować je na deklaracji VAT-7 w miesiącu otrzymania zaliczki w stanie prawnym obowiązującym przed 1 czerwca 2005 r.

Zdaniem Wnioskodawcy zgodnie z art. 19 ust. 12 (w brzmieniu obowiązującym przed 1 czerwca 2005 r.) aby powstał obowiązek podatkowy z tytułu otrzymania części należności przed dokonaniem eksportu towarów musiały być spełnione łącznie trzy warunki:

1.

musiano otrzymać co najmniej 50% ceny,

2.

wywóz towarów musiał nastąpić w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania tej części należności,

3.

eksporter musiał przedstawić w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe kwoty zwrotu różnicy podatku

Ponieważ jako eksporter Wnioskodawca nigdy nie spełniał warunku 3 tj. nie składał zabezpieczenia majątkowego kwoty zwrotu różnicy podatku nie miał obowiązku wystawienia faktury VAT dokumentujących otrzymanie zaliczki na poczet eksportu (nawet jeśli jej wartość wynosiła 100%) a co za tym idzie nie należało wykazywać otrzymanej zaliczki w deklaracji VAT-7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W przypadku eksportu towarów przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) regulujące powstanie obowiązku podatkowego w eksporcie towarów w przypadku otrzymania zaliczki nie uległy zmianie w porównaniu z przepisami obowiązującymi do 30 kwietnia 2004 r. Zgodnie z art. 19 ust. 11 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) jeżeli przed wykonaniem usługi lub wydaniem towaru otrzymano część należności, w szczególności przedpłatę zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części.

Jednakże w przypadku eksportu towarów ustawodawca określił dodatkowe warunki, które muszą zostać spełnione aby powstał obowiązek podatkowy z tytuł otrzymanej zaliczki. Powyższe wynika z art. 19 ust. 12 ustawy, zgodnie z którym ust. 11 stosuje się odpowiednio w przypadku eksportu towarów, jeżeli otrzymano co najmniej 50% ceny oraz gdy:

1)

wywóz towarów nastąpi w ciągu 6 miesięcy, licząc od dnia otrzymania tej części należności;

2)

eksporter przedstawił w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe kwoty zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 2.

Należy zaznaczyć, iż ww. warunki muszą być spełnione łącznie. Jeżeli którykolwiek z nich nie zostanie spełniony, obowiązek podatkowy w eksporcie towarów powstaje zgodnie z art. 19 ust. 6 ustawy z chwilą potwierdzenia przez urząd celny wyjścia wywozu towaru poza terytorium Wspólnoty. W przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej otrzymanie całości lub części ceny przed jej dokonaniem, zgodnie z art. 20 ust. 3 ustawy, skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego z chwilą wystawienia faktury potwierdzającej otrzymanie całości lub części ceny. Również w tym przypadku odpowiednio ma zastosowanie art. 19 ust. 12 pkt 2 ustawy. Aby powstał obowiązek podatkowy w części otrzymanej zaliczki, podatnik powinien przedstawić w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe kwoty zwrotu różnicy podatku. W razie jego braku obowiązek podatkowy powstanie zgodnie z art. 20 ust. 1 ustawy, tj. 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towarów. Mając na uwadze powołane wyżej przepisy stwierdzić należy, że otrzymanie zaliczki od zagranicznego kontrahenta - o ile nie zostaną spełnione warunki określone w art. 19 ust. 12 ustawy - nie powoduje powstania obowiązku podatkowego w tej części jak również obowiązku wystawienia faktury "zaliczkowej".

Zabezpieczenie, o którym mowa w art. 19 ust. 12 pkt 2 winno być złożone analogicznie jak na zasadach określonych w art. 127 ust. 8 pkt 5 ustawy tj. w formie depozytu pieniężnego, gwarancji bankowych lub obligacji Skarbu Państwa co najmniej o trzyletnim terminie wykupu.

Odnośnie danych, które powinny znaleźć się na fakturze należy wskazać, iż zgodnie z § 12 ust. 7 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawienia faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług objętych stawką podatku niższą od określonej w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz dostawy towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 cyt. ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, dane określone w ust. 1 pkt 4 obejmują również symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, chyba że ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy nie powołują tego symbolu. W tym przypadku należy podać przepis, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę podatku. Powyższa regulacja nie ma zdaniem tut. Organu zastosowania w przypadku eksportu towarów czy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Należy bowiem wskazać, iż w art. 5 ust. 1 ustawy, ustawodawca wyodrębnił czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem są to:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Jeżeli zatem ustawodawca w przepisie § 12 powołanego rozporządzenia tylko wyszczególnił przypadek dostawy towarów lub świadczenia usług należy uznać, iż przepis ten nie odnosi się do transakcji wewnątrzwspólnotowych i eksportu towarów.

W związku z tym, że powołanych okolicznościach faktycznych powstałych przed 1 czerwca 2005 r. unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie stanowiły, iż w przypadku braku zabezpieczenia majątkowego kwoty zwrotu różnicy podatku obowiązek w podatku VAT przy przyjęciu zaliczki powstaje, transakcja taka nie podlega wykazaniu w deklaracji VAT-7 dla podatku od towarów i usług. W tym względzie stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w przypadku interpretacji dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl