IPPP2/443-1526/08-2/ASi

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1526/08-2/ASi

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku przy imporcie usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania prawidłowej stawki podatku przy imporcie usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji tworzyw sztucznych, jest podatnikiem podatku VAT-UE i eksportuje swoje produkty na Ukrainę. W dniu 10 stycznia 2007 r., 20 kwietnia 2007 r. i 17 lipca 2008 r. Strona sprzedała swoje wyroby do firmy na Ukrainę jako eksport towarów.

Usługę transportową polegającą na przewozie towarów z Polski na Ukrainę wykonała inna firma z Ukrainy, która nie jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług na terenie naszego kraju, a jest wpisana na liście przewozowym (CMR) dołączonym do faktury sprzedaży. Na dokumentach CMR jest nazwa i siedziba eksportera, nazwa i adres odbiorcy towaru, numer samochodu którym dostarczono towar na Ukrainę, waga i ilość towaru. Rachunki za usługi transportowe są wystawiane przez firmę z Ukrainy dla każdej dostawy w dniu wykonania usługi, bez naliczonego podatku VAT. Towary sprzedawane przez Spółkę odbierane są z magazynu w Polsce przez firmę transportową.

Spółka do faktury sprzedaży z dnia 10 stycznia 2007 r. posiada dokument CMR na którym brak jest potwierdzenia wywozu towaru przez urząd celny, oraz dokument SAD3, gdzie urząd celny wyjścia potwierdza wywóz towaru poza obszar celny Unii Europejskiej, na odwrotnej stronie egzemplarza pieczęcią z nazwą urzędu i datą.

Do faktury sprzedaży z dnia 20 kwietnia 2007 r. dołączony jest dokument CMR, na którym jest pieczęć urzędu celnego, oraz dokument SAD3, gdzie urząd celny wyjścia potwierdza wywóz towaru poza obszar Unii Europejskiej, na odwrotnej stronie egzemplarza pieczęcią z nazwą urzędu i datą.

Do faktury sprzedaży z dnia 17 lipca 2008 r. podatnik posiada dokument CMR na którym brak jest potwierdzenia wywozu towaru przez urząd celny, oraz komunikat IE-599 potwierdzenie wywozu, w elektronicznej wersji XML, w formie wydruku komputerowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jaka stawka podatku powinna być zastosowana do usługi importu usług 22% czy 0%.

Jeśli jest to stawka 0% to czy kwota netto usługi powinna być wykazana w pozycji 34 i 46 deklaracji VAT-7.

Zdaniem Wnioskodawcy miejsce świadczenia usług transportu międzynarodowego towarów ustalane jest w oparciu o zasady ogólne określone w art. 27 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28. Podatnik w oparciu o art. 27 ust. 2 pkt 2, art. 19 ust. 19, określił odcinek trasy przebiegający przez Polskę i na podstawie faktury wewnętrznej wykazał jako import usług w deklaracji VAT-7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2i3,art. l22i art. 129 ust. 1.

Wmyśl art. 83 ust. 1 pkt 23, ust. 5 pkt 3 stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego; Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, są w przypadku transportu: towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów:

Artykuł 83 ust. 6 dokument o którym mowa w ust. 5 pkt 3, powinien zawierać co najmniej:

1.

imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania eksportera towarów;

2.

określenie towarów i ich wartości;

3.

potwierdzenie wywozu przez urząd celny.

W opisanych zdarzeniach, na dwóch dokumentach CMR brak jest potwierdzenia wywozu towaru przez urząd celny, dlatego dla wszystkich opisanych zdarzeń importu usług, podatnik stosuje jednolitą stawkę podatku 22%.

Podatnik dużą część swoich wyrobów eksportuje, opisane zdarzenia występują dość często i nie wszystkie dokumenty CMR posiadają potwierdzenia wywozu przez urząd celny, w związku z tym podatnik uznał ze usługa transportowa wykonana na terenie Polski podlega stawce 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Co do zasady, zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Zgodnie jednak z ust. 2 pkt 2 powyższego artykułu w przypadku świadczenia: usług transportowych - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie odbywa się transport, z uwzględnieniem pokonanych odległości, z zastrzeżeniem art. 28.

Ze złożonego wniosku wynika, iż usługa transportowa świadczona była na trasie Polska- Ukraina. Zatem zgodnie z wyżej wskazanym przepisem miejscem świadczenia tej usługi jest Polska i Ukraina.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega tylko ta część usługi, która świadczona jest na terytorium kraju, tj. Polski.

Stosownie do zapisu art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Przedstawiając stan faktyczny sprawy Spółka wskazała, iż usługę transportową wykonała firma z Ukrainy, która nie jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług na terenie naszego kraju.

Zatem mając na względzie wyżej powołany przepis art. 17 ust. 1 pkt 4 stwierdzić należy, iż podmiotem zobowiązanym do opodatkowania usługi transportowej, świadczonej na terytorium kraju jest Wnioskodawca, który winien potraktować tę transakcję jako import usług.

W związku z powyższym stanowisko Strony odnośnie rozpoznania importu usług jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 83 ust. 1 pkt 23 stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług transportu międzynarodowego.

Stosownie do zapisu ust. 3 pkt 1 lit. a) powyższego artykułu przez usługę transportu międzynarodowego, o którym mowa w ust. 1 pkt 23 rozumie się przewóz lub inny sposób przemieszczenia towarów z miejsca wyjazdu (nadania) na terytorium kraju do miejsca przyjazdu (przeznaczenia) poza terytorium Wspólnoty. Dokumentami stanowiącymi dowód świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 23, zgodnie z art. 83 ust. 5, są w przypadku transportu;

1.

towarów przez przewoźnika lub spedytora - list przewozowy lub dokument spedytorski (kolejowy, lotniczy, samochodowy, konosament morski, konosament żeglugi śródlądowej), stosowany wyłącznie w komunikacji międzynarodowej, lub inny dokument, z którego jednoznacznie wynika, że w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, oraz faktura wystawiona przez przewoźnika (spedytora), z zastrzeżeniem pkt 2;

2.

towarów importowanych - oprócz dokumentów, o których mowa w pkt 1, dokument potwierdzony przez urząd celny, z którego jednoznacznie wynika fakt wliczenia wartości usługi do podstawy opodatkowania z tytułu importu towarów;

3.

towarów przez eksportera - dowód wywozu towarów;

4.

osób - międzynarodowy bilet lotniczy, promowy, okrętowy lub kolejowy, wystawiony przez przewoźnika na określoną trasę przewozu dla konkretnego pasażera.

W opisanym stanie faktycznym zastosowanie znajduje norma art. 83 ust. 5 pkt 1 - Wnioskodawca wskazał, iż z niektórych posiadanych dokumentów CMR nie wynika, iż w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim (brak jest potwierdzenia wywozu towaru przez urząd celny).

Biorąc zatem pod uwagę powołane w tym zakresie przepisy uznać należy, iż skoro Strona nie jest w posiadaniu dokumentu, który jednoznacznie wskazuje, iż w wyniku przewozu z miejsca nadania do miejsca przeznaczenia nastąpiło przekroczenie granicy z państwem trzecim, a zatem nie jest w posiadaniu dokumentu stanowiącego dowód świadczenia usługi transportu międzynarodowego nie może skorzystać z preferencyjnej stawki podatku.

Stąd też należy uznać za prawidłowe stanowisko Spółki, iż przedmiotowa usługa podlega opodatkowaniu stawką zasadniczą w wysokości 22%.

Uwzględniając powyższe, postanowiono jak na wstępie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M. C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10,09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl