IPPP2/443-1524/08-2/BM - Rozliczenie importu usług pośrednictwa w dostawie towarów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 grudnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP2/443-1524/08-2/BM Rozliczenie importu usług pośrednictwa w dostawie towarów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2008 r. (data wpływu 13 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia importu usług pośrednictwa w dostawie towarów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 października 2008 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia importu usług pośrednictwa w dostawie towarów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest wyłącznym dystrybutorem na Polskę markowej odzieży oznaczonej znakiem towarowym "T". Nabywany od producentów lub zagranicznych dystrybutorów towar Spółka sprzedaje odbiorcom krajowym, dokonuje również jego sprzedaży do kontrahentów mających siedziby w Estonii, na Litwie i Łotwie.

W związku z rozwojem sprzedaży na rzecz odbiorców w w/w krajach bałtyckich, Spółka zawarła umowy z rezydentami tych państw (dalej "Doradcy"), prowadzącymi na jej rzecz działalność w zakresie:

a.

nawiązywania kontaktów handlowych z klientami,

b.

pośredniczenia w sprzedaży towarów Spółki, w tym zbierania zamówień,

c.

pielęgnowania dobrych stosunków z klientami,

d.

doradztwa w celu zwiększenia obrotów handlowych Spółki,

e.

wspierania marki "T" na rynku danego kraju, w tym poprzez prowadzenie i koordynację działań marketingowych i reklamowych.

Co do zasady Doradcy nie nabywają od Spółki towarów w celu ich dalszej odsprzedaży, Spółka dokonuje dostaw bezpośrednio do klientów obsługiwanych przez te podmioty, dostawy takie stanowią dla niej wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów, towary są dostarczane odbiorcom przez przewoźników. Co do zasady, doradcy są w krajach, w których działają, zarejestrowanymi podatnikami podatku od wartości dodanej, choć w niektórych przypadkach rejestracja taka nie miała miejsca. Spółka nie jest zarejestrowana jako podatnik podatku od wartości dodanej na terytorium tych państw, nie posiada tam również stałej placówki, w tym oddziału. Za świadczone usługi Spółka wypłaca Doradcom wynagrodzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy miejscem opodatkowania przedmiotowych usług, świadczonych przez Doradców na rzecz Spółki, jest Polska, tj. czy Spółka powinna rozpoznać te usługi jako import usług i rozliczyć od nich podatek należny i naliczony w składanych przez siebie deklaracjach VAT-7...

Zdaniem Wnioskodawcy, uznać należy, że świadczone przez Doradców usługi stanowią usługi pośrednictwa związane z dostawą towarów, o których mowa w art. 28 ust. 5 pkt 2 lit c ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów. Miejscem dostawy towarów w przypadku gdy są one wysyłane lub transportowane jest, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1, miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu tych towarów do nabywcy (zasada ta jest również wyrażona w art. 32 Dyrektywy 2006/112 w sprawie wspólnego systemu podatku od wartość dodanej). W związku z powyższym, ponieważ miejscem, w którym towary znajdują się w momencie ich wysyłki do Estonii bądź na Litwę lub Łotwę jest Polska, wobec powyższego na podstawie art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) w związku z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy, miejscem opodatkowania świadczonych przez Doradców na rzecz Spółki usług jest również Polska.

Ponadto elementy składowe tych usług, wymienione w pkt d) i e), gdyby je rozpatrywać osobno, podlegałyby również opodatkowaniu w Polsce, gdyż na podstawie art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt 2 i 3 opodatkowaniu w kraju siedziby ich odbiorcy podlegają usługi reklamy i doradztwa w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej.

Spółka nadmienia, iż zbieżne z jej poglądem stanowisko zajął już w pismach z dnia 28 grudnia 2007 r. znak IP-PP2-443-730/08-2/MS oraz IP-PP2-443-730/08-2/MS Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, w wydanych interpretacjach indywidualnych, działając w imieniu Ministra Finansów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Ustawa o podatku od towarów i usług wprowadza szereg szczegółowych regulacji w zakresie rozliczenia podatku przy świadczeniu usług, w tym zasady określania miejsca świadczenia usług i tym samym miejsca ich opodatkowania. W tym celu niezbędna jest prawidłowa kwalifikacja usługi, co determinuje określenie miejsca jej świadczenia. Podkreślić należy, że w sprawach klasyfikacji wyrobów i usług, zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi) wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Organy podatkowe nie są uprawnione do dokonywania ww. klasyfikacji. W przypadku wątpliwości w tym zakresie, należy zwrócić się o dokonanie prawidłowej klasyfikacji do Urzędu Statystycznego w Łodzi, Ośrodka Interpretacji i Standardów Klasyfikacyjnych.

Stosownie do art. 27 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

W myśl przepisu art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy, w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stale miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Zgodnie z art. 27 ust. 4 pkt 2 i 3 < art. 27 ust. 4 pkt 2 i 3 lit. c) w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008 r. - ustawa z dnia 7 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2008 r. nr 209, poz. 1320) przepis ust. 3 stosuje się do usług reklamy oraz usług doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania (PKWiU 74.1).

Natomiast, jak stanowi art. 28 ust. 5 pkt 2 lit. c) ustawy, w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów - miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 6.

Pojęcie miejsca dokonania dostawy należy powiązać z zasadą zawartą w art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy. W myśl reguły tam zawartej, pod pojęciem miejsca dostawy towarów, które są transportowane lub wysyłane przez dostawcę, nabywcę, osobę trzecią należy rozumieć miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Natomiast w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. 5 ma miejsce świadczenia usługa, miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer (art. 28 ust. 6 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowy z podmiotami działającymi na terenie państw nadbałtyckich, nazywanymi przez Spółkę doradcami, w ramach których doradcy Ci świadczą usługi pośrednictwa handlowego przy dostawie towarów z terytorium Polski do krajów nadbałtyckich, polegające na nawiązywaniu kontaktów handlowych z klientami, pośredniczeniu w sprzedaży towarów Spółki, w tym zbieraniu zamówień, pielęgnowaniu dobrych stosunków z klientami, doradztwie w celu zwiększenia obrotów handlowych Spółki, wspieranie marki "T" na rynku danego kraju, w tym poprzez prowadzenie i koordynację działań marketingowych i reklamowych. Do sprzedaży dochodzi pomiędzy Wnioskodawcą (firmą polską) a odbiorcami z krajów nadbałtyckich. Doradcy za świadczone usługi (pozyskane zlecenia) otrzymują od Wnioskodawcy wynagrodzenie.

W myśl przywołanych wyżej przepisów prawa, w przedstawionym przez Wnioskodawcę opisie zdarzenia, miejscem rozpoczęcia wysyłki towarów, a tym samym miejscem dostawy towarów jest Polska (sprzedaż towarów z terytorium Polski na terytorium któregoś z państw nadbałtyckich). Zatem wykonywane przez doradców na rzecz Wnioskodawcy usługi pośrednictwa w dostawie towarów powinny zostać opodatkowane w kraju nabywcy usługi tj. w Polsce.

Zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4.

Natomiast stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy (z dniem 1 stycznia 2009 r. zmienia się brzmienie tego przepisu) podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące usługobiorcami usług świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju.

Jak stanowi art. 17 ust. 2 ustawy, przepisów ust. 1 pkt 4 i 5 nie stosuje się w przypadku świadczenia usług i dostawy towarów, od których podatek należny został rozliczony przez usługodawcę lub dokonującego dostawy towarów na terytorium kraju, z wyłączeniem świadczenia usług określonych w art. 27 ust. 3 i art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 oraz dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, dla których w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca lub nabywca towarów.

Z powyższych regulacji wynika więc, że nabywca usług świadczonych przez kontrahenta zagranicznego jest z tego tytułu podatnikiem podatku od towarów i usług, jeżeli miejscem świadczenia usług jest terytorium kraju, a usługodawcy nie rozliczyli podatku należnego.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia wynika, iż pośrednik świadczący na jego rzecz usługi nie rozlicza podatku od towarów i usług na terenie Polski.

Zatem, w myśl przywołanych powyżej przepisów, nabyte usługi pośrednictwa w sprzedaży towarów będą stanowiły dla Wnioskodawcy import usług i podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu tych usług będzie Wnioskodawca.

Ponadto należy też zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż jeżeli elementy składowe usług świadczonych przez pośredników, wymienione w opisie zdarzenia w pkt d) i e), tj. doradztwo w celu zwiększenia obrotów handlowych Spółki oraz wspieranie marki "T" na rynku danego kraju, w tym poprzez prowadzenie i koordynację działań marketingowych i reklamowych, byłyby rozpatrywane osobno, to na podstawie art. 27 ust.4 pkt 2 i 3 w zw. z art. 27 ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT, podlegałyby one opodatkowaniu w Polsce przez ich nabywcę - pod warunkiem, że zostałyby one sklasyfikowane jako usługi reklamy i doradztwa o których mowa w w/powołanym art. 27 ust. 4 pkt 2 i 3. Jednakże, jak już podkreślono na wstępie, to na świadczącym usługę ciąży obowiązek zaliczenia określonej usługi do właściwego grupowania - organ podatkowy nie jest władny do rozstrzygania w tej kwestii.

Reasumując, zgodnie z uregulowaniami art. 28 ust. 5 pkt 2 lit c) ustawy o VAT, w powiązaniu z art. 22 ust. 1 ustawy, w przedstawionym zdarzeniu, miejscem opodatkowania usług pośrednictwa związanych z dostawą towarów będzie terytorium Polski. Nabytą przez Spółkę usługę pośrednictwa, należy uznać za import usług, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy i w związku z tym, w oparciu o art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu nabycia tych usług będzie Wnioskodawca.

Interpretacja dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl